9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 154-155-156-157-158 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 154-155-156-157-158 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Meb Yayınları Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 154-155-156-157-158 Okuma Öncesi Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Okuma Öncesi

1. a) Görseldeki mozaiği inceleyiniz.
Mozaiği incelediğimizde, elma figürünün belirgin olduğu ve farklı desenlerle süslendiği bir kompozisyon görüyoruz. Mozaik, geçmiş dönemin sanat anlayışını ve estetik bakış açısını yansıtmaktadır.


1. b) Mozaiği oluşturan yapı unsurlarını söyleyiniz.
Mozaiği oluşturan yapı unsurları şunlardır:

  • Desen: Mozaikte kullanılan çizgiler ve şekillerin uyumu.
  • Renkler: Farklı renklerin bir araya gelerek görsel bir bütünlük oluşturması.
  • Kompozisyon: Elma figürünün merkezi alarak diğer desenlerle uyumlu bir şekilde yerleştirilmesi.

1. c) Sizce birleştiren mozaiği oluşturan yapı unsurları gibi edebi eserleri oluşturan yapı unsurları da var mıdır? Düşüncelerinizi gerekçelerle söyleyiniz.
Evet, edebi eserleri oluşturan yapı unsurları da vardır. Örneğin, hikâyede olay örgüsü, şahıs kadrosu, mekân ve zaman bir eserin yapı taşlarını oluşturur. Tıpkı mozaikte desen ve renklerin bir bütün oluşturması gibi, bu unsurlar da bir hikâyeyi anlamlı kılar. Eğer bu unsurlar eksik veya uyumsuz olursa, edebi eser de bütünlüğünü kaybeder.


2. Aşağıdaki tabloda yer alan terimlerden hangileri hikâye türü ile ilişkili olabilir? Tablodan seçerek örnekteki gibi işaretleyiniz.

Seçilen Terimler:

  • Olay örgüsü
  • Şahıs kadrosu
  • Zaman
  • Mekân
  • Bakış açısı
  • Kahraman

3. Eski adlı hikâyeyi okuyacaksınız. Hikâyeyi okumaya başlamadan önce aşağıdaki çalışmayı yapınız.

a) Size empatik okuma nedir?
Empatik okuma, bir metni okurken karakterlerin duygu ve düşüncelerini anlamaya, olaylara onların gözünden bakmaya çalışmaktır. Bu, hikâyeyi daha iyi kavramamıza ve karakterlerle bağ kurmamıza yardımcı olur.

b) Düşüncelerinizi önce sıra arkadaşlarınızla sonra da sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
Empatik okuma, okuyucunun hikâyeyi yalnızca anlamasını değil, aynı zamanda olaylara duygusal bir açıdan yaklaşmasını sağlar. Bu da eserin daha etkileyici olmasını ve okuyucunun hikâyeden daha fazla zevk almasını mümkün kılar.


4. Mehmet Kaplan’ın “Güzel hikâyelerin hemen hemen hepsinde bilinmeyen bir gerçekliği ifade vardır.” sözünden hareketle hikâyelerin neleri konu edinebileceğini sınıfta tartışınız.
Hikâyeler, genellikle hayatın gizli kalmış yönlerini, insanların iç dünyasını, toplumsal olayları veya gözle görünmeyen ama hissedilen duyguları konu edinebilir. Bu ifade, hikâyelerin sadece olay anlatmaktan öte, okuyucuyu düşündüren ve farkındalık kazandıran bir işlevi olduğunu vurgular.

5. a) Okuyacağınız hikâyenin başlığından ve görselinden hareketle hikâyenin içeriği hakkında tahminlerinizi yazınız.

Hikâyenin İçeriği Hakkındaki Tahminim: Hikâye, memleketinden ayrılarak farklı bir diyara yolculuk yapan bir kişinin yaşadıklarını anlatıyor olabilir. Yolculuk sırasında kişinin duygusal değişimleri ve memleket özlemi ön planda olabilir. Belki de gurbette yaşamanın zorlukları ve umut arayışı hikâyenin ana temasını oluşturabilir.

Hikâyenin İçeriği: Hikâye, küçük yaşta ailesini kaybetmiş ve başka bir yere göç etmek zorunda kalmış olan Hasan’ın hikâyesini anlatır. Yolculuk sırasında memleketine duyduğu özlem ve çevresinde gördüğü yeni insanlar, onun iç dünyasını yansıtır. Bu süreçte Hasan’ın, yeni bir yaşam kurma çabası ve karşılaştığı zorluklar hikâyenin temelini oluşturur.


5. b) Hikâyeyi okuduktan sonra hikâyenin içeriği hakkındaki bölümü doldurunuz. Tahminlerinizin hikâyenin içeriğiyle örtüşen yönlerini söyleyiniz.

Tahmin ve Gerçek İçeriğin Örtüşen Yönleri:

  • Yolculuk ve memleket özlemi hikâyenin önemli temalarından biri.
  • Hasan’ın iç dünyasındaki değişimler ve hissettiği yalnızlık, tahminimle örtüşüyor.
  • Hikâyede gurbette yaşamanın zorluklarına değinilmiş, bu da tahminimde yer alıyor.

Okuma Sırası

Hasan’ın yerine kendinizi koyarak hikâyeyi okuyunuz.
Kendimi Hasan’ın yerine koyduğumda, yabancı bir yere giderken yaşadığı yalnızlık, özlem ve belirsizlik gibi duyguları derinden hissettim. Hem geçmişin ağırlığı hem de yeni bir hayat kurma çabası içinde kalmanın zorluğu oldukça etkileyici.

Empati Yapma: Empati yaparak, Hasan’ın gözünden dünyaya bakmak hikâyeyi daha anlamlı kılar. Hasan’ın hissettiği zorlukları anladıkça, onun hikâyesine daha fazla bağlandım. Hikâyedeki çevre betimlemeleri ve Hasan’ın iç konuşmaları, empati kurmamı kolaylaştırdı.

Hikâyenin Teması: Hikâyenin teması, göç, memleket özlemi, ve yeni bir yaşam kurma mücadelesi olarak özetlenebilir.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.