9. Sınıf Kur'an-ı Kerim Ders Kitabı Sayfa 76-77-78-79-80 Cevapları Meb Yayınları
2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları
9. Sınıf Kur’an-ı Kerim Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 76
A- Aşağıda verilen cümlelerin doğruluğunu (D) ya da yanlışlığını (Y) belirleyerek yönlendirici okları takip ediniz.
1. Soru: Harflerin mahreçleriyle ilgili bilgilerden hareketle ulaştığınız çıkışı işaretleyiniz.
Kuran alfabesindeki harflerin çıkış yerlerine med denir. (Y)
د Harf dil ucu ile üst ön diş uçlarından çıkar. (Y)
ظ harfi dil ucu ile üst, ön diş uçlarından çıkar. (D)
Cevap: 7. Çıkış
B- Aşağıdaki soruları tablo üzerinde cevaplayınız.
Soru: Aşağıda verilen tanımların başına ilgili olduğu kavrama ait harfi yazarak tanımlarla kavramları eşleştiriniz.
Tanım | Kavram |
---|---|
2. Harfin altına yazılan yatık bir çizgidir. | (b) Esre |
3. Harfin üstüne yazılan ve küçük bir "vav" harfine benzeyen işarettir. | (c) Ötre |
4. Harfin üzerine küçük bir daire şeklinde yazılan işarettir. | (a) Cezim |
5. Harfin üstüne yazılan yatık bir çizgidir. | (e) Üstün |
6. Harfin üzerine, birleşmiş iki küçük "u" harfine benzer şekilde yazılan işarettir. | (ç) Şedde |
Soru: Aşağıda Kur’an-ı Kerim’in okunuşuyla ilgili özel durumları içeren bazı kelimeler verilmiştir. Bu kelimelerin önündeki yay ayraçların içine ilgili oldukları kurala ait harfi yazarak eşleştiriniz. Eşleştirdiğiniz kelimeleri ilgili kurala göre seslendiriniz.
Kelime | Kural | Eşleştirme Harfi |
---|---|---|
الطَّسِمُ | Huruf-u Mukattaa | (b) |
الأَرْضُ | Kamerî Harf | (c) |
عَنْهُ | Zamir | (d) |
الصَّالِحَاتُ | Şemsî Harf | (a) |
9. Sınıf Kur’an-ı Kerim Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 77
11. Soru: Aşağıda verilen kelimelerdeki harfleri altlarında boş bırakılan yerlere yazınız.
Kelime | Harfler |
---|---|
كَتَبَ | ك - ت - ب |
نَزَلَ | ن - ز - ل |
فَسَدَ | ف - س - د |
جَمَعَ | ج - م - ع |
C- Aşağıdaki soruları Frayer diyagramına göre cevaplayınız.
Tanım: Med harfinden sonra med sebebi olan hemze gelir ve med harfi ile hemze aynı kelimede yan yana bulunursa bu, meddi muttasil olur.
Özellikler:
- Med sebebi olan hemze, genellikle hemze (ء) ya da (ئـ) şeklinde yazılır.
- Normal okunuşta iki elif miktarı uzatılır.
- Uzatılması vaciptir.
Örnekler:
- جَاءَ
- سَمَاءُ
- قُرَاءَةٌ
- دُعَاءٌ
Örnek Olmayanlar:
- مِثَالُ
- كِتَابٌ
- جَنَاحٌ
- مَسَاجِدٌ
Soru: Aşağıda meddi muttasıl ile ilgili doğru ve yanlış bilgilerin yer aldığı bir tablo verilmiştir. Buna göre aşağıdaki kutucuklara, cümlede verilen bilgiler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Cümle No | Doğru (D) / Yanlış (Y) | Açıklama |
---|---|---|
12 | D | “Farklı kelimelerde” yerine “aynı kelimede” yazılırsa doğru tanım yapılmış olur. |
13 | Y | “Kısa” yerine “uzun” yazılması gerekiyor. |
14 | D | “İki” yerine “dört” sözcüğü yazılmalıdır. |
15 | D | 3 numaralı cümlede bilgi hatası yoktur. |
16 | Y | “Örnekler” ve “Örnek Olmayanlar” arasında hatalı eşleştirme yapılmıştır. |
17 | D | 2 numaralı örnekler doğru eşleşme ile düzelir. |
18 | D | 4 numaralı örneklerdeki yer değiştirme hatayı düzeltir. |
9. Sınıf Kur’an-ı Kerim Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 78
Ç- Aşağıdaki kutucuklarda med çeşitleriyle ilgili bazı örnekler verilmiştir. Size yöneltilen soruları kutucuklardaki harfleri kullanarak cevaplayınız. Aynı kutucuğu birden fazla soru için kullanabilirsiniz.
19. Soru: Hangilerinde medditabii vardır?
Cevap: a, b, d, e, f, ğ
20. Soru: Hangilerinde meddimuttasıl vardır?
Cevap: c, ç, f, g
21. Soru: Hangilerinde meddimunfasıl vardır?
Cevap: a, c, e, ğ
22. Soru: Hangilerinde hem meddimuttasıl hem meddimunfasıl vardır?
Cevap: c
D- Aşağıdaki Sorular ve Cevapları:
23. Soru: “Elif”, “vav” ve “ya” harflerinin med harfi işlevi görmesi için gereken şartlar nelerdir?
a) Bu harfler harekesiz (sakin) olmalıdır.
b) “Vav”dan önceki harfin harekesi ötre, “ya”dan önceki harfin harekesi esre, “elif”ten önceki harfin harekesi üstün olmalıdır.
24. Soru: Med çeşitleri nelerdir? Açıklayınız.
Medditabii: Med harfinden sonra med sebebi gelmediğinde oluşan med çeşididir.
Meddimuttasıl: Med harfinden sonra gelen hemze ile med harfi aynı kelimede bulunduğunda oluşur.
Meddimunfasıl: Med harfinden sonra gelen hemze ile med harfi farklı kelimede bulunduğunda oluşur.
25. Soru: Dudak harfleri hangileridir?
Cevap: Dudak bölgesinden çıkan harfler dört tanedir. Bunlar: و ،م ،ف ،ب
26. Soru: Kur’an-ı Kerim’de zamirin okunuşuyla ilgili tecvit kuralları nelerdir?
- Zamir, kendisinden önceki harf harekeli ise uzatılarak okunur.
- Kendisinden önceki harf cezimli veya sakin ise uzatılmadan okunur.
9. Sınıf Kur’an-ı Kerim Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 79
E) 27 ve 28. Soruların Cevapları
27. Öğrenciler hangi tecvid kuralı hakkında konuşmaktadır?
Cevap: Meddimuttasıl
28. Hangi öğrenciler, kelimede yer alan tecvit kuralı ile ilgili yanlış bilgi vermiştir? Gerekçelendirerek yazınız.
- Dilara: Çünkü ف harfini çeken ا harfi, med sebebi değil med harfidir.
- Mehmet: Çünkü meddimuttasılın uzatılması caiz değil, vaciptir.
- Yasemin: Çünkü hemze (ء) med harfi değil, med sebebidir.
Kaf Suresinin 2. Ayeti ile İlgili Soru:
29. Soru: Kaf suresinin 2. ayetinde numaralandırılmış olarak verilen tecvit kuralları ile ilgili bilgiler aşağıdakilerden hangisinde doğru sıralanmıştır?
Cevap: C
9. Sınıf Kur’an-ı Kerim Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 80
30. Soru: Numaralanmış kelime ve kelime grupları ile ilgili aşağıdaki açıklamalardan hangisi doğrudur?
Cevap: C) III’te vav şeklinde yazılan elif vardır.
Açıklama: III numaralı kelimede elif, vav şeklinde yazılmıştır. Diğer açıklamalar yanlış veya kelimelerde bulunmayan kuralları ifade etmektedir.
31. Soru: Numaralanmış cümlelerde aşağıdaki kavramlardan hangisinin tanımı yoktur?
Cevap: E) Tecvit
Açıklama: Verilen cümlelerde hareke, kamerî harf, mahreç ve med sebebiyle ilgili tanımlar bulunmaktadır. Ancak tecvit ile ilgili bir tanım yer almamaktadır.
32. Soru: Aşağıdaki harf gruplarının hangisinde kalın harfler bir arada verilmiştir?
Cevap: B
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.