Ceylan, Kaplumbağa, Fare ve Karga Dinleme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Ceylan, Kaplumbağa, Fare ve Karga Dinleme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Ceylan, Kaplumbağa, Fare ve Karga Dinleme Metni Cevapları, 6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 34-35-36-37-38 Etkinlik Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Ceylan, Kaplumbağa, Fare ve Karga Dinleme Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 34 Cevabı

METNE HAZIRLANALIM

Soru: “Dostluk” sözcüğünün size ne ifade ettiğini yazınız.
Cevap
: Dostluk, güven ve sadakat üzerine kurulu, insanları birbirine bağlayan en özel duygulardan biridir. Dostlar, iyi ve kötü günlerinde birbirlerinin yanında olurlar ve birbirlerini desteklerler.

Soru: Sizce dostluk neye benzer? Verilen örnekten yararlanarak aşağıdaki kutucuğa nedeniyle birlikte yazınız.

Dostluk bir kuş gibidir. Ona gerektiği gibi davranmazsak elimizden uçup gider.
Cevap: Dostluk, bir çiçek gibidir. Eğer ona iyi bakmazsanız solar ve kaybedersiniz.

Soru: Sizce sadece insanlar mı birbirleriyle dost olur? Bir kitapla, bir bitkiyle ya da bir hayvanla dostluk kurulabilir mi? Yazınız.
Cevap
: İnsanlar yalnızca birbirleriyle değil, hayvanlarla, bitkilerle ve hatta kitaplarla da dost olabilirler. Kitaplar, bize bilmediğimiz dünyaları açarken, hayvanlar sadık dostlar olabilir ve bitkiler bize hayatın güzelliklerini gösterir.

Soru: Sizce bir dostta bulunması gereken dört özellik nedir? Maddeler hâlinde yazınız.
Cevap
: Güvenilirlik, Samimiyet, Sadakat, Fedakârlık

Dinleyelim

Soru: “Ceylan, Kaplumbağa, Fare ve Karga” metnini dinlerken öğretmeniniz “Avcının kaplumbağayı çantasına attığı bölüm”de metni durduracaktır. Bu bölümden sonra olaylar nasıl gelişmiş olabilir? Yazınız. Dinleme sürecinden sonra tahminlerinizi değerlendiriniz.
Cevap
: Ceylan, fare ve karga, kaplumbağayı kurtarmak için bir plan yapıp avcıyı kandırmış olabilirler. Karga avcıyı şaşırtırken fare çantayı kemirip kaplumbağayı kurtarmış olabilir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 35 Cevabı

Dinleyelim

Soru: Öğretmeniniz metni bir kez daha dinletirken anlamını bilmediğiniz sözcükleri belirleyiniz. Bu sözcüklerin anlamlarını tahmin edip tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.

Yargılamak

  • Tahminim: Bir karara varmak..
  • Sözlük anlamı: Bir kimse veya konu hakkında karar vermek.

Küplere binmek

  • Tahminim: Çok öfkelenmek.
  • Sözlük anlamı: Aşırı derecede öfkelenmek.

Yetinmek

  • Tahminim: Sahip olduklarıyla mutlu olmak.
  • Sözlük anlamı: Sahip olduğu şeyleri yeterli bulmak, kanaat etmek.

Anlayalım, Yorumlayalım

Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.

Soru: 1) Köpek ve adam neden ceylanın peşine düşmüştür?
Cevap
: Köpek ve adam, ceylanı avlamak ve yakalamak için onun peşine düşmüştür.

Soru: 2) Dostları, ceylanın başının dertte olduğunu nasıl anlamışlardır?
Cevap
: Ceylan, yemeğe gelmediğinde dostları onu merak etmiş, karga uçup onu aramış ve tuzağa yakalandığını görmüştür.

Soru: 3) Kaplumbağa, fare ve karga ceylanı nasıl kurtarmıştır?
Cevap
: Fare, ceylanın yakalandığı ağı kemirerek ceylanı serbest bırakmıştır.

Soru: 4) Avcı, tuzağı bomboş görünce ne yapmıştır?
Cevap
: Avcı, tuzağı boş görünce çok sinirlenmiş, ardından kaplumbağayı fark edip çantasına koymuştur.

Soru: 5) Arkadaşları, kaplumbağayı kurtarmak için nasıl bir plan yapmışlardır?
Cevap
: Ceylan, avcının dikkatini çekmek için ona görünmüş, avcı ceylanı kovalarken fare çantayı kemirerek kaplumbağayı kurtarmıştır.

Soru: 6) Sizce yazar bu metni hangi amaçla yazmış olabilir?
Cevap
: Yazar, dostluğun önemini vurgulamak ve zor zamanlarda dostların birbirine nasıl yardım ettiğini anlatmak amacıyla bu metni yazmış olabilir.

Soru: 7) Metnin vermek istediği mesaj sizce nedir?
Cevap
: Metnin mesajı, gerçek dostluğun sadece iyi günlerde değil, zor zamanlarda da birbirine yardım etmek olduğudur.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 36 Cevabı

Soru: Aşağıdaki cümleleri dinlediğiniz metindeki olayların oluş sırasına göre numaralandırınız ve metni kendi cümlelerinizle özetleyiniz.

Köpek ve adam bir gün çayırda oynayan ceylanın peşine düşerler. (2)
Ceylan eve dönmeyince karga onu aramaya başlar. (3)
Avcı tuzağı bomboş görünce sinirlenip kaplumbağayı çantasına atar. (5)
Ceylan, kaplumbağa, karga ve fare ülkenin birinde güzel güzel yaşayan dört arkadaştır. (1)
Karga, ceylan ve fare bir yol bularak kaplumbağayı kurtarır. (6)
Arkadaşları, tuzağa düşen ceylanı bir plan yaparak kurtarırlar. (4)

Soru: Dinlediğiniz metne aşağıda farklı başlıklar önerilmiştir. Bu başlıklardan dinlediğiniz metne sizce uygun olmayanı işaretleyiniz. Daha sonra diğer başlıklarla ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Dört Arkadaş ()
Avcı ve Köpeği ()
Dostluğun Değeri ()
Cevap
: "Dostluğun Değeri" başlığı, metnin ana temasını en iyi yansıtan başlıktır. Bu nedenle diğer başlıklar uygun görünmeyebilir.

Soru: Ceylan, kaplumbağa, karga ve fare arasındaki ilişkiyi göz önünde bulundurarak gerçek dostluğun nasıl olması gerektiği ile ilgili düşüncelerinizi yazınız ve arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap
: Gerçek dostluk, sadece iyi günlerde değil, zor günlerde de birbirine destek olmaktır. Gerçek dostlar, birbirlerini zor zamanlarda yalnız bırakmaz ve her zaman yardım ederler.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 37 Cevabı

Söz Varlığımız

Soru: Aşağıda eksik verilen deyimleri anlamlarından yararlanarak “düşmek, binmek, vermek, dönmek, bulmak” sözcüklerinden uygun olanlarıyla tamamlayınız.

haber vermek— Bildirmek, haber ulaştırmak.
küplere binmek—Çok öfkelenmek.
yol bulmak—Çare bulmak.
peşine düşmek—Arkasından gitmek, izlemek.
eli boş dönmek— Umduğunu alamadan dönmek.

Konuşalım Anlatalım

Soru: “Dostlukların ve arkadaşlıkların bitmesinin nedenleri” konusunda bir konuşma yapınız. Konuşmanız sırasında konu hakkında bir önceki arkadaşınızın söylediklerinden hareketle konuya farklı bir bakış açısı getiriniz.

Dostluklar, güven eksikliği, yalanlar ve ihanetler nedeniyle bitebilir. Gerçek dostluk, dürüstlük ve karşılıklı güvene dayanır. Eğer bu güven sarsılırsa, dostluk da zarar görür ve sona erebilir.

Soru: Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. İnsanların hayvanlarla kurduğu dostluk ilişkisi hakkında duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Hayvanlarla kurulan dostluklar, insanlara sadakati, karşılıksız sevgiyi ve şefkati öğretir. Hayvanlar, sahiplerine karşı büyük bir sevgi besler ve onlarla birlikte olmayı çok severler.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 38 Cevabı

Düşünelim, Yazalım

Soru: Aşağıdaki hikâyeyi okuyunuz. Hikâyede boş bırakılan bölümleri (metnin bütününe uygun olarak) tamamlayınız.

DOSTLARIM

Hikâyenin Tamamlanması:

Beşinci sınıfa geçtiğim yaz, babamın tayini İstanbul’dan Erzurum’a çıkmıştı. Annem ve babam okul değiştirmemi istememişler ve ilkokul öğretmeni olan halamla kalmama karar vermişlerdi. Ailem bir süre sonra Erzurum’a taşındı. Ben de halamla birlikte günlerimi geçirmeye başladım. Yeni çevreme alışmak biraz zor oldu ama halamın sayesinde her şey daha kolaylaşmaya başladı.

Bir akşam okul dönüşü, evimizin yanındaki boş arsadadan ağlamaya benzer sesler duyduk. Halamla karlara bata çıka oraya ulaştık. Bir de ne görelim, üç köpek yavrusu karların arasında titreyip duruyor ve ağlaşıyorlardı. Halam: "Bu zavallı yavrular çok üşümüş. Onları hemen içeriye alıp ısıtalım." dedi. Köpek yavrularını içeri taşıdık ve onları battaniyeye sardık.

Herkes çok ilgilendi. Bütün komşular yavrulara sırayla bakmaya başladılar. Herkes onları sahiplendi ve yardımcı oldu. Yavrular hızla toparlanmaya başladılar.

Okullar kapanmıştı. Bir süre sonra Erzurum’a, ailemin yanına gidecektim. Hem seviniyor hem de üzülüyordum. Dostlarımdan ayrı kalmak çok zordu. Ama halam: “Üzülme! Tatillerde geldiğinde yine onları görebilirsin.” diyordu. Bu düşünce beni biraz rahatlatsa da dostlarımı bırakmak yine de üzücüydü.

Babam:
“Dikkat et Elif! Üzerimize köpekler geliyor. Şu binaya girelim.” dedi. Çok telaşlanmış ve ürkmüştü.
Ben:
“Korkma babacığım, onlar benim dostlarım, beni uğurlamaya geliyorlar.” dedim. Babam da bu sözlerim üzerine gülümsedi ve rahatladı.

Yazar: Engin DURAKER

ARAŞTIRALIM HAZIRLANALIM

Soru: Genel ağ, kitap ve dergi gibi kaynaklardan Millî Mücadele’nin kadın kahramanlarıyla ilgili araştırma yapınız. Millî Mücadele yıllarındaki kadın kahramanlar ile ilgili edindiğiniz belge ve görselleri sınıfa getiriniz.

Millî Mücadele’nin Kadın Kahramanları

  1. Halide Edip Adıvar: İstanbul mitinglerinde halkı direnişe çağırmış, cephede görev almıştır.
  2. Kara Fatma (Fatma Seher Erden): Cephede savaşmış, kendi birliğini kurarak mücadeleye katılmıştır.
  3. Şerife Bacı: İnebolu’da cepheye mühimmat taşırken donarak şehit olmuştur.
  4. Tayyar Rahmiye: Adana'da Fransızlara karşı savaşan kadın kahramanlardan biridir.
  5. Gördesli Makbule: Yunan işgaline karşı savaşmış ve şehit olmuştur.
  6. Ayşe Çavuş (Tayyar Ayşe): İzmir'in kurtuluşunda kahramanlık göstermiştir.
  7. Nene Hatun: 93 Harbi’nde ve Millî Mücadele'de aktif rol oynamıştır.

Soru: Cumhuriyet yönetimiyle kadınlara verilen haklar konusunda araştırma yapınız.

Cumhuriyet Döneminde Kadınlara Verilen Haklar

  1. 1926 Medeni Kanun: Kadınlara eşit miras ve boşanma hakkı verildi, tek eşlilik zorunlu oldu.
  2. 1930 Belediye Seçimleri: Kadınlara yerel seçimlerde seçme ve seçilme hakkı tanındı.
  3. 1934 Genel Seçimler: Kadınlar milletvekili seçimlerinde seçme ve seçilme hakkına sahip oldu.
  4. Eğitim ve Çalışma Hakları: Kadınlar, eğitim ve iş hayatında erkeklerle eşit haklar kazandı.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.