9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 139-140-141-142 Cevapları Meb Yayınları
Edebiyat Atölyesi: Yazma
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 139
Soru: a) Siz hangi sanat dallarına ilgi duyuyorsunuz? Yazınız.
Cevap: Müzik ve sinemaya ilgi duyuyorum. Müzik, ruh halimi ifade etmenin en güzel yollarından biri. Sinema ise hayal gücümü ve yaratıcılığımı somut bir şekilde ortaya koymamı sağlıyor.
Soru: b) Sizce neden bazı müzik eserleri sözlerini şiirlerden, filmler senaryolarını hikâye ya da romanlardan alır? Görüşlerinizi yazınız.
Cevap: Müzik ve şiir birbirini tamamlayan iki sanattır. Şiirlerdeki anlam derinliği, duygusallık ve estetik, müzik eserlerinin sözlerine anlam kazandırır. Aynı şekilde, filmler, hikâye ya da romanlardaki karakter derinliklerini ve olay örgülerini görselleştirerek daha geniş bir kitleye ulaşabilir. Bu uyarlamalar, sanatın farklı dallarını bir araya getirerek duygusal ve estetik bir bütünlük sağlar.
Soru: c) Siz sanatın bir dalında üretim yapacak olsanız hangi yazılı eserlerden yararlanırsınız? Yazınız.
Cevap: Edebiyat klasiklerinden ve halk hikâyelerinden yararlanırdım. Bu eserler, evrensel temaları barındırdığı için derinlik ve anlam sağlar. Özellikle destanlar, insanlık tarihini ve kültürel değerleri yansıtması açısından ilham verici olur. Böylelikle hem geçmişe ışık tutan hem de geleceğe hitap eden eserler ortaya koyardım.
9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 140
PERFORMANS GÖREVİ
Şiir Başlığı: "Yürekte Kalan"
1. Şiir Planı:
- Ana Duygu: Kaybedilen bir aşka duyulan özlem ve içsel boşluk.
- Tema: Aşkın derin acısı ve anlam arayışı.
- İmge ve Çağrışım: Yarım kalmış sözler, soğuyan eller, uzaklaşan gölgeler.
2. Şiir:
Yürekte Kalan
Soğuk gecelerde adın yankılanır,
Rüzgarla savrulur her kelimen,
Yürekte kalan bir sızı gibi,
Sanki hiç gitmemişsin gibi sen.
Gözlerinde kaybolan tüm ışıklar,
Her bakışında bir sonbahar izleri,
Ellerin dokunmadan soğur,
Bir aşk, suskunluğun kollarında erir.
Yarım kalmış bir sözün peşindeyim,
Seninle tamamlanmamış her anın,
Kalbimde yankısı çığ olur,
Sessizliğin boşluğunda seni ararım.
Uzaklarda silinen bir gölge şimdi,
Adım attıkça kaybolan izler,
Ama sen, hep burada,
Yüreğimin tam ortasında, derinlerde.
3. Şiirin Analizi:
İmge ve Çağrışım:
- “Soğuk geceler”, “yürekte kalan bir sızı”, “yarım kalmış söz” imgeleri, aşkın eksikliğini ve kaybolmuşluğunu ifade ediyor.
- Çağrışım olarak, kaybedilen bir sevgilinin izleri ve hatıralarına dair acı hatırlatmalar bulunuyor.
Açık ve Örtük İletiler:
- Açık İleti: Kaybedilen bir aşk ve onun bıraktığı boşluk açıkça ifade edilmiş.
- Örtük İleti: Aşkın insan ruhunda bıraktığı derin izler ve bu izlerin hiçbir zaman tamamen silinemediği mesajı veriliyor.
Ahenk Unsurları:
- Şiir, ritmik bir yapı ve iç uyaklarla ahenk kazanıyor.
- Örneğin, “Rüzgarla savrulur her kelimen” gibi dizeler tekrarlanan bir tempo yaratıyor ve okuyucunun duygusal bağ kurmasını sağlıyor.
4. Sonuç: Şiir, anlam arayışı teması ile bağlantılı olarak aşkın derin izlerini ve kaybın getirdiği boşluğu işlemektedir. İmge ve çağrışımlar, aşkın insan üzerindeki etkilerini derinleştirirken, ahenk unsurları duygusal yoğunluğu artırmaktadır. Radyo dinleyicilerinin duygusal olarak etkilenmesini sağlayacak bir eser ortaya konulmuştur.
Not: Edebiyat atölyesindeki grup çalışması sonucunda şiirinizi arkadaşlarınızla paylaşmayı unutmayınız. Gelen dönütlere göre şiirinizde düzenleme yaparak son halini paylaşabilirsiniz.
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 142
Haydi, Başlayalım!
Soru 1) Öğretmeninizin rehberliğinde ikişer kişilik takımlar oluşturunuz.
Cevap: Öğretmen rehberliğinde ikişer kişilik takımlar oluşturulacaktır.
Soru 2) Daha önce dinlediğiniz Mihriban adlı şiirin temasını yazınız.
Cevap: Mihriban adlı şiirin teması, aşkın karmaşıklığı ve çözülmezliğidir. Şiir, sevgilinin uzaklığına duyulan derin özlemi ve bu durumun yarattığı çaresizliği ele alır.
Soru 3) Arkadaşınızla birlikte yazacağınız şiirde öne çıkarmayı düşündüğünüz duyguları yazınız. Bu duyguların Mihriban şiirinin temasına uygun olmasına dikkat ediniz. Neden bu duyguları seçtiğinizi açıklayınız.
- Seçilen Duygular: Aşk, özlem, çaresizlik.
Duyguların Seçilme Nedenleri:
- Aşk, şiirin ana temasını oluşturur ve duygusal yoğunluğu artırır.
- Özlem, ayrılığın getirdiği derin hisleri ifade eder.
- Çaresizlik ise, aşkın karmaşıklığını ve çözülmezliğini vurgular.
Soru 4) Belirlediğiniz duygulardan hareketle şiir yazmak için takım arkadaşınızla şiir yazma planı oluşturunuz.
Ana Duyguların Belirlenmesi: Aşkın özlemi, çaresizliği ve unutulmazlığı.
Şiir Yapısı:
- Giriş: Aşkın başlangıcındaki mutluluk.
- Gelişme: Ayrılıkla gelen özlem ve çaresizlik.
- Sonuç: Aşkın unutulmaz bir iz bırakması.
- Dil ve Üslup: Şiir, imgeler ve çağrışımlarla süslenecek. Uyum ve ahenk sağlanacak.
- Kontrol ve Değerlendirme: Şiirin tamamlandıktan sonra düzenlenmesi ve duygusal yoğunluğun artırılması.
Yazma Sonrası
Soru 1) Performans görevinin değerlendirme bölümünde yer alan karekoddaki öz değerlendirme formunun çıktısını alarak yazılı ürününüzü değerlendiriniz.
Cevap: Bu etkinlik sınıf içinde gerçekleştirilecektir.
Soru 2) Arkadaşlarınızın yazdığı şiirleri takım arkadaşınızla birlikte performans görevinin değerlendirme bölümünde yer alan karekoddaki akran değerlendirme formunun çıktısını alarak değerlendiriniz. Değerlendirme formlarını arkadaşlarınıza veriniz.
Cevap: Bu etkinlik sınıf içinde gerçekleştirilecektir.
Soru 3) Öğretmeninizin değerlendirme sonuçlarını inceleyiniz.
Cevap: Bu etkinlik sınıf içinde gerçekleştirilecektir.
Soru 4) Öğretmeninizden, arkadaşlarınızdan aldığınız dönütleri öz değerlendirmenizle karşılaştırınız.
Cevap: Bu etkinlik sınıf içinde gerçekleştirilecektir.
Soru: Gelen dönütler doğrultusunda yazılı ürününüzü düzenleyerek son şeklini ağ günlüğünüzde yayımlayınız.
Cevap: Bu etkinlik sınıf içinde gerçekleştirilecektir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.