9. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı Sayfa 28-29 Cevapları Meb Yayınları
2. Etkinlik
Adı Bilimsel Araştırma Süreçleri
Amaç Bilimsel araştırma süreçlerinde bilimin doğasını yorumlayabilme
Yönerge
• Aşağıda verilen metni okuyunuz, uygulama basamaklarını takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz ve bilimsel araştırma süreçlerini yansıtan bir rapor oluşturunuz.
• Etkinlik sonunda oluşturacağınız rapor “Bütüncül Dereceli Puanlama Anahtarı” ile öğretmen tarafından değerlendirilecektir.
• Etkinlik sonunda “Öz Değerlendirme Formu" ve "Grup Değerlendirme Formu”nu doldurunuz.
Afrika kıtasında yer alan Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nde bir bilim insanı olduğunuzu hayal ediniz. Aynı bitki popülasyonlarına ev sahipliği yapan ormanlık bir dağın kuzey yamacında yaşayan şempanzelerin tamamı sağlıklı görünmesine karşın güney yamacında yaşayan şempanzelerin bazılarının cılız ve hastalıklı olduğunu gözlemlediğinizi düşününüz. Bu durumun nedenini anlamak için soracağınız sorular neler olabilir?
Sorulara Cevaplar:
☞ Kuzey ve güney yamaca yaşayan şempanze popülasyonları kaç bireyden oluşmaktadır?
Kuzey yamacında yaşayan şempanzeler popülasyonu yaklaşık 150 bireyden oluşurken, güney yamacında bu sayı 80 civarındadır.
☞ Güneydeki popülasyonda kaç birey cilt ve hastalıklıdır?
Güney yamacında yaşayan şempanzeler arasında yaklaşık 40 bireyin cilt problemleri ve hastalık belirtileri göstermekte olduğu gözlemlenmiştir.
3. Cılız ve hastalıklı bireylerdeki yaş dağılımı nedir?
Cılız ve hastalıklı bireyler genellikle genç şempanzeler ve yaşlı bireyler arasında yoğunlaşmaktadır.
4. Cılız bireylerin beslenme alışkanlıklarında farklılıklar var mıdır?
Evet, cılız şempanzelerin beslenme alışkanlıkları diğer sağlıklı şempanzelerden farklıdır. Daha sınırlı besin çeşitliliğine sahip oldukları ve yeterli miktarda beslenemedikleri gözlemlenmiştir.
☞ Hasta şempanzelerde görülen sağlık sorunları nelerdir?
Güney yamacındaki şempanzelerde cilt hastalıkları, deri döküntüleri ve bağışıklık sisteminde zayıflık belirtileri yaygındır.
☞ Güney yamacındaki ormanın çevresinde kuzeyde olmayan farklı çevresel koşullar var mıdır?
Güney yamacında orman koşulları daha kurak ve besin kaynakları daha az çeşitlidir. Bununla birlikte, su kaynaklarına erişim de daha kısıtlıdır.
Not: Aşağıdaki çalışma sizlere örnek oluşturması için yapılmıştır.
Öz Değerlendirme Formu
Ad Soyad: Zeynep Kaya
Tarih: 09/09/2024
Sınıf: 9-B
Numara: 15432
Öğrencilerin Değerlendireceği Davranışlar | Her Zaman (3) | Bazen (2) | Hiçbir Zaman (1) |
---|---|---|---|
Yönergeyi izledim. | X | ||
Araştırmamda farklı kaynaklar kullandım. | X | ||
Araştırmalarımda güvenilir bilimsel kaynakları kullandım. | X | ||
Araştırmalarımda elde ettiğim sonuçları doğru ifade ettim. | X | ||
Çalışmalarım sırasında farklı materyaller kullandım. | X | ||
Faaliyetlerimi çalışma takvimine uygun olarak gerçekleştirdim. | X | ||
Çalışmalarım sırasında arkadaşlarımı etkin şekilde dinledim ve onlarla uyum içinde çalıştım. | X | ||
Anlamadığım yerlerde öğretmenime danıştım. | X | ||
Etkinlik sonunda zihin haritası oluşturdum. | X |
1- Bu etkinlikte öğrendiklerim:
Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını adım adım öğrendim ve gözlemlerin nasıl hipotez oluşturulmasına yardımcı olduğunu fark ettim. Ayrıca, güvenilir kaynakların ne kadar önemli olduğunu anladım.
2- Bu etkinlik sırasında en iyi yaptığım şeyler:
Etkinlik boyunca doğru kaynaklar bulmak konusunda dikkatli davrandım. Grup çalışmasında uyumlu çalışarak fikir alışverişi yaptık ve herkesin katkı sunmasına fırsat verdim.
3- Bu etkinlikte en çok zorlandığım bölümler:
Hipotez oluşturma aşamasında doğru sorular sormak ve verileri doğru bir şekilde analiz etmekte zorlandım. Ayrıca, güvenilir bilimsel kaynak bulmak zaman aldı.
4- Zorlandığınız konularla baş etmek için hangi yöntemleri kullandınız?
Anlamadığım yerlerde öğretmenimden yardım aldım. Ayrıca, interneti daha verimli kullanarak güvenilir kaynaklar buldum ve arkadaşlarımla fikir alışverişi yaparak sorunlara çözümler ürettik.
Grup Değerlendirme Formu
Ad Soyad: Zeynep Kaya
Tarih: 09/09/2024
Sınıf: 9-B
Numara: 15432
1- Bu görevde grubunuzun etkinliğini tanımlayınız:
Grubumuz, görev dağılımını iyi yaparak her bir üyenin katkıda bulunmasını sağladı. Herkes kendi görevini zamanında yerine getirerek projeye katkı sağladı.
2- Grubunuzun güçlü yanları nelerdir? Yazınız:
Birbirimizi dinleyerek ve destekleyerek ortak bir hedef doğrultusunda hareket ettik. Farklı bakış açılarını dinledik ve ortak bir çözüm bulduk.
3- Grubunuzun karşılaştığı zorluklar nelerdir? Yazınız:
Güvenilir bilgiye ulaşma konusunda zorluklar yaşadık ve bazı üyeler verileri analiz ederken yardım almak zorunda kaldı.
4- Çalışmaya grubun tüm üyeleri katkıda bulundu mu?
Evet, herkes kendi sorumluluklarını yerine getirerek projeye katkı sundu. Görev paylaşımı adil bir şekilde yapıldı.
5- Birbirinizin düşüncelerini hoşgörüyle dinlediniz mi?
Evet, her üye birbirinin düşüncelerine saygı gösterdi. Farklı fikirleri tartışarak en iyi çözümü bulmaya çalıştık.
6- Bir sonraki çalışmanızı daha etkili hale getirmek için ne tür stratejiler önerirsiniz?
Daha fazla ön hazırlık yaparak ve kaynakları daha dikkatli seçerek çalışmamızı geliştirebiliriz. Ayrıca, zaman yönetimi konusunda daha disiplinli olmayı öneririm.
7- Grupta bir değişiklik yapmak isteseydiniz neyi değiştirirdiniz?
Kaynak araştırması için daha fazla zaman ayırarak, güvenilir bilgiyi daha hızlı bulmayı sağlayabilirdik.
1. Dağın güney yamacında yaşayan şempanzelerin hastalık nedenleri ile ilgili öngörüler nelerdir?
- Hastalıkların nedeni, güney yamacındaki şempanzelerin daha kötü çevresel koşullara sahip olması ve düşük kaliteli besinlerle beslenmeleridir. Ayrıca, ilaçlama ve tarım alanlarına yakınlık da hastalıklara sebep olabilir.
2. Siz varsayımınıza kanıt bulmak için nasıl bir deney tasarlarsınız?
- Deney tasarımı, şempanzeleri farklı bitkilerle besleyip, sağlık durumlarını gözlemleyerek yapılabilir. Bitkilerin etkileri gözlemlenir ve kuzeyde yaşayan sağlıklı şempanzeler ile karşılaştırma yapılır.
3. Şempanzelerde cilt ve hastalık olma sebeplerine ilişkin başka hangi varsayımlar ileri sürülebilir?
- Varsayım 1: Beslenme kaynaklarının kalitesi cilt hastalıklarını etkiliyor olabilir.
- Varsayım 2: Güneydeki şempanzelerin yaşadığı alanların hijyenik durumu hastalıklara sebep olabilir.
- Varsayım 3: Genetik farklılıklar şempanzelerde hastalık direncini etkiliyor olabilir.
Bu türden bilimsel gözlem ve deneylerle şempanzelerin sağlık sorunlarının kaynağını anlamak mümkündür.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.