Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Cevapları, 6. Sınıf Meb Yayınları Türkçe Ders kitabı sayfa 66-67-68-69-70 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Atatürk Çiçeği Dinleme Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 66 Cevabı

HAZIRLIK

Soru: Aşağıdaki anıyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap
: Atatürk’ün savaşın ardından bile doğaya ve çevreye verdiği önemi göstermesi, bize hayatın sadece zaferlerle değil, yaşadığımız yerin güzelleştirilmesiyle anlam kazandığını gösterir.

ÇİÇEKLER

Kurtuluş Savaşı günlerinde bir gün Mustafa Kemal, Ankara karargâhında yemek yerken masayı biraz renklendirmek ister. Masaya birkaç çiçek konulmasını önerir. Fakat o zamanlar Ankara’da Mustafa Kemal Paşa’nın masasını bile süsleyecek bir demet çiçek bulunamaz. Daha sonra Mustafa Kemal Çankaya’ya yerleştiğinde çiçek yetiştirmeye başlayacak, tarlalarda filizlenen çiçek fidanlarını arkadaşlarına göstererek “Bunlar Ankara toprağı üzerinde kazandığımız zaferler diyecektir.

Soru: Sizce Mustafa Kemal Atatürk’ün bütün dünyada tanınan ve takdir edilen bir lider olması onun hangi özelliklerinden kaynaklanmaktadır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap
: Atatürk'ün dünya çapında saygı görmesinin başlıca sebepleri askeri başarısı, reformcu liderliği, barışçıl vizyonu ve insana verdiği değerdir. Çanakkale Zaferi ile askeri dehasını gösterirken, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş sürecinde gerçekleştirdiği reformlarla modernleşmeyi sağlamıştır. “Yurtta barış, dünyada barış” ilkesini benimseyerek barışa önem vermiş ve doğaya sevgisiyle dikkat çekmiştir.

Soru: Metni dinlerken anlamını bilmediğiniz sözcükleri ve önemli gördüğünüz bilgileri aşağıdaki yazma alanına not ediniz. Anlamını bilmediğiniz sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğreniniz.

Önemli gördüğüm bilgiler:

  • Değerli görülen bir şeye isim vermek zordur.
  • Bir bitkiye ad vermek için Dünya Bitki Bilimi Dairesine başvurulur.
  • Atatürk için doğa ve çiçekler çok değerlidir.
  • Atatürk en sevdiği renkler yeşil ve kırmızıdır.
  • Atatürk çiçeği kasım, aralık aylarında açar.

Anlamını bilmediğim sözcükler:

  • Profesör: Yükseköğretim kuruluşlarında en üst aşamada olan öğretim üyesi
  • Laboratuvar: Ayrıştırma, birleştirme yoluyla bir sonuca ulaşmak veya teşhis koymak için çeşitli araçlar kullanılarak tıp, eczacılık, fizik, kimya gibi bilim dallarıyla ilgili araştırmaların, deneylerin yapıldığı özel donanımlı yer
  • İstemsizce: İstemeden yapılan şekilde
  • Kolej: Öğretim programında yabancı bir dil öğretimine ağırlık veren okul
  • Tescil etmek: Bir şeyi bir yere kaydederek resmîleştirmek, kütüğe geçirmek

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 67 Cevabı

1. ETKİNLİK

a- Metinde kullanılan bazı sözcükler ve bunların anlamları aşağıda verilmiştir. Metni tekrar dinleyerek bağlamdan hareketle sözcüklerle anlamlarını eşleştiriniz.

profesör-tescil-istemsiz-laboratuvar-üniversite-randevu

profesör --> Yükseköğretim kuruluşlarında en üst aşamada olan öğretim üyesi.
tescil -->
istemsiz --> İstemeden yapılan.
laboratuvar --> Tıp, eczacılık, fizik, kimya gibi bilim dallarıyla ilgili araştırmaların, deneylerin yapıldığı özel donanımlı yer.
üniversite --> Bilimsel araştırma ve yayın yapan fakülte, enstitü, yüksekokul vb. kuruluş birimlerinden oluşan öğretim kurumu.
randevu --> Belli bir saatte, belli bir yerde iki veya daha çok kişi arasında kararlaştırılan buluşma.

Soru: “a” maddesinde verilen sözcükleri anlamlarına uygun kullanarak kısa bir metin yazınız.
Cevap
: Profesör Ayşe Hanım, üniversitedeki laboratuvarında uzun süredir üzerinde çalıştığı bir proje için deney yapıyordu. Çalışmaları sonucunda ortaya çıkan buluşun tescil edilmesi gerekiyordu. Ancak randevu almak için gerekli süreci başlatmadan önce birkaç son test yapmak istedi. İstemsiz bir şekilde saatlerce deneylere odaklanan profesör, nihayet önemli bir keşfe imza attı ve heyecanla buluşunu kayda geçmek için hazırlıklara başladı.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 68 Cevabı

2. ETKİNLİK

Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1- “Atatürk çiçeği” adını kim, nasıl koymuştur?
Atatürk çiçeği adını, Profesör Kirk Land'ın bir arkadaşı önerir. Türkiye’ye yaptığı bir ziyarette tanışıp Atatürk’e hayran kalan bu kişi, çiçeğe onun adını vermeyi teklif eder.

2- Metinde Atatürk çiçeğinin hangi özelliklerinden bahsedilmiştir?
Çiçeğin yeşil yapraklı ve kan kırmızı renkte çiçekleri olduğu belirtilir. Ayrıca, kasım ve aralık aylarında çiçek açtığı ifade edilir.

3- Doktor Kirk Land’ın çiçeğine Atatürk ismini koymasının sebebini açıklayınız.
Profesör olan arkadaşı, Atatürk’ün kişiliğine hayran kalır ve onun adının verilmesini önerir. Bu, Atatürk’ün liderlik vasıflarının yarattığı etkiyi vurgular.

4- Doktor, çiçeğe Atatürk adının konulmasının tescil edilmesi için ne yapmıştır?
Doktor, Atatürk adının tescil edilmesi amacıyla Dünya Bitki Bilimi Dairesine başvuruda bulunur.

5- Metinde Atatürk’e ait hangi kişilik özelliklerine değinilmiştir?
Atatürk’ün doğasever bir insan olduğuna vurgu yapılır. Onun doğa ve bitkilerle olan ilgisi ön plana çıkar.

6- Atatürk’ün dünyada bir çiçeğe ismi verilen tek lider olması, onun hangi özelliklerinden kaynaklanıyor olabilir?
Atatürk’ün barışsever, vizyoner ve doğa tutkunu bir lider olması, onun farklı milletlerde de hayranlık uyandırmasını sağlamıştır. Bu nitelikler, onun adına bir çiçek tescil edilmesine yol açan etmenlerdendir.

3. ETKİNLİK

Soru: Dinlediğiniz metnin özetini aşağıya yazınız.
Cevap
: Profesör Kirk Land, laboratuvarında çok güzel ve özel bir çiçek yetiştirmiştir. Ancak bu çiçeğe nasıl bir isim vereceği konusunda kararsızdır. Bir gün, uzun süredir görmediği bir arkadaşı onu ziyaret eder. Sohbet sırasında, arkadaşı Türkiye’ye yaptığı bir ziyaretten ve orada Atatürk’e duyduğu büyük hayranlıktan bahseder. Atatürk'ün kişiliğinden çok etkilenmiştir. Bunun üzerine arkadaşı, yeni çiçeğe Atatürk’ün adını vermeyi önerir.

Kirk Land, arkadaşına güvenerek çiçeğe “Atatürk Çiçeği” ismini koyar. Sonrasında bu ismin resmileşmesi için Dünya Bitki Bilimi Dairesine başvurarak adı tescil ettirir. Böylece Atatürk’ün adı, doğaya olan sevgisini yansıtan bu çiçekle ölümsüzleşir.

4. ETKİNLİK

Öğretmeniniz, ikişer öğrenciden meydana gelen üç grup oluşturacaktır. Bu gruplar, aralarında görev dağılımı yaparak hangi öğrencinin hangi rolü üstlendiğini söylemeden “Atatürk Çiçeği” adlı metindeki kişileri jest ve mimiklerle, sözsüz biçimde canlandıracaktır. Üç grubun da canlandırması izlendikten sonra sınıftaki diğer öğrenciler, aşağıdaki soruları cevaplayacaktır.

1- Sizce hangi grup en iyi canlandırmayı yaptı?
İkinci grup, jest ve mimiklerle karakterleri daha etkili şekilde canlandırdığı için en başarılı grup oldu.

2- Hangi öğrencinin kimi canlandırdığını tahmin edebildiniz mi? Nasıl?
Evet, tahmin edebildim. Özellikle çiçeğe isim verilmesiyle ilgili sahnede öğrenciler, Kirk Land’ın ve arkadaşının rolünü başarılı şekilde ifade etti. Beden dili ve jestler, sahnedeki kişilikleri anlamamı sağladı.

3- Sizce jest ve mimiklerini en etkili kullanan arkadaşınız kim oldu?
Bence Kirk Land rolünü canlandıran öğrenci jest ve mimiklerini en etkili şekilde kullandı. Rolün duygusunu yansıtarak, çiçeğe isim verme sürecini izleyicilere hissettirmeyi başardı.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 69 Cevabı

5. ETKİNLİK

Dinlediğiniz metnin konusu ve ana fikrini belirleyerek uygun yere yazınız.

Soru: Metnin konusu nedir?
Cevap
: Profesör Kirk Land’ın bulduğu çiçeğe isim arayışı ve arkadaşının tavsiyesiyle çiçeğe Atatürk çiçeği adı vermesi.

Soru: Metnin ana fikri nedir?
Cevap
: Atatürk doğa ve çiçek sevgisine sahip bir liderdir.

6. ETKİNLİK

Soru: Gelecek derse hazırlık bölümünde sizden istenen sunumu gerçekleştirmek için gerekli hazırlıkları yapınız. Gönüllü arkadaşlarınızdan birinin sunumunu dinleyerek sunumlara başlayınız. Sunum sonunda arkadaşınızın yaptığı sunumu değerlendiriniz. Siz de sunumunuzu yapınız ve arkadaşlarınızdan değerlendirmelerini isteyiniz.

Atatürk’ün katıldığı önemli savaşlar şunlardır:

  • Trablusgarp Savaşı (1911-1912): Mustafa Kemal, İtalyan işgaline karşı direniş örgütleyerek Trablusgarp’ta halkı savunmaya hazırladı. Burada halkın yanında aktif rol aldı ve bu, onun askeri ve liderlik yeteneklerini geliştirdi.
  • Balkan Savaşları (1912-1913): Mustafa Kemal, Balkan Savaşları sırasında Çanakkale ve Gelibolu’da görev yaptı. Savaşın ardından Sofya’da askeri ataşe olarak görevlendirildi.
  • Çanakkale Savaşı (1915): 1. Dünya Savaşı sırasında, Anafartalar Grup Komutanı olarak büyük başarılar kazandı. Çanakkale’deki zaferi, onun ulusal kahraman olarak tanınmasını sağladı.
  • Kafkasya Cephesi (1916-1917): Doğu Anadolu’da Ruslara karşı başarılı savunma ve karşı taarruzlar düzenledi. Muş ve Bitlis’i düşman işgalinden kurtardı.
  • Suriye-Filistin Cephesi (1917-1918): 7. Ordu Komutanı olarak, İngilizlere karşı savaşmış ancak Osmanlı ordusu Filistin’de yenilgiye uğramıştır. Atatürk, bu cephede askerî stratejileri ile dikkat çekmiştir.
  • Kurtuluş Savaşı (1919-1923): Millî Mücadele’nin önderi olarak önce Anadolu’ya geçti, ardından Sakarya Meydan Muharebesi (1921) ve Büyük Taarruz (1922) gibi savaşlarda zafer kazandı. Bu mücadele Türkiye Cumhuriyeti’nin doğuşuna yol açtı.

Atatürk, bu savaşlardaki başarılarıyla modern Türkiye’nin kurucusu ve önderi olmuştur.

7. ETKİNLİK

Soru: Aşağıda verilen cümleleri okuyunuz. Bu cümlelerdeki altı çizili sözcüklerin cümlenin anlamında yaptığı değişikliği, her cümlenin altındaki yazma alanına yazınız.

cümlelerde, ama, rağmen, ancak, lakin, bununla birlikte ve buna rağmen gibi bağlaçlar kullanılarak olumlu ve olumsuz yargılar bir araya getirilmiştir. Aşağıda bu cümlelerin analizleri verilmiştir:

Ama – Olumsuz bir yargıyı olumlu bir yargıya bağlamıştır:
Atatürk’le hiç karşılaşmadım ama onun hakkında çok şey biliyorum.
Analiz: Olumsuz yargı: "Karşılaşmadım." Olumlu yargı: "Onun hakkında çok şey biliyorum."

Rağmen – Olumsuz bir durumu olumlu bir yargıya bağlamıştır:
Genç yaşına rağmen yüzlerce kitap okudu.
Analiz: Olumsuz durum: "Genç yaşına rağmen." Olumlu yargı: "Yüzlerce kitap okudu."

Ancak – Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır:
Ankara’ya gitmeyi çok istemiştim ancak hastalanınca gidemedim.
Analiz: Olumlu yargı: "Gitmeyi istemiştim." Olumsuz yargı: "Gidemedim."

Lakin – Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır:
Sokağımızda çiçeği aradım lakin bulamadım.
Analiz: Olumlu yargı: "Çiçeği aradım." Olumsuz yargı: "Bulamadım."

Bununla birlikte – Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır:
Sabahlara kadar ders çalıştım bununla birlikte iyi not alacağımdan emin değilim.
Analiz: Olumlu yargı: "Sabahlara kadar çalıştım." Olumsuz yargı: "İyi not alacağımdan emin değilim."

Buna rağmen – Olumlu bir yargıyı olumsuz bir yargıya bağlamıştır:
Atatürk’ü görmek için yüksek bir yere çıkmıştım buna rağmen göremedim.
Analiz: Olumlu yargı: "Yüksek yere çıktım." Olumsuz yargı: "Göremedim."

Bu cümlelerde kullanılan bağlaçlar, iki karşıt yargıyı birbirine bağlayarak anlamı güçlendirmiştir.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 70 Cevabı

8. ETKİNLİK

Aşağıda verilen sözcükleri kullanarak bir hikâye yazınız. Yazınızda hikâye unsurlarını kullanmaya dikkat ediniz. Metninizi yazarken geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.

çocuk-toprak-madalya-bayrak-cumhuriyet-İzmir-zafer-bağımsızlık

Bağımsızlık Yolunda

Küçük Ali, İzmir'in sokaklarında, toprağı eşeleyerek oyun oynarken dedesi ona Kurtuluş Savaşı’nın zorluklarını ve Cumhuriyet’in ilanıyla gelen büyük zaferi anlattı. Dedesi, “Bu topraklar kolay kazanılmadı, her karışı şehitlerimizin kanıyla sulandı,” diyerek bayrağın anlamını vurguladı.

Ali, dedesinin anlattıklarından etkilenerek bağımsızlığın ne kadar kıymetli olduğunu fark etti. Meydanda dalgalanan bayrağa baktığında kalbinde büyük bir vatan sevgisi hissetti. Bir gün meydanda sergilenen, zaferin simgesi olan madalyayı gördüğünde, ülkesine faydalı bir insan olacağına söz verdi. Ali, bağımsızlık uğruna yapılan fedakârlıkları anladı ve Cumhuriyet’in değerini korumaya ant içti.

Bu küçük çocuk, bir gün büyüyüp Cumhuriyet’i ve onun kazanımlarını daha ileriye taşıyan bir birey olmayı hayal etti. Böylece, atalarının mücadelesini yaşatacak ve ülkesine hizmet etmek için var gücüyle çalışacaktı.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Soru: İklim değişikliği ve küresel ısınmanın etkileri hakkında bir araştırma yapınız.

İklim Değişikliği ve Küresel Isınmanın Kısa Etkileri

İklim değişikliği, atmosferde sera gazlarının birikmesiyle dünyadaki sıcaklıkların yükselmesine yol açar. Bu durum buzulların erimesine, deniz seviyelerinin yükselmesine, aşırı hava olaylarının artmasına ve tarım verimliliğinin azalmasına neden olur.

Ayrıca, biyoçeşitlilik üzerinde büyük tehdit oluşturarak bazı hayvan türlerinin yok olmasına yol açabilir. İnsan sağlığına da olumsuz etkiler yaparak bulaşıcı hastalıkların yayılmasını hızlandırabilir. Küresel ısınma ile mücadelede karbon emisyonlarının azaltılması, enerji verimliliği ve ağaçlandırma çalışmaları kritik öneme sahiptir.

Bu tehditlerle başa çıkmak, gelecekteki nesiller için daha sürdürülebilir bir dünya bırakmak adına elzemdir.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.