9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 125-126-127-128-129-130 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 125-126-127-128-129-130 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Meb Yayınları Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 125-126-127-128-129-130 Edebiyat Atölyesi: Konuşma Öncesi Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 125

Edebiyat Atölyesi: Konuşma Öncesi

1. Sunum, dinleyici odaklı bir şekilde hazırlanmalıdır. Sizce bunun gerekçesi nedir? Yazınız.

Cevap: Sunumun dinleyici odaklı hazırlanması, dinleyicinin ilgisini çekmek, mesajın etkili bir şekilde iletilmesini sağlamak ve konunun daha iyi anlaşılmasına yardımcı olmak için gereklidir. Dinleyicinin bilgi seviyesine, ilgisine ve ihtiyaçlarına uygun bir sunum, iletişimin başarıya ulaşmasını kolaylaştırır.


2. Aşağıdakilerden hangileri sunum hazırlamada dikkat edilmesi gereken özelliklerdendir? İşaretleyiniz.

Özellikler İşaretleme
Sunum için gerekli olan bilgiler önceden toplanmalıdır.
Sunumun belirlenen konusu, izleyiciler için ilgi çekici hâle getirilmelidir.
Sunum yapılacak hedef kitlenin özellikleri dikkate alınmalıdır.
Sunumda anlatılanlar izleyicilerin bilgi birikimlerini artırmalıdır.
Sunumda izleyicilerin dikkatini çekecek örnekler ve açıklamalara yer verilmelidir.
Sunumda izleyicilerin ilgisi canlı tutulmalıdır.
Sunum sırasında aktarılacak bilgiler bir kâğıttan okunmamalıdır.
Sunum aynı ses tonuyla konuşulmalıdır.
Sunumda dikkat çekici görseller kullanılmalıdır.
Sunum, anlamlı ve akılda kalıcı cümlelerle bitirilmelidir.
Sunum ele alınan konu, yüzeysel olarak verilmelidir.
Sunum planlandıktan sonra konuşma provası yapılmalıdır.

Bu önerilere dikkat ederek hazırlanan bir sunum, daha etkili ve başarılı olacaktır.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 126

Performans Görevi: Karakterimin Yolculuğu

Seçilen Hikâye: Orhan Kemal’in “Eskici ve Oğulları” adlı hikâyesi.

Tanıtılacak Karakter: Eskici


1. Karakterin Özellikleri:

  • Fiziksel Özellikler: Orta yaşın üstünde, eski püskü kıyafetler giyen, elleri nasırlı, sürekli çalışmaktan yorulmuş bir adam.
  • Psikolojik Özellikler: Çalışkan, azimli, ailesine karşı sorumlu, ancak yoksulluğun ve zamanın etkisiyle karamsar bir yapıya sahip.
  • Değerler: Ailesine olan bağlılığı, alın teriyle kazanma azmi ve eskiye olan bağlılığı karakterini öne çıkarıyor.

2. Karakterin Yeniden Kurgulanması:

Yeniden Kurgulanan Karakter: Adı: Hüseyin Usta
Hüseyin Usta, eski mesleklerin yok olmasına rağmen zanaatını yaşatmaya çalışan, ailesini onurlu bir şekilde geçindirmek için mücadele eden bir karakter olarak yeniden kurgulandı.

  • Ortak Yönler: Hüseyin Usta da ailesine olan bağlılığıyla ön plana çıkıyor. Geçim derdiyle boğuşurken eski mesleğini bırakmak istemiyor.
  • Farklı Yönler: Hüseyin Usta, mesleğini teknolojiyle birleştirerek modern bir dokunuş getiriyor. Eski usul tamir yaparken aynı zamanda sosyal medya aracılığıyla insanlara nostaljik eşyaların değerini anlatıyor.

3. Karakterin Geliştirilmesi:

Hüseyin Usta’nın Millî ve Manevi Değerlerle Zenginleştirilmesi:

  • Millî Değerler: Hüseyin Usta, dedelerinden miras kalan zanaatkârlık geleneğini yaşatıyor. Eski Türk zanaatkârlarının iş ahlakını ve el becerisini yeni nesle aktarmayı kendine misyon edinmiş durumda.
  • Manevi Değerler: Her yaptığı işte helal kazanca ve alın terine önem veriyor. İnsanlara dürüstlüğü, emeği ve sabrı öğütleyen bir hayat felsefesine sahip.

4. Karakterin Tanıtımı için Sunum:

Başlık: “Zanaatkârlığın Son Temsilcisi: Hüseyin Usta’nın Hikâyesi”

Sunum Planı:

  1. Giriş: Hüseyin Usta’nın hayatına genel bir bakış. Eski bir zanaatkâr olarak ayakta kalma mücadelesi.
  2. Karakterin Mesleği ve Hayali: Mesleğini geleceğe taşımak için gösterdiği çabalar ve insanlara unutulmaya yüz tutmuş zanaatların önemini anlatma isteği.
  3. Zorluklarla Mücadele: Yoksullukla, teknolojinin hızla değişen yapısıyla ve insanların ilgisizliğiyle baş etme süreci.
  4. Sonuç: Hüseyin Usta’nın zanaatkârlık ve dürüstlük felsefesinin hem çevresinde hem de yeni nesiller üzerinde bıraktığı etkiler.

5. Sunumun Mesajı ve Önemi:

Bu sunum, sadece bir bireyin mücadelesini değil, aynı zamanda geçmişten gelen değerlerin korunmasının ne kadar önemli olduğunu vurgulamayı hedefliyor. Hüseyin Usta, emeğin ve alın terinin değerini modern dünyaya hatırlatan bir kahraman olarak anlatılıyor. Karakterin hikâyesi, izleyicilere geçmişle bugünü harmanlamanın güzelliğini hissettirecek bir mesaj taşıyor.


6. Değerlendirme:

Hüseyin Usta’nın hikâyesi, gençlere geçmişin değerlerini öğretirken, modern hayatta dürüstlük ve emeğin önemini vurguluyor. Bu karakter, sınıf arkadaşlarına hem duygusal hem de öğretici bir hikâye sunarak onlarda iz bırakacak. Sunum sırasında karakterin yeniden canlandırılması, etkili bir performansla desteklenerek unutulmaz bir deneyim yaşatılabilir.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 128

Haydi, Başlayalım!

Soru 1)

a) Aşağıdaki tabloda tanıtacağınız karakteri işaretleyiniz.

Cevap:
Hikâyelerin Karakterleri:
Forsa - Kara Memiş


b) Bu karakteri seçme gerekçenizi yazınız.

Cevap:
Kara Memiş, özgürlük ve vatan sevgisi için zorluklara karşı yılmadan mücadele eden bir karakterdir. Uzun yıllar boyunca esaret altında kalmasına rağmen ümidini kaybetmemesi ve cesareti, onun seçilmesinde etkili olmuştur.


c) Seçtiğiniz karakterin özelliklerini yazınız.

Cevap:

Fiziksel Özellikleri:

  • Kara Memiş, yaşlı bir adamdır.
  • Beyazlamış saçları ve sakalıyla olgun bir görünümü vardır.
  • Esaretin etkisiyle zayıf düşmüş; elleri ve ayakları titremektedir.
  • Fiziksel olarak yorgun bir görüntü sergilese de yüzünde mücadeleye hazır bir ifade taşır.

Ruhsal Özellikleri:

  • Güçlü bir irade ve sabır sahibidir.
  • Özgürlüğe ve vatanına derin bir bağlılık duyar.
  • Cesur ve inançlı bir kişiliğe sahiptir.
  • Tüm zorluklara rağmen umudunu ve kararlılığını kaybetmez.

Sahip Olduğu Değerler:

  • Vatan sevgisi: Esaret altında bile vatanına olan özlemi tükenmemiştir.
  • Özgürlük tutkusu: Hayatı boyunca özgürlüğü için mücadele etmiştir.
  • Cesaret: Yaşına ve yorgunluğuna rağmen savaşma arzusu taşır.
  • Sabır ve inanç: Yıllarca umudunu kaybetmeden bekleyebilmiştir.

ç) Seçtiğiniz karakter, kendi yaşamınızdaki kişilerden ya da izlediğiniz sinema, tiyatro gibi eserlerdeki karakterlerden kime benzemektedir? Bu kişi ya da karakterin özelliklerini yazınız.

Gladyatör filmindeki Maximus karakteri

Fiziksel Özellikleri:

  • Maximus, güçlü ve atletik bir yapıya sahip, savaşçı bir Roma generaliydi.
  • Kara Memiş gibi zor şartlar altında hayatta kalmıştır.

Ruhsal Özellikleri:

  • Maximus, adalet, sadakat ve özgürlük için mücadele eden bir karakterdir.
  • Vatanına ve ailesine derin bir bağlılık gösterir.
  • Cesur ve kararlı bir liderdir.

Sahip Olduğu Değerler:

  • Onur: Maximus, şerefli bir savaşçı olarak tanınır.
  • Sadakat: Ailesine ve ordusuna karşı son derece bağlıdır.
  • Adalet: Haksızlığa karşı her zaman mücadele eder.
  • Özgürlük: Hayatının en büyük amacı, adaleti sağlayıp özgür olmaktır.

Bu iki karakterin ortak özellikleri, zorluklar karşısındaki dirençleri ve özgürlük tutkularıdır. Kara Memiş ve Maximus, azimleri ve mücadeleci ruhlarıyla unutulmaz kahramanlardır.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 129

d) Hikâyeden belirlediğiniz karakterle bir eserden seçtiğiniz kişi arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları yazınız.

Benzerlikler:

  • Her iki karakter de zorluklar karşısında yılmadan mücadele eder ve özgürlük için çabalar.
  • Vatan sevgisi, cesaret ve onur her iki karakterin de öne çıkan özelliklerindendir.
  • Kara Memiş de Maximus gibi liderlik vasıflarına sahiptir ve çevresindekilere umut verir.

Farklılıklar:

  • Maximus, antik Roma’nın bir generali olarak büyük orduları yönetmişken, Kara Memiş bir Türk denizcisidir.
  • Maximus fiziksel savaşlarla özgürlük ararken, Kara Memiş’in mücadelesi daha çok manevi bir sabır ve dayanıklılık mücadelesidir.
  • Maximus'un arenada dövüşerek özgürlüğünü kazanması, Kara Memiş’in uzun bir esaret hayatından sonra vatanına dönme çabasıyla farklılık gösterir.

e) Seçtiğiniz karakteri yeniden kurgulayınız. Kurguladığınız karakterin özelliklerini yazınız.

Fiziksel Özellikleri:

  • Boyu uzun ve güçlü bir fiziğe sahip. Savaş yıllarında aldığı yara izleri, onun cesur ve zorlu bir geçmişi olduğunu gösteriyor.
  • Yaşı ilerlemiş olmasına rağmen hâlâ çevik ve dinç bir yapısı var.

Ruhsal Özellikleri:

  • Sabırlı, cesur ve inançlı bir yapıya sahiptir. Zorluklar karşısında kararlılığını korur ve asla pes etmez.
  • İçindeki vatan sevgisi ve özgürlük tutkusu, onu diğer insanlardan ayıran en önemli özelliğidir.

Sahip Olduğu Değerler:

  • Özgürlük, onur, sadakat ve vatanseverlik gibi değerlere büyük önem verir.
  • İnsanlara yardım etmeyi ve onların yaşamlarına dokunmayı görev bilir.

f) Benzetme, karşılaştırma, betimleme gibi düşünceyi geliştirme yollarını kullanarak kurguladığınız karakteri tanıtan bir konuşma metni yazınız.

Konuşma Metni:
"Arkadaşlar, bugün size, özgürlük ve cesaretin simgesi olan bir kahramanı tanıtmak istiyorum: Kara Memiş. O, bir dağ gibi güçlü ve sarsılmaz; tıpkı bir nehir gibi özgürlük için akışına devam eden bir hayat. Fiziksel olarak savaşların ve zor koşulların izlerini taşıyor. Ancak ruhsal olarak, hiçbir fırtına onun cesaretini ve inancını sarsamıyor. Kara Memiş, tıpkı Maximus gibi, adaletsizliğe boyun eğmeyen bir liderdir. Onun mücadelesi, yalnızca kendi özgürlüğü için değil, aynı zamanda vatanının onuru için verilen bir savaştır. Bu kahramanın hikâyesi, bizlere umudun ve cesaretin, hayatın en karanlık anlarında bile nasıl bir ışık olduğunu hatırlatıyor. Kara Memiş’in öyküsü, geçmişte olduğu gibi bugün de bize rehberlik ediyor. Teşekkür ederim."


g) Aynı karakteri seçen arkadaşlarınızla bir takım oluşturunuz. Seçtiğiniz karakterin kurguladığınız özelliklerini, takım arkadaşlarınızın odaklandığı özelliklerle karşılaştırınız. Sunumunuza ortak çalışmayla son şeklini veriniz.

Cevap: Kara Memiş’in fiziksel gücü ve ruhsal dayanıklılığı üzerine odaklanırken, takım arkadaşlarım onun liderlik özelliklerini ve çevresine ilham veren yönlerini vurguladı. Ortak bir çalışma yaparak, karakterin tüm yönlerini ele aldık. Sunumda, Kara Memiş’in hem fiziksel hem de manevi mücadelelerini örneklerle açıkladık. Ayrıca, karakterin modern hayatta nasıl bir sembol olabileceğini tartışarak sunumumuza derinlik kazandırdık. Sunumun sonunda, Kara Memiş’in vatan sevgisi ve cesaretiyle hepimize ilham verdiğini ifade ettik.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 130

Konuşma Sonrası Sorular ve Detaylı Cevaplar

1. Arkadaşlarınızın yaptığı konuşmalarla ilgili değerlendirme:

a) Sınıfınızda en çok seçilen karakter hangisidir? Sizce bu karakterin seçilme gerekçesi neler olabilir?
Sınıfımızda en çok seçilen karakter Kara Memiş oldu. Çünkü Kara Memiş’in sabırlı, cesur ve vatan sevgisiyle dolu olması, onun sınıf arkadaşlarımız için güçlü bir ilham kaynağı olmasını sağladı. Ayrıca, zorlu koşullara rağmen umudunu kaybetmemesi ve direnişi, öğrenciler tarafından anlamlı bir mesaj olarak algılandı.

b) Her takımın sunumuyla ilgili beğendiğiniz noktalar:

  • Bir takım, Kara Memiş’in hikayesini etkili görsellerle destekledi. Özellikle, karakterin esaret altındaki hali ile özgürlük mücadelesini sembolize eden resimler çok dikkat çekiciydi.
  • Başka bir takım, Kara Memiş’in ruhsal özelliklerine odaklanarak onun güçlü iradesini ve sabrını detaylı bir şekilde işledi. Bu, karakterin derinliğini daha iyi anlamamıza yardımcı oldu.
  • Takımlardan biri, Kara Memiş’in iç dünyasını etkili bir şekilde betimledi. Karakterin hislerini canlandıran vurgu ve tonlama, sunumun akıcılığını artırdı.

2. Öz ve Akran Değerlendirme:

a) Öz Değerlendirme:
Sunumumun genel olarak akıcı ve etkileyici olduğunu düşünüyorum. Ancak, karakterin duygusal yönünü daha fazla vurgulayarak izleyicilerin empati kurmasını sağlayabilirdim. Ayrıca, jest ve mimik kullanımına daha fazla özen göstererek iletişimimi güçlendirebilirdim.

b) Akran Değerlendirme:
Takım arkadaşlarımın değerlendirmesi doğrultusunda, sunumun içerik zenginliğinin yeterli olduğu fakat daha fazla görsel materyalle desteklenmesi gerektiği belirtildi. Ayrıca, karakterin yeniden kurgulanmasındaki yaratıcılığımız övgü aldı.

c) Öğretmeninizin değerlendirme sonuçları:
Öğretmenimiz sunumun planlama açısından başarılı olduğunu ve zamanın etkili kullanıldığını ifade etti. Karakterin yeniden kurgulanması yaratıcı bulundu, ancak görsellerin daha etkili kullanılması gerektiği belirtildi.


Geliştirilmesi Gereken Yönler:

  • Duygusal Derinlik: Karakterin içsel dünyasını daha fazla örnekle zenginleştirerek izleyicilerin empati kurmasını artırabiliriz.
  • Görsel Destekler: Daha dikkat çekici görsellerle hikayeyi desteklemeli ve anlatımı görsel olarak güçlendirmeliyiz.
  • Tonlama ve Jestler: Ses tonlamasını ve jestleri daha etkili kullanarak karakterin duygularını daha iyi yansıtabiliriz.

Bu tür iyileştirmelerle gelecekte daha etkili sunumlar gerçekleştirebiliriz.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
1 Yorum