Türkiye’m Dinleme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Türkiye’m Dinleme Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 34 Cevabı
HAZIRLIK
Soru: Hangi görselin ülkemizdeki hangi tarihî veya turistik yere ait olduğunu biliyor musunuz? Çerçeve içinden seçerek ilgili görselin altına yazınız.
Sümela Manastırı, Kapadokya, Efes Antik Kenti, Hasankeyf, Pamukkale Travertenleri, Karain Mağarası, Kelebek Vadisi, Nemrut, Akdamar Adası
1. Sıra; Hasankeyf - Btman | Sümela Manastırı - Trabzon
2. Sıra; Kapadokya - Nevşehir | Kelebek Vadisi - Fethiye/Muğla
3. Sıra; Karain Mağarası - Antalya | Nemrut - Adıyaman
4. Sıra; Pamukkale Traverterleri - Denizli | Efes Antik Kenti - İzmir
Soru: “Türkiye, dünyadaki cennettir.” diyen biri, niçin böyle düşünüyor olabilir? Açıklayınız.
Cevap: Türkiye, doğal güzellikleri, ormanları, akarsuları ve tarihi zenginlikleri ile cenneti andırır. Bu yüzden bir kişi Türkiye'yi bu şekilde tanımlayabilir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 35 Cevabı
Kendini konuşanın yerine koyarak dinleme yöntemiyle “Türkiye’m” adlı şiiri önce dinleyiniz, ardından metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Soru: Şair, şiiri hangi duygularla yazmış olabilir?
Cevap: Şair, vatan sevgisi ve ülkemize olan bağlılık duygusuyla yazmış olabilir.
Soru: Şair, şiir için neden “Türkiye’m” başlığını kullanmış olabilir? Siz olsaydınız hangi başlığı kullanırdınız? Niçin?
Cevap: Şair, ülkemize olan sevgisini vurgulamak için “Türkiye’m” başlığını seçmiştir. Ben “Cennet Vatanım” ya da “Canım Türkiye’m” başlıklarını kullanabilirdim.
1. ETKİNLİK
Soru: Metni bir kez daha dinleyerek metinde anlamını bilmediğiniz sözcük ve sözcük gruplarının anlamlarını tahmin ediniz. Ardından bu sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğrenerek bu sözcükleri ve bu sözcüklerin anlamlarını “Benim Sözlüğüm” defterine yazınız. Yazdığınız her sözcükle bir cümle kurarak cümlenizi sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Çiğdem
- Tahminim: Zambakgillerden bir bitki türü.
- Sözlük anlamı: Zambakgillerden, türlü renklerde çiçek açan, çok yıllık, yumrulu bir kır bitkisi; mahmur çiçeği
- Örnek cümle: Bahar gelince tarlalarımızda rengârenk çiğdemler açtı.
Urba
- Tahminim: Giysi
- Sözlük anlamı: Giysi
- Örnek cümle: Büyükannem eski bayramlık urbalarını hâlâ saklıyor.
Zeybek
- Tahminim: Ege yöresine özgü halk oyunu.
- Sözlük anlamı: Batı Anadolu efesi, Ege yöresine özgü bir müzik veya oyun türü; zeybek havası
- Örnek cümle: Amcam düğünde muhteşem bir zeybek oyunu sergiledi.
Konmak
- Tahminim: Bir yere yerleşmek.
- Sözlük anlamı: Bir yeri yurt edinmek
- Örnek cümle: Göçebe halklar, her yıl yeni bir yere konarak yaşamlarını sürdürürdü.
2. ETKİNLİK
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 36 Cevabı
Soru: Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Soru: Şiir, duygu ve düşüncelerinizde herhangi bir değişikliğe yol açtı mı? Açıklayınız.
Cevap: Evet, ülkeme olan sevgi ve bağlılığım daha da arttı.
Soru: Sizce şair, ülkemizin güzelliklerini, değerini etkili bir şekilde anlatabilmiş midir? Açıklayınız.
Cevap: Evet, şair ülkemizi doğası, kültürü, insanları ile çok güzel bir şekilde anlatmıştır.
Soru: Sizden ülkemizle ilgili bir şiir yazmanız istenseydi neler anlatırdınız?
Cevap: Ülkemle ilgili bir şiir yazacak olsaydım, doğanın güzelliklerini, tarihin derin izlerini ve halkımızın misafirperverliğini anlatırdım. Şiirimde, Türkiye'nin dağları, denizleri ve ormanlarını vurgularken, Kurtuluş Savaşı’ndaki kahramanlıkları ve Atatürk’ün önderliğinde kazanılan zaferleri işlerdim. Bu topraklardaki sevgi, kardeşlik ve hoşgörü duygularını öne çıkarır, Anadolu'nun kültürel mirasını da dile getirirdim.
3. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerde bulunan her boşluğa, verilenlerden uygun olanı yazınız.
mı / mı / mu / mü
• Kütüphaneden ödünç kitap aldın mı?
• Yarın hava yağmurlu mu?
• Karşıdan gelen sizin otobüs mü?
• Okuduklarının arasında bu en güzeli mi?
Soru: Boşluklara yazdığınız sözcüklerin cümleye kattığı anlamı söyleyiniz.
Türkçede soru oluşturmada kullanılan “mı, mi, mu, mü” eklerine soru eki denir. Bu ek ayrı yazılır. Soru ekinden sonra gelen ekler, bu eke bitişik olarak yazılır.
Cevap: Bu sözcükler cümleye soru anlamı katmıştır.
Soru: Soru ekini (mi) kullanarak defterinize beş tane soru cümlesi yazınız.
- Kütüphaneden ödünç kitap aldın mı?
- Yarın hava yağmurlu mu?
- Karşıdan gelen sizin otobüs mü?
- Okuduklarının arasında bu en güzeli mi?
4. ETKİNLİK
Dinlediğiniz metnin konusu ve ana duygusunu belirleyerek uygun yere yazınız.
Soru: Metnin konusu nedir?
Cevap: Türkiye'nin güzellikleri.
Soru: Metnin ana duygusu nedir?
Cevap: Vatan sevgisi.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 37 Cevabı
5. ETKİNLİK
Projenin Adı: Türkiye’nin Doğal Güzelliklerini Tanıtalım
Projede Görev Alacak Takım Arkadaşlarınız: Ali, Ayşe, Mehmet, Zeynep
Eylem Planınız (Sırasıyla Yapılacak İşler):
- Türkiye’nin doğal güzellikleri hakkında araştırma yapmak.
- İnternet ve kitaplardan Türkiye’nin en ünlü turistik yerleriyle ilgili bilgiler toplamak.
- Fotoğraf ve videoları toparlayarak proje sunumuna eklemek.
- Tanıtım broşürü ve afiş hazırlamak.
- Proje web sitesi oluşturmak ve sosyal medyada paylaşmak.
- Uluslararası turizm platformlarına projenin tanıtımını yapmak.
Projede Kullanılacak Araç, Gereç ve Malzemeler:
- Bilgisayar
- Fotoğraf makinesi
- Yazıcı
- Afiş yapım malzemeleri (karton, makas, yapıştırıcı)
Projeden Beklediğiniz Sonuçlar:
- Türkiye’nin doğal güzelliklerinin dünya çapında tanınması.
- Yabancı turist sayısında artış sağlanması.
- Türkiye’nin kültürel ve doğal mirasının korunmasına katkı.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 38 Cevabı
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerde yer alan yabancı kökenli ve dilimize henüz yerleşmemiş sözcükleri bulunuz ve örnekteki gibi Türkçe karşılıkları ile eşleştiriniz.
kendiliğinden-zihniyet, anlayış-taklit-eğilim-bilgisayar korsanı-saldırgan-bağlantı-alışkanlık
- Mantaliteyi → Zihniyet, anlayış
- İmitasyon → Taklit
- Linkleri → Bağlantı
- Hackerler → Bilgisayar korsanı
- Agresif → Saldırgan
- Trend → Eğilim
- Spontane → Kendiliğinden
Soru: Yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcüklerin Türkçe karşılıklarını kullanmak neden önemlidir? Açıklayınız.
Cevap: Yabancı dillerden alınan kelimelerin yerine Türkçe karşılıklarını kullanmak, dilimizin zenginliğini ve kimliğini korumak için önemlidir. Türkçemizi yaşatmak, milli kültürümüze sahip çıkmak anlamına gelir. Dilimize yerleşmemiş yabancı kelimeler yerine Türkçe karşılıklarını kullanmak, dilin sade ve anlaşılır olmasını sağlar.
7. ETKİNLİK
Soru: Karamanoğlu Mehmet Bey’in aşağıdaki sözünü okuyunuz. Bu sözün sizde uyandırdığı düşünceler ile ilgili hazırlıksız bir konuşma yapınız. Konuşmanız sırasında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcüklerin Türkçe karşılıklarını kullanmaya özen gösteriniz.
Bugünden sonra divanda, dergâhta, mecliste ve meydanda Türk’ çeden başka dil kullanılmayacaktır.”
Cevap: Karamanlı Mehmet Bey’in bu sözü, Türkçenin devletin her alanında kullanılmasının önemini vurgular. Dil, bir milletin kimliğidir. Türkçeyi korumak ve geliştirmek, milli kimliğimizi korumanın bir yoludur. Yabancı dillerin etkisinde kalmadan, kendi dilimizi zenginleştirmek, gelecek nesillere miras bırakmamız gereken en büyük değerlerden biridir. Bu nedenle, günlük yaşantımızda dahi yabancı kelimeler yerine Türkçenin zengin söz varlığını kullanmalıyız.
8. ETKİNLİK
Soru: Sınıfa getirdiğiniz araç gereçleri kullanarak Türkçemizin güzel ve doğru kullanılması ile ilgili bir afiş tasarlayınız. Tasarladığınız afişi, öğretmeninizin rehberliğinde sınıf panosunda paylaşınız.
Cevap: Bu etkinlikte, Türkçenin doğru kullanımını vurgulayan, özellikle teknoloji alanında Türkçe kelimelerin kullanılmasına dikkat çeken bir afiş tasarlanabilir. Örneğin, "Link değil, Bağlantı!", "Hacker değil, Bilgisayar Korsanı!" gibi ifadelerle teknolojik terimlerin Türkçe karşılıkları öne çıkarılabilir. Afiş, öğrenciler arasında Türkçenin doğru ve etkili kullanılmasının önemini anlatan görseller ve sloganlarla zenginleştirilebilir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 39 Cevabı
9. ETKİNLİK
Soru: Anadolu, sevgi, kültür, misafir, gelenek” sözcüklerine de yer verdiğiniz hikâye edici bir metin yazınız. Yazınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcükler kullanmamaya dikkat ediniz. Metninize uygun bir başlık bulunuz.
Anadolu'nun Sıcak Misafirperverliği
Bir zamanlar Anadolu'nun güzel bir köyünde yaşayan Ahmet Amca, yolda gördüğü her misafiri büyük bir içtenlikle karşılayan, sevgi dolu bir insandı. Bir gün, uzak bir şehirden gelen bir gezgin, yolunu kaybetmiş ve Ahmet Amca'nın kapısını çalmış.
Kapıyı açan Ahmet Amca, güler yüzüyle gezgine bakarak: “Buyur evladım, Anadolu toprakları misafirini her zaman baş tacı eder. İçeri gir, karnını doyur, biraz dinlen, sonra yoluna devam edersin,” demiş.
Gezgin, böylesine sıcak bir karşılama beklemiyormuş. Ahmet Amca'nın evine adımını atarken, sevgi dolu gözlerle etrafa bakmış. Her köşede geleneksel el işi kilimler, Anadolu'ya özgü motiflerle bezenmiş süsler varmış. Misafir, hem karnını doyurmuş hem de Ahmet Amca'nın kültür ve yaşam hikâyelerini büyük bir keyifle dinlemiş.
Ahmet Amca, her sözünde geleneklerine ne kadar bağlı olduğunu anlatırken, gezgin de Anadolu insanının bu sıcacık kültürüne hayran kalmış. Misafir, uzun bir süre bu güzel köyde kalarak, Anadolu'nun sevgi dolu insanlarıyla tanışmış ve bu kültürü iyice benimsemiş.
Gün gelmiş, yolcu yeniden yollara düşmüş ama kalbinde her zaman Anadolu'nun o misafirperver insanlarının sevgisi kalmış. Anadolu'ya veda ederken, "Bir gün tekrar bu sevgi dolu topraklara döneceğim," diye söz vermiş kendine.
Soru: Yazınızdaki yazım ve noktalama hataları ile anlam bütünlüğünü bozan ifadeleri öğretmeninizin yardımıyla belirleyerek düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Yazımda noktalama ve anlam bütünlüğüne dikkat ettim.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.