Akıp Giderken Zaman Dinleme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Akıp Giderken Zaman Dinleme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Akıp Giderken Zaman Dinleme Metni Cevapları, 6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 98-99-100-101-102-103 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Akıp Giderken Zaman Dinleme Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 98 Cevabı

Metne Hazırlanalım

Soru: Gönüllü olan bir arkadaşınızdan zaman konulu aşağıdaki deyimlerden birini seçmesini isteyiniz. Arkadaşınıza seçtiği deyimi verilen kurallara uyarak 1 dakika içinde anlatması gerektiğini söyleyiniz. Anlatılan deyimi doğru bilen arkadaşınızla oyuna devam ediniz. Zaman konulu başka deyimler belirleyerek oyuna devam edebilirsiniz.

Zamanla Yarışmak

Bu deyim, bir işi belirli bir süre içerisinde tamamlamak için gösterilen çabayı ifade eder. Zamanın sınırlı olduğu durumlarda, kişi bu süreyi verimli bir şekilde kullanmak için adeta yarış içindedir. Örneğin, bir öğrencinin sınavdan önce tüm konuları yetiştirme çabası, zamanla yarışmaya güzel bir örnektir. Bu deyim, sadece aciliyet ve baskıyı değil, aynı zamanda disiplinli ve planlı çalışmayı da vurgular. Zamanla yarışmak, doğru bir planlama ve kararlılıkla başarıya ulaşmayı anlatır.

Ek Zaman Konulu Deyim Önerileri:

  1. Zaman kazanmak: Boşa giden süreleri azaltarak işleri hızlandırmak.
  2. Zaman öldürmek: Gereksiz ya da önemsiz uğraşlarla zamanı geçirmek.
  3. Zamanında davranmak: Doğru anda harekete geçmek ve fırsatları değerlendirmek.

Bu deyimler, hayatımızda zamanı nasıl değerlendirdiğimizi ve ona nasıl yaklaştığımızı anlatan önemli ifadelerdir. Zamanı verimli kullanmak, başarıya giden yolun en kritik adımlarından biridir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 99 Cevabı

Bedenimizle yaptığımız hareketlerin duygularımızı ve düşüncelerimizi anlatmakta sözcükler kadar etkili olduğunu biliyor muydunuz?
Konuşmasını dinlediğiniz bir kişinin sözel mesajlarının yanı sıra sözel olmayan mesajlarına da dikkat ederek onu daha doğru anlayabilirsiniz. Konuşma etkinliklerinde konuşmacının jest ve mimiklerine dikkat etmelisiniz. Konuşurken beden dilinizi (Duygu ve düşüncelerin yüz ifadesi, beden duruşu vb. yollarla anlatıldığı iletişim biçimi, vücut dili.) etkili bir şekilde kullanmalısınız.

Dinleyelim

Soru: “Akıp Giderken Zaman” adlı şiiri dinleyiniz. Şiirde boş bırakılan yerleri şiiri din terken tamamlayınız.

Cevap: Şiirde boş bırakılan yerler mavi renkle gösterilmiştir.

Sevgili çocuklar,
Bir yılın değerini
Sınıfta kalan öğrenciden
Daha iyi anlayan
Var mıdır şu dünyada?
(…)

Sormak gerek
Bir haftanın değerini;
Haftalık dergi çıkartana.

Bir günlük ömrü olan
Kelebeğe sorun,
Tek günlük yaşamın anlamını.
Bir dakikanın değerini,
Vapur kaçırmış
Yolcudan daha iyi
Bilen yoktur herhâlde?

Kim ne derse desin
Bir saniyenin değerini
Anlamak için
Trafik kazasından
Kıl payı kurtulmak gerek

Ne dersiniz;
Salisenin değerini
Olimpiyatlarda gümüş madalya
Kazanan atletten
Daha iyi bilen var mıdır?

Sevgili çocuklar
Zamanın yol haritasında
İnişler, çıkışlar, virajlar çoktur
Ama geriye dönüşler yoktur.
Çünkü tek yönlüdür burada trafiğin akışı

Mirasyedice avans çekilmez
Zamanın yarınında
Varsa gücün
Yararlanırsın baharından karından
Siz siz olun; kof düşüncelere,
Boş hayallere dalmayın,
Akıp giden zamanın dışında durup
Yaşananlara seyirci kalmayın.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 100 Cevabı

Sözcük Çalışması

Soru: Aşağıda dinlediğiniz metinde geçen bazı sözcük ve sözcük grupları verilmiştir. Bu sözcük ve sözcük gruplarını anlamlarıyla eşleştiriniz. Anlamını tahmin etmekte zorlandığınız sözcükler için TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten yararlanınız.

(d. viraj) Dönemeç.
(ç. yol haritası) Belirli bir konuda amaca ulaşmak için yapılması gereken işler bütünü.
(e. mirasyedi) Çok savurgan kimse.
(b. salise) Saniyenin altmışta biri olan zaman birimi.
(c. olimpiyat) Her dört yılda bir başka ülkede yapılan, amatörlerin ve ülkelerinde profesyonel olarak futbol, basketbol, voleybol vb. takım sporlarıyla uğraşanların katıldığı uluslararası spor yarışmaları.
(g. kof düşünce) Değersiz, yararsız düşünce.
(f. avans çekmek) Öndelik (Yapılacak bir hizmet veya satın alınacak bir mal için anlaşmaya göre önceden ödenen miktar.) çekmek.

Soru: Eşleştirdiğiniz sözcüklerden dört tanesini seçerek bu sözcükleri anlamına uygun birer cümlede kullanınız.

Cümlelerim:

  • Annem, maaşından önce avans çekmek zorunda kaldı.
  • Olimpiyatlarda başarılı olan sporcular, ülkelerinin gurur kaynağıdır.
  • Yeni bir proje için yol haritası belirlemek şarttır.
  • Zor zamanlar geçiren arkadaşımın, kof düşünceler peşinde koştuğunu fark ettim.

Anlayalım, Yorumlayalım

Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.

1- Şaire göre zamanın değerini kimlere sormak gerekir?
Bir yılın değerini sınıfta kalan öğrenciye, bir haftanın değerini haftalık dergi çıkartana, bir günün değerini kelebeğe, bir dakikanın değerini vapuru kaçırmış yolcuya, bir saniyenin değerini kaza sonrası kurtulana, salisenin değerini ise olimpiyatlarda gümüş madalya kazanan atlete sormak gerekir.

2- Zamanın yol haritasında trafiğin akışı neden tek yönlüdür?
Çünkü zaman geriye doğru işlemez; sürekli ileriye doğru akar.

3- Neden akıp giden zamanın dışında durulmamalıdır?
Zamanı verimli kullanmak ve yaşananlara seyirci kalmamak için akıp giden zamanın dışında durulmamalıdır.

4- Şiiri siz yazsaydınız zamanın değerini kimlere sormak isterdiniz? Neden?
Zamanın değerini en çok hasta olan insanlara sormak isterdim. Çünkü sağlık, zamanı en anlamlı kılan şeylerden biridir ve hasta insanlar bunu en iyi şekilde bilir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 101 Cevabı

Soru: Aşağıdaki dizelerde altı çizili sözcük ve sözcük gruplarıyla anlatılmak istenenleri metnin içeriğinden hareketle açıklayınız.

Zamanın yol haritasında
İnişler, çıkışlar, virajlar çoktur.
Açıklama: Hayatta olumlu ve olumsuz şeyler, başarılar başarısızlıklar, mutluluklar mutsuzluklar, çekilen zorluklar

Varsa gücün
Yararlanırsın baharından, karından.
Açıklama: Bahar hayatın güzelliklerini, kar zorluklarını ifade eder.

Akıp giden zamanın dışında durup
Yaşananlara seyirci kalmayın.
Açıklama: Zamanın sürekli olarak ilerlediğini ve hayatın bir akış içinde sürdüğünü ifade eder.

Soru: Aşağıdaki metni okuyup soruları cevaplayınız.

ZAMANLA YARIŞA GİRMEK Mİ?

Zaman hızlı bir koşucudur. Biz dur desek de alır başını gider. İnsanoğlunun hiçbir yasası zaman adını verdiğimiz gücü durduramaz, hızını bile kesemez. Şair “Nedir zaman nedir? Bir su mu, bir kuş mu? İniş mi, yokuş mu?” diye sormuş. Yanıtını bulamamış!..

Soru: Zaman niçin hızlı bir koşucuya benzetilmiştir?
Cevap
: Zaman da hızlı bir koşucu gibi ardına bakmadan çok hızlı bir şekilde geçtiği için hızlı bir sporcuya benzetilmiştir.

Soru: Şairin zaman kavramıyla su, kuş, iniş, yokuş sözcükleri arasında kurduğu ilgi ne olabilir?
Cevap
: Şair bu ifadelerle zamanın karşımıza türlü türlü durumları çıkarabileceği ancak bunların hiçbirisiyle ifade edilemeyeceğini ifade etmek istemiş olabilir.

Soru: Metinden zamanın çok hızlı geçtiği ve iyi değerlendirilmesi gerektiği sonucuna ulaşıyor musunuz?
Cevap
: Evet ulaşıyorum. Zaman durmaksızın geçer ve olaylar hızla değişir. Bu durum, insanların zamanın değerini anlaması gerektiğini gösterir.

Soru: Aşağıdaki şiirden hareketle saatlerin işlemeye başlaması ile neler olduğunu arkadaşlarınızla konuşunuz.

Çıtır da çıtır.
Çıtır da çıtır
Suskun saatler işlemeye başlardı ya, duran
Zamanı yüklenip götürüyor atla, katır ömürler
Öğütülüp tüketilirken ne gönül tanıyor ne hatır

Cevap: Saatlerin işlemeye başlaması ile zaman hızla geçmeye, ömürler tükenmeye başlıyor. Ve bu durum herkes için geçerlidir, zaman kimseye ayrıcalık tanımaz; herkes için aynı şekilde akar gider.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 102 Cevabı

Söz Varlığımız

Soru: Aşağıda verilen soru cümlelerindeki noktalı yerleri kutucuklardaki geçiş ve bağlantı ifadelerinden uygun olanlarıyla tamamlayınız. Soruların cevaplarını ilgili yerlere yazınız.

ancak-bununla birlikte-buna rağmen-fakat

Yarın çok önemli bir sınavın var ancak arkadaşların seni oyun için sokağa çağırıyor. Ne yapardın?
Arkadaşlarımın davetini kibarca reddederdim. Çünkü sınavımın öncelikli olduğunu ve ders çalışmam gerektiğini bilirim.

Okuldaki voleybol kulübüne katılmayı çok istiyordun fakat başvuru yapmayı erteledin ve başvuru süresini kaçırdın. Ne hissedersin?
Büyük bir pişmanlık ve hayal kırıklığı hissederim. Ertelemememin sorumluluğunu alır ve gelecekte böyle bir hata yapmamaya çalışırım.

Sınıftaki bütün arkadaşlarınızın bir ay içinde okuması gereken bir kitap var, ancak kütüphanede bu kitaptan sadece üç tane var. Ne yapardın?
Kitapları sırayla okuma konusunda arkadaşlarımla anlaşırdım. Böylece herkes kitabı zamanında okuyabilir.

Konuşalım, Anlatalım

Soru: Aşağıdaki metni okuyup soruların cevaplarıyla ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Zamanı yönetme beceriniz, hayatta elde edebileceğiniz başarıları etkileyen en önemli faktörlerden bir tanesidir. Zaman, vazgeçilemez ve yeri doldurulamaz bir başarı kaynağı hâline gelebilir.

O, en değerli varlığınızdır ve bir kez yitirildi mi ne kurtarılabilir ne de geri getirilebilir. Hayatta yapmanız gereken her şey, bir zaman gerektirir ve zamanınızı ne kadar iyi kullanırsanız o kadar çok şey başarır ve daha büyük kazançlar sağlarsınız.

Sizce “zamanlama” ne demektir?
Zamanlama, bir işi en doğru zamanda ve en verimli şekilde yapmaktır.

Zaman planlaması yapıyor musunuz? Nasıl?
Evet, işlerimi bir öncelik sırasına koyarak günlük veya haftalık planlar yapıyorum.

Zamanlamaya dikkat edilmesi kişilerin yaşamını nasıl etkiler?
Zamanlamaya dikkat etmek, işleri düzene sokar, stresi azaltır ve başarı oranını artırır.

Her işi zamanında yapmak neden önemlidir?
İşlerin aksamasını önler, güvenilirlik sağlar ve daha fazla verim almayı mümkün kılar.

Bugüne kadar özellikle zamanlamaya dikkat ettiğiniz için elde ettiğiniz bir başarı ya da kazanç oldu mu? Örnekler vererek açıklayınız.
Evet, proje teslim tarihine kadar düzenli çalışarak tüm görevlerimi eksiksiz tamamladım ve yüksek bir not aldım. Bu, zaman yönetiminin önemini bir kez daha fark etmemi sağladı.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 103 Cevabı

Düşünelim, Yazalım

Soru: “Bir Kavanoz Hikâyesi” adlı metni okuyunuz. Metinden hareketle “zamanın verimli kullanımı” konusuyla ilgili duygularınızı ve düşüncelerinizi defterinize yazınız. Yazınızın içeriğine uygun bir başlık belirlemeyi unutmayınız.

Zamanın Değeri ve Öncelikler

Bir Kavanoz Hikâyesi adlı metin, yaşamımızda zamanın ve önceliklerin ne kadar önemli olduğunu çarpıcı bir şekilde gözler önüne seriyor. Profesörün kullandığı metaforlar, hayatımızın düzenlenmesi gereken bir kavanoz gibi olduğunu anlatıyor. Öncelikle, büyük taşlar hayatımızdaki en değerli şeyleri temsil ediyor; aile, sağlık ve dostluk gibi temel değerler. Küçük taşlar ve kum ise hayatımızın geri kalan kısmını, yani daha az önemli olan işleri ve detayları ifade ediyor.

Bu hikâyeden öğrendiğim en önemli ders, zamanı verimli kullanmanın ve hayatımızdaki öncelikleri doğru belirlemenin ne kadar kritik olduğudur. Hayatımızı dolduran ufak tefek şeyler bazen asıl değer verdiklerimizi gölgede bırakabilir. Bu nedenle, hayatımızda gerçekten önemli olanlara öncelik vermek ve diğer detaylarla zamanımızı israf etmemek büyük bir fark yaratır.

Ayrıca, kavanoza dökülen kahve, hayatımızın ne kadar yoğun olursa olsun, sevdiklerimizle vakit geçirmenin her zaman mümkün olduğunu gösteriyor. Dostluklar ve samimi anılar, hayatın karmaşası içinde huzur ve mutluluk getirir.

Sonuç olarak, bu hikâye, zamanın bir daha geri getirilemeyecek kadar değerli olduğunu ve önceliklerimizi iyi belirlememiz gerektiğini hatırlatıyor. Günlük hayatımızda zaman planlaması yaparak, verimli ve anlamlı bir yaşam sürebiliriz.

Araştıralım Hazırlanalım

Soru: Sınıfınıza Türkiye’nin tanıtımına yönelik afişler, A4 kâğıdı boyutunda karton, makas, boya kalemleri ve Türkiye siyasi haritası getiriniz.

Soru: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığının genel ağ adresinden ülkemizin “UNESCO (YUNESKO) Dünya Mirası Listesi”ne kayıtlı kültürel ve doğal varlıklarını araştırınız.

Cevap: Ülkemizin, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü’nün sorumluluğu altında yürüttüğü çalışmalar neticesinde bugüne kadar UNESCO Dünya Miras Listesi’ne 19 adet varlığımızın alınması sağlanmıştır. Bu varlıklardan;

  • İstanbul [1985]
  • Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası (Sivas) [1985]
  • Hattuşa (Boğazköy) – Hitit Başkenti (Çorum) [1986]
  • Nemrut Dağı (Adıyaman – Kahta) [1987]
  • Xanthos-Letoon (Antalya – Muğla) [1988]
  • Safranbolu Şehri (Karabük) [1994]
  • Troya Antik Kenti (Çanakkale) [1998]
  • Edirne Selimiye Camii ve Külliyesi (Edirne) [2011]
  • Çatalhöyük Neolitik Kenti (Konya) [2012]
  • Bergama Çok Katmanlı Kültürel Peyzaj Alanı (İzmir) [2014]
  • Bursa ve Cumalıkızık: Osmanlı İmparatorluğunun Doğuşu (Bursa) [2014]
  • Diyarbakır Kalesi ve Hevsel Bahçeleri [2015]
  • Efes (İzmir) [2015]
  • Ani Arkeolojik Alanı (Kars) [2016]
  • Afrodisias (Aydın) [2017]
  • Göbeklitepe Arkeolojik Alanı (Şanlıurfa) [2018]
  • Arslantepe Arkeolojik Alanı (Malatya) [2021]

Kültürel olarak;

  • Göreme Milli Parkı ve Kapadokya (Nevşehir) [1985]
  • Pamukkale-Hierapolis (Denizli) [1988]
  • Hem kültürel, hem doğal miras olarak listeye alınmıştır.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.