Okumak Metni Cevapları (7. Sınıf Türkçe)
Okumak Metni Cevapları
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 78 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: Neden kitap okumanız gerektiğini hiç düşündünüz mü? Bu sorunun cevabını defterinize kısaca not alınız.
Cevap: Kitap okumak, bize yeni bilgiler ve bakış açıları kazandırır. Hayal gücümüzü geliştirir, kültürel birikimimizi artırır. Aynı zamanda stresi azaltarak zihni dinlendirir. Kitaplarla kurulan bağ, insanın düşünsel gelişimine de katkı sağlar.
Metni, türün özelliklerine göre okuyunuz.
- Okumak Metni Cevapları
- Hazırlık Çalışmaları
- 1. Etkinlik
- 2. Etkinlik
- 3. Etkinlik
- 4. Etkinlik
- 5. Etkinlik
- 6. Etkinlik
- 7. Etkinlik
- 8. Etkinlik
- 9. Etkinlik
- 10. Etkinlik
- 11. Etkinlik
- A) Duvar Yazısı Ve Karikatürün Mesajları
- B) Karikatürün İletisi Ve Çizimdeki Dikkat Edilen Unsurlar
- Gelecek Derse Hazırlık
- Canım Kedim
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 80 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Metinden alınan aşağıdaki cümlelerde bazı kelimeler koyu yazılmıştır. Bu kelimelerin eş anlamlılarını bularak örnekteki gibi yeni cümleler kurunuz.
İnkar Etmek-Öğrenmek-Eser-Hayal Etmek-Amaç-Sızlanmak-Hedef
İnsanı insanlaştıran etkenler arasında okumanın büyük önemini kim yadsıyabilir?
Teyzemin üzerimdeki emeğini nasıl inkâr edebilirim?
Harfleri belleyip kitap ya da gazete yapraklarına ister sesli ister sessiz, göz gezdirmeyi okuma sayacak mıyız?
Cevap: Okuduğumuz kitaplar, bize hayatı öğretir.
Hiç kimse yazılanların tümünü okuyamayacağına göre sınırlıdır insanın ele alacağı yapıtlar ve yayınlar.
Cevap: Bu eser, yazarın gençlik yıllarını anlatıyor.
Okumanın ereği bilgi depolama değil de kafanın yargı gücünü artırmak ise insanın belirli sayıda yapıt çerçevesini aşamayacağı kesin.
Cevap: Bu seneki amacım her gün 20 sayfa kitap okumak.
Mallerme’nin Deniz Meltemi’nde düşlediği üzerine kimse okuyamaz kitapların tümünü.
Cevap: Kendimi gelecekte bir doktor olarak hayal ediyorum.
Seksen sekiz yaşında gözlerini yuman Andre Gide son yıllarında şöyle yakınıyordu.
Cevap: Kardeşim yaz boyunca sivrisineklerden sızlandı.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 81 Cevabı
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1- Yazar, okuma eylemini nasıl tanımlamıştır?
Cevap: Yazar, okumayı bir başkasının yardımı ve desteğiyle düşünmek olarak tanımlamıştır. Okumanın, yargı yeteneğini geliştiren ve bireyin düşünce dünyasını genişleten bir etkinlik olduğunu belirtmiştir.
2- Yazarın “Okumanın ereği bilgi depolama değil de kafanın yargı gücünü artırmak ise insanın belirli sayıda yapıt çerçevesini aşamayacağı kesin.” cümlesinden hareketle okumanın temel amacını söyleyiniz.
Cevap: Okumanın temel amacı, bilgi biriktirmek değil, bireyin düşünme ve yargı yeteneğini geliştirmektir. Bu doğrultuda kişi, sınırlı sayıda seçkin eseri okuyarak zihinsel kapasitesini artırmalıdır.
3- Metinde yazar, kendi düşüncelerinin inandırıcılığını artırmak için kimlerin sözlerini öne sürmüştür?
Cevap: Yazar, düşüncelerini desteklemek için Montesquieu, Victor Hugo, Andre Gide ve Royer Collard’ın sözlerine yer vermiştir.
4- Yazarın klasik ve çağdaş olarak nitelendirdiği eserler hangileridir?
Cevap: Klasik eserler, geçmişe ait ve günümüz toplumlarının sorunlarına tam olarak çözüm sunamayan eserler olarak nitelendirilmiştir. Çağdaş eserler ise yenilik getiren, günümüz dünyasını anlamaya yönelik eserlerdir.
5- Montesquieu’nun cümlesinde ne anlatılmak istenmektedir? Onun düşüncelerine katılıyor musunuz?
Cevap: Montesquieu, okumanın üzüntüleri hafifleten bir ilaç olduğunu ve her zaman sıkıntıları giderdiğini ifade etmiştir. Evet, bu düşünceye katılıyorum. Çünkü kitap okumak, zihni dinlendirir ve kişinin sıkıntılarını unutmasını sağlar.
6- Metinden alınan “Her yazar herkese seslenemediği gibi, herkes her yazarın sesini duyamaz. Ve Mallarme’nin Deniz Meltemi’nde düşlediği üzere kimse okuyamaz kitapların tümünü.” cümlelerinde ne anlatılmaktadır? Açıklayınız.
Cevap: Bu cümle, her yazarın herkese hitap edemeyeceğini ve her bireyin her yazarı anlayamayacağını ifade etmektedir. İnsanların algı, ilgi ve anlayışlarının farklı olması nedeniyle herkes her eseri anlamlandıramaz. Ayrıca, edebiyat dünyasının genişliği nedeniyle tüm eserlerin okunması imkânsızdır. Bu durum, okuma sürecinin sınırlı ancak anlamlı bir seçim gerektirdiğini vurgular.
3. ETKİNLİK
Soru: Aşağıya metinle ilgili iki soru yazınız ve bu soruları arkadaşlarınıza yöneltiniz.
- Okumanın amacı nedir?
- Her yazar herkese hitap edebilir mi?
- Her yazarla her okur arasında bir düşünce köprüsü kurulması mümkün müdür? Neden?
- Okumanın amacı bilgi biriktirmek midir, yoksa düşünme yeteneğini geliştirmek mi? Sizce hangisi daha önemlidir? Neden?
4. ETKİNLİK
Soru: Sohbet (söyleşi) türüyle ilgili aşağıda verilen ifadeler doğru ise yanındaki kutuya “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
1. (D) Samimi bir anlatım kullanılır.
2. (D) Devrik cümleler kurulabilir.
3. (Y) Yazar tüm fikirlerini kanıtlama yoluna gider.
4. (D) Sorulu cevaplı cümlelerle konuşma havası sezdirilir.
5. (Y) Belirli bir konu üzerine yazılır.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 82 Cevabı
5. ETKİNLİK
Soru: Metnin konusunu, ana fikrini ve yardımcı fikirlerini aşağıya yazınız.
Konu: Okumanın önemi ve amacının ne olduğu
Ana Fikir: Okumak, yalnızca bilgi depolamak değil; düşünme yeteneğimizi geliştiren, hayatı anlamamızı sağlayan bir süreçtir.
Yardımcı Fikir: İnsanı insan yapan özelliklerden bir tanesinin de okumak olduğu inkâr edilemez.
Yardımcı Fikir: Okumak, bir başkasının yardımı ve desteği ile düşünmedir.
Yardımcı Fikir: Okumanın amacı bilgi depolama değil kafanın yargı gücünü artırmaktır.
Yardımcı Fikir: Yalnız eskileri, klasikleri okuyarak çağımızdaki toplumların ve insanların sorunlarını kavrama olasılığı yoktur.
6. ETKİNLİK
Soru: Metne farklı başlıklar öneriniz.
- Okumanın Gücü ve Amacı
- Bilgi Depolamaktan Fazlası: Okuma
- Klasiklerden Günümüze Okuma Yolculuğu
- Okuma: Yazar ve Okur Arasındaki Köprü
7. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerde hangi anlam ilişkisinin olduğunu tespit edip uygun kutucukla eşleştiriniz.
(Koşul Anlamı) 1. Okumak, düşünceyi açtığı ve yargı yeteneğini geliştirdiği ölçüde yararlıdır.
(Sebep-Sonuç İlişkisi) 2. Hiç kimse yazılanların tümünü okuyamayacağına göre insanın ele alacağı yapıtlar sınırlı olmalıdır.
(Amaç-Sonuç İlişkisi) 3. Haber almak için yapılan okuma, gerçek bir okuma mıdır?
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 83 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Defterinize “Bir başkasının yardımı ve desteği ile düşünmedir okumak.” cümlesini açıklayan bir yazı yazınız.
Yazınızın giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinde neler anlatacağınızı önceden planlayınız. Yazınızı bu plan doğrultusunda oluşturunuz.
Yazınızda öne süreceğiniz fikirleri metin, grafik, animasyon, ses, müzik, video gibi kaynaklardan herhangi biri ile destekleyiniz.
Yazar-Okur İlişkisi
Giriş:
Okuma, yalnızca bilgi edinmekten ibaret olmayan, bireyin başka zihinlerin rehberliğiyle kendi düşüncelerini geliştirmesine olanak tanıyan bir süreçtir. Bu süreçte okur, yazarın fikir dünyasında bir yolculuğa çıkar ve kendi bakış açısını zenginleştirir.
Gelişme:
Bir kitabı okumak, yalnızca yazılanları tekrar etmek değil, onları yorumlamak ve üzerinde düşünmek anlamına gelir. Yazarın sunduğu düşünceler, okuyucunun zihninde yankı bulur. Bu süreç, bir diyalog gibidir; yazarla okur arasında bir düşünce köprüsü kurulur. Her okuma, kişinin kendi düşüncelerini şekillendirmesi için bir fırsattır. Bu nedenle okuma eylemi, yazarın rehberliğinde gerçekleşen bir düşünme sürecidir.
Sonuç:
Sonuç olarak, okumak başkalarının fikirlerine açılan bir pencere olduğu kadar, kendi düşünce dünyamızı da genişleten bir yolculuktur. Okur, yazarın fikirlerini kendi yorumuyla harmanladığında, okuma eylemi tamamlanmış olur. Bu nedenle “Bir başkasının yardımı ve desteği ile düşünmedir okumak.” ifadesi, okuma sürecinin derinliğini ve anlamını çok iyi özetlemektedir.
9. ETKİNLİK
Nasıl abur cubur yiyen, mide fesadına uğrarsa her eline geçen kitabı rastgele okuyan, sindirmeden okuyan kimse de giderek kafa fesadına uğrar. Uğraş dışındaki okumaktan beklenilen, usun işlemesi, duyguların incelip olgunlaşmasıdır. Okumaktan amaç; kendimizi, çevremizi, toplumumuzu ve evrendeki yerimizi kavramaktır.
a) Yukarıdaki paragraf, İhsan Akay’ın “Okumak” adlı metnindeki hangi paragrafla anlamca aynı doğrultudadır, açıklayarak iki yazarın “okumak” eylemine bakış açılarını karşılaştırınız.
Cevap: İhsan Akay’ın “Okumak” adlı metnindeki üçüncü paragrafla, yukarıdaki Cevdet Yalçın’a ait paragraf aynı doğrultudadır. Her iki paragraf da okuma eyleminde seçici olunması gerektiğini ve her kitabın faydalı olmayabileceğini ifade eder. İki yazar da, kitapların insanın düşünce dünyasına katkı sunmasını savunmaktadır.
b) İhsan Akay’ın “çok okumak değil özümseyerek okumak” fikrine katılıyor musunuz? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: İhsan Akay’ın "çok okumak değil, özümseyerek okumak" fikrine katılıyorum. Çünkü önemli olan, okunan kitaplardan alınan derslerin ve kazanımların günlük yaşantımıza yansımasıdır. Kitapları özümseyerek okumak, bireyin bakış açısını ve düşünme yeteneğini geliştirir.
Sınıfta eleştirel konuşma yöntemini uygulayınız. (Bu yöntemde bir öğrencinin fikrini diğer bir öğrenci gerekçe sunarak eleştirmelidir.)
Cevap: Ne olursa olsun her türlü kitap okunmalıdır, diyen arkadaşıma katılmıyorum. Çünkü yaş seviyemize, algılama düzeyimize uygun olmayan kitapların bize faydasından çok zararı olabilir.
10. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda kutucuklar içerisinde verilen çekimli fiillerin yanına, bu fiilin aldığı kipin numarasını yazınız.
- Dökmeyiniz. – (8) Emir kipi
- Duydun mu? – (4) Görülen geçmiş zaman kipi
- Biliyorum. – (3) Şimdiki zaman kipi
- Gelelim. – (7) İstek kipi
- Tat sak. – (6) Şart kipi
- Öğrenecekler. – (1) Gelecek zaman kipi
- Sevinmişsiniz. – (5) Duyulan geçmiş zaman kipi
- Durun. – (8) Emir kipi
- Sevilelim. – (7) İstek kipi
- Göndermelisin. – (9) Gereklilik kipi
- Yakmaz. – (2) Geniş zaman kipi
- Baksanız. – (6) Şart kipi
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 84 Cevabı
11. ETKİNLİK
a) Duvar Yazısı ve Karikatürün Mesajları
Duvar Yazısı:
"Gerçek bir yazar, kullandığı dile değer kazandırır."
Mesaj: Bu yazı, bir yazarın eserlerinde kullandığı dilin önemini vurguluyor. Yazarın dili doğru, etkili ve sanatsal şekilde kullanması, o dile katkı sağlar. Edebiyatın kalitesi, yazarların dile verdiği değerle ölçülür.
Karikatür:
Çocuk: "Ödev yapmıyorum, kitap okuyorum çünkü bu da araştırmaya girer değil mi?"
Mesaj: Karikatür, çocukların bazen ödevlerden kaçmak için kitap okumayı bir bahane olarak kullanabileceğini esprili bir şekilde ele alıyor. Kitap okuma eylemi önemlidir ancak bu eylemin bilinçli ve doğru bir amaçla yapılması gerektiğine dikkat çekiyor.
b) Karikatürün İletisi ve Çizimdeki Dikkat Edilen Unsurlar
İleti: Karikatürist, kitap okumanın anlamlı ve amaçlı yapılmasının önemine vurgu yapıyor. Çocuğun "ödevden kaçış" bahanesiyle kitap okumayı kullanması, okuma alışkanlıklarının doğru bir şekilde kazandırılmasının gerekliliğini esprili bir dille yansıtıyor.
Çizimle Verilen Mesaj: Çizimde, karakterlerin yüz ifadeleri ve diyaloglar çok net bir şekilde yansıtılmış. Çocuğun rahat tavırları, annenin şaşkın ve hafif kızgın bakışı iletilmek istenen mesajı güçlendiriyor. Az ama anlamlı bir diyalog kullanarak, karikatürist okuyucuya düşündürücü bir mesaj sunuyor. Karakterlerin beden dili ve diyalogların uyumu, mesajı daha etkili kılıyor.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru: Sizi çok etkileyen (mutlu eden, hüzünlendiren, şaşırtan…) bir olayı şiirle anlatınız.
Canım Kedim
Bir gün kapıda bir kedi bulduk,
Soğuktan titrerken kalbimize doldu.
Annem istemedi önce almak,
Ama sevgi her engeli aştı, sonunda kabul oldu.
Eve neşe getirdi o minik dost,
Her sabah miyavlarıyla başladı gün.
Küçük bir can, büyük bir mutluluk,
Sevgiyle doldu evimiz, her anımız düğün.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.