6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı Sayfa 29-30-32-33 Cevapları Evos Yayınları
Hak, Sorumluluk ve Özgürlük Cevapları
Sayfa 29 Cevapları
Soru: “Hak” kavramı ilk olarak aklınıza ne getiriyor? Açıklayınız.
Cevap: Hak kavramı, insanların doğuştan sahip oldukları özgürlükler ve adil muamele hakkını aklıma getiriyor. Her bireyin eşit şekilde saygı görme ve temel haklarını kullanma hakkı vardır.
Soru: Sizce çocuk olarak en vazgeçilmez hakkınız nedir? Neden?
Cevap: Çocuk olarak en vazgeçilmez hakkım eğitim hakkıdır. Çünkü eğitim, gelecekte iyi bir birey olabilmek ve topluma faydalı olabilmek için gereklidir. Eğitimle birlikte bilgilenir, kendimi geliştirir ve daha bilinçli kararlar verebilirim.
Etkinlik Zamanı
Bitki ve hayvanlara karşı sorumluluklarımız:
Bitkileri ve hayvanları korumak, onlara zarar vermemek, çevreyi temiz tutmak, onları beslemek ve yaşam alanlarını korumak.
Başkalarına karşı sorumluluklarımız:
Başkalarına saygılı davranmak, onların haklarına zarar vermemek, yardım etmek ve gerektiğinde destek olmak.
Doğaya karşı sorumluluklarımız:
Çevreyi kirletmemek, geri dönüşüm yapmak, doğal kaynakları dikkatli kullanmak ve doğayı korumak.
Ailemize karşı sorumluluklarımız:
Aile bireylerine saygılı olmak, onların koyduğu kurallara uymak, evde sorumluluklarımızı yerine getirmek ve ailemize yardım etmek.
Ülkemize karşı sorumluluklarımız:
Kanunlara uymak, ülkemizin değerlerine sahip çıkmak, vatansever olmak ve ülkemizi korumak için elimizden geleni yapmak.
Dünyaya karşı sorumluluklarımız:
Küresel sorunlara duyarlı olmak, çevreyi korumak, insan haklarına saygı göstermek ve dünya barışına katkı sağlamak.
Kendimize karşı sorumluluklarımız:
Sağlığımıza dikkat etmek, kendimizi geliştirmek, sorumluluklarımızı yerine getirmek ve hedeflerimize ulaşmak için çalışmak.
Sayfa 30 Cevapları
Soru: Satın aldığımız ürünlerle ilgili sorunlarımızın çözümü için haklar, sorumluluklar ve özgürlükler çerçevesinde neler yapabiliriz?
Cevap: Ürünle ilgili bir sorunla karşılaştığımızda ilk olarak satıcıyla iletişime geçmeli ve sorunu çözmeye çalışmalıyız. Eğer çözüm bulunamazsa, Tüketici Hakem Heyeti ya da mahkemeye başvurarak hakkımızı arayabiliriz. Aynı zamanda ürünün satın alımında belgelerimizi ve kanıtlarımızı (makbuz, dekont vb.) saklayarak bu süreçte güvence sağlamalıyız. Tüketici olarak aldatılmamak ve haklarımızı korumak için bilinçli olmalı, internet alışverişlerinde özellikle güvenilir sitelerden alışveriş yapmalıyız.
Çiftçi ve oğlunun bu alışverişte yaptıkları yanlışlar nelerdir?
- Satıcıyı yeterince araştırmamak: Çiftçi ve oğlu, internet üzerinden buldukları satıcıyı daha detaylı incelemeden ve güvenilirliğini sorgulamadan hızlı bir şekilde ödeme yapmışlar.
- Piyasa fiyatının çok altında bir teklifi sorgulamamak: Piyasa değerinden çok daha düşük olan bir teklifi detaylı incelemeden kabul etmişler. Bu durum dolandırıcılığa işaret edebilirdi.
- Parayı IBAN numarası ile direkt göndermek: Parayı doğrudan IBAN'a göndermek yerine güvenli bir ödeme yöntemi tercih edebilirlerdi. Ayrıca ürün gelmeden ödeme yapmak da risklidir.
- Satıcıyla ve nakliyeciyle ilgili hiçbir garanti almamak: Hem satıcıdan hem de nakliyeciden yazılı veya sözlü bir garanti almadan ödeme yapmışlar.
Haklarını aramak için neler yapabilirler?
- Tüketici Hakem Heyeti'ne başvuru: Çiftçi ve oğlu, Tüketici Hakem Heyeti'ne başvurarak aldatıldıkları konusunda şikayet oluşturabilirler.
- Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunmak: Dolandırıcılık iddiasıyla Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunabilirler (ki zaten bu adımı atmışlar).
- Bankayla iletişim: Parayı gönderdikleri bankayla iletişime geçerek dolandırıcılık iddiasını bildirip işlemin iptalini talep edebilirler.
- Alışveriş yapmadan önce araştırma yapma ve güvenli platformları kullanma: Gelecek alışverişlerde daha dikkatli olup güvenilir ve bilinen platformlardan alışveriş yapmalılar.
Sayfa 32 Cevapları
Etkinlik Zamanı
Aşağıdaki haberi okuyunuz. Haberle ilgili soruların cevabını boşluklara yazınız.
1. Rögar kapağı patlamasında yaşanan mağduriyet nedir?
Cevap: Rögar kapağı patlaması sonucunda evleri su basmış, bu durum maddi hasara yol açmış ve evde yaşayanların günlük hayatlarını zorlaştırmıştır. Ev eşyaları su içinde kalmış ve kullanılamaz hale gelmiştir.
2. Su basan evde yaşayanlar mağduriyetlerini gidermek için ne yapabilirler?
Cevap: Su basan evde yaşayanlar, belediyeye başvurarak durumu bildirebilir ve hasarın giderilmesi için yardım talep edebilirler. Ayrıca ev sigortası varsa sigorta şirketine başvurarak zararın karşılanmasını talep edebilirler. Eğer bu süreçte hak kaybı yaşanırsa hukuki yollarla dava açabilirler.
Etkinlik Zamanı (Tablo)
Tablodaki ifadelerin hangi kavramla ilgili olduğunu belirlemek için "Hak, Sorumluluk, Özgürlük" kategorilerinden uygun olanı işaretleyiniz.
Örnek İfadeler | Hak | Sorumluluk | Özgürlük |
---|---|---|---|
Okula zamanında gitmek | X | ||
Sağlıklı beslenmek | X | ||
Bir giysi alırken rengini seçmek | X | ||
Ayıplı bir ürünü değiştirmek | X | ||
Sevdiği müziği dinlemek | X | ||
Ödevlerini günü gününe yapmak | X | ||
Okul bahçesine çöp atmamak | X | ||
Alışverişte fiş almak | X | ||
Hasta olduğunda rapor almak | X | ||
Evde anne ve babasına yardımcı olmak | X | ||
Okuldaki eşyaları korumak | X | ||
Spor karşılaşmalarını izlemek | X | ||
Bir konuda fikrini söylemek | X | ||
Şehir kütüphanesine gitmek | X | ||
Temiz bir çevrede yaşamak | X | ||
Bir konuda resmi makamlara başvurmak | X |
Sayfa 33 Cevapları
Tabloda ve sorularda öğrencilere yönelik bir öz değerlendirme etkinliği var. Öğrenciler bu tabloyu doldururken kendilerini değerlendirmeleri isteniyor. Şu şekilde yapabilirler:
Tablo Doldurma:
Ünite ile ilgili ne kadar anladım?
- Eğer öğrenciler tüm konuları tam olarak anladıysa "Katılıyorum" kutucuğunu işaretleyebilirler.
- Anlamadıysa "Katılmıyorum" kutucuğunu işaretleyebilirler.
- Belirli konularda kararsız kalırlarsa "Kararsızım" kutucuğunu işaretlemeleri uygun olur.
Sorular:
1- En çok hangi konudan ya da etkinlikten hoşlandınız? Neden?
Bu soruya öğrenciler, en keyif aldıkları ders veya etkinlik hakkında kişisel bir cevap verebilirler. Örneğin: "En çok sosyal bilgiler dersindeki grup çalışmasından hoşlandım, çünkü arkadaşlarımla birlikte çalışmayı seviyorum."
2- Anlamakta zorlandığınız konu ya da konular hangileridir?
Öğrenciler bu soruya zorlandıkları konuları yazabilirler. Örneğin: "Matematik dersinde çarpanlar ve katlar konusunu anlamakta zorlandım."
3- Tamamlamakta zorlandığınız etkinlikler hangileridir? Açıklayınız.
Burada öğrenciler, zorlandıkları etkinlikleri ve neden zorlandıklarını açıklayabilirler. Örneğin: "Proje ödevi yaparken zamanımı iyi yönetemedim ve bu yüzden zorlandım."
4- Bu ünitenin işlenişinde başarılı olduğunuzu düşünüyor musunuz?
Evet veya Hayır kutucukları işaretlenebilir ve başarılarını artırmak için yapacakları planları açıklayabilirler. Örneğin: "Ders çalışırken daha fazla tekrar yapmayı planlıyorum."
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.