Hazırlık Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 122-123-124-125 Cevapları Meb Yayınları

Hazırlık Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 122-123-124-125 Cevapları Meb Yayınları
Meb Yayınları Hazırlık Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 122-123-124-125 Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Sıra Sizde Sayfa 122 Sorular ve Cevaplar

1. Bu parçadan ve 1. temada öğrendiklerinizden hareketle şiir türüyle ilgili bildiğiniz terim ve kavramları aşağıdaki şemaya örnekler şeklinde yazınız.

İçerik Unsurları:

  • Tema: Aşk, doğa, kahramanlık, ölüm.
  • Mesaj: İnsan hayatının anlamını sorgulamak.

Şekil Unsurları:

  • Ölçü: Hece ölçüsü veya aruz ölçüsü.
  • Kafiye: Redif, tam kafiye, yarım kafiye.

Ahenk Unsurları:

  • Ses ve Ritm: Aliterasyon, asonans, tekrarlar.
  • Uyum: Duygusal akış ve anlam birliği.

Şiir Dilini Oluşturan Unsurlar:

  • İmge: Doğa tasvirleri, metaforlar, simgeler.
  • Duygu: Hüzün, mutluluk, hayranlık.

2. Biçim, içerik, dil vb. unsurlar bağlamında şiirin diğer edebi türlerden ayrılan yönlerini yazınız.

Cevap: Şiir, diğer edebi türlerden farklı olarak yoğun bir duygusal ve estetik ifade biçimi sunar. Biçim olarak, kısa ve öz yapısıyla dikkat çekerken; içerik açısından, insanın duygu dünyasını ve hayal gücünü ön planda tutar. Şiirde kullanılan dil, ahenk ve imge yoğunluğu nedeniyle daha sanatsaldır. Ayrıca, ritmik bir yapı ve ölçüyle yazıldığı için okurken ve dinlerken müzikal bir etki yaratır. Roman ve hikayeden farklı olarak, olay örgüsünden ziyade bireysel duygular ve anlar ön plandadır.


Sayfa 123 Dinlemeyi/İzlemeyi Yönetme Sorular ve Cevaplar


1. Aşağıdaki görselden yararlanarak dinleyeceğiniz şiirin içeriğiyle ilgili neler söyleyebilirsiniz?

Cevap: Görselde kış mevsiminin soğuk ve karla kaplı bir ortamda geçtiği bir atmosfer betimlenmiştir. Şiir, karanlık ve soğuk bir havayı yansıtarak duygusal bir yalnızlık hissi uyandırabilir. Karın beyazlığı, temizlik ve masumiyet gibi temalarla birlikte insanın iç dünyasına bir yolculuk sunabilir. Bu atmosferde şairin, doğa ile insan arasındaki bağı kuvvetlendiren metaforlar kullanması beklenir.


2. TDK Güncel Türkçe Sözlük ile karekoddan ulaşacağınız anlamları inceleyerek metindeki anlamlarla birer cümle içinde kullanınız.

  • Modlu: Şairin "modlu" kelimesiyle kastettiği, melankolik bir ruh hali olabilir. Cümle: "Soğuk hava insanın modunu düşürse de karın beyazlığı insana umut verir."
  • Empati: Şair, karla dolu manzarayı okurlarına empati kurarak aktarmayı başarmış. Cümle: "Şairin dizelerinde okuyucuyu içine çeken bir empati duygusu vardı."

3. Düşün Paylaş Bölümünde Soruların Cevapları:

  • Düşün: Şiir, bireyin doğa karşısındaki yalnızlığı ve insanın içsel yolculuğuna odaklanır.
  • Eşleş: Sınıf arkadaşlarımla paylaşarak şiirin duygusal teması üzerinde fikir birliğine vardık.
  • Paylaş: Şair, soğuk bir atmosferi hem duygusal hem de düşünsel derinliklerle süsleyerek anlatmıştır. Bu, farklı yorumların zenginlik kattığı bir süreci destekler.

Sayfa 124 Sorular ve Cevaplar


Düşün

Kar şiirindeki anlamını bilmediğiniz kelimelerin çıkarılmasının veya yerine başka kelimeler kullanılmasının şiirin anlam ve ahenk bakımından nasıl etkileyeceğini düşününüz. Ulaştığınız sonuçla ilgili fikirlerinizi aşağıya yazınız.

Cevap: Kar şiirindeki anlamını bilmediğimiz kelimelerin çıkarılması veya yerine başka kelimeler konulması, şiirin anlam derinliğini ve ahenk yapısını ciddi şekilde etkileyebilir. Bu durum, şairin hissettirmeye çalıştığı duyguları zayıflatır ve özgün atmosferi bozar. Örneğin, şairin özellikle seçtiği "modlu" kelimesi yerine sıradan bir kelime eklemek, şiirin sanatsal gücünü azaltır. Şiirin her kelimesi, anlam ve ahenk açısından önemli bir göreve sahiptir.


Eşleş

Eşleştiğiniz sıra arkadaşlarınızla bu kelimelerin şiirden çıkarılmasının veya yerine başka kelimelerin kullanılmasının şiirde anlam ve ahenk yönüyle nasıl bir değişikliğe yol açacağını tartışınız. Arkadaşlarınızın sizinle örtüşen fikirlerini işaretle belirleyiniz. Ardından arkadaşlarınızın fikirleriyle eşleşmeyen fikirlerinizi aşağıya yazınız.

Cevap: Sıra arkadaşlarımızla yaptığımız tartışmada, şairin kelime seçimlerinin rastgele olmadığı, şiirin atmosferini ve mesajını güçlü kılmak için bilinçli olarak seçildiği konusunda fikir birliğine vardık. Çoğu arkadaşımız, bu kelimelerin çıkarılmasının ya da değiştirilmesinin şiirin duygusal etkisini zayıflatacağı görüşündeydi. Ancak birkaç arkadaşımız, bazı kelimelerin daha anlaşılır ifadelerle değiştirilebileceğini savundu. Buna rağmen çoğunluk, şairin özgün kelime seçiminin korunması gerektiğini vurguladı.


Paylaş

Sıra arkadaşlarınızla ulaştığınız tüm fikirleri gözden geçirip en önemli olanları daire içine alınız. Önemli bulduğunuz bu fikirleri tüm sınıfla paylaşınız. Tüm sınıfın fikirlerini dinledikten sonra beğendiğiniz fikirlerden üçünü aşağıya yazınız.

Cevap: Sınıf tartışmaları sonucunda aşağıdaki üç fikir öne çıktı:

  1. Şiirin kelime seçimleri, şairin duygusal dünyasını yansıttığı için değiştirilmemelidir.
  2. Anlamını bilmediğimiz kelimelerin yerine başka kelimeler koymak, şiirin özgünlüğünü ve ahengini zayıflatır.
  3. Şairin dil tercihi, sanatsal bir bütünlüğe hizmet eder ve bu nedenle her kelime korunmalıdır.

Sayfa 125 Yorumluyorum Sorular ve Cevaplar


1. Söyleyici şiirde kime seslenmektedir?

Cevap: Söyleyici, yalnızlığa ve unutulmuşluk hissine seslenmektedir. Şiir, bireyin iç dünyasında hissettiği boşluğu ve yalnızlığını, evrensel bir tema olarak işler. Bu nedenle şiir, yalnızlık ve unutulmuşluk duygusuyla özdeşleşen bir iç sese yöneliktir.


2. "Göğe uzanır - tek, tenha - bir kamış / Sırt unutmak için, unutmak ki eş!" ifadelerinden hareketle söyleyicinin duygularına yönelik çıkarımlarda bulununuz.

Cevap: Bu ifadeler, söyleyicinin derin bir yalnızlık ve unutulma korkusu yaşadığını gösterir. "Göğe uzanır" ifadesi, bir umut ışığını veya arayışı temsil ederken, "tek, tenha" kelimeleriyle bu arayışın çaresizlik ve yalnızlık içinde olduğunu ifade eder. Söyleyici, bu yalnızlıkla başa çıkmak için unutmaya çalışmaktadır.


3. Siz olsaydınız şiirdeki duyguyu nasıl ifade ederdiniz?

Cevap: Ben olsaydım, bu duyguyu şöyle ifade ederdim: "Sessizlikte yankılanan bir çığlık gibiyim; varlığım kalabalıklarda kaybolmuş, gökyüzüne ulaşmaya çalışan bir yaprak misali çaresizim." Bu ifadeyle yalnızlığın ve unutulmuşluğun derin hissini anlatmaya çalışırdım.


4. Şair bu şiiri neden yazmış olabilir?

Cevap: Şair, bu şiiri yazarken, yalnızlık, unutulmuşluk ve hayatın anlamını arama temasını işlemiş olabilir. Ahmet Muhip Dıranas’ın kişisel ve edebi hayatındaki melankoli, bu tür duyguların yoğun şekilde hissedilmesine yol açmış olabilir. Ayrıca, bu şiirle bireyin evrensel yalnızlık duygusuna dikkat çekmek istemiştir.


Sıra Sizde


1. Metinden ve biyografisinden yararlanarak Ahmet Muhip Dıranas’ın şiire yaklaşımını açıklayınız.

Cevap: Ahmet Muhip Dıranas, şiirlerinde duygusal derinliği, estetik duyarlılığı ve insanın iç dünyasındaki çatışmaları ele alır. Onun şiirlerinde klasik ölçü ve modern anlayış bir arada bulunur. Şair, sıradan bir olayı bile derin ve etkileyici bir şekilde işleyerek, okuyucunun duygularına hitap eder. Şiirlerindeki ahenk ve ritim, estetik bir bütünlük oluşturur. Dıranas’ın "Kar" şiiri, yalnızlık ve unutulmuşluk temasını işlerken, aynı zamanda bireyin içsel çatışmalarını da yansıtır.


2. "Sözü süzüp damıtmak" ifadesiyle vurgulanmak isteneni Kar şiirinden örnekler aracılığıyla açıklayınız.

Cevap: "Sözü süzüp damıtmak" ifadesi, şairin az ama öz, derin anlam taşıyan kelimeler kullanmasını ifade eder. Kar şiirinde geçen "Göğe uzanır - tek, tenha - bir kamış" ifadesi, yalnızlık ve arayış duygusunu yoğun bir şekilde hissettirir. Şair, kelime seçimiyle az sözle çok şey anlatmayı başarmıştır. Bu durum, okuyucunun şiirdeki duyguları daha derinden hissetmesini sağlar. Ahmet Muhip Dıranas, bu ifadelerle bireyin yalnızlık ve unutulmuşluk hissini en etkileyici şekilde yansıtır.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.