Kastamonulu Şerife Bacı Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Kastamonulu Şerife Bacı Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Kastamonulu Şerife Bacı Metni Cevapları, 6. Sınıf Meb Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58-59-60-61-62-63-64-65 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Kastamonulu Şerife Bacı Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 58 Cevabı

HAZIRLIK

Soru: Aşağıdaki dörtlükle ilgili duygu ve düşüncelerinizi açıklayınız.

Bu vatan toprağın kara bağrında
Sıradağlar gibi duranlarındır,
Bir tarih boyunca onun uğrunda
Kendini tarihe verenlerindir.

Cevap: Bu dörtlük, vatan sevgisini en yoğun haliyle anlatan dizelerden oluşmaktadır. Vatanın gerçek sahiplerinin, onun için fedakârlık yaparak canlarını feda eden kahramanlar olduğu vurgulanmaktadır. Burada vurgulanan duygu, şehitlerin kutsallığı ve onların vatanın gerçek sahipleri olduğudur. Dörtlük bize, bağımsızlığın ne denli değerli olduğunu ve bu topraklarda özgür yaşamak için büyük bedeller ödendiğini hatırlatmaktadır.

Soru: Vatanımızı sevdiğimizi nasıl, hangi davranışlarla gösterebiliriz? Açıklayınız.

Cevap: Vatan sevgisini göstermek yalnızca sözle değil, eylemle olmalıdır. Bunun en önemli yolu, ülkemiz için üretken bir birey olmak ve topluma katkı sağlamakla mümkündür. Çevremizi temiz tutmak, doğal kaynakları tasarruflu kullanmak, kültürel mirasa sahip çıkmak ve eğitim hayatımızda başarılı olmak, vatan sevgisinin önemli göstergeleridir. Ayrıca, yardımlaşma, saygı ve hoşgörüyü topluma yaymak da birer vatana hizmet örneğidir.

Metni, noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz.

İsmail BİLGİN (1964-…)
Gelibolu’nun Evreşe bucağında doğdu. Daha çok yakın tarih konularını, özellikle de 1. Dünya Savaşı dönemini ele alan eserlerle çocuklarda tarih bilincinin oluşmasına katkıda bulunmak için tarihî hikâyeler ve gençlik romanları yazdı ve yazmaya devam ediyor.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 62 Cevabı

1. ETKİNLİK

Metindeki anlamını bilmediğiniz sözcükleri tablodaki ilgili yere yazınız.

a- Bu sözcüklerin anlamlarını, metnin / cümlenin bağlamından hareketle tahmin etmeye çalışarak tahminlerinizi tablodaki ilgili yere yazınız.

  • Kışla: Askerlerin toplandığı ve eğitim gördüğü yer.
  • Kağnı: İnek veya öküzlerle çekilen tekerlekli yük aracı.
  • Boyunduruk: Hayvanların boynuna geçirilen, kağnıya bağlamaya yarayan ağaç.
  • Miralay: Osmanlı döneminde albay rütbesine verilen isim.
  • Emsal: Benzeri, eşi olmayan.

b- Ardından bu sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğrenerek tablodaki ilgili yere yazınız.

  • Kışla: Askerlerin toplu olarak barındıkları yapılar bütünü.
  • Kağnı: İki veya dört tekerlekli, dingili tekerlekle birlikte dönen öküz arabası; kağnı arabası.
  • Boyunduruk: Çift süren veya kağnıya koşulan hayvanların birlikte yürümelerini sağlamak için iki ucu hayvanların boynuna, ortası da saban veya kağnıya bağlanan ağaç parçası.
  • Miralay: Albay.
  • Emsal: Benzer.

c- Anlamını doğru tahmin ettiğiniz sözcüklerin altındaki kutuya “✓” işareti koyunuz.

Sözcük Sözcüğün Tahmin Ettiğim Anlamı Sözcüğün Sözlükteki Anlamı
Kışla Askerlerin yapıldığı yer Askerlerin toplu olarak barındıkları yapı ve eğitim yeri
Kağnı Öküzlerin çektiği araba İki veya dört tekerlekli, öküz veya atla çekilen araba
Sıvazlamak Okşamak Bir şeyin üstünde hafifçe el gezdirmek
Yular Öküzlerin kafasına bağlanan ip Hayvanı yönlendirmek için başına bağlanan ip
Nabız Kalp atışı Kalbin atışının damarlarda hissedilen ritmik vuruşu
Boyunduruk Hayvanları arabaya bağlayan demir Hayvanları arabaya bağlamak için kullanılan ağaç ya da demir
Miralay Komutan Albay rütbesindeki subay
Emsal Eşi, benzeri, örnek Benzer, aynı nitelikte örnek

d- Bu sözcüklerin her biri ile birer cümle kurunuz. Cümleleri defterinize yazınız. Sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.

  • Kışla Cümle: Askerler eğitim için kışlaya toplandılar ve sabah erkenden talimlere başladılar.
  • Kağnı Cümle: Dedem, tarladan ürünleri taşımak için kağnısını hazırlıyordu.
  • Sıvazlamak Cümle: Öğretmen, başarılı öğrencinin omzunu sıvazlayarak onu tebrik etti.
  • Yular Cümle: Çiftlikteki atın yularını tutarak onu ahıra götürdük.
  • Nabız Cümle: Doktor, hastanın nabzını kontrol ederek sağlık durumunu değerlendirdi.
  • Boyunduruk Cümle: Çiftçiler, öküzleri boyunduruğa geçirip tarlayı sürmeye başladılar.
  • Miralay Cümle: Miralay, askerlerin moralini yüksek tutmak için konuşma yaptı.
  • Emsal Cümle: Öğrencinin başarısı, diğer arkadaşları için emsal teşkil etti.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 63 Cevabı

2. ETKİNLİK

Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Soru: Şerife Bacı nereye ulaşmak istemektedir?
Cevap: Şerife Bacı, İnebolu’dan yola çıkarak Kastamonu Kışlası'na ulaşmak ve taşıdığı cephaneleri oraya teslim etmek istemektedir.

Soru: Şerife Bacı hangi zorluklarla karşılaşmaktadır?
Cevap: Şerife Bacı, yolculuğu sırasında dondurucu soğuk, tipi ve buzla mücadele etmiştir. Yolların kar ve çamurla kaplı olması, öküzlerin yorgunluğu ve saman bulamaması da onu zorlamıştır. Ayrıca hem cephaneleri hem de bebeğini soğuktan koruma çabası içindedir.

Soru: Şerife Bacı neden pes etmemiştir?
Cevap: Şerife Bacı, vatan savunmasında askerlerin ihtiyacı olan cephaneyi kışlaya ulaştırmanın hayati önem taşıdığını bildiği için hiçbir zorluktan yılmamış, yoluna devam etmiştir.


Soru: Şerife Bacı, kendini değil de cephaneleri neden korumuştur?

Cevap: Çünkü cephanelerin askerlerin mücadelesi için çok önemli olduğunu ve vatanın bağımsızlığı için hayati rol oynadığını biliyordu. Kendi hayatından çok vatanın kurtuluşunu düşünmüştür.

3. ETKİNLİK

Metnin konusu ve ana fikrini belirleyerek uygun yere yazınız.

  • Konu: Zor şartlar altında vatan için cephane taşıyan bir kadının fedakârlığı.
  • Ana Fikir: Vatan için her türlü fedakârlık yapılmalıdır; vatan sevgisi her şeyden önce gelir.

4. ETKİNLİK

Metindeki hikâye unsurlarını belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Soru: “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde anlatılan olay nedir?
Cevap
: Metinde anlatılan olay, Şerife Bacı’nın türlü zorluklara rağmen taşıdığı cephaneyi Kastamonu Kışlası’na ulaştırmak için çabalaması ve donarak şehit olmasıdır.

Soru: “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde anlatılan olay, yaşanması mümkün olan, gerçek hayatta yaşanabilecek bir olay mıdır? Açıklayınız.
Cevap: Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde anlatılan olay yaşanması mümkün olan hatta Kurtuluş Savaşımız sırasında pek çok örnekleri yaşanmış olan bir olaydır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 64 Cevabı

Soru: “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metnin kahramanları kimlerdir?
Cevap
: Kastamonulu Şerife Bacı adlı metnin kahramanları Şerife Bacı, Şerife Bacı’ya yola çıkma zamanının geldiğini söyleyen asker, Şerife Bacı’nın bebeği, Şerife Bacı’nın hareket etmediğini gören nöbetçi asker, Rıfat Çavuş ve Cemil Çavuş’tur.

Soru: “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde, olayın / olayların yaşandığı yer ya da yerlerle ilgili bilgilere yer verilmiş midir? Açıklayınız.
Cevap
: Kastamonulu Şerife Bacı adlı metinde, olayın / olayların yaşandığı yer ya da yerlerle ilgili bilgilere yer verilmiştir. Olay, İnebolu ile Kastamonu arasındaki yoldur. Bu yol dağlık ve ormanlıktır, zor kış şartları yaşanmaktadır. Metnin son bölümü Kastamonu Kışlası’nda geçmektedir.

Soru: “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde, olayın / olayların yaşandığı zamanla ilgili bilgilere yer verilmiş midir? Açıklayınız.
Cevap
: Kastamonulu Şerife Bacı adlı metinde, olayın / olayların yaşandığı zamanla ilgili bilgilere yer verilmiştir. Zaman 1921 yılı Aralık ayı, Milli Mücadele’nin başladığı zamanlardır.

***

Olmuş ya da olması mümkün olayları yer, zaman, kişi unsurlarına dayanarak fazla ayrıntıya girmeden anlatan kısa, edebî metinlere hikâye (öykü) denir. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metnin türü de hikâyedir.
Okuyucunun bir olay içinde yaşatılmaya çalışıldığı, olayların birbiri üzerine geliştiği, zamanın durmadan geçtiği ve olayı yaşayan kişilere ve olayın yaşandığı yer ya da yerlere yer verildiği metinlere öyküleyici metin denir. Hikâye, roman, destan, efsane, masal, fabl türündeki metinler öyküleyici metinlerdir. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metin, türü hikâye olan öyküleyici bir metindir.

5. ETKİNLİK

Soru: Metindeki kişi sayısı kadar arkadaşınızın bulunduğu gruplar oluşturunuz ve aranızda rol dağılımı yapınız. Metni canlandırmaya hazırlanınız. Canlandırmanızı gerçekleştiriniz. En iyi canlandırma yapan grubu öğretmeninizin rehberliğinde belirleyiniz.
Cevap: Sınıf içi yapılması gereken bir etkinlik.

6. ETKİNLİK

Soru: Şerife Bacı başta olmak üzere bütün Millî Mücadele kahramanlarına bir teşekkür konuşması metni hazırlayınız. Yazdığınız metinden hareketle, karşınızda o kahramanlar varmışçasına konuşmanızı gerçekleştiriniz.

Aziz Kahramanlarımız,

Sizlerin fedakârlıkları sayesinde bugün bağımsız bir vatanda huzur içinde yaşıyoruz. Vatan topraklarımızı işgalden kurtarmak için verdiğiniz mücadeleyi asla unutmayacağız. Her biriniz, gösterdiğiniz cesaret ve azimle tarihimize altın harflerle kazındınız. Bu toprakları bize emanet ettiniz, bizler de bu emaneti sonsuza kadar koruyacağız.

Başta Gazi Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere tüm şehitlerimize minnettarız. Ruhlarınız şad, mekânlarınız cennet olsun.

Saygı ve minnetle...


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 65 Cevabı

7. ETKİNLİK

Soru: İstediğiniz konuda bilgilendirici bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.

Dijital Güvenlik: İnternette Nasıl Güvende Kalınır?

Günümüzde internet, hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline geldi. Eğitimden alışverişe, iletişimden eğlenceye kadar birçok işlemi çevrimiçi olarak gerçekleştiriyoruz. Ancak, internetin sunduğu bu kolaylıklar aynı zamanda çeşitli güvenlik risklerini de beraberinde getiriyor. Kişisel bilgilerimizin korunması, sanal ortamda güvende kalmamız için son derece önemlidir. İşte internette güvende kalmak için dikkat edilmesi gereken bazı temel kurallar:

1. Güçlü Parolalar Kullanın

Parolalar, çevrimiçi hesaplarımızın ilk savunma hattıdır. Karmaşık ve uzun parolalar seçerek güvenliği artırabiliriz. Harf, rakam ve sembollerle güçlendirilmiş şifreler kullanmak, kötü niyetli kişilerin hesaplara erişimini zorlaştırır.

2. İki Faktörlü Kimlik Doğrulama Kullanın

Hesaplarınızı daha güvenli hale getirmek için iki faktörlü kimlik doğrulama (2FA) kullanın. Bu sistem, parolanızın yanı sıra telefonunuza gönderilen bir doğrulama koduyla giriş yapmanızı sağlar.

3. Yazılımlarınızı Güncel Tutun

Kullandığınız işletim sistemi ve uygulamaları güncel tutmak, güvenlik açıklarını kapatmanıza yardımcı olur. Güncellemeler, yeni tehditlere karşı koruma sağlamak için önemlidir.

4. Güvenilir Ağlara Bağlanın

Herkese açık Wi-Fi ağları, siber saldırılara karşı savunmasız olabilir. Önemli işlemler yaparken mobil veri veya güvenilir bir ağ kullanmaya özen gösterin.

5. Kişisel Bilgilerinizi Paylaşırken Dikkatli Olun

Çevrimiçi platformlarda paylaştığınız kişisel bilgileri sınırlayın. Kimlik hırsızlığı gibi siber suçların önüne geçmek için sosyal medya hesaplarınıza erişim izni verirken dikkatli olun.

6. Şüpheli E-postalara ve Bağlantılara Dikkat Edin

Kimlik avı dolandırıcılığına karşı uyanık olun. Tanımadığınız kişilerden gelen e-postalarda bağlantılara tıklamayın veya ekleri indirmeyin.

7. Antivirüs Programı Kullanın

Cihazlarınızı korumak için güvenilir bir antivirüs programı kullanın. Antivirüs yazılımları, zararlı yazılımlara ve virüslere karşı savunma sağlar.

8. Çevrimiçi Alışverişte Dikkatli Olun

Güvenilir ve bilindik e-ticaret sitelerinden alışveriş yapın. Kredi kartı bilgilerinizi paylaşırken sitenin güvenlik sertifikasının olup olmadığını kontrol edin.

Sonuç

Dijital güvenlik, interneti sağlıklı ve güvenli bir şekilde kullanabilmek için büyük önem taşır. Yukarıdaki önlemler, çevrimiçi dünyada karşılaşabileceğimiz tehditlere karşı korunmamıza yardımcı olabilir. Güvende kalmak için bilinçli hareket etmeli, teknolojinin sunduğu imkânların yanı sıra getirdiği riskleri de göz önünde bulundurmalıyız. Unutmayın, dijital dünyada atacağınız her adım, sizin ve sevdiklerinizin güvenliği için önemlidir.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Soru: Atatürk’ün katıldığı savaşlar hakkında bir araştırma yapınız. Bu konuyla ilgili resim ve fotoğraflar toplayınız. Elde ettiğiniz bilgiler ve görselleri kullanarak sınıfta bir sunum gerçekleştireceksiniz. Bunun için evde prova yapınız.

Atatürk’ün katıldığı önemli savaşlar şunlardır:

  • Trablusgarp Savaşı (1911-1912): Mustafa Kemal, İtalyan işgaline karşı direniş örgütleyerek Trablusgarp’ta halkı savunmaya hazırladı. Burada halkın yanında aktif rol aldı ve bu, onun askeri ve liderlik yeteneklerini geliştirdi.
  • Balkan Savaşları (1912-1913): Mustafa Kemal, Balkan Savaşları sırasında Çanakkale ve Gelibolu’da görev yaptı. Savaşın ardından Sofya’da askeri ataşe olarak görevlendirildi.
  • Çanakkale Savaşı (1915): 1. Dünya Savaşı sırasında, Anafartalar Grup Komutanı olarak büyük başarılar kazandı. Çanakkale’deki zaferi, onun ulusal kahraman olarak tanınmasını sağladı.
  • Kafkasya Cephesi (1916-1917): Doğu Anadolu’da Ruslara karşı başarılı savunma ve karşı taarruzlar düzenledi. Muş ve Bitlis’i düşman işgalinden kurtardı.
  • Suriye-Filistin Cephesi (1917-1918): 7. Ordu Komutanı olarak, İngilizlere karşı savaşmış ancak Osmanlı ordusu Filistin’de yenilgiye uğramıştır. Atatürk, bu cephede askerî stratejileri ile dikkat çekmiştir.
  • Kurtuluş Savaşı (1919-1923): Millî Mücadele’nin önderi olarak önce Anadolu’ya geçti, ardından Sakarya Meydan Muharebesi (1921) ve Büyük Taarruz (1922) gibi savaşlarda zafer kazandı. Bu mücadele Türkiye Cumhuriyeti’nin doğuşuna yol açtı.

Atatürk, bu savaşlardaki başarılarıyla modern Türkiye’nin kurucusu ve önderi olmuştur.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.