Ya İstiklal ya Ölüm İzleme Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)

Ya İstiklal ya Ölüm İzleme Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)
Ya İstiklal ya Ölüm İzleme Metni Cevapları, 5. Sınıf Meb Yayınları Türkçe 1. Ders Kitabı Sayfa 80-81-82-83-84-85-86-87-88-89 Etkinlik Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Ya İstiklal ya Ölüm İzleme Metni Cevapları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 82 Cevabı

KEŞİF YOLCULUĞU

Soru: Sanal müze turunda ilginizi çeken unsurları ve sanal tur sayesinde neler öğrendiğinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap
: Sanal müze turunda özellikle ilk TBMM binasının tarihi yapısını incelemek çok ilgimi çekti. Savaş dönemine ait belgeleri, Atatürk ve komutanların odalarını görmek bana tarihi anları yaşattı. Bu müze turu sayesinde Kurtuluş Savaşı’nın zorlu süreçlerine dair önemli bilgiler edindim.

Soru: Kurtuluş Savaşından TBMM’nin açılışına kadar geçen süreci düşününüz. Türk milletinin azim ve kararlılığının bu sürece nasıl bir etkisi olmuştur?
Cevap
: Türk milletinin azmi ve kararlılığı, Kurtuluş Savaşı’nın başarıya ulaşmasında ve TBMM’nin açılmasında büyük rol oynamıştır. Birlik içinde gösterilen mücadele, bağımsızlık yolunda önemli bir adım olmuştur. Bu kararlılık, milletimizin bağımsızlık arzusu ve inancının bir göstergesidir.

Filmi izlemeden önce 1. etkinliğin “a” bölümünü yapınız.
İzleme dosyasına ulaşmak için karekodu okutunuz.
Filmi dikkat dağıtıcı hareketlerden kaçınarak izleyiniz.
Anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını defterinize not ediniz. Bunların anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
Filmi izlerken içeriğine odaklanarak anlamadığınız bölümlerle ilgili soruları uygun zamanda sormak üzere defterinize not ediniz.
İzleme sürecinizi tema sonundaki İzleme Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği’ni kullanarak değerlendiriniz.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 83 Cevabı

1. ETKİNLİK

Soru: Filmin adından ve görselinden hareketle içeriğini tahmin ediniz. Tahmininizi ve gerekçelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap
: Filmin adı ve görseline bakarak içeriğinin Kurtuluş Savaşı ve TBMM'nin açılışıyla ilgili olduğunu tahmin ediyorum. Çünkü "Ya İstiklal Ya Ölüm" ifadesi Atatürk'ün milli mücadele sürecindeki kararlılığını yansıtan bir sözdür ve görselde Kurtuluş Savaşı kahramanları yer alıyor.

Soru: Filmin içeriğiyle ilgili tahmininiz doğru çıktı mı? Gerekçelerinizin uygunluğunu değerlendiriniz.
Cevap
: Tahminim kısmen doğru çıktı. Filmin Kurtuluş Savaşı ve TBMM'nin açılışıyla ilgili olduğunu düşündüm ve bu doğruydu. Ancak detaylarda TBMM'nin açılışı sürecine dair beklediğimden daha fazla bilgi olduğunu fark ettim.

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları izlediğiniz filmden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1- Soru: Meclisin ismi nasıl ve kim tarafından konulmuştur? Meclis için sizin isim öneriniz ne olurdu?
Cevap
: Meclisin ismi, Mustafa Kemal Atatürk tarafından teklif edilmiştir. Daha sade ve anlaşılır bir isim olmasını önererek "Büyük Millet Meclisi" adını önermiştir. Benim önerim de "Milli Meclis" olurdu, çünkü milletin birliğini ve gücünü temsil ediyor.

2- Soru: Metnin başlığı olan “Ya istiklal ya Ölüm” ifadesiyle ne anlatılmaktadır? Açıklayınız.
Cevap
: Bu ifade, Türk milletinin Kurtuluş Savaşı'nda ya bağımsızlığına kavuşacağını ya da bu uğurda canını feda edeceğini anlatmaktadır. Atatürk'ün kararlılığını ve mücadele azmini yansıtır.

3- Soru: Atatürk, Meclisin ne zaman ve nasıl açılacağını ilgili yerlere nasıl haber vermiştir? 0 günkü iletişim olanaklarıyla bugünkü olanakları karşılaştırdığınızda neler söyleyebilirsiniz (egitim.net.tr)?
Cevap
: Atatürk, Meclisin açılacağını telgraf yoluyla ilgili yerlere bildirmiştir. O günkü iletişim araçları günümüze göre daha yavaştı ve sınırlıydı. Bugün internet ve telefon gibi hızlı iletişim araçlarıyla çok daha kısa sürede bilgi paylaşılabiliyor.

4- Soru: Atatürk, Mehmet Âkif Ersoy’a söylediği “Mücadelemizin size çok ihtiyacı var Mehmet Âkif Bey. Anlayacağınız istirahatinize pek fırsat tanımayacağız.” sözüyle ne demek istemiştir?
Cevap
: Atatürk, Mehmet Âkif'in milli mücadelede önemli bir rol oynayacağını ve halka moral verici şiirleriyle destek olacağını vurgulamıştır. Mehmet Âkif'in dinlenmeye vakti olmayacak kadar yoğun bir şekilde çalışacağını anlatmak istemiştir.

5- Soru: Filmin en çok hangi sahnelerinden etkilendiniz? örnekler vererek açıklayınız.
Cevap
: En çok etkilendiğim sahne, halkın Meclisin açılışı için kiremitleri ve diğer eksiklikleri gönüllü olarak getirmesi oldu. Bu, halkın birlik ve beraberlik içinde çalışarak bağımsızlık için nasıl fedakarlıklar yaptığını gösteren etkileyici bir sahneydi.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 84 Cevabı

3. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları izlediğiniz filmden alınan görsellerden hareketle cevaplayınız.

Soru: Görsel hangi değer ve becerilerle ilişkilendirilebilir? Yazınız.
Cevap
: Görsel, dayanışma, birlik ve yardımlaşma gibi değerlerle ilişkilendirilebilir. Ayrıca el becerileri, dikiş ve nakış işleriyle ilgili becerilerle de bağlantılıdır.

Soru: Atatürk’ün yüz ifadesinden hareketle hangi duygular, içinde olduğu söylenebilir? Filmdeki olaylarla ilişkilendirerek açıklayınız.
Cevap
: Atatürk'ün yüz ifadesinde gurur, mutluluk ve kararlılık duyguları görülmektedir. Meclisin açılışı ve milli mücadelenin başarıya ulaşması, Atatürk'ün bu duyguları yaşamasına neden olmuştur.

4. ETKİNLİK

Soru: İzlediğiniz filmde geçen bazı kelimeler aşağıda verilmiştir. Bunlardan hangileri metnin anahtar kelimeleri olabilir? İşaretleyiniz.

• Anahtar kelimeleri bulmak için önce metni dikkatlice dinleyip anlayınız.
• Sık tekrar eden kelimeleri not alınız. Bu kelimelerin metnin konusuyla ya da alt konularıyla ilgili olup olmadığını kontrol ediniz.
• Ana düşünceyle ilişkili olan anahtar kelimeler, iletilmek istenen mesajı anlamaya yardımcı olur.
• Anahtar kelimelerin dinlediğiniz metnin içeriğini doğru yansıttığından emin olunuz.

İşaretlenecek Kelimeler: Meclis, istiklal, mücadele, açılış ve vatan.

Soru: Belirlediğiniz anahtar kelimelerin varsa eş anlamlarını söyleyiniz.

istiklal: bağımsızlık
mücadele: savaş
vatan: yurt


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 85 Cevabı

5. ETKİNLİK

Soru a: Aşağıdaki tabloyu izlediğiniz filmden hareketle doldurunuz.

Kişiler: Atatürk, Mehmet Akif Ersoy, diğer mebuslar.
Zaman: 23 Nisan 1920.
Yer: Meclis binası-Ankara.
Olay: TBMM’nin açılma süreci.

Soru b: Filmde Mustafa Kemal ile Mehmet Âkif Ersoy arasında nasıl bir bağ kurulmuştur? Söyleyiniz.
Cevap
: Mustafa Kemal, Mehmet Akif Ersoy’u Kurtuluş Savaşı’nın manevi gücünü sağlamak için Meclis’e davet eder. Akif, halkı bilinçlendirme ve milli mücadele ruhunu güçlendirme görevini üstlenmiştir.

Soru c: Büyük Millet Meclisi, filmin başından sonuna nasıl bir değişikliğe uğramıştır? Söyleyiniz.
Cevap
: Filmin başında eksiklerle dolu bir inşaat halindeyken, halkın desteği ile eksiklikler tamamlanmış ve Meclis, resmi olarak faaliyete geçmiştir.

6. ETKİNLİK

a. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Soru: İzlediğiniz filmde Meclis binası yapılırken halkın desteği nasıl gösterilmiştir?
Cevap
: Halk, Meclis’in inşasında eksik kalan malzemeleri getirmiş, kiremit ve mobilya gibi ihtiyaçları karşılamıştır.

Soru: Meclis isminin seçilme süreci filmde nasıl anlatılmıştır?
Cevap
: Atatürk, daha sade ve anlaşılır bir isim olması gerektiğini savunarak Büyük Millet Meclisi ismini önerir, bu öneri alkışlarla kabul edilir.

Soru: Filmde izlediğiniz olaylar Millî Mücadele sürecinde yaşananlarla örtüşüyor mu? Açıklayınız.
Cevap
: Evet, filmde anlatılan olaylar Millî Mücadele döneminde yaşanan gerçek olaylarla örtüşmektedir. Halkın birlik ve beraberlik ruhu ile Meclis’in açılışı ve mücadeleye katkıları filmde doğru şekilde yansıtılmıştır.

Soru b: Sorulara verdiğiniz cevaplardan hareketle filmin ana fikrini nasıl ifade edersiniz?
Cevap
: Filmin ana fikri, Türk milletinin birlik ve dayanışma içinde her türlü zorluğu aşarak bağımsızlık mücadelesini kazandığı ve TBMM’nin bu mücadelenin sembolü olduğudur.

Soru c: Filmin ana fikrinden hareketle Millî Mücadele günümüzde yaşansaydı siz neler yapardınız? Açıklayınız.
Cevap
: Günümüzde Millî Mücadele yaşansaydı, millet olarak yine birlik içinde dayanışma sergiler, vatanımızı korumak için elimizden gelen her türlü desteği verirdik.

7. ETKİNLİK

Soru: İzlediğiniz filmde geçen aşağıdaki cümleden ne anlıyorsunuz? Yazınız.

İstiklal ve hürriyete âşık öyle bir milletiz ki her zorlukta işte böyle kenetleniyoruz.
Cevap: Türk milleti, bağımsızlık ve özgürlüğü en değerli varlığı olarak kabul eder. Bu uğurda her türlü zorluğa göğüs gerer ve millet olarak birlik içinde kenetlenerek mücadele eder.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 86 Cevabı

8. ETKİNLİK

Soru a: İzlediğiniz filmin sonunda seslendirilen aşağıdaki metni inceleyiniz. Verilen kavramların ilişkili olduğu cümleleri örnekteki gibi yazınız.

“Hacı Bayram Camiinde 1920 yılı Nisan’ın 23 u bir Cuma günü. Hava aydınlık ve ; müjdeli. Eller semaya açılmış, yürekler aynı duaya “Amin” diyor. Tek yürek olup ilan ! ettiler bütün dünyaya Türkiye Büyük Millet Meclisini. Yiyecek ekmekleri yoktu, sab- j rettiler; giyecek çarıkları yoktu, önemsemediler. Kurtarılacak bir vatan vardı, sonu ! düşünmediler çünkü baştan ilan edilmişti yolculuğun adı: Ya istiklal vardı bu yolun i sonunda ya ölüm!”

  • Fedakârlık: Giyecek çarıkları yoktu, önemsemediler.
  • Sorumluluk: Eller semaya açılmış, yürekler aynı duaya "Amin" diyor.
  • Birlik ve Beraberlik: Tek yürek olup ilan ettiler bütün dünyaya Türkiye Büyük Millet Meclisi'ni.
  • Kararlılık: Ya istiklal vardı bu yolun sonunda ya ölüm!

Soru b: Meclis açılışına giden kişiler olduğunuzu hayal ediniz. Yukarıdaki paragrafın seslendirildiği anda neler hissederdiniz? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap
: O an Meclis açılışına giden birisi olsaydım, içimde büyük bir gurur ve minnet hissederdim. Milletimizin fedakârlıkları ve birlik içinde hareket etmesi beni derinden etkilerdi. Tüylerim diken diken olur, o an tarihin en önemli anlarından birine tanıklık ettiğimi hissederdim.

9. ETKİNLİK

Soru: Atatürk ve Millî Mücadele’yi konu alan izlediğiniz bir filmi, okuduğunuz bir kitabı ya da katıldığınız bir bayram törenini aşağıdaki yönergeler doğrultusunda arkadaşlarınıza anlatınız.

• Konuşma yapacağınız mekânın özelliklerini göz önünde bulundurunuz.
• Baş, el, kol hareketi ve duruşunuzla ifade ettiklerinizi destekleyiniz.
• Yüz ifadelerinizi anlattıklarınızın içeriğine uygun olacak şekilde kullanınız.

Sevgili arkadaşlar,

Bugün sizlere katıldığım bir Cumhuriyet Bayramı töreninden bahsetmek istiyorum. O gün, törende hissettiğim duygular ve yaşadıklarım hala zihnimde taze. Konuşmama başlamadan önce hepinizin dikkatini çekmek için gülümseyerek ve göz teması kurarak konuşmama başlamak istiyorum.

Tören sabahı, bayraklarla süslenmiş büyük bir alan bizi karşıladı. Meydan kalabalık ve coşku doluydu. Herkes ellerinde Türk bayraklarıyla İstiklal Marşı'nı söylerken, ben de bu birlik ve beraberlik ruhunu içimde hissediyordum. Başımı dik tuttum ve İstiklal Marşı'mızı tüm kalbimle söyledim. Bu sırada gözlerim doldu, çünkü bu bayrağın altında olmak büyük bir onurdu.

Tören sırasında elbette Atatürk'ün bize emanet ettiği Cumhuriyet'in kıymetini bir kez daha anladım. Askerlerin geçit töreni, şiirler ve marşlar hepimizi gururlandırdı. Ellerimle coşkuyu gösterirken, yüzümdeki gururu ve sevincimi de yansıttım. Töreni izlerken, Cumhuriyetimizin değerini daha iyi anladım ve içimdeki vatan sevgisi bir kez daha arttı.

Bugün de Atatürk'ün bize bıraktığı mirasa sahip çıkmalıyız ve bağımsızlığımızı her zaman korumalıyız. Bu nedenle hepimiz, bu tür törenlere katılarak, Cumhuriyet'in kıymetini anlamalıyız.

Son olarak, ellerimi kullanarak ve etkileyici bir ses tonuyla size şu mesajı vermek istiyorum: "Cumhuriyet, hepimizin ortak değeridir. Onu yaşatmak ve ileriye taşımak hepimizin sorumluluğundadır."

Beni dinlediğiniz için teşekkür ederim.

Soru b: Konuşmanızı tema sonundaki ”Konuşma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz. Güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Sonraki etkinliklerde gelişmeye açık yönlerinizi geliştirmeye çalışınız.
Cevap
: Konuşmamı mekânın özelliklerine uygun bir şekilde yapacağım. Sesimi herkesin duyabileceği şekilde ayarlayıp, baş, el ve kol hareketleriyle anlattıklarımı destekleyeceğim. Göz teması kurarak dinleyicilerle bağımı kuvvetlendireceğim.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 87 Cevabı

10. ETKİNLİK

Soru a: Aşağıdaki cümlelerde büyük harflerin kullanım alanlarına örnekler verilmiştir. Altı çizili kelime gruplarında büyük harflerin kullanımıyla ilgili kuralı ilgili yere yazınız.

  • Çanakkale Boğazı, Tuna Nehri: Özel isimler büyük harfle başlar. Tarihî olay, yer ve coğrafi terimler de özel isim olduğu için büyük harflerle yazılır.
  • Türk Tarih Kurumu, Türkiye Büyük Millet Meclisi: Resmî kuruluş ve kurum isimleri büyük harflerle başlar.
  • Dolmabahçe Sarayı, Atatürk Köşkü: Saray, köşk gibi yapı adları özel isim olarak kabul edilir, büyük harfle başlar.
  • Gazi Mustafa Kemal Bulvarı, Nene Hatun Sokak: Cadde, bulvar, sokak gibi yer adları özel isimdir ve büyük harflerle yazılır.

Soru b: Aşağıdaki cümlelerde altı çizili ifadelerde noktanın hangi amaçla kullanıldığını belirleyiniz. Noktayı aynı amaçla kullandığınız birer cümle yazınız.

  • Tarih bildirirken kullanılır: 10.11.1938 tarihinde millet derin bir üzüntü duydu.
  • Saat bildirirken kullanılır: Her yıl 09.05’te Gazi Mustafa Kemal’i saygıyla anarız.

Soru c: Aşağıdaki cümlelerde soru işaretinin kullanıldığı yerlerden bazıları ile bunlarla ilgili örnek cümleler verilmiştir. Siz de defterinize soru işaretini aynı amaçla kullandığınız cümleler yazınız.

  • Soru eki veya sözü içeren cümlelerde kullanılır: Bu kitabı daha önce okudun mu?
  • Dolaylı sorularda kullanılır: Milli Mücadele’nin en önemli komutanları kimlerdi?

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 88 Cevabı

11. ETKİNLİK

Soru a: Aşağıda verilen cümlelerdeki altı çizili kelimeleri inceleyiniz. Bunları isim olup olmama açısından gruplandırarak isim olanları işaretleyiniz.

  • (İsim) Atatürk, Mehmet Akif Bey ile konuşuyor.
  • Mehmet Akif, Atatürk'ü ziyaret ediyor.
  • (İsim) Emin, sandalyede dikkatle oturani dinliyor.
  • (İsim) Duvarın boyası solmuş.
  • Pek çok şey konulmuş masanın üzerine.
  • Duvardaki harita değişmiş.
  • Kapı açıldı ve asker içeri girdi.
  • (İsim) Perdeler toplanmış ve bağlanmış.
  • Ortada şapka bir sehpa duruyor.
  • (İsim) Adamın zeminindeki eski bir halı vardı.

Soru b: Gruplandırdığınız kelimeleri aşağıdaki tablolara yazınız. İkinci tabloyu öğretmeninizin yardımıyla adlandırınız.

İsim: Atatürk, sandalye, boya, perde, halı.
Fiil: ziyaret ediyor, konulmuş, değişmiş, duruyor.

Soru: Yukarıdaki grupları oluştururken nelere dikkat ettiniz? Grupların ayırt edici özelliklerini söyleyiniz.
Cevap
: Grupları oluştururken isim olan ve olmayan kelimeleri ayırdım. İsim olan kelimeler varlıkları, kişileri ya da nesneleri ifade ederken, isim olmayan kelimeler eylemleri ya da durumları ifade eder.

12. ETKİNLİK

Soru a: Bir mekânın betimlendiği aşağıdaki paragrafı inceleyiniz. Farklı renklerle gösterilen cümlelerin nelere odaklandığını öğretmeninizin rehberliğinde tartışarak belirleyiniz. Daha önce öğrendiğiniz kişi betimlemesiyle mekân betimlemesinin benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz.
Cevap
: Savaş alanı, etrafını iri ufaklı tepelerin sardığı geniş bir düzlük. Tepelerin eteklerinde bodur ağaçların oluşturduğu bir örtü zar zor seçiliyordu. Gökyüzü patlayan topların ve tozun oluşturduğu gri bir dumana kaplıydı. Toprak düzensiz bir şekilde oyulmuş, derin siperlerin izlerini taşıyordu. Silah sesleri, bombaların patlaması ve askerlerin haykırışları etrafta yankılanıyordu. İnsan gözünün gördüğü her yer savaşın sert izlerini taşıyordu.

Soru b: Paragrafı okurken gözünüzde nasıl bir resim canlandı? Bu resmin gözünüzde canlanmasının sebebi ne olabilir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap
: Paragrafı okurken savaşın korkunç etkileri ve topyekûn bir çatışmanın içinde olduğum hissi oluştu. Bu betimleme savaşın atmosferini güçlü şekilde tasvir ediyor ve özellikle seslerin, manzaranın ve patlamaların detaylandırılması, bu sahneyi gözümde daha net bir şekilde canlandırmamı sağladı.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 89 Cevabı

Soru c: “Ya İstiklal ya Ölüm” filminden alman aşağıdaki görseli kullanarak Meclisi betimleyen bir paragraf yazınız. Yazınızın hedef kitlesini ve yazma araçlarını siz belirleyiniz. Paragrafı yazarken yazma stratejilerini uygulayınız.

Plan: Meclis binasının ön cephesi, tarihi dokusu, etrafındaki insanlar, bayraklar ve tarihi atmosfer betimlenecek.

Taslak Metin: Meclis binası, Osmanlı mimarisine özgü kemerli pencereleri ve geniş merdivenleriyle görkemli bir şekilde ayakta duruyor. Önünde toplanmış olan insanlar, ellerinde bayraklarla büyük bir coşku içinde Meclis’in açılışını bekliyorlar. Binanın taş duvarları, tarihi atmosferi yansıtırken kalabalığın içindeki heyecan gözle görülür bir şekilde hissediliyor. Bayraklar gururla dalgalanırken herkesin gözünde aynı umut ve bağımsızlık arzusu parlıyor.

Gözden Geçirilmiş Metin: Meclis binası, tarihi dokusuyla dikkat çeken taş duvarları ve Osmanlı mimarisine özgü kemerli pencereleriyle geçmişin izlerini taşıyor. Ön cephede dalgalanan Türk bayrakları, kalabalığın coşkusunu yansıtıyor. İnsanlar, büyük bir heyecanla Meclis’in açılışını bekliyor. Herkesin yüzünde bağımsızlık ve umut ışığı parlıyor.

Soru ç: Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Sonraki etkinliklerde güçlü yönlerinizi kullanmaya, gelişmeye açık yönlerinizi güçlendirmeye özen gösteriniz.

Güçlü Yönlerim: Yazımda detaylı betimlemeler yaparak tarihi atmosferi başarıyla yansıttım. Anlam bütünlüğünü koruyarak tasvir ettiğim sahnelerde duygusal yoğunluğu güçlü bir şekilde ifade edebildim. Ayrıca dil bilgisi kurallarına uygun yazmam, yazımımın net olmasını sağladı.

Gelişmeye Açık Yönlerim: Tasvirlerde bazen gereğinden fazla ayrıntıya girerek metnin akıcılığını yavaşlatabiliyorum. Bu yüzden daha kısa ve özlü betimlemeler yaparak anlatımımı güçlendirebilirim. Ayrıca, dilde sadeleşmeye daha fazla özen göstermeliyim.

Sonraki Etkinliklerde: Güçlü yönlerimi korumaya, aynı zamanda dilde sadeliğe ve akıcılığa daha çok dikkat etmeye çalışacağım. Böylece okuyucunun ilgisini daha iyi çeken metinler oluşturabilirim.

Soru: Millî mücadele yıllarında askerlerimizin ailelerine yazdığı mektupları araştırınız. Ulaştığınız mektuplardan birini sınıfa getiriniz.

14 Nisan 1915 tarihinde Seddülbahir’de şehit olan Yüzbaşı Kâzım Efendi’nin son mektubu...

"Sevgili kardeşim

Ben vatan ve millet uğrunda bana düşen vazifeyi ifa ettim. Artık gerisini size terk ediyorum. Cümlenize hakkımı helal ettim, tabiidir ki siz de helal edersiniz. Hemşiremin, Ziya'nın Kemal'i hasretle gözlerinden öperim. Muhterem amcamın ellerinden öperek dualarını her zaman beklerim. Çoluk çocuğumu evvel Cenab-ı Hak'ka sonra vatan ve millete ve sizlere emanet ederim. Sevgili valideme, aileme, çocuklara güzel bakınız. Tahsillerine himmet ediniz. Maaşlarının tahsisi, icap eden muamelenin ifası için arkadaşlardan alayımızın tabur katibi ve aynı zamanda alay naibi bulunan Hasan Efendi’ye yazdım. Bulunduğum fırkanın kumandanı Miralay Remzi Bey, alay kumandanı Binbaşı Halil Bey’dir. Bu isimler size lazım olursa kendileriyle muhabere edersiniz. Binbaşımız Şevki Bey de benim gibi tehlikede bulunduğu için sağ kalırsa ona da müracaat edersiniz. Kolordu kumandanımız malum olduğu üzere Esat Paşa Hazretleri’dir. Hayvanım hakkında lazım gelen muamele için de kâtip efendiye yazdım. Oradaki hakkımı da çocuklarım için ararsınız. Sana çok rica ederim, efrad-ı ailemi, validemi hiçbir vakit üzme. Daima rıfk ile muamele et. Bana acımasınlar. Ben mukaddes vatan vazifem uğrunda terk-i can ettim, bahtiyarım. Cenabı Hak sizleri de bahtiyar buyursun. Baki cümlenizi Cenabı Hak'ka emanet ederim sevgili kardeşim.

Kâzım"

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.