9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Sayfa 120-121-122-123 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Sayfa 120-121-122-123 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Meb Yayınları Tarih Ders Kitabı Sayfa 120-121-122-123 Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Sayfa 120 Uygulayalım Cevapları

Soru 1: Sayfa 110’daki 5N1K etkinliğinde ulaştığınız bilgiler ile sayfa 112’de “Öğrenelim” başlığı altında verilen bilgilerden öğrendiklerinizi aşağıdaki tablonun ilgili alanlarına yazınız. Daha sonra bu bilgileri karşılaştırarak ulaştığınız çıkarımları Değerlendirme sütununda açıklayınız.

Cevap:

5N1K Etkinliğinde Ulaştığım Bilgiler “Öğrenelim” Başlığında Öğrendiklerim Değerlendirme
Eski Çağ medeniyetlerinde hukuk kuralları toplumsal düzeni sağlamak için oluşturulmuştur. Hukuk, toplumun sosyal yapısına göre şekillenmiştir. Hukuk sistemleri toplumsal düzeni sağlamak için geliştirilmiştir ve toplumun ihtiyaçlarına göre farklılık göstermiştir.
Yazılı kanunlar kesin ve bağlayıcıdır. Mezopotamya, Anadolu ve Türkistan’da hukuk toplumsal düzenin korunmasında temel bir araç olmuştur. Her medeniyetin hukuk sistemi, kültürel ve sosyal yapılarına uygun olarak şekillenmiştir.
Yazısız kurallar toplumun geleneklerine dayanır ve esneklik gösterebilir. Töre hukuku, Türk toplumunda yazısız kuralların önemini göstermiştir. Yazısız kurallar, yazılı kuralların olmadığı durumlarda toplumsal düzeni sağlamada etkili olmuştur.

Soru 2: Aşağıdaki uygulama adımları doğrultusunda Eski Çağ medeniyetlerindeki yazılı ve yazısız hukuk kurallarını karşılaştırınız ve hukuki düzenlemelerin toplumsal yapıya etkilerini ele alan bir bilgi görseli hazırlayarak öğretmeninizle ve arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:

Yazılı Hukuk Kuralları:

  • Tanım: Yazılı belgelerle kaydedilen ve duyurulan resmi kurallar.
  • Örnekler: Hammurabi Kanunları, 12 Levha Kanunları, Sümer Kanunları.
  • Özellikler:
    • Açık ve net hükümler içerir.
    • Toplumun her kesimi için bağlayıcıdır.
    • Adaletin sağlanmasında objektif bir yaklaşım sunar.

Yazısız Hukuk Kuralları:

  • Tanım: Gelenek ve göreneklere dayalı, yazılı olmayan kurallar.
  • Örnekler: Türk töresi, Hun töresi.
  • Özellikler:
    • Geleneklere dayanır ve esneklik gösterir.
    • Bireyler arasında sözlü olarak aktarılır.
    • Bölgesel farklılıklar gösterebilir.

Hukuki Düzenlemelerin Toplumsal Yapıya Etkileri:

  • Toplumsal Düzen: Hukuk kuralları, bireylerin haklarını ve sorumluluklarını belirleyerek toplumsal düzeni sağlar.
  • Adalet ve Güven: Yazılı kurallar, bireyler arasında eşitliği ve güveni tesis etmeye yardımcı olur.
  • Eşitlik ve Hiyerarşi: Yazılı hukuk kuralları eşitliği sağlamaya çalışırken, yazısız kurallar hiyerarşik yapıyı korumuştur.
  • Ekonomik ve Sosyal Hayat: Mülkiyet hakları ve ticaretin düzenlenmesi, ekonomik yapının gelişmesine katkı sağlamıştır.

Bilgi Görseli Hazırlama Adımları:

  1. Araştırma: Eski Çağ medeniyetlerindeki yazılı ve yazısız hukuk sistemleri hakkında bilgi toplayın.
  2. Karşılaştırma: Hukuk kurallarının toplumsal etkilerini belirleyin ve medeniyetler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz edin.
  3. Tasarım: Yazılı ve yazısız hukuk kurallarını karşılaştıran bir tablo veya infografik hazırlayın.
  4. Sunum: Hazırladığınız görseli öğretmeninizle ve arkadaşlarınızla paylaşarak geri bildirim alın.

Bu şekilde Eski Çağ medeniyetlerinin hukuk sistemleriyle ilgili detaylı bir analiz yapabilir ve bilgilerinizi görselleştirebilirsiniz.

Sayfa 121 Cevapları

Soru: İncelediğiniz kaynaklardan hareketle Eski Çağ’dan bir medeniyet seçiniz. Seçtiğiniz medeniyetin aileye ve kadına verdiği değere ilişkin GDM (Görüyorum, Düşünüyorum, Merak Ediyorum) tablosunu tamamlayıp arkadaşlarınızla paylaşınız.

Seçilen Medeniyet: Eski Mısır

Görüyorum:

  • Eski Mısır’da kadınlar, mülk edinme ve miras haklarına sahipti.
  • Kadınlar evlilikte eşit haklara sahipti ve sosyal yaşamda aktif roller üstleniyordu.
  • Evlilik anlaşmaları kadınların haklarını korumak için düzenlenirdi.

Düşünüyorum:

  • Kadınların ekonomik haklara sahip olması, toplumda güçlü bir konum kazanmalarını sağlamıştır.
  • Aile yapısında kadın, hem çocukların eğitimi hem de evin yönetiminde önemli bir yere sahip olmuştur.
  • Kadınların bu haklara sahip olması, Eski Mısır’da toplumsal barışı ve aile dayanışmasını artırmış olabilir.

Merak Ediyorum:

  • Eski Mısır’daki kadınların sosyal statüsü diğer Eski Çağ medeniyetleriyle nasıl karşılaştırılabilir?
  • Kadınların sahip olduğu haklar, Eski Mısır toplumunda sosyal sınıflara göre farklılık gösteriyor muydu?
  • Evlilik sözleşmeleri kadının toplumdaki yerini nasıl etkiliyordu?

Soru: Seçtiğiniz medeniyette yaşıyor olsaydınız yaşamınızı nasıl sürdürmek isterdiniz? Gerekçeleriyle açıklayınız.

Nedeni: Tarım ve Ekonomi: Nil Nehri’nin verimli toprakları sayesinde tarımla uğraşıp ekonomik olarak bağımsız bir yaşam sürdürmek isterdim.

Nedeni: Kadın Hakları: Eski Mısır’da kadınların ekonomik ve sosyal haklara sahip olması, toplum içinde daha güçlü ve bağımsız olmamı sağlardı.

Nedeni: Aile ve Dayanışma: Aile bağlarının güçlü olması ve kadının aile içindeki saygın rolü, huzurlu bir yaşam sürdürmeme katkıda bulunurdu.


Soru: Yandaki karekodda bulunan aile ve kadın değerlerine ilişkin köprü şeması etkinliğini gerçekleştiriniz.

Cevap: Bu etkinlik, sınıfta arkadaşlarınızla birlikte yapılarak fikirlerin paylaşılması için kullanılabilir. Şema, Eski Mısır’da aile ve kadın değerlerinin toplumsal yapı üzerindeki etkilerini analiz etmek için ideal bir araçtır.

Sayfa 122 Cevapları

Yapay Zekâ Etkinliği Cevapları

Soru 1: Verilen yönergeler doğrultusunda aşağıdaki etkinliği yapınız.

  1. Gruplara Ayrılma: Öğretmen rehberliğinde eşit sayıda kişiden oluşan gruplar oluşturuldu.
  2. Konu Seçimi: Grup arkadaşlarımızla aşağıdaki konular arasından Türkistan’da Konargöçer Yaşam Tarzı ile İlgili Dijital Hikaye konusu seçildi.
  3. Ürün Oluşturma: Güvenilir ve lisanslı yapay zekâ uygulamaları kullanılarak, Türkistan’da konargöçer yaşam tarzını anlatan bir dijital hikaye hazırlandı.

Soru 2: Ürün oluştururken verilen algoritma adımlarına göre neler yapıldı?

  1. Yapay Zekâ Sorumlulukları: Yapay zekâ araçlarının hukuki sorumlulukları araştırıldı ve paylaşımda etik kurallar takip edildi.
  2. Bilgi Güvenliği: Genel ağ kaynaklarının doğruluğu kontrol edildi; kullanılan dijital uygulamalarda kimlik ve güvenlik bilgileri korunarak hareket edildi.
  3. Komut Hazırlama: Hikaye için ayrıntılı bir komut metni oluşturuldu, ürün tamamlandı ve arkadaşlarla paylaşıldı.

Soru 3: Hazırlanan ürün nedir ve içeriği nedir?

Cevap: Ürün: Türkistan’da konargöçer yaşam tarzını anlatan bir dijital hikaye hazırlandı.

Hikaye İçeriği:

  1. Başlangıç: Göçebe bir ailenin doğayla iç içe başlayan günlük hayatı.
  2. Göç Yolculuğu: Hayvanlarla yapılan mevsimsel yolculuk ve toplumsal dayanışma.
  3. Yeni Konak: Yeni yerleşim bölgesinde hayatın organize edilmesi.
  4. Gelenekler ve Değerler: El sanatları, misafirperverlik ve aile içindeki dayanışma.
  5. Zorluklar ve Çözüm: Fırtına gibi doğal zorluklara karşı verilen mücadele.
  6. Sonuç: Ailenin doğayla uyum içinde bir yaşam sürdürüyor olması.

Soru 4: Hazırlanan ürün ile kaynaklar arasındaki benzerlikler ve farklılıklar nelerdir?

Cevap:

Benzerlikler Farklılıklar
Konargöçer yaşam tarzının toplumsal düzen üzerindeki etkisi hem üründe hem de kaynaklarda işlenmiştir. Dijital hikaye modern bir bakış açısıyla oluşturulmuş, kaynaklar ise tarihsel verilere odaklanmıştır.
El sanatları, misafirperverlik ve dayanışma temaları her iki anlatımda da önemli bir yer tutmaktadır. Hikaye, bireysel deneyimlere odaklanırken kaynaklar daha genel bilgiler içermektedir.

Kaynak ve Ürün Sorgulama Tablosu

Hazırlanan Ürün İncelenecek Kaynaklar Benzerlikler Farklılıklar
Dijital hikaye Eski Çağ’a ait görseller ve yazılı kaynaklar Toplumsal düzenin etkisi, gelenek ve göçebe yaşamın vurgusu. Hikaye modern ses ve görsellerle zenginleştirilmiş, kaynaklar metin odaklıdır.

Değerlendirme

Bu etkinlik, tarih bilgilerini modern araçlarla ifade etmeye olanak tanımış, öğrencilerde hem teknolojik hem de analitik becerileri geliştirmiştir. Dijital hikaye, tarih konularının anlaşılmasını kolaylaştırmış ve yaratıcılığın önünü açmıştır.

Sayfa 123 Değerlendirelim Cevapları

Soru: Eski Çağ’daki yazılı ve yazısız hukuk kurallarını pandomim yaparak veya "Anlat Bakalım" oyunu oynayarak birbirinize anlatınız.

“Hukuk Kuralları Anlatımı” - Anlat Bakalım Oyunu

Oyun Kuralları:

  1. Oyuncular sırayla bir yazılı veya yazısız hukuk kuralını temsil edecek şekilde açıklama yapar.
  2. Diğer oyuncular, anlatılan kuralın yazılı mı yoksa yazısız mı olduğunu tahmin eder.
  3. Anlatım sırasında yasaklı kelimeler kullanılmaz.

Örnek Anlatımlar:

1. Oyuncu (Yazılı Hukuk):

  • Açıklama: “Ben, Hammurabi Kanunları’yım. Babil döneminde yazılmış, suç ve cezanın açıkça belirlendiği bir yasayım. Örneğin, 'kısasa kısas' ilkemle biliniyorum.”
  • Yasaklı Kelimeler: Mezopotamya, Babil, Adalet, Ceza, Yazı

2. Oyuncu (Yazısız Hukuk):

  • Açıklama: “Ben, Türk Töresi’yim. Yazılı değil, gelenek ve göreneklerden oluşurum. Toplumda aile bağlarını ve düzeni sağlamak için kullanılırım.”
  • Yasaklı Kelimeler: Töre, Gelenek, Yazısız, Türk, Kurallar

Bu oyun, yazılı ve yazısız hukuk kurallarını öğrenmeyi ve eğlenceli bir şekilde anlatmayı sağlar.


Soru: Yandaki karekodda verilen “Eski Çağ’da aile ve kadın” konulu kaynakları okuyunuz ve soruları cevaplayınız.

Anadolu Medeniyetleri Sanal Müzesi’nde Aile ve Kadın Konulu Kültürel Miras Unsurları

  • Aile Portreleri:
    Eski Çağ’dan kalan aile resimleri, aile bağlarının önemini ve sosyal statüyü göstermektedir.

  • Kadın Figürleri:
    Kadınların toplumsal yaşamda oynadığı aktif rolleri temsil eden heykeller, ev içi ve tarımsal görevleri sembolize eder.

  • Evlilik Objeleri:
    Gelinlikler, düğün aksesuarları ve tören eşyaları, Eski Çağ'da evliliğin toplumsal ve dini yönlerini yansıtır.

  • Geleneksel El Sanatları:
    Dokuma halılar ve günlük kullanılan mutfak eşyaları, kadınların üretkenliğini ve aile içindeki önemini vurgular.


Soru: Sonraki derse gelmeden önce yandaki karekodda verilen “Damgaların Göçü: Saymalıtaş” adlı belgeseli izleyiniz. Taş boyama etkinliği için yanınızda küçük taşlar ve boyalar getiriniz.

Cevap: Bu belgesel, Türklerin damga geleneği ve taşlar üzerine işledikleri sembolleri anlatmaktadır. Taş boyama etkinliği, Eski Çağ’daki sanat ve iletişim biçimlerini anlamak açısından önemlidir. Öğrenciler küçük taşlar getirerek sınıfta damga motifleri çizebilir ve Türk kültürüne dair bilgiler paylaşabilir.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.