9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Sayfa 128-129-130-131-132-133 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Sayfa 128-129-130-131-132-133 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Meb Yayınları Tarih Ders Kitabı Sayfa 128-129-130-131-132-133 Öğrenelim Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilrsiniz.

9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 128

Öğrenelim

Verilen yönergeler ve uygulama adımları doğrultusunda etkinlikleri yapınız.

Asurluların İnançları ile Bilim ve Sanat Anlayışları

Asurluların İnançları:

  • Çok Tanrılı Din: Asurlular, çok tanrılı bir inanç sistemi benimsemişlerdir. Tanrıların her biri farklı alanlarda güce sahipti. En önemli tanrıları Aşur'dur. Bu tanrı, hem baş tanrı hem de savaşın ve krallığın koruyucusu olarak kabul edilirdi.
  • Kutsal Görev: Kral, tanrıların temsilcisi olarak görülürdü. Tanrıların gücünü ve kralların otoritesini yansıtmak için tapınaklar ve saraylar süslenmiştir.

Asurluların Bilim Anlayışı:

  • Astronomi: Asurlular, Mezopotamya uygarlıklarının etkisiyle astronomi alanında çalışmalar yapmışlardır. Gökyüzü hareketlerini incelemiş ve takvim oluşturmuşlardır.
  • Tıp: Tıp alanında bazı tedavi yöntemleri geliştirmişlerdir. Bitkisel ilaçlarla tedavi uygulamışlardır.
  • Matematik: Matematikte gelişmiş hesaplamalar yaparak inşaat ve mühendislik alanında kullanmışlardır.

Asurluların Sanat Anlayışı:

  • Kabartmalar: Asur sanatının en dikkat çekici unsuru kabartmalardır. Özellikle sarayların duvarlarını süslemek için savaş sahneleri, avcılık faaliyetleri ve dini törenler işlenmiştir.
  • Heykelcilik: Heykelcilikte de gelişmişlerdir. Aslan, boğa ve insan figürlerini birleştiren heykeller Asurluların sanat anlayışını yansıtır.
  • Mimari: Asurlular, büyük ve gösterişli saraylar inşa etmişlerdir. Sarayların duvarlarında hem dini hem de kahramanlık temalarını anlatan süslemeler yer alır.

Özet Olarak:

Asurluların inançları, savaş tanrısı Aşur ve çok tanrılı dine dayanırken; bilim alanında astronomi, matematik ve tıpta gelişmişlerdir. Sanat anlayışları ise kabartmalar, heykeller ve mimari eserlerle dikkat çeker. Özellikle savaş ve avcılık sahneleri Asur sanatında önemli bir yer tutar.


Öğrenci Etkinliği İçin Öneri:

Asurluların sanat eserlerini temsil eden kabartma çizimleri ve önemli tanrıları tanıtan bir sunum hazırlanabilir. Ayrıca Asurluların astronomi çalışmaları ile ilgili kısa bir araştırma yapılabilir.

9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 129

Asurlularla İlgili Kaynaklardaki Olgu ve Görüş Cümleleri

Olgular Görüşler
Asur saraylarının duvarları, savaşlardaki başarıları ve krallığın gücünü gösteren kabartmalarla süslenmiştir. Asur sanatında kabartmalar, kralların gücünü temsil ederek düşmanlara korku salmak amacıyla yapılmıştır.
Asurlar, şehirlerinde tapınakları baş tanrı Asur ve diğer tanrılar adına inşa etmişlerdir. Zigguratlar, Mezopotamya halklarına manevi güç kazandırmak için inşa edilmiştir ve Sümerlerden kalma bir mirastır.
Asur şehirleri, rölyefler, anıtlar, yazıtlar ve su kanalları gibi görkemli yapılarla süslenmiştir. Asur şehirlerinin mimarisi, sanata ve estetik anlayışına verdikleri önemi göstermektedir.
Tapınakların bakımı düzenli olarak yapılır ve dekorasyonuna büyük önem verilirdi. Tapınakların görkemi, Asurluların tanrılarına olan bağlılıklarını ve gösterişi sevdiklerini ortaya koyar.
Saray ve tapınak kapıları lamassular (kanatlı boğa heykelleri) ile süslenirdi. Lamassu heykelleri, krallığın gücünü ve tanrıların koruyuculuğunu temsil eder.

Açıklama:

Yukarıdaki tablo Kaynak A, B ve C'de verilen bilgiler doğrultusunda hazırlanmıştır.

  • Olgular: Doğrudan kaynak metinlerinde geçen, doğruluğu kanıtlanabilir somut bilgiler.
  • Görüşler: Bu olgulara dayalı olarak yapılan yorumlar ve değerlendirmelerdir.

Bu etkinlikte olgu ve görüş arasındaki fark net bir şekilde belirtilmiştir. Asurluların sanatı, mimarisi ve inanç sistemi üzerine detaylı bilgiler öne çıkmaktadır.

9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 130

İncelediğiniz Kaynaklardaki Bilgileri Sınıflandırma

İnanç Bilim Sanat
Asurlar, Mezopotamya’daki inanç geleneğini kendi baş tanrıları Assur’un etrafında şekillendirmiştir. Asurlar, astronomi ve tıp alanında önemli gelişmelere imza atmışlardır. Asur saraylarının duvarları, savaşlardaki başarıları anlatan kabartmalarla süslenmiştir.
Asur kralı, devlet tanrısı Assur’un en yüksek din adamıdır. Kil tabletler üzerinde bilimsel bilgileri kaydederek sonraki nesillere aktarmışlardır. Saray ve tapınak kapıları lamassu (kanatlı boğa heykelleri) ile süslenmiştir.
Asur şehirlerinde tüm büyük tanrılar adına tapınaklar inşa edilmiştir. Zigguratlar, ibadet yapmak ve ürünleri depolamak amacıyla inşa edilmiştir.

Soru: Dikkatinizi çeken eser hangisidir?

Cevap: Dikkatimi çeken eser Mezopotamya dönemine ait bir ziggurat figürüdür.

Soru: İncelediğiniz sanat eserinde neler görüyorsunuz? Açıklayınız.

Cevap: Eserde çok katlı basamaklı bir yapı göze çarpmaktadır. Her katta farklı heykeller ve figürler yer almakta; bu figürler dini ve kültürel temaları temsil etmektedir. Yapının yüzey detayları ve simetrik tasarımı oldukça dikkat çekicidir.

Soru: Sizce eserde renkler uyumlu mu? Sizce eser özgün mü? Sizce eserde semboller belirgin mi?

Cevap: Eserde renkler uyumlu ve canlı kullanılmış, bu da eseri estetik açıdan çekici kılmaktadır. Eser özgündür; zigguratların özgün mimari tarzını yansıtmaktadır. Semboller belirgin olup Mezopotamya’nın dini inançlarını yansıtmaktadır.

Soru: İncelediğiniz sanat eseri ile sanatçı ne/neler anlatmış olabilir? Medeniyetin özellikleri ile ilgili hangi çıkarımlarda bulunursunuz?

Cevap: Sanatçı, bu eserle Mezopotamya toplumunun dini inançlarını, tanrılara olan bağlılığını ve mimari becerisini anlatmıştır. Bu eser, medeniyetin din, sanat ve mimaride gelişmiş olduğunu ve tapınakların toplumsal hayatta büyük bir yere sahip olduğunu göstermektedir.

Soru: İncelediğiniz sanat eserini beğendiniz mi? Bu eseri siz yapsaydınız nasıl yapardınız?

Cevap: Eseri beğendim çünkü detaylı tasarımı ve mimari estetiği oldukça etkileyici. Eğer ben yapsaydım, renkleri daha canlı kullanır, yapıya günlük yaşamı anlatan figürler ve sahneler eklerdim.

9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 131

Sayfa, Eski Mısır medeniyetinin bilim, inanç ve sanat anlayışı hakkında bilgiler içermektedir. Ayrıca Kaynak C, D, E ve F üzerinden Mısır medeniyetinin çeşitli yönleri detaylandırılmıştır:

  • Kaynak C: Firavunun ilahi bir figür olduğu ve dünya düzeninin bir parçası olarak görüldüğü.
  • Kaynak D: Mumyalama tekniklerinin ve mezar kaplarının özellikleri.
  • Kaynak E: Firavunların mezarlarının yapım amacı ve cesetlerin korunması için geliştirilen yöntemler.
  • Kaynak F: Mısır’ın sanat, heykelcilik, resim ve tapınak yapımı alanındaki üstünlüğü.

9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 132

Soru 1:

Yandaki karekod üzerinden Mısır Medeniyeti Ulusal Müzesi'nin sergiler bölümünü ziyaret ederek haberde bahsi geçen protezi inceleyebilirsiniz.

Cevap:
Haberde bahsi geçen protez, antik Mısır dönemine ait yapay bir ayak parmağıdır. Bu protez, yalnızca estetik amaçla yapılmamış, kişinin yürüyebilmesini sağlamak için işlevsel bir çözüm sunmuştur. Bu bulgu, Mısır tıbbının ileri seviyede olduğunu ve cerrahi tekniklerinin gelişmişliğini kanıtlamaktadır.


Soru 2:

Yandaki karekod üzerinden “Mısır Tıbbının Gizemli Papirüsleri” adlı makalenin 72-75. sayfalarındaki “Edwin Smith Papirüsü” başlıklı bölümü okuyunuz. Edindiğiniz bilgilerden yola çıkarak Mısır tıbbıyla ilgili düşüncelerinizi sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap:
Edwin Smith Papirüsü, Mısır tıbbının ne kadar bilimsel ve sistematik bir yapıya sahip olduğunu göstermektedir.

  • Bu papirüs, cerrahi teşhisler ve tedavi yöntemleri hakkında detaylı bilgiler içerir.
  • Kalbi dolaşım sisteminin merkezi olarak tanımlaması, Mısır tıbbının bilimsel gözlemlere dayalı olduğunu kanıtlar.
  • Tıbbın uzmanlık dallarına ayrılması, Mısır medeniyetinde tıp alanında büyük bir ilerleme sağlandığını göstermektedir.

Soru 3:

Mısırlılarla ilgili incelediğiniz kaynaklardaki olgu ve görüş cümlelerini aşağıdaki tabloya yazınız.

Cevap:

Olgular Görüşler
Firavunlar, saraylarında o çağ insanlarının günlük yaşamında elde etmek isteyeceği her şeye sahiptir. Mısır her şeyden önce mimaride, heykelcilikte ve resimde olağanüstü sanat eserleri vermiştir.
Mısır astronomisi, takvimin uygulamadaki talepleriyle sınırlı kalmış, astrolojik kurgulamalara girilmemiştir. Cerrahiyle ilgili Edwin Smith Papirüsü mükemmel teşhisler içerir ve kalbi dolaşım sisteminin merkezi olarak tanımlar.
Tapınak ve saray duvarlarında çiftçilerin binlerce yıl önceki yaşantısı fresklerle resmedilmiştir. Muhtemelen gömülen değerli eşyaların korunması için cesetler daha derine gömülmüş ve defin yöntemleri zamanla gelişmiştir.

Ek Bilgi: Mısırlıların İnanç, Bilim ve Sanat Anlayışı

İnanç:

  • Mısır'da çok tanrılı bir inanç sistemi hakimdi.
  • Firavunlar, tanrı-kral olarak kabul edilirdi.
  • Ölülerin ruhunun yeniden dirileceğine inanarak mezarlarına değerli eşyalar koymuşlardır.

Bilim:

  • Astronomi sayesinde güneş takvimi icat edilmiş ve yıl 12 aya bölünmüştür.
  • Matematikte geometri kullanılarak piramitlerin inşasında ilerleme kaydedilmiştir.
  • Edwin Smith Papirüsü, tıpta gelişmiş cerrahi teknikler ve teşhisler içerir.

Sanat:

  • Mısır sanatı; tapınak, piramit ve mezar odalarındaki freskler, heykeller ve resimlerle öne çıkmıştır.
  • Kuyumculuk sanatında değerli taşlar ve metaller kullanılmıştır.
  • Firavunların mezarları, dönemin sanat ve mühendislik bilgisini yansıtan eserlerdir.

9. Sınıf Tarih Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 133

Soru 1: İncelediğiniz kaynaklardaki bilgileri inanç, bilim ve sanatla ilgili olanlar şeklinde sınıflandırarak aşağıdaki tablonun ilgili alanlarına yazınız.

İnanç Bilim Sanat
Firavunlar, ilahi bir figür kabul edilir ve evrensel düzen onların hükmündedir. Firavunların cesetlerini korumak için mumyalama yöntemi geliştirilmiştir. Antik Mısır'da mimari, heykelcilik ve resim eşsiz sanat eserleri ortaya koymuştur.
Mısırlılar, tanrılarıyla ilişkilerinin yaşam düzenini etkilediğine inanmışlardır. Matematik ve geometri kullanılarak piramitler inşa edilmiştir. Tapınak ve mezar duvarlarında halkın ve yöneticilerin yaşamını anlatan freskler yapılmıştır.
Tapınaklarda kral ya da başrahip tarafından dini törenler düzenlenmiştir. Tıp alanında uzmanlık gelişmiş, Edwin Smith Papirüsü kalbi dolaşım sisteminin merkezi olarak tanımlar. Firavunları temsil eden altın maskeler ve heykeller sanatın zirve örnekleridir.

Soru 2: Yandaki karekod üzerinden Mısır Müzesini sanal ortamda ziyaret ediniz. Bu ziyaret sırasında dikkatinizi çeken bir sanat eserini ayrıntılı olarak inceleyerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1. Dikkatinizi çeken eser hangisidir?
Cevap: Tutankhamun’un Altın Maskesi.

2. İncelediğiniz sanat eserinde neler görüyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap: Altından yapılmış bu maske, firavunun yüz hatlarını detaylı bir şekilde yansıtır. Kobra ve akbaba figürleri firavunun kutsallığını ve gücünü simgeler. Mavi ve altın renkli çizgiler firavunun başlığını süslemektedir.

3. Sizce eserde renkler uyumlu mu? Sizce eser özgün mü? Sizce eserde semboller belirgin mi?
Cevap: Eserde altın ve mavi tonları estetik bir uyum içindedir. Eser oldukça özgün bir tasarıma sahiptir ve semboller belirgin bir şekilde taşınmaktadır. Firavunun kutsallığı ve gücü ön planda tutulmuştur.

4. İncelediğiniz sanat eseri ile sanatçı ne/neler anlatmış olabilir? Medeniyetin özellikleri ile ilgili hangi çıkarımlarda bulunursunuz? Açıklayınız.
Cevap: Sanatçı, firavunun ilahi ve dünyevi otoritesini vurgulamak istemiştir. Kullanılan kobra ve akbaba sembolleri, firavunun gücünü ve koruyuculuğunu anlatır. Bu, Mısır medeniyetinde firavunların kutsal kabul edildiğini gösterir.

5. İncelediğiniz sanat eserini beğendiniz mi? Bu eseri siz yapsaydınız nasıl yapardınız?
Cevap: Eseri beğendim; detayları ve anlam derinliği etkileyici. Eğer ben yapsaydım, modern dokunuşlarla farklı renkler ve malzemeler kullanarak günümüz sanatıyla birleştirirdim.


Soru 3: Hititlerin inançları ile bilim ve sanat anlayışlarına ilişkin verilenleri inceleyerek etkinlikleri yapınız.

Cevap:
Hititler, çok tanrılı bir inanç sistemine sahipti. Tanrıları adına tapınaklar inşa etmiş ve dini törenler düzenlemişlerdir. Bilim alanında;

  • Astronomi ile gökyüzü gözlemleri yapmışlardır.
  • Tıp alanında hastalıkları teşhis etmiş ve hayvan anatomisini incelemişlerdir.

Sanat anlayışları ise kabartmalar, heykeller ve tapınak duvarlarındaki tasvirlerle öne çıkmıştır. Dini törenlerde müzik ve sanatsal öğeler bir arada kullanılmıştır.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.