Ordumuzun Hepimize İhtiyacı Var Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Ordumuzun Hepimize İhtiyacı Var Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Ordumuzun Hepimize İhtiyacı Var Metni Cevapları, 6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 43-44-45-46-47-48-49 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Ordumuzun Hepimize İhtiyacı Var Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 44 Cevabı

METNE HAZIRLANALIM

Soru: Aşağıdaki şiiri okuyup şiirle ilgili soruları cevaplayınız.

(…)
Ben,
O mutlu yıllardan geliyorum arkadaşlar!
Yokluklar, yoksulluklar…
Sırtında mermi taşıyan analar.
İnönüler, Sakaryalar, Dumlupınarlar.
Ben,
O onurlu yıllardan geliyorum arkadaşlar!
Bir düş gibiydi, yaşanılanlar.
Bir masal gibiydi, anlatılanlar.
Ve
Uğurladık düşman gemilerini:
“Bir daha görürsek
Topraklarımızda sizi,
Pişman ederiz hepinizi!”
Türkân GEDİK BENGİ
(Kısaltılmıştır.)

Soru: Şiirdeki “onurlu yıllar” ifadesiyle hangi dönem anlatılmaktadır?
Cevap
: Şiirdeki "onurlu yıllar" ifadesiyle, Kurtuluş Savaşı dönemine atıfta bulunulmaktadır. Bu dönem, Türk milletinin bağımsızlık için verdiği mücadelenin en zor ama onurlu yıllarıdır.

Soru: Şiirde hangi savaşların adı geçmektedir?
Cevap
: Şiirde İnönü, Sakarya ve Dumlupınar savaşlarının adı geçmektedir. Bu savaşlar, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinde önemli zaferler kazanarak düşmanı yenilgiye uğrattığı savaşlardır.

Soru: Analar, mermileri neden sırtlarında taşımışlardır?
Cevap
: O dönemde, yokluk ve zorluklar içerisinde yeterli imkânlar olmadığı için kadınlar, vatan savunması için gerekli olan cephaneyi kendi sırtlarında taşımak zorunda kalmışlardır.

Soru: Yaşanılanlar ve anlatılanlar neden bir düş, bir masal gibidir?
Cevap
: Kurtuluş Savaşı yıllarında milletin karşılaştığı büyük zorluklara rağmen, gösterilen direniş ve kazanılan zaferler gerçek üstü bir başarı gibi görülmüş, bu nedenle yaşananlar bir düş veya masal gibi anlatılmaktadır.

Soru: Aşağıdaki metni okuyunuz. Bu metnin size hissettirdiği duygulardan iki tanesini söyleyiniz.

Sonsuz bir insan seli, birbirinden bir buçuk metre aralıklarla ve tek sıra hâlinde akıyordu. İnsanlar taşıdıkları tüfek demetleri, cephane kutulan ve top mermilerinin ağırlığı altında öne doğru eğilmişlerdi. Daha şaşırtıcı olanı, bu insanların dörtte üçünden fazlasının kadın olmasıydı. Kadınların bazıları sırtlarına sarılı yükle beraber kucaklarında bebeklerini taşıyorlar, bazılarının arkasında ise kaygan çamurda kısa adımlarla yürüyen iki ve üç küçük çocuk bulunuyordu. (…)

Kadınlar düzenli bir şekilde yavaş yavaş yukarılara, daha yukarılara tırmanıyorlardı. (…) Yol gerçekten çok dikti ve biraz sonra hepsi dondurucu soğukta ayak değmemiş karlı yamaçlardan daha yükseklere tırmanacaklardı…
Cevap: Bu metin bana vatan sevgisi ve fedakârlık duygularını hissettirdi. Türk kadınlarının vatanı için gösterdiği özveri, bu duyguları derinden yaşamama sebep oldu.

Okuyalım

“Ordumuzun Hepimize İhtiyacı Var” adlı metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 45 Cevabı

ORDUMUZUN HEPİMİZE İHTİYACI VAR

“Ordumuzun Hepimize İhtiyacı Var” adlı bu metin Turgut Özakman’ın “Şu Çılgın Türkler” adlı eserinden alınmıştır. Yazar, bu kitapta Osmanlı Devleti’nin çöküşünün ardından işgale uğrayan toprakların savunulmasını, yeni bir devletin doğuş sürecini ve bu süreçte verilen mücadeleyi anlatmaktadır.
Yazar, bu eserde yer alan hiçbir satırı kurgulamamış; Türk, Yunan, İngiliz kaynaklarıyla uluslararası kurulların raporlarında, yerli / yabancı gazetelerde ve o günleri yaşamış insanların belleklerinde / anı kitaplarında belgelenen olaylara yer vermiştir.
Aşağıdaki metinde orduyu güçlendirmek amacıyla başlatılan bağış kampanyasından bir bölüm anlatılmaktadır.
(…)


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 46 Cevabı

Sözcük Çalışması

Soru: Aşağıda okuduğunuz metinde geçen sözcük ve sözcük gruplarının anlamları ve bazı harfleri verilmiştir. Bu sözcük ve sözcük gruplarını anlamlarından, verilen ipuçlarından yararlanarak kutucuklara yazınız ve anlamlarına uygun birer cümlede kullanınız.

(PAÇA) Kasaplık hayvanların ayağından yapılan çorba.
Cümle: Soğuk kış günlerinde içilen paça çorbası, vücudu sıcak tutmak için birebirdir.
(KETEN) Çiçekleri mavi renkte ve beş taç yapraklı bir bitkinin liflerinden yapılmış dokuma.
Cümle: Annem yazlık elbiselerini keten kumaştan diktiği için sıcaklarda rahat ediyor.
(ZAMK) Akasya, kitre, sütleğen vb. ağaçların kabuklarından sızarak donan, renksiz veya sarı kırmızımtırak renkteki biçimsiz maddenin yapıştırıcı olarak kullanılan eriyiği.
Cümle: Eski kitapların ciltlerini onarmak için zamk kullanılırdı.
(KAPUT BEZİ) Pamuktan düz dokuma, Amerikan bezi.
Cümle: Tamirci, motoru korumak için üzerine kaput bezi serdi.
(İMAN ETMEK) Güçlü bir inanç duymak.
Cümle: Zor günlerde de iyiliğin galip geleceğine iman etmek gerekir.

Anlayalım, Yorumlayalım

Soru: Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

Soru: 1) Halide Edip, Eskişehir’de gördüğü hangi olayı anlatıyor?
Cevap
: Halide Edip, Eskişehir'de uçakların eksik malzemelerle kaplanmasına rağmen, askerlerin bu uçaklarla gözlerini kırpmadan savaşa gittiklerini ve canlarını tehlikeye attıklarını anlatmaktadır.

Soru: 2) Yaşlı bir kadın, Halide Edip’in konuşmasından sonra ne söylüyor?
Cevap
: Yaşlı kadın, çamaşırcılık yaparak geçindiğini, zor günleri için sakladığı parayı kendisinden daha zor durumda olan ordumuza bağışlamak istediğini söylüyor.

Soru: 3) Kendisine yaklaşan Halide Edip’e yaşlı kadın ne yapıyor?
Cevap
: Yaşlı kadın, Halide Edip’in yüzünü eliyle okşayarak ona şefkatle dokunuyor ve zor günler için sakladığı 1 lirayı ordumuza bağışlamak üzere ona veriyor.

Soru: 4) Halide Edip, neden Türk milletinin ve ordusunun kazanacağına bir kez daha inandığını söylüyor?
Cevap
: Halide Edip, yaşlı kadının gösterdiği fedakârlık ve vatan sevgisi karşısında Türk milletinin asla pes etmeyeceğine ve zafer kazanacaklarına bir kez daha inanmıştır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 47 Cevabı

Soru: Kurtuluş Savaşı boyunca orduya yardım eden, hiçbir fedakârlıktan kaçınmayan Türk kadınına cumhuriyet yönetimiyle hangi haklar verilmiştir? Bu konuyla ilgili bildiklerinizi yazınız.
Cevap
: Kurtuluş Savaşı'nda büyük fedakârlıklar gösteren Türk kadınları, Cumhuriyet’in ilanıyla birlikte önemli haklar elde etmiştir. 1930 yılında belediye seçimlerine katılma hakkı, 1934 yılında ise milletvekili seçme ve seçilme hakkı tanınmıştır. Ayrıca eğitim, çalışma ve toplumsal hayatta eşitlik sağlanmıştır.

Soru: Aşağıdaki simgelerin hangi duyguyu yansıttığını belirleyiniz. “Ordumuzun Hepimize İhtiyacı Var” adlı metinden bu duyguların ifade edildiği birer cümle yazınız.

  • Tarih Türk milletini zor koşullarda sınamaya devam ediyor.
  • Masanın üzeri bağışlarla dolup taşmaya başladı. Yanlarında para bulunmayanlar yüzüklerini, bileziklerini bırakıyordu.
  • Halide Edip, gözlerinden akan yaşlarla yaşlı kadına sarıldı. "Ah canım anam!" dedi, yüreği titreyerek, "Bir kez daha inandım. Başaracağız!"

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 48 Cevabı

Söz Varlığımız

Soru: Aşağıda birinci grupta “ateş” sözcüğünün farklı anlamları, ikinci grupta da bu anlamlarıyla kullanıldığı cümleler verilmiştir. Cümleleri doğru anlamlarla eşleştiriniz.

1- Patlayıcı silahların atılması. - Top ateşinin sesiyle birden irkildim.
2- Yanıcı cisimlerin tutuşmasıyla beliren ısı ve ışık. -
3- Genellikle hastalık etkisiyle artan vücut sıcaklığı, kızdırma. - Doktor, Esma’nın ateşini bir türlü düşüremiyordu.
4- Tehlike, felaket. - Kendini ateşe attığının farkında değil misin?

Konuşalım, Anlatalım

Soru: Millî Mücadele yıllarına ait aşağıdaki görsellerden hareketle Türk kadınının ülkenin savunulması için vermiş olduğu büyük mücadeleyi arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
Cevap: Bu görseller, Türk kadınının Millî Mücadele'deki fedakârlığını ve cesaretini gösteriyor. Kadınlar, cephane taşıyarak, mermi üreterek ve savaşta yer alarak vatan savunmasına büyük katkı sağlamışlardır. Türk kadını, bağımsızlık mücadelesinde hem cephede hem de geride kahramanca görev almıştır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 49 Cevabı

Düşünelim, Yazalım

Millî Mücadele’nin kadın kahramanlarıyla ilgili edindiğiniz bilgilerden hareketle bu kahraman kadınlardan birinin yaşamını, Millî Mücadele’deki yerini ve önemini anlatan bilgilendirici bir metin yazınız.

Tayyareci Vecihi Hürkuş

Tayyareci Vecihi Hürkuş, Türk havacılığının öncülerinden biri olarak Millî Mücadele'de önemli roller üstlenmiştir. I. Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı sırasında gösterdiği kahramanlıklar ile tanınan Hürkuş, düşman kuvvetlerine karşı havada verdiği mücadele ile dikkat çekmiştir. Vecihi Hürkuş, savaşın ardından Türkiye’nin ilk yerli uçağını üretmiş ve havacılığın gelişimine büyük katkıda bulunmuştur. Onun azmi ve cesareti, Türk havacılık tarihine altın harflerle kazınmıştır.

Kara Fatma

Kara Fatma, asıl adıyla Fatma Seher Erden, Millî Mücadele'nin unutulmaz kadın kahramanlarından biridir. Türk ordusuna gönüllü olarak katılan Kara Fatma, müfrezesiyle birlikte cephede aktif rol almış, düşmanla göğüs göğüse çarpışmıştır. Cesareti ve liderlik yeteneğiyle sadece kadınlara değil, tüm millete örnek olmuş ve savaşın kazanılmasında büyük bir pay sahibi olmuştur. Kara Fatma’nın vatan sevgisi ve fedakârlığı, onu Türk tarihinin simge kadınlarından biri haline getirmiştir.

Nezahat Onbaşı

Nezahat Onbaşı, Millî Mücadele’ye henüz 12 yaşında katılan bir kahramandır. Babasıyla birlikte cepheye gitmiş ve yaşı küçük olmasına rağmen askerlerle omuz omuza savaşmıştır. Onun cesareti, moral kaynağı olmuş ve özellikle İnönü Savaşları’nda gösterdiği kahramanlıkla takdir edilmiştir. "Onbaşı" rütbesi verilen Nezahat, Türk kadınının savaşa olan katkısının genç yaşta dahi ne kadar büyük olabileceğinin en önemli simgelerinden biridir.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.