Benim Kırmızı Pabuçlarım Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Benim Kırmızı Pabuçlarım Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 83 Cevabı
Metne Hazırlanalım
Soru: Aşağıdaki dizeleri okuyunuz. Bu dizelerden hareketle “başarı” konusundaki duygularınızı ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
“Okulda, anladıkça başaracaksın.
Yaşamda başardıkça anlayacaksın.”
Özdemir ASAF
Cevap: Başarı, öğrenme ve anlamanın bir döngüsüdür. Okulda öğrendikçe başarı gelir, yaşamda başarı kazandıkça anlam artar.
Özdemir Asaf’ın dizeleri, başarı ile anlamanın birbiriyle bağlantılı olduğunu vurguluyor. Okulda bilgi edinip anlamaya başladıkça başarının adımları atılır. Yaşamda ise, elde edilen başarılar hayata dair daha derin bir anlayış kazandırır. Başarıya ulaşmanın sabır, azim ve sürekli öğrenmeye açık bir zihin gerektirdiğini düşünüyorum. Bu nedenle, başarının sadece bir sonuç değil, aynı zamanda bir süreç olduğuna inanıyorum.
Okuyalım
Soru: “Benim Kırmızı Pabuçlarım” metnini noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz. “Başarı”yla ilgili olan cümlelerin altını renkli kalemle çiziniz.
Başarıyla ilgili cümleler:
- Hepimiz çok başarılıydık.
- Annemle babam rolümü çalışırken beni görüyorlar, tiyatroya tutkunluğumu da bildikleri için gece geç saatlere kadar mutfaktaki teneke sobanın başında oturup ileride inşallah başarılı bir sanatçı olacağımı konuşuyorlardı.
- Gösteri okulun tiyatro salonunda büyük bir başarıyla tamamlandı.
- Her şey oldu, bitti. Çok başarılıydık.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 86 Cevabı
Sözcük Çalışması
Soru: Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki sözcükleri anlamlarıyla örnekteki gibi eşleştiriniz.
(3. jimnastik) Vücudu çevikleştirmek ve güçlendirmek için yapılan alıştırmaların tümü, idman, kültürfizik.
(7. prova) Bir şeyin amacına uygun, istenilen düzeyde olup olmadığını anlamak için yapılan deneme.
(2. başrol) Tiyatro veya sinemada en önemli rol.
(5. melon) Yuvarlak ve bombeli (şapka).
(1. parodi) Ciddi sayılan bir eserin bir bölümü veya bütününü alaya alarak, biçimini bozmadan, ona bambaşka bir özellik vererek biçimle öz arasındaki bu ayrılıktan gülünç etki yaratan bir oyun türü.
(10. konservatuvar) Müzik, tiyatro ve bale öğretiminin yapıldığı okul.
(9. fiyonk) Kurdele, şerit, kumaş vb.nin kelebek şeklinde bağlanmış biçimi.
(8. papyon) Kelebek biçiminde, bir çengelle veya lastik bağla yakaya tutturulan kravat.
(4. tiyatro) Sahnelenmek için yazılmış oyunların tümü.
(11. kulis) Sahnenin gerisinde ve yanlarında bulunan bölüm.
(6. tokgözlü) Gözü malda olmayan, gözü tok.
Sinema ve tiyatroda rol gereği giyilen kıyafetlerin genel adı.
Anlayalım, Yorumlayalım
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Başrole seçilen çocuk, rolüne hazırlanmak için nasıl çalışıyor?
Cevap: Çocuk, gecesini gündüzüne katarak büyük bir özenle çalışıyor. Provalarda elinden gelenin en iyisini yaparak rolünü mükemmel bir şekilde hazırlıyor.
2. Anne ve babaya çocuklarının gelecekte iyi bir sanatçı olabileceğini düşündüren nedir?
Cevap: Çocuğun tiyatroya olan tutkusu ve rolüne olan bağlılığı, anne ve babasının onun gelecekte iyi bir sanatçı olabileceğine inanmasını sağlıyor.
3. Çocuk, kırmızı ayakkabıya ihtiyacı olduğunu neden babasına söyleyemiyor?
Cevap: Babasının yorgunluğunu ve ekonomik durumunu göz önünde bulundurup onun zor durumda kalmasını istemiyor.
4. Yatağında uzanırken çocuğun aklına gelen düşünce nedir? Bunun üzerine çocuk ne yapıyor?
Cevap: Çocuğun aklına beyaz çoraplarını kırmızıya boyama fikri geliyor. Bunun üzerine yatağının altından çorapları çıkarıyor ve kırmızı kalemle boyayarak ayakkabı görünümü veriyor.
5. Gösteri nasıl bitiyor? Gösteri sonunda babası çocuktan neden özür diliyor?
Cevap: Gösteri büyük bir başarıyla bitiyor. Babası, son anda ayakkabıyı yetiştiremediği için çocuktan özür diliyor.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 87 Cevabı
Soru: Aşağıdaki hikâye haritasını okuduğunuz metne göre doldurunuz.
Hikâyenin Adı: Benim Kırmızı Pabuçlarım
Şahıs ve Varlık Kadrosu: Çocuk, çocuğun arkadaşları, çocuğun anne babası, çocuğun öğretmeni, veliler
Olayın Geçtiği Mekân ve Zaman: Okul, çocuğun evi ve odası, okulun tiyatro salonu, ayakkabıcı dükkânı
Olayın Başlangıcı: Çocuğun, okulda düzenlenecek gösteride başrole seçilmesi
Hikâyedeki Problem: Çocuğu gösteri için gerekli olan kırmızı pabuçlarının olmaması
Problemi Çözme Yöntemi: Çocuğun bir çift beyaz çorap bulup kırmızı keçe uçlu kalemiyle üzerini ayakkabı modelinde boyaması
Sonuç: Kimsenin, çocuğun ayaklarında ayakkabı değil çorap olduğunu anlamaması, çocuğun babasının gösteriye yetiştirmek için aldığı ayakkabıları, babaya alınan bir çift ayakkabıyla değiştirmeleri
Ana Fikir: İnsanlar, kısıtlı imkânlarla yaratıcı çözümler bularak başarıya ulaşabilir.
Soru: Hikayedeki çocukta bulunan özellikleri belirleyerek ilgili kutucukları işaretleyiniz.
Cevap: Yaratıcı, çalışkan, başarılı, saygılı ve tokgözlü
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 88 Cevabı
Soru: Çocuk, çoraplarını kırmızıya boyamasaydı ya da kırmızı ayakkabısı olmadığı için oyunda rol almak istemeseydi sizce hikâye nasıl sonuçlanırdı? Söyleyiniz.
Cevap: Çocuk, öğretmenine durumu açıklasaydı, öğretmeni ona gerekli kırmızı ayakkabıyı temin eder ve gösteri yine başarılı bir şekilde tamamlanırdı. Ancak çocuğun yaratıcı bir çözüm bulamaması durumunda oyun aksayabilir ve beklenen başarı elde edilemeyebilirdi.
Soru: Aşağıdaki metinlerden hangisinin anlatıcısı okuduğunuz hikâyedeki ile aynıdır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: 1-3-4
Söz Varlığımız
Soru: Aşağıda verilen sözcüklerin size hangi kavramları çağrıştırdığını ilgili yerlere yazınız.
Cevap: Mutluluk - Başarı - Tiyatro
- Aile, anlayış, özveri: Aile ilişkileri ve fedakarlık.
- Azim, sorumluluk, çalışmak: Başarı ve emek.
- Başrol, sahne, kulis: Tiyatro ve gösteri dünyası.
Soru: Aşağıdaki sözcüklerin yapısını belirleyerek ilgili kutucuklara örnekteki gibi yerleştiriniz.
Basit sözcükler: Portakal, Kılavuz, Hikaye, Kırmızı, Deniz
Birleşik sözcükler: Samanyolu, Gökyüzü, Ayakkabı, Vatansever, Çekyat
Türemiş sözcükler: Türkçe, Gözlük, İyilik, Yazar, Kitapçı
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 89 Cevabı
Soru: Harfleri karışık olarak verilen aşağıdaki deyimi görselinden ve anlamından yararlanarak bulunuz. Bu deyimi ve deyimin metne katkısını ilgili yerlere yazınız.
Cevap: Yerinden fırlamak: Oturulan yerden hızla kalkmak.
Metne katkısı: Söylemek istenen daha güçlü ve etkili ifade edilir.
Soru: Aşağıdaki metinde aynı türden tek varlığı belirten adların altını kırmızı, aynı türden birden çok varlığı belirten adların altını ise mavi kalemle çiziniz.
Kırmızı Kalemle Çizilecekler (Tek Varlık): sene, sonu, sınıfımızın, gösteride, görev, programda, vardı, oyun.
Mavi Kalemle Çizilecekler (Çok Varlık): Parodiler, Şiirler, Şarkılar, Taklitler
Sene sonu, sınıfımızın düzenlediği gösteride hemen hemen herkes görev almıştı. Programda çeşitli parodiler, şiirler, şarkılar, taklitler vardı. En önemlisi, müzikli bir oyun i! oynanacaktı.
Soru: Aşağıda “-lar / -ler” çoğul ekinin sözcüklere kattığı bazı anlamlar verilmiştir. Tabloda bulunan cümlelerdeki altı çizili sözcüklerde çoğul ekinin verilen anlamlarından hangisiyle kullanıldığını belirleyerek ilgili kutucuklara yazınız.
Cümleler | Çoğul Ekinin Anlamı |
---|---|
Dün akşam Zeyneplerde çok eğlendik. | Aile, grup |
Üç yaşlarındaki çocuk annesini sevmeliydi. | Yaklaşık |
Geceler geçmez oldu. | Abartma, genelleme |
Seni görünce dünyalar benim oldu. | Abartma |
Ali Beyler bugün okulumuza gelecekler. | Saygı |
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 90 Cevabı
Soru: Aşağıdaki cümlelerde farklı renkte yazılmış sözcükleri inceleyiniz. Sözcük grupları arasında nasıl bir fark olduğunu belirleyiniz.
• Okulun son günleri olduğu için dersler bitmiş, bütün gücümüzle gösteri provalarını yapıyorduk.
• Provaları seyreden arkadaşlar gülmekten kırılıyorlardı.
• Ailem benim hayatta en değer verdiğim şeydir.
• Jüri bu yarışmacının şarkısını beğenmedi.
• Yıllar önce çocukluğumun izlerini aramaya bu ormana gelmiştim.
Yukarıda farklı renkte yazılmış sözcüklerin hepsi çoğul anlam taşımaktadır. “Aile, jüri, orman” gibi tekil olarak kullanıldığı hâlde çoğul anlamı taşıyan sözcüklere topluluk adı denir. Topluluk adları çoğul eki alabilir.
Cevap: Kırmızıyla yazılanlar “-ler, -lar” çoğul ekini alıp aynı türden birden fazla varlığı karşılamıştır. Maviyle yazılanlar ise çoğul eki almadan aynı türden birden fazla varlığı karşılamıştır.
Soru: Aşağıdaki cümlelerin hangilerinde topluluk adı vardır? İlgili kutucukları işaretleyiniz.
- "Birkaç çocuk, yavru kediyi seviyordu." → Topluluk adı yok.
- "Anneme bir düzine gül, ablama bir buket aldım." → Topluluk adı yok.
- "Bütün ordu harekete geçmiş, düşmanın üstüne yürüyordu." → Topluluk adı var (Ordu).
- "Aylar sonra babama kavuştum." → Topluluk adı yok.
Konuşalım, Anlatalım
Aşağıdaki soruların cevaplarıyla ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Başarı size göre nedir? Başarılı olmak önemli midir? Niçin?
Cevap: Başarı, belirlenen bir hedefe ulaşmaktır. Başarılı olmak, bireyin kendine güvenini artırır ve hayatta daha iyi fırsatlar elde etmesine yardımcı olur.
Başarısızlığa neden olan etmenler nelerdir?
Cevap: Yetersiz çalışma, motivasyon eksikliği, plansızlık ve özgüven eksikliği başarısızlığa yol açabilir.
Başarılı olmayı sağlayan etmenler nelerdir?
Cevap: Düzenli çalışma, doğru hedefler belirleme, öz disiplin ve çevreden alınan destek başarıyı sağlar.
Başarısız olduğunuz durumlarda neler yapıyorsunuz?
Cevap: Başarısız olduğumda önce nedenini analiz ederim, ardından daha iyi bir plan yaparak tekrar denerim.
Başarısız olduğunuz konularda nasıl başarılı olabilir, neler yapabilirsiniz?
Cevap: Eksik olduğum noktaları belirlerim ve bu alanlarda çalışarak kendimi geliştiririm.
Başarılı olduğunuz zaman neler yaşıyorsunuz?
Cevap: Mutlu olurum, özgüvenim artar ve daha büyük hedeflere yönelme isteği duyarım.
Başarılı olmak geleceğimizi nasıl etkiler?
Cevap: Başarı, iyi bir eğitim ve kariyer yolunu açar, bireyin kendine ve çevresine katkıda bulunmasını sağlar.
Başarı ve başarısızlığa neden olan etmenler açısından kendinizi nasıl değerlendiriyorsunuz?
Cevap: Düzenli ve disiplinli çalışmayı severim. Bu nedenle genellikle başarıya ulaşmada zorluk yaşamıyorum. Ancak bazen daha iyi bir planlama yapmam gerektiğini düşünüyorum.
Öğretmeninizin konuşmanız için belirlediği sürenin dışına çıkmamaya özen gösteriniz.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 91 Cevabı
Düşünelim, Yazalım
Soru: Aşağıda verilen hikâye öğelerini kullanarak ve ana fikri dikkate alarak bir hikâye yazınız. Serim, düğüm, çözüm bölümlerinde yazacaklarınızı belirleyerek bir metin taslağı oluşturunuz. Hikâyenizin içeriğine uygun bir başlık belirleyiniz. Yazdığınız hikâyeyi yazım ve noktalama bakımından gözden geçirip düzelterek sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
Hikâye: Bilgi Yarışmasındaki Zafer
Olay: 6. sınıf öğrencilerinin şubeler arası yapılan bilgi yarışmasına katılması.
Yer: Okul, okul bahçesi, sınıf.
Zaman: Ders yılının sonları.
Şahıs ve Varlık Kadrosu: Yiğit, Oğuz, Sevim, Ezgi, öğretmen, diğer öğrenciler.
Ana Fikir: Kendine güvenen, sorumluluklarını bilen ve olumlu düşünen insanlar başarılı olurlar.
Serim: Ders yılının sonlarına doğru, okulda büyük bir heyecan vardı. 6. sınıf öğrencileri arasında düzenlenecek olan bilgi yarışması için hazırlıklar tüm hızıyla devam ediyordu. Yarışmaya katılacak her sınıf, kendi temsilcilerini belirlemişti. Yiğit, Oğuz, Sevim ve Ezgi, sınıflarını temsil edecek dört kişilik bir ekip olarak seçilmişlerdi. Ekip, yarışma için haftalardır çalışıyor, öğretmenlerinin verdiği tüm kaynakları titizlikle inceliyordu.
Düğüm: Yarışma günü gelip çattığında, Yiğit oldukça gergindi. Soruların çok zor olabileceğini düşünüyor ve hata yapmaktan korkuyordu. Ancak Oğuz, arkadaşlarına moral vermek için sakin kalmaya çalışıyordu. Ezgi ve Sevim ise sorumluluklarının bilincindeydi ve ekip olarak yarışmada ellerinden gelenin en iyisini yapacaklarına inanıyorlardı. Yarışma başladığında ekip, soruların büyük bir kısmını doğru cevapladı. Ancak, tarih konusundaki bir soru ekip üyelerini zorladı. Yiğit, soruyu cevaplamakta tereddüt ederken, Sevim’in olumlu düşünceleri ve Oğuz’un cesaret verici sözleri sayesinde ekip doğru cevaba ulaştı.
Çözüm: Son soruya gelindiğinde ekip, yarışmayı kazanabileceklerine dair inançlarını tazelemişti. Büyük bir dikkatle son soruyu da doğru cevapladılar ve yarışmayı kazandılar. Yarışma sonrası, öğretmenleri ve arkadaşları tarafından tebrik edilen ekip, takım çalışmasının ve olumlu düşünmenin önemini bir kez daha anlamıştı.
Sonuç: Yarışmanın sonunda Yiğit, başta hissettiği tedirginliklere rağmen arkadaşlarının desteğiyle başarıya ulaştı. Bu zafer, ekip üyelerinin kendilerine olan güvenini artırırken, diğer sınıflar arasında da büyük bir dayanışma örneği sergiledi.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.