11. Sınıf Coğrafya Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları Meb Yayınları

11. Sınıf Coğrafya Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları Meb Yayınları
11. Sınıf Meb Yayınları Coğrafya Ders Kitabı Sayfa 31 Uygulama Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

UYGULAMA

Aşağıda Dünya'daki biyoçeşitliliğin dağılışını gösteren harita verilmiştir.

a) Türkiye'nin kuzeyinde ve güneyinde biyoçeşitliliğin iç kesimlere göre daha fazla olmasının nedenleri nelerdir?

Cevap: Türkiye’nin kuzeyi ve güneyi ılıman iklim ve bol yağış alması nedeniyle daha fazla biyoçeşitliliğe sahiptir. Ayrıca bu bölgelerde denizlerin varlığı, nemli hava koşullarını destekleyerek bitki örtüsü ve hayvan türlerinin çeşitlenmesine katkıda bulunur. İç kesimlerde ise daha kurak ve karasal iklim koşulları hakimdir, bu da biyoçeşitliliği sınırlamaktadır.

b) Kuzey Amerika Kıtası'nda güneyden kuzeye doğru gidildikçe tür sayısının azalmasının nedenlerini açıklayınız.

Cevap: Kuzey Amerika’da güneyden kuzeye gidildikçe, iklim daha soğuk ve sert hale gelir. Güney bölgeleri tropikal ve subtropikal iklime sahipken, kuzeye doğru gidildikçe soğuk iklimler ve kutup bölgeleri hakim olmaya başlar. Bu da türlerin yaşamını zorlaştırır ve biyoçeşitliliğin azalmasına neden olur.

c) Aşağıda verilen ifadeleri haritadaki numaralarla eşleştirerek yuvarlak alana numaraları yazınız:

  • Biyoçeşitliliğin az olduğu bu yerde bitki örtüsü yoktur: 4 (Çöl bölgeleri)
  • İğne yapraklı tayga ormanları ile ayı, Ren geyiği, vaşak gibi canlılar görülür: 2 (Kuzey Avrupa ve Asya tayga ormanları)
  • Sıcaklık ortalaması yüksek, her mevsim yağışlı ve biyoçeşitliliğin en fazla olduğu yerdir: 1 (Amazon Ormanları)
  • Kuraklığa uyum sağlamış canlıların yaşadığı bu yerde biyoçeşitlilik azdır: 3 (Orta Asya çöl ve step bölgeleri)

MÜNAZARA

Biyoçeşitliliğin azalmasından dolayı başlayan, canlıların korunmasıyla ilgili tartışmalardan biri hayvanat bahçeleri üzerinden yürütülmektedir. Hayvanat bahçelerinin yararlı veya zararlı olduğu yönündeki zıt fikirler; ahlaki değerler, psikososyal gelişim ve canlı türlerinin korunması gibi başlıklar altında tartışılmaktadır.
Buna göre aşağıdaki iki farklı görüşü münazara kurallarına uygun bir şekilde tartışınız.

1. Grup - Hayvanat bahçeleri olmalıdır.
2. Grup - Hayvanat bahçeleri kapatılmalıdır.

Münazara: Hayvanat Bahçeleri Olmalı mı, Kapatılmalı mı?

1. Grup: Hayvanat Bahçeleri Olmalıdır

  • Koruma ve Eğitim: Hayvanat bahçeleri, nesli tehlike altında olan hayvanların korunmasında önemli bir rol oynar. Bu hayvanlar, doğal ortamlarında yok olma riskiyle karşı karşıya olabilir, ancak hayvanat bahçelerinde güvenli bir şekilde yaşayıp çoğalabilirler. Aynı zamanda hayvanat bahçeleri, insanlar için eğitici bir yer olarak hizmet eder, çocuklar ve yetişkinler hayvanlar hakkında daha fazla bilgi edinir ve onları daha yakından tanıma fırsatı bulur.
  • Bilimsel Araştırma: Hayvanat bahçeleri, bilimsel araştırmaların yapılabileceği yerlerdir. Hayvanların davranışları, sağlık sorunları ve üreme alışkanlıkları gibi konular araştırılarak türlerin korunmasına yönelik stratejiler geliştirilebilir.
  • Hayvanların İyileşme Süreci: Doğal yaşam alanlarında yaralanan ya da hastalanan hayvanlar, hayvanat bahçelerinde tedavi edilip iyileştirilebilir. Böylece bu hayvanların tekrar doğaya dönme şansı artırılır.

2. Grup: Hayvanat Bahçeleri Kapatılmalıdır

  • Doğal Yaşam Hakkı: Hayvanat bahçeleri, hayvanların doğal ortamlarından koparılıp dar alanlara kapatılmasına neden olur. Bu, onların doğal davranışlarını sergilemelerini engeller ve psikolojik sorunlara yol açabilir. Hayvanlar özgür olmalı, doğal yaşam alanlarında yaşamaya devam etmelidir.
  • Ahlaki ve Etik Sorunlar: Hayvanların doğada özgür yaşama hakları varken, onları insanların eğlencesi için kafeslere koymak ahlaki ve etik açıdan sorgulanabilir. Bu durum hayvanların doğuştan sahip oldukları hakların ihlali olarak görülmektedir.
  • Alternatif Çözümler: Hayvan türlerini korumak ve eğitim sağlamak için modern teknolojiler kullanılabilir. Örneğin, sanal gerçeklik, belgeseller ve doğal yaşam rezervleri gibi yöntemlerle insanlar hayvanlar hakkında bilgi edinebilir ve türler doğal yaşam alanlarında korunabilir.

Tartışma ve Sonuç:

Münazara boyunca iki taraf da hayvanat bahçelerinin yararları ve zararları üzerine fikirlerini sundu. 1. Grup, hayvanat bahçelerinin eğitim, koruma ve bilimsel araştırmalar için önemini vurgularken, 2. Grup hayvanların doğal ortamlarında yaşama haklarının korunması gerektiğini ve etik sorunları dile getirdi.

Sonuç olarak, hayvanat bahçelerinin varlığıyla ilgili karar, bu iki görüşün dengesine dayandırılabilir. Eğer hayvanat bahçeleri varlığını sürdürüyorsa, onların hayvan haklarına uygun, daha geniş ve doğal ortamlarına benzer yerlerde yaşamalarını sağlamanın yolları aranmalıdır. Alternatif çözümler ise hayvanların doğal yaşamda korunmalarını destekleyebilir.

Bu tartışma, hem etik hem de pratik açılardan düşünülmesi gereken önemli bir konudur.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.