Yeşil Çağ Dinleme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Yeşil Çağ Dinleme Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 273 Cevabı
METNE HAZIRLANALIM
Soru: Yandaki şiirin konusu ve ana duygusu hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.
UMUT
Ummaktır yaşamak
İbret al, ders al geceden
Çevir başını gökyüzüne
Yıldızlara bak
Güneşli sabahların umududur yıldızlar.
- Konu: Zorluklara rağmen hayatta her zaman umutlu olmak.
- Ana Duygu: Umut
Soru: Aşağıda bazı duyguları anlatan sözcükler verilmiştir. Bu sözcükleri örnekteki gibi kendinize göre bir cümleyle tanımlayınız.
Duygu | Tanım Cümlesi |
---|---|
Umut | İçimde hiç susmayan geveze bir kuştur. |
Sevgi | Kalbimi sıcacık yapan görünmeyen bir güneştir. |
Kıskançlık | Başkasının mutluluğunu kendi eksikliğim gibi hissetmektir. |
Bağışlama | Kalbimdeki yükü hafifletip huzurla dolmaktır. |
Yalnızlık | Kalabalık içinde bile kendini yapayalnız hissetmektir. |
Özlem | Her yerde onu arayıp hiçbir yerde bulamamaktır. |
Korku | Karanlıkta duyulan bilinmez bir ses gibidir. |
Üzüntü | Yağmurlu bir gün gibi içimi karartan bir buluttur. |
Mutluluk | İçimden koşarak şarkı söylemek gelen bir sevinçtir. |
Dinleyelim
Soru: “Yeşil Çağ” adlı şiiri dinleyiniz ve dinleme sırasında anlamını bilmediğiniz sözcükleri belirleyiniz.
Cevap: Çağ, ışın ışın, körpe.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 274 Cevabı
Sözcük Çalışması
Soru: Metni dinlerken belirlediğiniz sözcüklerin anlamlarını tahmin edip tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Bu sözcükleri birer cümlede kullanınız.
Çağ
- Tahminim: Dönem.
- Sözlük anlamı: Zaman dilimi.
- Cümle: Günümüzde teknoloji çağını yaşıyoruz.
Işın ışın
- Tahminim: Aydınlık.
- Sözlük anlamı: Işıltılı.
- Cümle: Güneş ışın ışın parlıyor.
Körpe
- Tahminim: Genç.
- Sözlük anlamı: Çok genç, henüz bozulmamış, yıpranmamış.
- Cümle: Çocukların körpe yüreklerinde kötülük olmaz.
Anlayalım, Yorumlayalım
Aşağıda verilen soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.
1. Birinci dörtlükte şair, neden çocukların yaşında olmanın iyi olduğunu düşünüyor?
Cevap: Çünkü çocuklar hayal güçlerini özgürce kullanabilir, düşüncelerini bulutlara asacak kadar özgürdürler.
2. Şair, “deli bir rüzgâr” sözüyle ne anlatmak istiyor?
Cevap: Hayattaki zor ve olumsuz olayları, insanı sarsan zorlukları anlatmak istiyor.
3. Sizce çocukların umudu neden solmamalıdır?
Cevap: Çünkü çocuklar geleceğimizdir, onların umutları yeşerirse dünya da güzelleşir.
4. Şairin “Yalnız sizin sevginiz gerçek çocuklar” dizesindeki düşüncesine katılıyor musunuz? Niçin?
Cevap: Evet, çünkü çocuklar karşılık beklemeden içtenlikle sever, sevgileri çıkarsızdır.
5. En zor koşullarda bile umudumuzu yitirmemek neden çok önemlidir ve bize neler kazandırır?
Cevap: Çünkü umut, zorluklarla mücadele gücü verir. Umudumuzu kaybetmezsek sabırlı, güçlü ve başarılı olabiliriz.
Soru: Dinlediğiniz şiirin vermek istediği mesajları kutucukları işaretleyerek belirleyiniz.
☑ Yaşamın zorlukları karşısında umudumuzu yitirmemeliyiz.
Çocukların hiç mutsuz olmaması.
☑ Çocuklar zorluklardan kaynaklanan kaygıları taşımamalıdır.
☑ Çocukken daha özgür hissederiz.
☑ Çocuklar karşılık beklemeden koşulsuz sever.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 275 Cevabı
Soru: Sizce “Yeşil Çağ” başlığı dinlediğiniz şiirin konusunu yansıtıyor mu, nedenleriyle açıklayınız. Dinlediğiniz şiire bir başlık önerisinde bulununuz.
Cevap: Evet, yansıtıyor. Çünkü “yeşil çağ” ifadesi çocukluğun saf, taze ve umut dolu zamanını temsil ediyor. Şiirde çocukların umutları, sevgileri ve hayata bakış açıları bu tazelikle anlatılıyor. “Yeşil” hem yeni başlangıçları hem de geleceği simgeliyor.
Benim Önerdiğim Başlık : “Umutlu Çocuklar”
(Alternatif: “Işın Işın Umut” veya “Geleceğin Yeşili”)
Soru: Aşağıdaki atasözünün, şiirin ve özdeyişlerin vermek istediği mesajı dinlediğiniz metnin ana duygusu ile ilişkilendirerek yorumlayınız.
Cevap: Tüm atasözü ve özdeyişlerde ortak mesaj, umudun hayatı anlamlı kıldığı ve zorluklar karşısında asla vazgeçmemek gerektiğidir. Dinlediğimiz şiir de çocukların saf sevgisinin ve bitmeyen umudunun dünyayı daha güzel bir yer yapacağını anlatıyor. “Geceyi sabahın umudu taşır” düşüncesi, şiirin ana duygusuyla örtüşmektedir.
Soru: Dinlediğiniz şiirden alınmış aşağıdaki bölümleri okuyunuz. Ses benzerliği bulunan dizeleri eşleştirip benzer seslerin altını renkli kalemle örnekteki gibi çiziniz.
Eşleşen dizeler:
- Ne iyi → Sizin yaşınızda olmak ne iyi çocuklar
- Ne ince → Sizin eliniz ne ince çocuklar
- Ne büyük → Sizin umutlarınız ne büyük çocuklar
- Sizin de yaşantılarınız bölük → Sizin gözleriniz ışın ışın çocuklar
- Endişesiz kışın → Yalnız sizin sevginiz gerçek çocuklar
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 276 Cevabı
Söz Varlığımız
Soru: Aşağıda “körpe” sözcüğünün üç farklı anlamı verilmiştir. Bu sözcüğün metinde kullanıldığı anlamı işaretleyiniz ve “körpe” sözcüğünü bu anlamıyla bir cümlede kullanınız.
Cevap: Henüz bozulmamış, yıpranmamış.
Cümle: Körpe kalpleriyle çocuklar, en saf sevgiyi içinde taşır.
Konuşalım, Anlatalım
Soru: Aşağıda verilen kutucuklardaki sözcüklerden ve atasözünden istediklerinizi seçerek “umudun hayatımızdaki önemi” hakkındaki duygularınızı ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Hayat her zaman kolay değildir, bazen zorluklar ve endişelerle karşılaşırız. Ama umut beslemek, bizi hayata bağlar. Umudu olan insan, her zaman başarıya ve sağlığa daha yakındır. Çıkmadık candan umut kesilmez sözü de bu yüzden çok doğrudur. Çünkü umut varsa, yaşam vardır.
Düşünelim, Yazalım
Soru: Aşağıdaki yönergeyi izleyerek sınıfça bir şiir yazınız.
Cevap: Grubumuzla “sevgi”yi seçtik ve benim dörtlüğüm şu şekilde oldu:
Seçilen tema: Sevgi
Şiir Başlığı: Sevgiyle Umut
Kalbimde yeşeren körpe bir çiçek,
Umudum açar her sabah güneşle.
Sevgiyle büyür her kırık dilek,
Başarı doğar sabrın gülüşüyle.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.