Ben Neşet Ertaş Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Ben Neşet Ertaş Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Ben Neşet Ertaş Metni Cevapları, 6. Sınıf Meb Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 24-25-26-27-28-29-30-31-32-33-34 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Ben Neşet Ertaş Metni Cevapları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 24 Cevabı

HAZIRLIK

Soru: “Türküler, duygularımızın tercümanıdır.” diyen biri sizce bu düşüncesinde haklı mıdır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap
: Evet, haklı olduğunu düşünüyorum. Türküler, halkın yaşadığı duyguları, olayları ve yaşantıları en saf ve doğal haliyle yansıtır. Aşk, ayrılık, gurbet ve ölüm gibi evrensel temalar en güzel şekliyle türkülerde anlatılır.

Soru: Çok sevdiğiniz bir türkü var mı? Varsa nedeniyle birlikte açıklayınız.
Cevap: Ben "Kara Tren" türküsünü çok seviyorum çünkü ayrılık ve özlem duygularını çok etkileyici bir şekilde anlatıyor.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 31 Cevabı

1. ETKİNLİK

Plak
Tahminim: Müzik kaseti.
Sözlük anlamı: Sesleri kaydetmek ve kaydedilen sesleri yeniden pikap veya gramofonda dinlemek amacıyla hazırlanan plastik daire biçiminde yaprak.

Yüce
Tahminim: Büyük.
Sözlük Anlamı: Nicelik, nitelik, erdem vb. bakımlardan en üstün olan.

Abdal
Tahminim: Ermiş kişi.
Sözlük anlamı: Gezgin derviş.

Yermek
Tahminim: Birinin hatasını söylemek.
Sözlük anlamı: Birinin veya bir şeyin kusurlarını ortaya koymak.

İşve
Tahminim: Şımarıklık.
Sözlük anlamı: Cilve.

2. ETKİNLİK

Soru: Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Soru 1: Neşet Ertaş ne zaman, nerede doğmuştur?
Cevap: 1938 yılında Kırşehir'in Çiçekdağı ilçesine bağlı Kırtıllar köyünde dünyaya gelmiştir.

Soru 2: Muharrem Ertaş’ın en büyük amacı nedir?
Cevap: Babasının en büyük amacı, türkülerimizi yaşatmak ve gelecek kuşaklara aktarmaktır.

Soru 3: Neşet Ertaş, müzikteki başarısını neye bağlamıştır?
Cevap: Başarısını, türküleri içtenlikle ve samimiyetle, ün, para ya da mevki kaygısı gütmeden söylemesine bağlamıştır.

Soru 4: Türkülerimizin gelecek kuşaklara aktarılması neden önemlidir?
Cevap: Türküler, kültürümüzün ve dilimizin önemli bir parçasıdır. Gelecek kuşaklara aktarıldığında, tarihimiz, milli kimliğimiz ve değerlerimiz de korunmuş olur.

Soru 5: Neşet Ertaş'ı üç sözcükle tanımlamanız istenseydi, hangi sözcükleri seçerdiniz?
Cevap: Neşet Ertaş'ı "halk", "türkü" ve "Anadolu" sözcükleriyle tanımlayabilirim.

3. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki metinde bazı sözcükler koyu yazılmıştır. Bu sözcüklerden hangileri sayı bakımından tek bir varlığı, hangileri birden çok varlığı karşılamaktadır? Belirleyerek ilgili kutuya yazınız.

Türkülerimizi bilmeyen, yüce milletimizin tarihini, millî kimliğini, duygu ve düşüncelerini de bilemez. Halkını anlayamaz. Milletimizin zengin kültürü ve gelenekleri, türkülerimizle yaşar. Bir milleti var eden, o milletin kültürel değerleridir. Müzik ise bir kültürün en büyük gücüdür. Bu yüzden türkülerimizin yaşatılması, gelecek kuşaklara aktarılması çok önemli.

I. Tek bir varlığı karşılayanlar: kimliğini, duygu, müzik.

II. Birden çok varlığı karşılayanlar: türkülerimizi, düşüncelerini, halkını, gelenekleri, milletin, değerleridir, kuşaklara.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 32 Cevabı

Soru: Aşağıdaki cümlelerde yer alan “-ler, -lar” çoğul ekinin cümleye kattığı anlamları karşılarına yazınız.

• Bu millet nice Kemaller nice Fatihler yetiştirmiştir. (gibi, benzerleri)
• Otuz yaşlarında ya vardı ya yoktu. (yaklaşıklık)
• Finlandiyalılar eğitim alanında çok ilerlemiş. (millet, topluluk)
• Bayramda teyzemler bize gelecek. (aile)
• Mutfakta dağlar kadar bulaşık birikmiş. (abartma)

4. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki cümlelerde bulunan her boşluğa, verilen eklerden uygun olanı yazınız.

-e / -a / -u / -den / -(y)i / -te / -dan / -ta

• Akşam salonu kardeşimle temizledik.
• Denize sakın çöp atmayın, hayvanlar zarar görüyor.
• Avludaki kediyi sütle besledim.
• Kolundaki sepette bir sürü elma var.
• Ağabeyim bugün Ankara’dan dönecek.
• Sınıfta kimseyi bulamadım.
• Ayşe’yi bugün evinden aldık.
• Kenan bayramda Van’a gidecekmiş.

Soru: b. Boşluklara yazdığınız eklerin cümleye kattığı anlamları açıklayınız.

• Akşam salonu kardeşimle temizledik. (Belirtme)
• Denize sakın çöp atmayın, hayvanlar zarar görüyor. (Yönelme)
• Avludaki kediyi sütle besledim. (Belirtme)
• Kolundaki sepette bir sürü elma var. (Bulunma)
• Ağabeyim bugün Ankara’dan dönecek. (Ayrılma)
• Sınıfta kimseyi bulamadım. (Bulunma)
• Ayşe’yi bugün evinden aldık. (Ayrılma)
• Kenan bayramda Van’a gidecekmiş. (Yönelme)

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 33 Cevabı

İsimlere eklenerek onlara belirtme, yönelme, bulunma ya da ayrılma anlamı kazandıran eklere hâl eki (durum eki) denir. Hâl ekleri şunlardır:
Yalın Hâl (İsmin herhangi bir hâl eki almamış durumu)
Belirtme Hâl Eki (-1 / -i, -u / -ü)
Yönelme Hâl Eki (-a / -e)
Bulunma Hâl Eki (-da / -de, -ta / -te)
Ayrılma Hâl Eki (-dan / -den, -tan / -ten)

5. ETKİNLİK

Emine, Nazlı, Onur, Ali ve Öykü bağlama, davul ve keman kursuna gidecektir. Kimin hangi kursa gideceği ile ilgili bilgileri okuyunuz.

Soru: Verilen bilgilere göre, aşağıdaki bilgilerden doğru olanların sonuna “D”, yanlış olanların sonuna “Y” yazınız.
Cevap
: Emine, Onur ve Öykü bağlama kursuna; Nazlı davul kursuna, Ali keman kursuna gidecektir.

1. (D) Emine bağlama kursuna gidecektir.
2. (D) Ali keman kursuna gidecektir.
3. (Y) Öykü keman kursuna gidecektir.
4. (D) Emine ve Onur aynı kursa gidecektir.
5. (Y) Ali bağlama kursuna gidecektir.

6. ETKİNLİK

Soru: Öğrendiğiniz türkü hikâyesini sınıfta arkadaşlarınıza anlatınız.

Kara Tren Türküsü Hikayesi

"Kara Tren" türküsü, Anadolu’da yaşanan büyük ayrılıkları ve hasreti anlatan hüzünlü bir türküdür. Bu türkünün hikayesi, uzak diyarlara çalışmak için giden insanların, geride bıraktıkları sevdiklerine duydukları derin özlem üzerine kuruludur. O dönemlerde trenler, insanlar için en önemli ulaşım araçlarından biriydi ve sevdiklerini uğurlayan insanlar, trenin bir gün geri gelip gelmeyeceğini bilmeden beklerlerdi. Kara trenin gecikmesi ya da hiç gelmemesi, sevdiklerinden haber alamayan insanlar için büyük bir üzüntü kaynağı olurdu. Türküde, trenin gelmemesi veya gecikmesi, ayrılık acısını ve bekleyişin çaresizliğini ifade eder. Kara Tren, Anadolu insanının içten ve derin duygularını dile getiren, ayrılık temasıyla hüzün dolu bir eser olarak günümüze kadar gelmiştir.

7. ETKİNLİK

Soru: Defterinize, “millî kültürümüz ve müzik” konulu bilgilendirici bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz. Metninizi yazdıktan sonra gözden geçiriniz. Gerek görüyorsanız düzenleyiniz. Metninizi sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.

Millî Kültür ve Müzik

Müzik, millî kültürümüzü yansıtan en önemli unsurlardan biridir. Türk halk müziği, halkımızın duygularını, düşüncelerini ve tarihini anlatan bir kültürel mirastır. Türkülerimiz, aşk, ayrılık ve gurbet gibi temaları işlerken, farklı yörelerin müzikleri de o bölgelerin kültürel zenginliklerini tanıtır. Bu yüzden müzik, sadece bir sanat değil, aynı zamanda kültürümüzü gelecek nesillere taşıyan bir köprüdür.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Soru: 8. etkinlikte kullanmak üzere boya kalemleri ve A3 ebadında çizgisiz birkaç tane kâğıt getiriniz.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
1 Yorum