10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 14-15 Cevapları Meb Yayınları

10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 14-15 Cevapları Meb Yayınları
10. Sınıf Meb Yayınları Edebiyat Ders Kitabı 1. Metin İtibarî Âlem Sayfa 14-15 Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

1. Metin İtibarî Âlem

Hazırlık Soruları:

1- Edebiyatın diğer bilimlerle ilişkisini göz önünde bulundurduğunuzda edebiyatı en çok hangi bilimle ilişkilendirebilirsiniz?
Tarih ile ilişkilendirebiliriz. Edebiyat, tarihsel olayları ve dönemleri kurmaca bir dille işlerken, tarih bilimi de bu olayları belgelere dayanarak anlatır.

2- Tarih, edebiyat ve kurmaca kavramları size neler çağrıştırır? (egitim.net.tr) Düşüncelerinizi paylaşınız.
Tarih, yaşanmış gerçek olayları anlatırken, edebiyat bu olayları kurmaca bir çerçevede ele alır. Kurmaca, edebiyatın yaratıcılığını ve hayal gücünü kullanarak tarihî olayları yeniden yorumlamasını sağlar.

Metni Anlama ve Çözümleme Soruları:

  1. Metinde verilen bilgilere göre Kurtuluş Savaşı’nı konu edinen edebî eserler niçin birbirine benzemez?
    Kurtuluş Savaşı’nı konu edinen edebî eserler, yazarların farklı bakış açıları ve yorumları nedeniyle birbirine benzemez. Her yazar, olayları kendi perspektifinden değerlendirir ve bu, edebî eserin diline ve anlatımına yansır.

  2. “Tarihçinin yaptığı ne kadar fotoğrafçınınkine benziyorsa romancınınki de o kadar ressamın faaliyetine benzer.” cümlesine göre bir tarihçi ile bir edebiyatçının tarihî olaylara bakış açılarında hangi farklılıkları gözlemlemek mümkündür?
    Tarihçi, olayları olduğu gibi, belgelere dayanarak aktarır; bu, bir fotoğrafçının gördüğünü objektif bir şekilde kaydetmesine benzer. Edebiyatçı ise tarihî olayları sanatsal bir yorumla ve yaratıcı bir üslupla ele alır; bu da bir ressamın hayal gücünü ve duygularını kullanarak bir sahneyi resmetmesine benzer.

  3. Metinde kullanılan düşünceyi geliştirme yollarını işaretleyiniz.
    Örnekleme, Karşılaştırma, Benzetme kullanılmaktadır.

Dil Bilgisi:

"da" ve "-de"lerin yazım nedenleri:

  • "...insan bulmak da mümkün değildir."
    Buradaki "da", bağlaç olarak kullanılmıştır ve ayrı yazılır. Bağlaç olan "da", cümlede "de, dahi, bile" anlamlarını verir ve her zaman ayrı yazılır. Burada, bir duruma ek olarak başka bir durumun da geçerli olduğunu belirtir.

  • "Hiç kimse de bu eserlerin..."
    Buradaki "de", yine bağlaç olarak kullanılmıştır ve ayrı yazılır. Aynı şekilde, başka bir kişinin de benzer bir düşüncede olmadığını belirtir.

  • "...Kurtuluş Savaşı önce değişik bakış açılarından yorumlanarak..."
    Burada "-de" eki, belirtme durumu (bulunma hali) ekidir ve bitişik yazılır. Bu ek, isme gelerek cümlede o isimle ilgili yer ya da durum belirtir ve bitişik yazılır.

Araştırma Konuları:

Yazının Gelişimi:
Yazının ortaya çıkışı ve gelişimi, insanlık tarihindeki en önemli icatlardan biridir. İlk yazı türleri, resim yazıları (piktogramlar) olarak başlamış, sonra çivi yazısı ve hiyeroglif gibi farklı yazı sistemlerine dönüşmüştür. Günümüzde kullanılan alfabelerin kökeni, bu eski yazı sistemlerine dayanmaktadır.

Türk Yazı Sanatı:
Türk yazı sanatı, özellikle İslamiyet'in kabulünden sonra gelişen hat sanatı ile zenginleşmiştir. Osmanlı döneminde hat sanatı, Kur'an-ı Kerim'in yazımı ve cami süslemeleri gibi alanlarda kullanılmıştır. Günümüzde de bu sanat, hem geleneksel hem de modern tarzda icra edilmektedir.

Alfabeler:
Tarih boyunca farklı kültürler ve medeniyetler, kendi dillerine uygun alfabeler geliştirmişlerdir. Latin, Kiril, Arap, Yunan, ve Çin alfabeleri gibi birçok farklı alfabe, dünya üzerinde kullanılmış ve kullanılmaktadır. Türkler de tarih boyunca Göktürk, Uygur, Arap ve Latin alfabelerini kullanmıştır.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.