Atatürk ve Çiftlik Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)
Atatürk ve Çiftlik Metni Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 120 Cevabı
KEŞİF YOLCULUĞU
Soru: Sizce doğayı sevmemiz neden önemlidir? Doğayı korumamız gerektiğiyle ilgili neler düşünüyorsunuz?
Doğayı sevmek, sağlıklı bir çevrede yaşamak ve tüm canlıların ihtiyaçlarını karşılayabilmek için çok önemlidir. Doğayı korumak, gelecek nesillerin de bu güzelliklerden yararlanabilmesi için temel bir sorumluluktur. Temiz hava, su ve doğal kaynaklar, tüm canlıların varlığını sürdürebilmesi için gereklidir.
Soru: Atatürk Orman Çiftliği ile ilgili yaptığınız araştırmadan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Atatürk Orman Çiftliği, Mustafa Kemal Atatürk tarafından 1925 yılında Ankara’da kurulmuştur. Bu çiftlik, modern tarım tekniklerini halkla buluşturmak ve Türkiye’nin tarımsal üretimini artırmak amacıyla kurulmuştur. Çiftlik, Atatürk'ün çevreye, tarıma ve kalkınmaya verdiği önemin bir simgesidir ve günümüzde de tarım ve hayvancılık alanında önemli bir yer tutmaktadır.
Öğretmeniniz metni okurken onu dikkatlice dinleyiniz.
Metni işitilebilir bir ses tonuyla anlamı yansıtacak şekilde doğru vurgu ve tonlamalarla okuyunuz.
Anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını defterinize not ediniz. Bunların anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
Kıraç:
- Tahminim: Verimsiz toprak
- Sözlük anlamı: Verimsiz veya susuz, bitek olmayan (toprak).
Islah etmek:
- Tahminim: Düzeltmek
- Sözlük anlamı: İyi bir duruma getirmek, iyileştirmek, düzeltmek
Soru: Okuma sürecinizi tema sonundaki “Okuma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği’ni kullanarak değerlendiriniz.
Cevap: Değerlendirmeyi sizler yapabilirsiniz.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 122 Cevabı
1. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız.
1. Soru: Atatürk Ankara’da neden bir çiftlik kurmak istemiştir?
Cevap: Atatürk, yeşili çok sevdiği ve modern tarım tekniklerini halka öğretmek istediği için Ankara’da bir çiftlik kurmak istemiştir.
2. Soru: Atatürk’ün seçtiği çiftlik arazisinin özellikleri nelerdir? Niçin böyle bir araziyi tercih etmiştir?
Cevap: Seçilen arazi çorak, verimsiz ve bataklıktı. Atatürk, bu tür zor bir araziyi iyileştirerek başarılı olunabileceğini göstermek istemiştir.
3. Soru: Tarım uzmanlarının ve Alman uzmanın araziyle ilgili görüşleri nelerdir? Atatürk bu görüşleri nasıl değerlendirmiştir?
Cevap: Uzmanlar, arazinin tarım için uygun olmadığını düşünmüştür. Atatürk ise bu zorluklara rağmen çiftliği burada kurmak istemiştir.
4. Soru: Atatürk, çiftliği kurarken hangi adımları atmıştır? Çiftliğin genişlemesi için neler yapılmıştır?
Cevap: Atatürk, çiftliğin kuruluş çalışmalarıyla yakından ilgilenir. Ülke tarımına örnek olacak Gazi Orman Çiftliğini kurmak üzere, uzmanlarından hemen çalışmalara başlamalarını ister. İlk olarak çiftliğin yönetim merkeziyle, parkların ve sebze bahçelerinin üzerinde bulunduğu 20.000 dönüm arazi, o günün koşullarında oldukça iyi bir fiyat karşılığında satın alınır. Daha sonra da Etimesgut, Balgat, Çakırlar, Güvercinlik, Macun, Tahar ve Yağmur Baba çiftlikleri de satın alınır.
5. Soru: Atatürk’ün bilimsel çalışmalara ve yöntemlere verdiği önemi hangi ifadelerden anlıyorsunuz?
Cevap: Atatürk’ün, uzmanlardan destek alması ve bilimsel yöntemleri kullanarak en kötünün bile iyileştirilebileceğini göstermesi bu önemi açıkça ifade eder.
6. Soru: Çiftliğin kurulmasıyla halka ve tarıma nasıl bir katkıda bulunulması hedeflenmektedir?
Cevap: Halka doğayla iç içe bir alan sağlamak ve modern tarım yöntemlerini tanıtmak hedeflenmiştir.
2. ETKİNLİK
a- Okuduğunuz metnin konusunu aşağıya yazınız.
Cevap: Atatürk Orman Çiftliği'nin kuruluşu ve amacı.
b- Metnin konusuyla ilgili görselleri işaretleyiniz.
Cevap: 1. sıra 1. ve 3. resim
2. sıra 1. ve 3. resim
c- Metnin ana fikrini yazınız.
Cevap: Tarımın gelişimi, toplumun kalkınması için çok önemlidir.
ç- Ana fikri belirlerken nelere dikkat ettiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Ana fikri belirlerken çiftliğin kurulma nedenine dikkat ettim.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 123 Cevabı
3. ETKİNLİK
a- Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle cevaplayınız.
Soru: Atatürk neden Ankara’da bir çiftlik kurmak istemiştir? Bu çiftliğin kuruluş sürecini açıklayınız.
Cevap: Atatürk, doğaya ve yeşile olan sevgisi ve modern tarım tekniklerini öğretme isteği nedeniyle Ankara’da bir çiftlik kurmak istemiştir. Çiftlik için çorak ve bataklık bir arazi seçilmiş, ardından çevredeki araziler de satın alınarak çiftliğin alanı genişletilmiştir.
Soru: Atatürk’ün çiftliğin kuruluşundaki etkisini açıklayınız.
Cevap: Atatürk, çiftliğin kurulmasında başından sonuna kadar aktif bir rol almıştır. Arazinin seçilmesi, çalışmaların planlanması ve uzmanlardan destek alınması gibi her adımda karar verici olarak etkili olmuştur.
b- Okuduğunuz metni Atatürk’ün bakış açısıyla nasıl yazabileceğinizi düşününüz.
Cevap: Metni, Atatürk’ün kendi bakış açısıyla yazmak için cümleleri birinci kişi ağzından kurarak anlatımı daha kişisel hale getirebiliriz. Böylece, Atatürk’ün bu çiftliği kurma konusundaki kararlılığını ve amaçlarını daha doğrudan ifade etmiş oluruz.
c- Aşağıdaki giriş cümlesinden hareketle metni Atatürk’ün bakış açısıyla tekrar yazınız.
Bu aziz millete modern tarımın önemini göstermek için bu çorak arazide bir çiftlik kurmalıyım.
Yeşilin önemine inanan biri olarak, çorak ve verimsiz bu arazide bir çiftlik kurmaya karar verdim. Çünkü zor koşullarda bile tarımın gelişebileceğini göstermek istiyordum. Bu çiftlik, halkımıza modern tarım yöntemlerini öğretmek ve doğayla iç içe bir alan sunmak için kuruldu.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 124 Cevabı
4. ETKİNLİK
Soru: Metnin anahtar kelimelerini belirleyerek yazdığınız anahtar kelimelerin metinle ilişkisini örnekteki gibi açıklayınız.
Atatürk’ün tarıma olan ilgisi ve bu alanda yaptığı yenilikler, metnin ana odak noktalarından biridir. Tarımın modernleştiril m eş i ve geliştirilmesi, metnin ana kavramlarındandır.
Çiftlik: Metinde bir çiftliğin kuruluş aşaması anlatıldığı için metnin ana kavramlarındandır.
Toprak: Uzmanların, çiftliğin verimli topraklara, Atatürk ise çorak topraklara yapılmasını istemesi nedeniyle metnin ana kavramlarındandır.
Arazi: Çiftliğin etrafındaki köylüler de arazilerini satmak istemektedirler, bu araziler satın alınarak çiftliğin alanı büyütülmüştür, bu nedenle bu sözcük ana kavramlardandır.
Uzman: Çiftliğin nerede kurulacağı konusunda uzmanların da görüşleri alınmıştır, bu nedenle bu sözcük de metnin ana kavramlarındandır.
5. ETKİNLİK
Soru: Bir önceki etkinlikte bulduğunuz anahtar sözcüklerle güzel dilimizin doğru ve etkili kullanıldığı cümleler yazınız. Cümleleri gözden geçirip varsa cümlelerinizdeki gereksiz kelimeleri çıkarınız.
Çiftlik: Tarımın gelişmesi için ülkemizin dört bir yanında modern çiftlikler yapılmalıdır.
Toprak: Bilimsel teknikler kullanılarak ülke toprağımızı en verimli şekilde kullanmalıyız.
Arazi: Ülkemizde çok verimli tarım arazileri bulunmaktadır.
Uzman: Sağlıkla ilgili sorunlarımızda mutlaka bir uzmana başvurmalıyız.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 125 Cevabı
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerin isim mi fiil mi olduğunu tespit ederek örnekteki gibi yazınız.
Ülke topraklarının verimli kullanılması gerekir.
- ülke: isim
- toprak: isim
- gerekir: fiil
Çevre koruma bilincine sahip bireyler olmalıyız.
- çevre: isim
- birey : isim
- olmalıyız: fiil
Doğamızı korumak da vatan savunması sayılır.
- doğa : isim
- vatan : isim
- sayılır : fiil
Atatürk, her fırsatta vurgulamıştır tarımın önemini.
- vurgulamıştır : fiil
- tarım : isim
Soru: İsim olarak belirlediğiniz iki kelimeyi cümle içinde kullanınız.
- Pikniklerde çöplerimizi çevreye atmayalım.
- Adana’da verimli tarım arazileri var.
7. ETKİNLİK
Soru: Yaşadığınız şehrin elli yıl sonra nasıl bir görünüme sahip olabileceğini düşününüz. Ardından tahminlerinize ilişkin 2-3 dakikalık bir konuşma tasarlayınız. Konuşmanızı arkadaşlarınıza sununuz. Konuşmanızı yaparken aşağıdaki ölçütleri dikkate alınız.
Konu: Yaşadığınız şehrin elli yıl sonra nasıl bir görünüme sahip olabileceği hakkında düşünceler.
Konuşma Taslağı: Merhaba arkadaşlar, bugün sizlere yaşadığımız şehrin elli yıl sonra nasıl bir yer olabileceği konusundaki düşüncelerimi paylaşacağım. İnanıyorum ki elli yıl sonra şehrimiz, teknolojinin ve doğa dostu uygulamaların bir arada bulunduğu modern bir görünüm kazanacak.
Yeşil alanların artırılması ile temiz hava kalitesine sahip bir şehir olmasını hayal ediyorum. Şehir merkezinde trafik sorununun azaldığı, toplu taşımaya önem verilen bir yer olacak. Elektrikli ve sürücüsüz araçlar yaygınlaşacak, bu da hem sessiz hem de güvenli bir ulaşım sağlayacak.
Ayrıca akıllı şehir sistemleri sayesinde enerji tasarrufu sağlayacak binalar göreceğiz. Rüzgar ve güneş enerjisi gibi yenilenebilir enerji kaynakları ile kendi enerjisini üreten binalar olacak. İnsanların rahatça yürüyebileceği geniş yaya yolları ve bisiklet yolları da şehirde önemli bir yer tutacak.
Son olarak, şehrimizde çevreye duyarlı projelerin artacağını, herkesin doğaya ve çevreye daha çok özen göstereceğini düşünüyorum. Geleceğin şehri, hem modern teknolojiyi hem de doğayı korumayı hedefleyen bir yer olacak.
Soru: Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 126 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Bu yerlerden hangisinde yaşamak istersiniz? Neden?
Ön bilgilerini harekete geçirme ve kullanma stratejisi kapsamında yukarıdaki görsellerden hareketle yaşamak istediğiniz yerle ilgili bir broşür hazırlayınız. Metni dinledikten sonra yaşamak istediğiniz yerle ilgili hazırladığınız broşürü gözden geçiriniz. Varsa gerekli düzenlemeleri yapınız. Broşürü hazırlama ve düzenleme sürecinizi düşünerek kısa bir değerlendirme yapınız. Değerlendirmelerinizi defterinize yazınız.
Cevap: Ben birinci görseldeki yerde yaşamak isterdim. Doğayla baş başa kalmak, temiz havayı solumak, orada üretilen doğal besinlerle beslenmek, trafik, gürültü, koşuşturma olmadan orada mümkün olduğu için burada yaşamak isterdim. Ön bilgilerini harekete geçirme ve kullanma stratejisi kapsamında yukarıdaki görsellerden hareketle yaşamak istediğiniz yerle ilgili bir broşür hazırlayınız. Metni dinledikten sonra yaşamak istediğiniz yerle ilgili hazırladığınız broşürü gözden geçiriniz. Varsa gerekli düzenlemeleri yapınız. Broşürü hazırlama ve düzenleme sürecinizi düşünerek kısa bir değerlendirme yapınız. Değerlendirmelerinizi defterinize yazınız.
Soru: Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.
Cevap: Karekodu okutup “Nasıl Kesersin?” adlı metni dinledim.
Dinlediğiniz metindeki sorunla ilgili aşağıda istenenleri yazınız.
Soru: Dinlediğiniz metindeki problem nedir? Yazınız.
Cevap: Dinlediğimiz metindeki problem, bahçedeki yollardan birinin üzerinde duran çok yaşlı ve büyük bir ağacın yolu büyük ölçüde kapatıp yürüyüşü zorlaştırmasıdır.
Soru: Problemi kendi cümlelerinizle aşağıdaki alana özetleyiniz.
Cevap: Köşkün bahçesindeki ağacın yolu kapatıp yürümeyi engellemesi.
Soru: Anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle problemin çözümüne yönelik üç öneri yazınız. Bu önerilerden en uygununu seçip çözüm önerisinin karşısındaki kutuyu işaretleyiniz.
- Ağacı kökünden kaldırıp başka bir yere taşımak ()
- Çevreye zarar vermeden yolu başka bir yerden geçirmek (✔)
- Ağacı kesip yerine yeni bir fidan dikmek ()
Soru: Sizce öneriniz sorunu çözmek için yeterli midir? Nedenini yazınız.
Cevap: Evet yeterlidir. Çünkü hem ağaç kesilmeyecek, hem yolda rahat yürünecek hem de çevre hiç zarar görmeyecek.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 127 Cevabı
9. ETKİNLİK
Soru: Daha önce yazdığınız serim ve düğüm bölümlerini okuyunuz. Aşağıda verilen yönergelerden hareketle çözüm bölümünü yazınız. Çözüm bölümünü yazarken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.
Düğüm bölümünde oluşturduğunuz merak unsurunu çözüme kavuşturunuz.
Yeni öğrendiğiniz kelimeleri kullanmaya dikkat ediniz. Geçiş ve bağlantı ifadelerine (ancak, fakat, rağmen, bununla birlikte, öte yandan vb.) yer veriniz.
Kişiler: Öğretmen, tur rehberi, Ali, Zehra, Yaprak, Can, Mehmet, Emine ve diğer öğrenciler
Yer: Anıtkabir, otobüs, öğrencilerin evleri
Zaman: Cumhuriyet Bayramı öncesi
Olaylar: Kaybolan öğrencilerin bulunması, öğrencilerin dikkatli olmaları yönünde uyarılmaları, gezinin tamamlanması ve eve dönüş
ANITKABİR MACERASI
Cumhuriyet Bayramı öncesi yapılan Anıtkabir gezisinde, öğretmenimiz tüm öğrencilere gezi boyunca dikkatli olmalarını tembihlemişti. Ancak gezinin sonlarına doğru, rehberin topladığı grupta Can ve Mehmet’in kaybolduğunu fark ettik. Bu durum hepimizi endişelendirdi. Öğretmenimiz, rehberin yanına giderek onları aramaya koyuldu. Bir süre sonra öğretmenimiz, Can ve Mehmet’i bularak geri getirdi.
Öğretmenimiz, öğrencilere böyle kalabalık yerlerde dikkatli olmanın önemini bir kez daha hatırlattı. Bu küçük aksiliğin ardından geziyi tamamladık. Otobüse binip geri dönüş yoluna geçtik. Öğrenciler yavaş yavaş evlerine bırakılırken, hepimiz bu geziden hem birçok şey öğrenmiş hem de unutulmaz bir anı kazanmış olduk.
Soru: Yazalım’1 etkinliğindeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi öğretmeninizin geri bildirimleriyle belirleyiniz. Daha sonraki etkinliklerde güçlü yönlerinizi kullanmaya, gelişmeye açık yönlerinizi güçlendirmeye özen gösteriniz.
Cevap: Öğretmenimiz bağlantı ögelerini daha çok kullanmamı söyledi. Buna dikkat edeceğim.
Bu Görev Bizim
Soru: Atölye çalışmasında kullanmak üzere Atatürk ile ilgili görseller, Millî Mücadelenin O önemli olaylarıyla ilgili kısa bilgi, şiir, mektup vb. hazırlayınız. Ayrıca fon kartonu, yapıştırıcı, boya kalemleri vb. malzemeleri yanınızda bulundurunuz.
Atölye Çalışması için Hazırlık Malzemeleri
1. Atatürk ile İlgili Görseller:
- Atatürk’ün Samsun’a çıkışı (19 Mayıs 1919)
- Sakarya Meydan Muharebesi
- Büyük Taarruz ve İzmir’e giriş (9 Eylül 1922)
- Atatürk’ün Anıtkabir’deki mozolesi
- Atatürk’ün Gençliğe Hitabesi’nin bir bölümü
2. Millî Mücadele'nin Önemli Olaylarıyla İlgili Kısa Bilgiler:
- Samsun’a Çıkış (19 Mayıs 1919): Atatürk, Kurtuluş Savaşı’nı başlatmak için Samsun’a ayak bastı. Bu tarih, bağımsızlık mücadelesinin ilk adımıdır.
- Sakarya Meydan Muharebesi (23 Ağustos – 13 Eylül 1921): Yunan ordusuna karşı büyük bir zafer kazanıldı. Atatürk’ün “Hattı müdafaa yoktur, sathı müdafaa vardır” sözü bu savaşta söylenmiştir.
- Büyük Taarruz (26 Ağustos – 9 Eylül 1922): Türk ordusunun kesin zaferiyle sonuçlanan bu harekât, Kurtuluş Savaşı’nın dönüm noktasıdır.
- Lozan Antlaşması (24 Temmuz 1923): Türkiye’nin bağımsızlığını ve sınırlarını uluslararası alanda tanıtan antlaşmadır.
3. Şiir Örneği:
Kurtuluş Destanı
Yedi düvel saldırdı, millet yılmadı,
Samsun’dan yükseldi, özgürlüğün adı.
Sakarya’da direndi, Mehmetçik aslan,
Kurtuluş destanı, yazıldı vatan.
Her cephede kahraman, her gönülde ateş,
Özgürlük uğruna, her daim savaş.
Anadolu bir daha asla eğilmez,
Bu topraklar hür, sonsuza dek sönmez.
4. Mektup Örneği:
Cepheden Mektup
Sevgili Kardeşim,
Bu satırları yazarken kalbim cesaretle dolu. Burada cephede zorluklara rağmen mücadelemize devam ediyoruz. Mustafa Kemal Paşa ve tüm silah arkadaşlarımız, bağımsız Türkiye için elinden geleni yapıyor. Dualarınız bize güç veriyor. Zafer günü geldiğinde, bu topraklarda özgürlük şarkıları yankılanacak. Dualarını eksik etme.
Kucak dolusu sevgilerle,
Ali – Sakarya Cephesi
Malzemeler:
- Fon Kartonu: Görselleri ve bilgileri yapıştırmak için.
- Yapıştırıcı: Görselleri ve bilgileri kartona yapıştırmak için.
- Boya Kalemleri: Şiir, mektup ve görselleri süslemek için.
- Makas ve Cetvel: Görselleri ve kartonları düzgün kesmek için.
Bu materyallerle, etkileyici bir Atatürk ve Millî Mücadele panosu hazırlayabilirsiniz.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.