9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 118-119-120-121 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 118-119-120-121 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Meb Yayınları Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 118-119-120-121 Konuya Başlarken - Etkinlik-1 - Etkinlik-2 - Etkinlik-3 - Etkinlik-4 Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları - Sayfa 118

Konuya Başlarken

Soru 1: Ahlak denince ne anlıyorsunuz?
Cevap: Ahlak, insanın doğru ve yanlış davranışlarını belirleyen değerler ve kurallar bütünüdür. İyi ile kötü arasındaki ayrımı yapmayı sağlayan, bireye yol gösteren bir rehberdir.

Soru 2: Sizce ahlakın kaynağı neler olabilir?
Cevap: Ahlakın kaynakları şunlardır:

  • Dinî kaynaklar: Kur’an-ı Kerim ve hadisler.
  • Toplumsal değerler: Gelenek ve görenekler.
  • Kültür ve aile eğitimi: İnsanların yetiştiği çevre.
  • Vicdan ve insan aklı: Bireyin iç muhasebesi.

Soru 3: Sizce bir davranışın iyi ya da kötü olduğuna hangi ölçütlere göre karar verilir?
Cevap: Bir davranışın iyi ya da kötü olduğuna;

  • Toplumun normlarına,
  • Dinî öğretilere,
  • Vicdana ve kişisel ahlaki değerlere,
  • Davranışın başkalarına zarar verip vermemesine göre karar verilir.

Soru 4: İslam ahlakı denince aklınıza neler geliyor?
Cevap: İslam ahlakı;

  • Dürüstlük,
  • Adalet,
  • Merhamet,
  • Sabır ve
  • Yardımlaşma gibi değerleri kapsar.
    Allah’a karşı sorumluluk bilinci, insanlara iyilik yapmak ve her durumda ahlaki kurallara uymak İslam ahlakının temel ilkeleridir.

Etkinlik 1: Merak Ediyorum

Adı: Merak Ediyorum
Amaç: İslam’da ahlakın mahiyetini sorgulayabilme.
Beceri: Sorgulama, iletişim.

Yönerge:

  1. Öğretmen rehberliğinde bir soru kutusu hazırlayınız.
  2. İslam’da ahlakın mahiyetine yönelik merak ettiklerinizle ilgili soruları kağıda yazınız ve kutuya atınız.
  3. Yeni sorular aklınıza geldikçe bunları da kutuya ekleyiniz.
  4. Kutudaki soruları sınıfta tartışarak değerlendiriniz.

Değerlendirme:

Soru: İslam ahlakının mahiyetine yönelik soru kutusuna attığınız soruları yazınız.

  • İslam ahlakı, insanın günlük yaşamında hangi değerleri ön planda tutar?
  • İslam ahlakında sabır ve hoşgörünün yeri nedir?
  • İslam’a göre iyi ve kötü davranışlar nasıl tanımlanır?
  • İslam ahlakı, toplumsal düzeni nasıl etkiler?
  • İslam ahlakında adaletin önemi nedir ve nasıl uygulanır?

Etkinlik 2: Not Tutuyorum

Adı: Not Tutuyorum
Amaç: İslam’da ahlakın mahiyeti hakkında bilgilerden çıkarım yapabilme.
Beceri: Sorgulama, bilgi okuryazarlığı.

Metinden Çıkarılacak Notlar:

  • Cahiliye Dönemi’nde ahlaki erdemler olsa da İslam ahlakı çok daha kapsamlıdır.
  • İslam ahlakı, yalnızca bireysel değil, toplumsal ve çevresel ilişkilerde de geçerlidir.
  • Tevhid inancına dayalı olması ve evrensel ilkeler getirmesi, İslam ahlakını diğer sistemlerden ayırır.
  • İslam’ın nihai gayesi, ahlaklı bireylerden oluşan ahlaklı toplumlar meydana getirmektir.
  • İslam ahlakı, bireyi daha iyiye ve güzele yönlendiren dinamik bir yapıya sahiptir.

Not: Detaylı cevaplar ve çıkarımlar için bir sonraki sayfa (Sayfa 119) incelenmelidir.


9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları - MEB Yayınları Sayfa 119

Başlık: İslam Ahlakının Mahiyeti
Tarih: 07/01/2025


Anahtar Kelimeler/Kavramlar

  1. Cahiliye Dönemi
  2. Tevhid Ahlakı
  3. Evrensel İlkeler
  4. Ahiret İnancı
  5. Sosyal ve Çevresel İlişkiler
  6. İslam’ın Nihai Gayesi
  7. İyilik ve Güzellik

Detaylı Açıklamalar

  • Cahiliye Dönemi Ahlakı: O dönemdeki ahlak anlayışı, genellikle atalara dayalı gelenekler ve kabileciliğe dayanıyordu.
  • Tevhid Ahlakı: İslam, Allah’a (cc) bağlılığı esas alarak yeni bir ahlak anlayışı getirdi.
  • Evrensel İlkeler: İslam ahlakı, zaman ve mekân fark etmeksizin herkes için geçerli kurallar sunar.
  • Ahiret İnancı: İslam ahlakını diğer sistemlerden ayıran en önemli özelliklerden biri, ahirete inanma temeline dayanmasıdır.
  • Sosyal ve Çevresel İlişkiler: İslam ahlakı, bireyin sadece insanlarla değil, Rabbiyle, çevreyle ve diğer canlılarla ilişkilerini de kapsar.
  • İslam’ın Nihai Gayesi: Amaç; ahlaklı bireylerden oluşan, ahlaklı bir toplum meydana getirmek ve ahlaklı bir dünya kurmaktır.
  • İyilik ve Güzellik: İslam ahlakı, insanları daima daha iyi ve güzel olana yönlendiren bir yapıya sahiptir.

Özet

İslam ahlakı, yalnızca insanlarla ilişkileri değil, Allah, çevre ve diğer canlılarla olan ilişkileri de düzenler. Tevhit inancına dayalı olup, ahiret inancı ile güçlendirilmiştir. Evrensel nitelikte olan İslam ahlakı, insanları sürekli olarak iyiye ve güzele yönlendiren bir sistemdir.


Değerlendirme

Soru: Aşağıdaki kontrol listesini kullanarak okuduğunuz metne yönelik Cornell tekniğiyle not alma sürecinizi değerlendiriniz.

Kontrol Listesi Evet Hayır
Ahlakın mahiyetiyle ilgili en az 3 anahtar kelime yazdım.
Ahlakın mahiyetiyle ilgili açıklamalar yazdım.
Ahlakın mahiyetiyle ilgili yazdığım açıklamaları özetledim.

Çıkarımlar

Soru: Aldığınız notlardan hareketle İslam ahlakının mahiyetiyle ilgili çıkarımlarınızı yazınız.

Cevap: İslam ahlakı, bireyin hayatındaki her ilişkiyi kapsayan ve düzenleyen evrensel bir sistemdir. Bu ahlak anlayışı, tevhit inancına dayalı olup, ahiret inancı ile desteklenmiştir. Allah’ın rızasını kazanmayı hedefleyen bu sistem, bireyleri ve toplumu daha iyiye yönlendirmeyi amaçlar. İslam ahlakı, yalnızca bireysel bir düzen değil, aynı zamanda toplumsal ve evrensel bir ahlak sistemidir. İyilik, adalet, sabır ve hoşgörü gibi değerleri ön planda tutar ve insanları erdemli bir yaşam sürmeye teşvik eder.


9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları - MEB Yayınları Sayfa 120

Ahlak Nedir?

Ahlak, insanın iyi ya da kötü olarak nitelendirilmesine yol açan manevi nitelikleri, huyları ve bu huylarla şekillenen davranışlarının bütünüdür. İyi huylar ve erdemli davranışlar güzel ahlak, kötü huylar ve çirkin davranışlar ise kötü ahlak olarak adlandırılır. Ahlak, bireylerin karakter yapısını ifade eder ve doğuştan gelen bir özellik olmakla birlikte; dinî inançlar, toplumsal değerler, aile, örf ve adetler gibi birçok etkenle şekillenir. Bu özellik, eğitim, tecrübe ve çevresel etkilerle değişebilir.

Ahlakın mahiyeti, ahlakın kaynağı, konusu, unsurları ve ahlaki tutum, davranış ile değerlerin neler olduğu gibi konuları kapsar. İnsan, akıllı ve iradeli bir varlık olarak davranışlarından sorumludur. Bu sebeple akıl, irade ve vicdan ahlakın temel kaynaklarıdır. Ayrıca toplumlar tarafından kabul edilen ahlak kuralları, sosyal düzenin sağlanmasında önemli bir yere sahiptir.


Etkinlik-3: Sözlük Hazırlıyorum

Ad: Sözlük Hazırlıyorum
Amaç: İslam’da ahlakın mahiyetiyle ilgili topladığı bilgiler üzerinden çıkarım yapabilme
Beceri: Sorgulama
Araç/Gereç: Genel ağ bağlantısı olan bir cihaz


Soru: Aşağıda verilen kelimelerin anlamlarını çeşitli sözlük ve ansiklopedilerden bularak kendi ifadelerinizle yazınız.

Edep: İnsanların toplumsal ilişkilerinde nezaket, saygı ve incelik göstermesidir. Edep, kişinin ahlaki güzelliklerini yansıtan davranış biçimidir.
Erdem: Ahlaki açıdan doğru, dürüst ve adil davranma yeteneğidir. İnsanlara faydalı olmayı hedefler.
Fazilet: Üstün ahlaki değerler ve mükemmellik anlamına gelir. Fazilet, kişinin iyiliğe ve hayra yönelme eğilimidir.
Fıtrat: İnsanların doğuştan sahip olduğu manevi ve ahlaki eğilimlerdir. Fıtrat, insanın Allah’a ve iyiye yönelme özelliğini ifade eder.
Huy: Bireyin günlük yaşamında sergilediği davranış alışkanlıklarıdır. Huylar, kişinin ahlaki yapısında önemli bir yere sahiptir.
Karakter: Kişinin kalıcı ahlaki özellikleri ve davranış biçimlerinin bütünüdür. Karakter, bireyin kimliğini oluşturur.
Mizaç: İnsanın duygusal yapısını ve tepkilerini belirleyen doğuştan gelen özelliklerdir. Mizaç, bireyin ahlaki duruşunu etkiler.
Şahsiyet: Bir insanın tüm ahlaki, manevi ve kişisel özelliklerinin bütünüdür. Şahsiyet, bireyin toplum içindeki duruşunu temsil eder.


Soru: Yukarıdaki kelimelerin ahlak kavramıyla ilişkisini yorumlayınız.

Cevap: Bu kelimeler, ahlakın bireysel ve toplumsal boyutlarını ifade eder. Edep, erdem ve fazilet gibi kavramlar, bireyin ahlaki güzelliklerini ve topluma katkı sağlayan değerlerini ifade ederken; fıtrat, mizaç ve karakter bireyin doğuştan gelen ya da sonradan şekillenen ahlaki yapılarını açıklar. Şahsiyet ise bireyin tüm bu özelliklerin harmanlanmasıyla oluşan kişisel duruşunu temsil eder. Ahlakın bireysel boyutu ile toplumsal düzen arasındaki ilişkiyi vurgular.


9. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları - MEB Yayınları Sayfa 121


Etkinlik-4: Ahlakın Kaynağı

Adı: Ahlakın Kaynağı
Amaç: İslam’da ahlakın mahiyetini sorgulayabilme
Beceri: Sorgulama

Etkinlikte, toplumda iyi ya da kötü olarak değerlendirilen çeşitli davranışlar belirlenmiş ve bu davranışların dayanakları (din, toplum, vicdan) dikkate alınarak grup arkadaşlarıyla birlikte değerlendirme yapılmıştır. Gıybet, yalan söylemek ve hırsızlık gibi kötü davranışların yanı sıra, yardımseverlik, sadaka vermek ve empati kurmak gibi iyi davranışlar ele alınmıştır. Grup değerlendirmesi sonucunda, toplumun genel ahlaki değerleri ile grup kararlarının örtüştüğü gözlemlenmiştir.


Davranış İyi / Kötü Dayanaklar Grup Değerlendirmesi
Gıybet Kötü Din, toplum, vicdan Kötü olduğuna karar verdik.
Yardımseverlik İyi Din, toplum, vicdan İyi olduğuna karar verdik.
Hırsızlık Kötü Din, hukuk, toplum Kötü olduğuna karar verdik.
Sadaka Vermek İyi Din, toplum, vicdan İyi olduğuna karar verdik.
Yalan Söylemek Kötü Din, toplum, vicdan Kötü olduğuna karar verdik.
Empati Kurmak İyi Vicdan, toplum İyi olduğuna karar verdik.

1. Gıybet iyi mi yoksa kötü bir davranıştır?
Cevap:
Gıybet kötü bir davranıştır. Dayanakları din, toplum ve vicdandır.

2. Yardımseverlik nasıl bir davranıştır?
Cevap:
Yardımseverlik iyi bir davranıştır. Dayanakları din, toplum ve vicdandır.

3. Hırsızlık iyi mi yoksa kötü bir davranıştır?
Cevap:
Hırsızlık kötü bir davranıştır. Dayanakları din, hukuk ve toplumdur.

4. Sadaka vermek toplumda nasıl değerlendirilir?
Cevap:
Sadaka vermek iyi bir davranıştır. Dayanakları din, toplum ve vicdandır.

5. Yalan söylemek doğru bir davranış mıdır?
Cevap:
Yalan söylemek kötü bir davranıştır. Dayanakları din, toplum ve vicdandır.

6. Empati kurmanın ahlaki değeri nedir?
Cevap:
Empati kurmak iyi bir davranıştır. Dayanakları vicdan ve toplumdur.


Değerlendirme:

Soru: Çalışmanızı karekodda verilen grup değerlendirme formunu doldurarak değerlendiriniz.

Cevap: Etkinlikteki tabloyu grup olarak değerlendirdik ve toplumda kabul edilen ahlaki değerlerle grup yargılarımızın örtüştüğünü gördük. Bu durum, İslam ahlakının hem bireysel hem toplumsal yaşamda ortak bir ahlak çerçevesi sunduğunu gösteriyor.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.