9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Sayfa 12-18 Tarih Öğrenmenin Faydaları Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Sayfa 12-18 Tarih Öğrenmenin Faydaları Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Meb Yayınları Tarih Ders Kitabı Sayfa 12- 13-14-15-16-17-18 Düşünelim - Keşfedelim - Öğrenelim - Uygulayalım - Değerlendirelim Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Sorular ve Kısa Cevaplar

Düşünelim Sayfa 12 Cevapları

Şiirde anlatılan tarihî olayları bilmeyen bir insan, şiirin ana duygusunu tam olarak kavrayabilir mi?
Hayır, tarih bilgisi olmadan şiirin duygusu tam kavranamaz.

Keşfedelim Sayfa 13 Cevapları

1- Mehmet Bey'in yerinde olsaydınız neler hissederdiniz? (egitim.net.tr)
Geçmişe dair anıları kaybetmenin üzüntüsünü ve yabancılaşmayı hissederdim.

2- Geçmişi bilmenin toplumlara sağladığı faydalar nelerdir?
Geçmişteki olaylardan ders çıkararak gelecekte benzer hatalardan kaçınmayı sağlar.

Görsel ve Açıklamalar Üzerine Sorular

1- Görsel ve açıklamalarda hangi değerlere işaret edilmiştir?
Dayanışma, yardımlaşma ve toplumsal sorumluluk.

2- Tarihte yaşanmış deprem gibi yıkıcı olayların neden ve sonuçlarını bilmek bireylere ve topluma ne gibi faydalar sağlar?
Bilinçlenmeyi artırır, dayanışmayı güçlendirir ve hazırlıklı olmayı sağlar.

Öğrenelim Genel Sorular Sayfa 15

1- Çanakkale Şehitler Abidesi ve Hiroşima’daki Endüstriyel Tanıtım Salonu’nun savaş sonrasındaki hâliyle bırakılmasının nedenleri nelerdir?
Barış ve birlik mesajını temsil eder.

2- Bu kaynaklarda milli birlik ve beraberliği destekleyici hangi kelime ve cümlelere yer verilmiştir?
"Türk çocuğu ecdadını tanıdıkça daha büyük işler yapmak için kendinde kuvvet bulacaktır."

Sayfa 16 Cevapları

Piri Reis ve Jale İnan'ın yaşam öykülerini bilmek bireylere neler kazandırır?
Cesaret, keşif ruhu, bilimsel merak ve kararlılık.

1- Bu iki eserin Türkiye’ye geri getirilmesiyle hangi millî değere sahip çıkılmıştır? Gerekçeleriyle açıklayınız
Bu iki eserin Türkiye’ye geri getirilmesiyle hangi millî değere sahip çıkılmıştır? Gerekçeleriyle açıklayınız

2- Kaynak G ve H'den yararlanarak kültürel mirasın benimsenmesi ve korunması ile ilgili bir slogan yazınız.
"Kültürel Mirasımız Geleceğimizdir; Korumak Görevimizdir!"

Sayfa 17 Cevapları

1- Kaynak I'ya verilebilecek en uygun başlık ne olabilir?
"Tarihin Eğlenceli Yönleri ve Günlük Yaşamdaki Etkileri."

2- Günlük yaşantınızdan yola çıkarak Kaynak I'da anlatılan görüşleri destekleyici örnekler yazınız. (egitim.net.tr)
Aile tarihçesiyle bağ kurma, tarihi mekânları ziyaret etme.

Çanakkale Şehitler Abidesi'nin yapılması ve Hiroşima’daki Endüstriyel Tanıtım Salonu’nun savaş sonrasındaki hâliyle bırakılmasının nedenleri nelerdir?
Kahramanlık ve fedakarlık anılarını canlı tutarak barış ve birlik mesajını iletmek.

Uygulayalım

Öğrendiğiniz bilgilerden yola çıkarak aşağıdaki tablonun ilgili alanlarına tarih öğrenmenin faydalarını yazınız.

Tarih Öğrenmenin Bireye Faydaları

  • Kimlik Bilinci: Kökleri tanımayı sağlar.
  • Analitik Düşünme: Eleştirel düşünceyi geliştirir.
  • Empati: Farklı dönemleri anlamayı artırır.
  • Ders Çıkarma: Geçmiş hatalardan öğrenmeyi sağlar.

Tarih Öğrenmenin Topluma Faydaları

  • Milli Birlik: Toplumsal birlik duygusunu güçlendirir.
  • Toplumsal Hafıza: Kolektif hafızayı korur.
  • Sosyal Sorumluluk: Toplum bilincini geliştirir.
  • Kültürel Miras: Geçmiş değerleri korur.

Değerlendirelim
Aşağıdaki alana tarih öğrenmenin bireye ve topluma faydalarıyla ilgili bir afiş hazırlayınız.

Afiş Taslağı: Tarih Öğrenmenin Faydaları

Başlık:
Tarih Bilinci: Geçmişten Geleceğe!

Bireye Faydaları:

  • Kimlik ve kültür bilinci kazandırır.
  • Analitik düşünmeyi geliştirir.
  • Empati ve anlayışı artırır.

Topluma Faydaları:

  • Milli birlik ve beraberliği güçlendirir.
  • Toplumsal hafızayı canlandırır.
  • Kültürel mirası korur.

Slogan:
Geçmişini Bilmeyen, Geleceğini İnşa Edemez!

Düşünelim

Şiiri okuyarak soruyu cevaplayınız.

Şiirde anlatılan tarihî olayları bilmeyen bir insan, şiirin ana duygusunu tam olarak kavrayabilir mi? Gerekçeleriyle açıklayınız.

Yahya Kemal Beyatlı'nın "Süleymaniye'de Bayram Sabahı" şiirinde tarihsel olaylar ve mekânlar tasvir edilerek geçmişin izleri vurgulanmaktadır. Tarihi olayları bilmeyen bir insan, bu şiirin ana duygusunu ve anlatmak istediği derin tarihi geçmişi tam olarak kavrayamaz. Şiirde yer alan isimler ve mekânlar, tarih bilgisi olan biri için derin anlamlar taşırken, bu bilgiye sahip olmayan biri için sadece kelime kalabalığı olabilir. Bu nedenle, tarih bilgisi şiirin duygusunu ve anlatımını daha derinlemesine anlamaya yardımcı olur.

Keşfedelim

Verilen yönergeler doğrultusunda aşağıdaki etkinlikleri yapınız.

Metni inceleyerek soruları cevaplayınız.

Mehmet Bey'in Yerinde Olsaydınız Neler Hissederdiniz?

Eğer Mehmet Bey'in yerinde olsaydım, geçmişe dair anılarımı kaybetmenin verdiği derin üzüntüyü ve yabancılaşma duygusunu hissederdim. Tarihi olayları ve köklerimi unutmak, kimlik kaybı ve aidiyet duygusunun eksikliğiyle dolu bir boşluk yaratırdı.

Geçmişi Bilmenin Toplumlara Sağladığı Faydalar

Geçmişte yaşanmış yıkıcı olayların neden ve sonuçlarını bilmek, bireylerin ve toplumların bu tür felaketlere karşı daha hazırlıklı olmasını sağlar. Ayrıca, tarih bilgisinin gelişmesi, milli bilinç ve dayanışma duygusunu güçlendirerek, gelecekte benzer olayların tekrarlanmaması için önemli dersler çıkarılmasına yardımcı olur.

Görsel ve Açıklamalar Üzerine Sorular

1- Görsel ve açıklamalarda hangi değerlere işaret edilmiştir?
Görsellerde dayanışma, yardımlaşma ve toplumsal sorumluluk değerlerine vurgu yapılmaktadır.

2- Tarihte yaşanmış deprem gibi yıkıcı olayların neden ve sonuçlarını bilmek bireylere ve topluma ne gibi faydalar sağlar?
Bu tür bilgilerin bilinmesi, bireylerin afetlere karşı bilinçlenmesini ve gerekli önlemleri almasını sağlar. Aynı zamanda, toplumun dayanışma ve yardım etme bilincini geliştirir, böylece benzer durumlarda hızlı ve etkili müdahale edebilme kapasitesini artırır.

Tarih Öğrenmenin Bireye ve Topluma Faydaları

Tarih öğrenmek, bireylerin ve toplumların milli bilincini güçlendirmesine yardımcı olur. Tarih bilgisi, geçmişte yaşanan olayların ve bu olaylardan çıkarılan derslerin farkına varmayı sağlar. Mustafa Kemal Atatürk'ün de vurguladığı gibi, vatan sevgisi, bayrak sevgisi, bağımsızlık, millî mücadele, cesaret, dayanışma, kahramanlık ve fedakârlık gibi değerler milli bilincin gelişmesinde önemli bir rol oynar. Bu değerler, toplumun bir arada kalmasını ve zor zamanlarda dayanışma içinde olmasını sağlar.

Çanakkale Şehitler Abidesi ve Endüstriyel Tanıtım Salonu gibi yapılar, toplumların geçmişte yaşadıkları zorlukları ve verdikleri mücadeleyi anımsatan önemli tarihi simgelerdir. Çanakkale Şehitler Abidesi, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinin ve kahramanlığının sembolü olarak inşa edilmiştir. Endüstriyel Tanıtım Salonu ise Hiroshima’ya atılan bombanın ardından, barış ve uzlaşma mesajını dünya ile paylaşan bir yapı olarak bilinmektedir.

Tarih bilinci, bireylerin ve toplumların geçmişteki başarılarından ilham alarak, gelecekte karşılaşacakları zorluklara daha hazırlıklı ve kararlı bir şekilde yaklaşmalarını sağlar. Bu nedenle, tarih öğrenmek yalnızca geçmişi bilmek değil, aynı zamanda geleceği inşa edebilmek için de gereklidir.

Çanakkale Şehitler Abidesi ve Hiroşima’daki Endüstriyel Tanıtım Salonu

Çanakkale Şehitler Abidesi ve Hiroşima’daki Endüstriyel Tanıtım Salonu, savaş sonrası barış ve birlik mesajını temsil eden iki önemli yapıdır. Çanakkale Şehitler Abidesi, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesini ve fedakarlıklarını anımsatan bir sembol olarak inşa edilmiştir. Bu yapı, geçmişteki kahramanlıkları ve milletin bağımsızlık ruhunu geleceğe aktarmak amacıyla tasarlanmıştır. Hiroşima’daki Endüstriyel Tanıtım Salonu ise, nükleer saldırının yıkıcı etkilerine rağmen barış ve uzlaşma mesajını dünya ile paylaşan bir yapı olarak korunmaktadır.

Millî Birlik ve Beraberlik

Kaynaklarda, milli birlik ve beraberliği destekleyici kelimeler ve cümleler, toplumun ortak değerler etrafında birleşmesini ve tarih bilincini canlı tutmayı vurgular. Örneğin, Atatürk'ün "Türk çocuğu ecdadını tanıdıkça daha büyük işler yapmak için kendinde kuvvet bulacaktır" sözü, geçmişin kahramanlıklarından ilham alınarak milli birlik ve beraberliğin nasıl güçlendirilebileceğini ifade eder. Bu birlik ve beraberlik, toplumların zor zamanlarda dayanışma içinde olmasını ve güçlü bir milli kimlik inşa etmesini sağlar.

Sonuç

Tarih, insanlara geçmişin değerlerini ve derslerini öğretirken, aynı zamanda gelecek için sağlam bir temel oluşturur. Bu nedenle, tarihin önemi sadece olayları bilmek değil, bu olayların sonuçlarını ve etkilerini kavrayarak, gelecekte daha bilinçli ve güçlü bir toplum olmayı hedeflemektir.

Piri Reis ve Jale İnan'ın Yaşam Öyküleri

Piri Reis ve Jale İnan gibi tarihi kişiliklerin yaşam öykülerini bilmek, bireyler için önemli dersler sunar. Piri Reis, denizcilikte büyük bir deha ve haritacılıkta çığır açmış bir Osmanlı denizcisidir. Onun eserleri, dünya denizcilik tarihinde büyük bir yer edinmiş ve Osmanlı’nın denizcilik alanındaki gücünü göstermiştir. Piri Reis’in hayatını bilmek, cesaret, keşif ruhu ve bilime olan tutku gibi değerleri öğrenmek için önemlidir.

Diğer yandan, Jale İnan Türkiye'nin ilk kadın arkeologu olarak, Türk arkeolojisine büyük katkılarda bulunmuş ve birçok önemli kazı çalışmasına liderlik etmiştir. Onun çalışmaları, Anadolu'nun tarihi zenginliklerinin gün yüzüne çıkmasını sağlamış ve arkeoloji bilimine büyük katkı sunmuştur. Jale İnan’ın öyküsü, azim, kararlılık ve bilimsel çalışmalara adanmış bir yaşamın değerini gösterir.

Millî Değerlerin Korunması ve Kültürel Miras

Kanatlı Denizatı Broşu ve Çingene Kızı Mozaiği gibi eserlerin Türkiye'ye geri getirilmesi, kültürel mirasın korunmasında ve millî değerlere sahip çıkılmasında büyük bir adımdır. Bu eserler, geçmişin estetik ve sanatsal değerlerini günümüze taşırken, toplumun kültürel bilincini de güçlendirir. Kültürel mirasın korunması ve benimsenmesi, bir milletin kimliğini ve tarihini sahiplenmesi açısından son derece önemlidir.

Slogan Önerisi

"Kültürel Mirasımız Geleceğimizdir; Korumak Görevimizdir!"

Bu slogan, kültürel değerlerin korunmasının ve gelecek nesillere aktarılmasının önemini vurgular.

Kaynak I İçin Uygun Başlık

Kaynak I'ye uygun bir başlık olarak "Tarihin Eğlenceli Yönleri ve Günlük Yaşamdaki Etkileri" düşünülebilir. Metin, tarihin her zaman sıkıcı olmadığını, aksine geçmişle ilgili hikâyelerin ve olayların öğrenilmesinin kişilere keyif verdiğini ve bireylerin kimliklerini şekillendirmesine katkı sağladığını vurgulamaktadır. Bu yüzden, tarih hakkında bilgi edinmenin eğlenceli ve öğretici yanlarına vurgu yapan bir başlık uygun olacaktır.

Günlük Yaşamdan Örnekler

Kaynak I'da anlatılan görüşleri günlük yaşantımızda destekleyebilecek örnekler şunlar olabilir:

  • Aile Tarihçesiyle Bağ Kurma: Aile büyüklerimizden öğrendiğimiz geçmişe dair hikâyeler, bize köklerimizi hatırlatır ve aile bağlarımızı güçlendirir.
  • Tarihi Mekânları Ziyaret Etmek: Tarihi yerleri ziyaret etmek, o dönemlere dair bir farkındalık yaratır ve geçmişin izlerini bugüne taşımamıza yardımcı olur.
  • Günlük Hayatta Tarihsel Bilgi Kullanımı: Tarih derslerinde öğrendiğimiz bilgiler, günlük yaşamda olayları ve gelişmeleri daha iyi anlamamızı sağlar. Örneğin, tarihsel bir olayın bugünkü etkilerini anlayarak, sosyal ve politik olayları daha bilinçli bir şekilde değerlendirebiliriz.

Afiş Taslağı: Tarih Öğrenmenin Bireye ve Topluma Faydaları

Başlık:

Tarih Öğrenmek Neden Önemlidir?

Alt Başlıklar ve İçerik:

Bireysel Faydalar:

  • Kimlik ve Kültür Bilinci: Tarih, bireylere kimliklerini ve kültürel miraslarını tanıma fırsatı sunar. Geçmişi bilmek, bugünkü kimliğimizi daha iyi anlamamıza yardımcı olur.
  • Analitik Düşünme: Tarihi olayları ve süreçleri öğrenmek, eleştirel ve analitik düşünme becerilerimizi geliştirir. Geçmişteki hatalardan ders çıkararak daha bilinçli kararlar almamıza olanak tanır.
  • Empati Gelişimi: Farklı dönemlerde yaşamış insanların hikayelerini ve deneyimlerini öğrenmek, empati yeteneğimizi artırır ve farklı perspektifleri anlamamızı sağlar.

Toplumsal Faydalar:

  • Milli Birlik ve Beraberlik: Tarih, toplumun ortak değerlerini ve milli bilinci pekiştirir. Ortak bir geçmişe sahip olmak, toplumu bir arada tutan en önemli unsurlardan biridir.
  • Sosyal Sorumluluk: Tarihi öğrenmek, topluma karşı sorumluluk bilincini geliştirir. Geçmişteki başarı ve başarısızlıkların bilincinde olmak, gelecekte daha iyi bir toplum inşa etmemize yardımcı olur.
  • Kültürel Mirasın Korunması: Tarihi bilmek, kültürel mirasın korunmasına katkıda bulunur. Geçmişin değerlerine sahip çıkmak, gelecek nesillere daha zengin bir miras bırakmayı sağlar.

Görseller:

  • Tarihi eserler ve anıtların resimleri (örneğin, Çanakkale Şehitler Abidesi, Göbeklitepe).
  • Tarihi olayları ve önemli kişilikleri temsil eden illüstrasyonlar (örneğin, Atatürk, Piri Reis).
  • Farklı kültürleri ve toplumları temsil eden semboller ve ikonlar.

Slogan:

  • “Geçmişini Bilmeyen Geleceğini İnşa Edemez!”
  • “Tarihini Bil, Kimliğini Tanı!”

Tasarım Önerileri:

  • Afişin arka planı tarihi bir dokuyu andıran bir doku veya harita deseni olabilir.
  • Renk paleti olarak tarihsel bir his veren, toprak tonları, kahverengi, altın ve kırmızı tonları kullanılabilir.
  • Görseller ve metinler, afişin görsel hiyerarşisine uygun olarak düzenlenmelidir. Başlık büyük ve dikkat çekici, alt başlıklar ise daha küçük fakat okunabilir olmalıdır.
  • Afişin alt kısmında, afişin kaynağı ve bu çalışmanın sayfa 19’da yer alan analitik dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirileceği not edilmelidir.

Değerlendirme Notu:

Hazırladığınız afişin görsel ve içerik olarak etkileyici olmasına, tarihi öğrenmenin önemini açıkça vurgulamasına özen gösteriniz. Afiş, hedef kitlenizin dikkatini çekmeli ve onları tarih öğrenmenin faydaları hakkında düşünmeye teşvik etmelidir.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.