9. Sınıf Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü Ders Kitabı Sayfa 179-180-181-182 Cevapları Ferman Yayıncılık
2.4. Konu Sonu Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları
9. Sınıf Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü Ders Kitabı Cevapları Ferman Yayınları Sayfa 179
1. Kaza, ölü ve yaralı sayısı gün ışığı durumuna göre ne zaman daha fazladır? Bunun nedenini nasıl açıklayabilirsiniz?
Cevap: Gündüz. Çünkü gündüz saatlerinde araç ve yaya trafiği daha yoğun olduğu için kaza, ölü ve yaralı sayısı fazladır.
2. Alaca karanlıktaki kaza sayısının geceki kaza sayısından çok az olduğu görülmektedir. Bu durumu nasıl açıklayabilirsiniz?
Cevap: Alaca karanlık süresi gün içinde çok kısa olduğu için kaza sayısı da azdır.
3. Gündüz kaza sayısının oranı, ölü ve yaralı sayısının oranından yüksektir. Oysa gece kaza sayısının oranı, ölü ve yaralı sayısından düşüktür. Bunun nedeni ne olabilir?
Cevap: Gündüz kazaları genellikle hafif hasarlıdır çünkü görüş daha iyidir. Gece ise az sayıda kaza olur ancak bu kazalar daha ölümcül olabilir çünkü görüş bozulur ve refleksler azalır.
4. Tablodaki toplamlara bakıldığında yaralı sayısı kaza sayısından çok fazladır. Bunun nedenleri neler olabilir?
Cevap: Bir kazada birden fazla kişinin yaralanması mümkündür. Ayrıca emniyet kemeri kullanmama ve hız gibi faktörler yaralı sayısını artırabilir.
5. Trafik kazalarını azaltmanın öncelikli yolu ne olabilir? Açıklayınız.
Cevap: Trafik eğitimi ve kurallara uymanın teşvik edilmesi en öncelikli yoldur.
6. Yayaların hatalı olduğu trafik kazalarının nedeni, yayaların hangi hatası ya da hataları olabilir?
Cevap: Trafik ışıklarına uymamak, dikkatsizce yola çıkmak ve cep telefonu kullanmak başlıca hatalardır.
7. İnsanların neden olduğu kazalarda aktif olarak trafiğin içinde olan sürücü, yolcu ve yayalardan, en az etkili olanı hangisidir? Bu durumu nasıl açıklarsınız?
Cevap: Yolculardır. Çünkü aracın kontrolü sürücüde, yol güvenliği ise yayalarda olur.
8. Ülkemizdeki kara, hava, deniz ve demir yollarındaki trafik kazalarının en büyük kısmının kara yollarında meydana gelmesinin nedenini nasıl açıklayabilirsiniz?
Cevap: Kara yolları en yaygın kullanılan ulaşım türüdür. Bu yüzden kaza oranı da fazladır.
9. Yol kenarlarındaki kaplamalara yapılmış ses ve titreşim sağlayan sarsma bantları niçin yapılır?
Cevap: Sürücüyü uyarmak, şerit ihlalini önlemek ve dikkatini toplamak için yapılır.
10. Seyir hâlindeki bir aracın hızının yüksek olup olmadığına karar verirken nelerin göz önünde bulundurulması gerekir?
Cevap: Hız sınırı levhaları, yol durumu ve hava şartları dikkate alınmalıdır.
11. Trafikte seyreden araçlar arasındaki uzaklık yani takip (izleme) mesafesi ne kadar olmalıdır?
Cevap: Takip mesafesi, aracın hızı yarıya bölünerek belirlenir (örnek: 90 km/s hızda 45 metre).
12. Geçirdikleri trafik kazasında anne ve babasını kaybeden çocukların içine düştükleri bu yıkımdan kurtarılmaları için nasıl bir tedavi uygulanmalıdır?
Cevap: Psikolojik destek ve sosyal yardım sağlanmalıdır.
13. Ülkemizde çok fazla trafik kazasının olması, trafik kurallarının yetersizliğinden olabilir mi? Neden?
Cevap: Hayır. Asıl neden kurallara uyulmaması ve denetimsizliktir.
14. Kara yolu kaplaması üzerinde 80 sayısı yazılıysa bu ne anlama gelir?
Cevap: O yolda izin verilen azami hız sınırı 80 km/s’tir.
15. Sürücü belgelerinin farklı sınıflarda olmasını sağlayan ölçüt nedir?
Cevap: Kullanılacak taşıtın türü, motor gücü ve ağırlığıdır.
16. Kara yolu taşıtlarının çevreye olumsuz etkileri nelerdir?
Cevap: Hava kirliliği, gürültü kirliliği, trafik sıkışıklığı ve doğal çevrenin tahribatı.
9. Sınıf Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü Ders Kitabı Cevapları Ferman Yayınları Sayfa 180
Aşağıdaki kutucuklarda bazı ifadeler ve yanlarında altıgen kutucuklar verilmiştir. Altıgen kutucuklara, ifadeler doğruysa “D”, yanlışsa “Y” yazınız. Verilen ifade yanlışsa yanındaki noktalı alana doğrusunu yazınız.
1- Kara yolunda hareket eden araçların karıştığı ölüm, yaralanma ya da maddi kayıplarla sonuçlanan olaylar trafik kazası olarak adlandırılır.
Doğru (D)
2- Trafik kazalarının önemli nedenleri genel olarak; insan (sürücü, yolcu, yaya), araç, yol ve iklim koşullarıdır.
Doğru (D)
3- Ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarındaki yolcu kusur oranları, yaya kusur oranlarından daha fazladır.
Yanlış (Y) – Doğrusu: Yaya kusur oranları yolcu kusur oranlarından daha fazladır.
4- Aşırı sıcaklarda terleme, reflekslerde yavaşlama, isteksizlik, görme bozukluğu, uyku gelmesi nedeniyle sürücü sık sık dinlenmelidir.
Doğru (D)
5- Ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarına neden olan sürücü kusurlarının en önemlisi trafik güvenliği kurallarına uymamasıdır.
Yanlış (Y) – Doğrusu: En önemli neden dikkat dağınıklığı ve hız sınırlarına uyulmamasıdır.
6- “Sarsma bandı”, titreşimli ikazla sürücüyü gittiği şeritten ayrıldığı ya da beklenmeyen trafik ve yol koşullarına yaklaştığında uyarır.
Doğru (D)
7- Trafik kazalarının bireylerde neden olduğu fiziksel ve psikolojik etkiler kısa sürede düzelebilir.
Yanlış (Y) – Doğrusu: Bu etkiler uzun süre devam edebilir.
8- Rehabilitasyonla trafik kazası sonucu engelli duruma gelen kişiler, sorunları ortadan kaldırılarak ya da azaltılarak topluma kazandırılabilir.
Doğru (D)
9- Sürücülerin seyir hâlinde telefonla görüşmesinde bir sakınca yoktur.
Yanlış (Y) – Doğrusu: Seyir hâlinde telefonla görüşmek dikkati dağıtır ve kazaya neden olabilir.
10- Sürücülerin her döner kavşakta sinyal vermesi zorunlu değildir.
Yanlış (Y) – Doğrusu: Sürücülerin her döner kavşakta sinyal vermesi zorunludur.
9. Sınıf Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü Ders Kitabı Cevapları Ferman Yayınları Sayfa 181
C- Aşağıdaki cümlelerde noktalı yerlere, sağda verilen sözcüklerden uygun olanını seçerek yazınız.
1. Kara yolunda hareket hâlindeki bir ya da daha fazla aracın karıştığı ölüm, yaralanma ve maddi zararla sonuçlanmış beklenmedik olaya trafik kazası denir.
2. İstatistiklere göre sürücülerin yaptıkları kural ihlalleri kara yollarındaki kazaların en önemli nedenidir.
3. Sürücünün yorgun ve uykusuz olması, direksiyonda dikkatinin daha çabuk dağılmasına, görme bozukluklarına ve performansının düşmesine neden olarak kazalara zemin hazırlar.
4. Kara yolunda ilerlerken bir engelle karşılaşan sürücünün hızı ne kadar yüksekse istediği yerde durma olasılığı da o kadar zor olduğu için kaza yapma riski artmaktadır.
5. Özellikle kavşaklarda uyulmadığı zaman kazalara neden olabilen önemli hata, trafik ışığı ihlalidir.
6. Sisli ve kapalı havalarda yoldaki görüş mesafesini artırabilmek için sürücülerin sis lambaları kullanmaları kazaları önlemede etkilidir.
7. Sürücünün dikkat, algılama, kavrama ve ani karar verme özelliklerini olumsuz yönde etkileyen alkol kullanımı kazaların önemli nedenlerinden biridir.
8. Sürücülerin uyuşturucu madde kullanması bulanık görme, çift görme, gözlerde kayma, kaslarda zayıflama gibi olumsuzluklara neden olur.
9. Trafik kazası sonunda yaralanarak kısmen engelli duruma gelen bir kişinin rehabilitasyon uygulanarak topluma yeniden kazandırılması sağlanabilir.
10. Görevi sırasında bazı araçların, can ve mal güvenliğini tehlikeye atmadan, trafik kısıtlama ve yasaklarına uymadan ilerlemelerine geçiş üstünlüğü denir.
11. Kara yollarındaki kaza sırasında ölüm ve yaralanmaların en aza indirilmesi amacıyla tüm araçlarda emniyet kemeri bulunması ve bunun kullanılması zorunludur.
12. Sürücü ve yayaların trafikteki davranışlarını düzenleyen ve öncelikle uyulması gereken trafik düzenleyicisi trafik görevlisi denilen kişidir.
9. Sınıf Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü Ders Kitabı Cevapları Ferman Yayınları Sayfa 182
1. Afişte ne anlatılmak isteniyor?
Afişte, motosiklet sürücülerinin trafik güvenliğini sağlamaları için kask takmalarının hayati önemde olduğu vurgulanmaktadır. "Kontrol Sende" ifadesiyle sürücülerin dikkatli olmaları gerektiği mesajı verilmektedir.
2. Motosiklet kullanmak isteyen bir kişi motosiklet alırken hangi yardımcı araç gereci de almak zorundadır?
Motosikletle birlikte kask, koruyucu kıyafet, eldiven ve dizlik gibi güvenlik ekipmanları da alınmalıdır.
3. Motosiklet sürücüsü yardımcı araç gereci hangi amaçla kullanır?
Bu araç gereçler, olası bir kazada vücudu, başı ve uzuvları koruyarak ciddi yaralanmaları ve ölümleri önlemek amacıyla kullanılır.
4. Motosiklet sürücüsünün yardımcı araç gereç kullanmamasının bir yaptırımı var mıdır?
Evet. Özellikle kask takmamak trafik cezasına neden olur. Ayrıca sürücünün güvenliği açısından da büyük risk oluşturur.
5. Aşağıdakilerden hangisi, motosiklet sürücüsünün kullanmak zorunda olduğu yardımcı araç gereçlerden biri değildir?
Cevap: D) Deri mont
6. Motosiklette ikinci bir kişi de taşınıyorsa bu kişinin yardımcı araç gereçlerden hangisini kullanma zorunluluğu yoktur?
Cevap: E) Boyunluk
7. İkiden fazla motosiklet, taşıt yolunun bir şeridinde yan yana sürülemez.
Doğru
8. Motosiklette sürücüden başka oturma yeri yoksa ikinci bir kişi, oturma yeri varsa bir kişiden fazla insan bindirilemez.
Doğru
9. Motosiklet sürücüsü elinde bagaj, paket gibi eşyalar taşıyamaz.
Doğru
10. Motosiklet, motoru çalıştırılmadan başka bir araca bağlanarak sürülebilir.
Yanlış
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.