4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46 Cevapları Pasifik Yayınları
Dünya’nın Dönme ve Dolanma Hareketlerinin Sonuçları
Sayfa 42 Cevapları
Soru 1: "Güneş doğdu." veya "Güneş battı." sözleriyle anlatılmak istenen nedir?
Cevap: "Güneş doğdu" gündüzün başlaması, "Güneş battı" ise gecenin başlaması anlamına gelir. Bu olaylar, Dünya'nın kendi ekseni etrafında dönmesi sonucu meydana gelir.
Soru 2: Görsel 1.29 ve 1.30'da aynı yer hem aydınlık hem karanlık olarak gösterilmiştir. Bu görseller günün hangi zaman dilimlerine ait olabilir?
Cevap: Görseller, sabah (Güneş doğarken) ve akşam (Güneş batarken) zaman dilimlerine ait olabilir. Bu zamanlarda hem aydınlık hem de karanlık bölgeler görülebilir.
Soru 3: Dünya'nın kendi ekseni etrafında dönmesinin süresi ne kadardır?
Cevap: Dünya, kendi ekseni etrafında 24 saatte bir döner. Bu dönüş, gece ve gündüzün oluşmasını sağlar.
Soru 4: Dünya dönerken hangi taraflar aydınlık, hangi taraflar karanlık olur?
Cevap: Dünya dönerken Güneş'e bakan taraf aydınlık, Güneş'ten uzak olan taraf ise karanlık olur. Bu dönüş gece ve gündüzü oluşturur.
Sayfa 43 Cevapları
Görselde, Dünya'nın kendi etrafında dönmesi sonucunda gece ve gündüzün nasıl oluştuğu gösterilmiştir. Güneş’in farklı zaman dilimlerinde gökyüzündeki konumu, Dünya'nın dönüşü ile değişir ve bu, sabah, öğle, akşam ve gece gibi zaman dilimlerini oluşturur.
Soru: Güneş’in gün boyunca farklı konumlarda gözlemlenmesinin sebebi nedir?
Cevap: Güneş’in gün boyunca farklı konumlarda gözlemlenmesinin sebebi, Dünya’nın kendi etrafında dönmesidir. Bu durum, sabah Güneş’in doğmasını, öğlen tepeye çıkmasını, akşam ise batmasını sağlar.
4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları Pasifik Yayınları
Sayfa 44 Cevapları
Bu etkinlik, gece ve gündüzün oluşumunu modellemektedir. Yerküre modeli ve ışık kaynağı (Güneş) kullanılarak, Dünya'nın kendi etrafında dönerken hangi bölgelerin aydınlandığı, hangi bölgelerin karanlıkta kaldığı gösterilir. Yerküreyi döndürdüğümüzde bir kısmının ışık aldığı (gündüz), diğer kısmının ise karanlıkta kaldığı (gece) gözlemlenir. Bu etkinlik, Dünya'nın dönme hareketinin gece ve gündüzü nasıl oluşturduğunu anlamamızı sağlar.
Sonuç Çıkaralım
Soru 1: Etkinlikte kullandığımız ışık kaynağı neyi modellemektedir?
Cevap: Etkinlikteki ışık kaynağı Güneş’i modellemektedir. Yerküreye ışık sağlayarak gece ve gündüzün nasıl oluştuğunu gösterir.
Soru 2: Sizce yerküre modelinin ışık aldığı ve almadığı bölgelerde günün hangi zaman dilimleri yaşanıyor olabilir?
Cevap: Işık alan bölgelerde gündüz, ışık almayan bölgelerde ise gece yaşanır. Bu durum, Dünya'nın dönüşü sırasında gece ve gündüzün oluşmasını sağlar.
Sayfa 45 Cevapları
Görselde Dünya'nın Güneş etrafında dolanması ve bunun sonucunda mevsimlerin oluşması gösterilmektedir.
Dünya, Güneş etrafındaki dolanma hareketini 365 gün 6 saatte yani 1 yılda tamamlar. Bu hareket sırasında Dünya'nın farklı bölgeleri Güneş'e farklı açılarla dönük olur. Bu da mevsimlerin oluşmasına neden olur. Örneğin, Dünya'nın bir yarım küresi Güneş'e yakınken yaz mevsimi yaşanırken, diğer yarım kürede kış mevsimi yaşanır.
Sayfa 46 Cevapları
Soru: Aşağıdaki noktalı yerlere görselin ait olduğu mevsimin özelliklerini kısaca yazınız.
-
İlkbahar (Sol üst): Ağaçlar çiçek açar, hava ısınmaya başlar ve doğa canlanır. Yeni bitkiler ve çiçekler ortaya çıkar.
-
Kış (Sağ üst): Ağaçlar yapraklarını dökmüş, yerler karla kaplanmış ve hava soğuktur. Kış mevsiminde kar yağışı ve soğuk hava hakimdir.
-
Yaz (Sol alt): Ağaçlar tamamen yeşildir, hava sıcaktır ve güneşli günler yaşanır. Yaz mevsimi en sıcak mevsimdir.
-
Sonbahar (Sağ alt): Ağaçların yaprakları sarı, turuncu ve kırmızı renklere bürünür. Yapraklar dökülmeye başlar ve hava serinlemeye başlar.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.