Atasözleri Metni Cevapları (4. Sınıf Türkçe)
Atasözleri Metni Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 155 Cevabı
HAZIRLANALIM
Soru: Yaptığınız araştırmanın sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.
Atasözleri
- İşleyen demir ışıldar (pas tutmaz)
- Emek olmadan yemek olmaz.
- Er olan ekmeğini taştan çıkarır.
Soru: “Atasözleri” metnini sessiz okuyunuz. Okuma sürecinde zihninizde oluşan soruları 1. etkinliğe yazınız.
ATASÖZLERİ
1. Emek olmadan (emeksiz) yemek olmaz.
Yaşayabilmek, harcayabilmek için çalışıp kazanmak gerektir.
2. Emmim, dayım kesem; elimi soksam yesem.
Bir kimsenin minnetsiz, rahat rahat harcayacağı para amcasının, dayısının verdiği değil, kendisinin kazandığı paradır.
3. En kolay iş, yemek; çiğnemeden yutulmaz.
Emek çekilmeden yapılan iş yoktur. Emek çekilmeden yapılıyor gibi görünen “yemek yemek” bile “çiğneme” emeği ile gerçekleşir.
4. Ekmeden biçilmez.
a) Emek harcanmadan verim alınmaz.
b) Kendisine karşı fedakârlık yapmadığın kimseden sana karşı özveride bulunmasını bekleyemezsin.
5. Eken biçer, konan göçer.
Her davranış, doğal sonucuna varır. Örneğin emek verip ekin eken, ürün alır. Gezmekte olup da bir yerde konaklayan, kuşkusuz oradan başka yere gider.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 156 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Okuma sürecinde zihninizde oluşan soruları aşağıya yazınız. Gruplara ayrılarak bu sorulara cevap arayınız. Daha sonra cevaplarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
1. Tüm atasözleri mecaz anlamlı mıdır?
Hayır, gerçek anlamlı atasözleri de vardır. Bugünün işini yarına bırakma, gibi.
2. Atasözlerini söyleyen kişiler belli midir?
Hayır, atasözlerini söyleyen kişiler belli değildir.
3. Atasözlerinin öğüt verici özelliği var mıdır?
Evet, vardır. Mesela “Güvenme varlığa, düşersin darlığa.” atasözü doğrudan öğüt vermektedir.
2. ETKİNLİK
Soru: Atasözleri” metninde geçen bazı kelimelerin anlamları aşağıda verilmiştir. Anlamlardan ve verilen harflerden hareketle bu kelimeleri belirleyerek kutucuklara örnekteki gibi yazınız.
- Anlam: Amca.
Kelime: E M M İ - Anlam: Ağza alınan bir şeyi dişler arasında ezmek, öğütmek.
Kelime: Ç İ Ğ N E M E K - Anlam: Bir işin yapılması için harcanan beden ve kafa gücü, mesai, zahmet.
Kelime: E M E K - Anlam: Bir amaç uğruna veya gerçekleştirilmesi istenen herhangi bir şey için kendi çıkarlarından vazgeçme.
Kelime: Ö Z V E R İ - Anlam: Yapılan bir iyiliğe karşı kendini borçlu sayma, gönül borcu.
Kelime: M İ N N E T
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 157 Cevabı
3. ETKİNLİK
1- Bir kişinin en kolay harcadığı para hangisidir?
Cevap: Bir kişinin en kolay harcadığı para, kendisinin kazandığı paradır.
2- Emek harcamadan hiçbir işin yapılamayacağı hangi örnekle açıklanmıştır?
Cevap: Emek harcamadan hiçbir işin yapılamayacağı, yemek yemek örneğiyle açıklanmıştır.
3- Kimden özveride bulunması beklenemez?
Cevap: Kendisine karşı fedakârlık yapmadığımız kimseden özveride bulunması beklenemez.
4- Okuduğunuz metindeki atasözlerinde hangi konu üzerinde durulmuştur?
Cevap: Okuduğunuz metindeki atasözlerinde çalışmak ve emek göstermek üzerinde durulmuştur.
4. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki ifadeler okuduğunuz metne göre doğru ise ifadenin başına “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
1. (D) “Çiğnemeden yutulmaz.” atasözüyle “Emek olmadan yemek olmaz.” atasözü aynı konuyu işlemektedir.
2. (Y) Atasözlerinde arkadaşlık, dostluk gibi konular ele alınmıştır.
3. (D) “Emmim, dayım kesem; elimi soksam yesem.” atasözünde bir kişi için en değerli şeyin kendi alın teri olduğu vurgulanmıştır.
4. (Y) “En kolay iş yemek, çiğnemeden yutulmaz.” atasözünde bazı işlerin emek harcanmadan yapılabileceği söylenmiştir.
5. (D) “Eken biçer, konan göçer.” atasözünün konusu ile “Ne ekersen onu biçersin.” atasözünün konusu aynıdır.
5. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki öğrencilerden hangisinin “Atasözleri” metniyle ilgili ifadesi doğrudur? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: “Atasözleri ve anlamları verilerek okuyucu bilgilendirilmiştir.”
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 158 Cevabı
6. ETKİNLİK
Aşağıdaki metni okuyunuz.
Soru: Bu metni, “Atasözleri” metni ile konu bakımından karşılaştırınız.
Atasözleri: Bazı atasözlerinin doğrudan anlamlarının verilmesi
Kendi Düşen Ağlamaz: Bir atasözünün anlamının hikâyeleştirilerek anlatılması
Kendi Düşen Ağlamaz adlı metin, çelik tencere ve toprak çömleğin bir gezinti sırasında yaşadığı olayları anlatır. Metinde arkadaşlık, dikkat ve öngörü temaları işlenmiştir.
b. Bu metni, “Atasözleri” metni ile konu bakımından karşılaştırınız.
- Atasözleri Metni Konusu: Bazı atasözlerinin anlamları ve günlük hayatta kullanılma şekilleri.
- Kendi Düşen Ağlamaz Metni Konusu: “Kendi düşen ağlamaz” atasözünün hikâyeleştirilmiş bir anlatımıyla öğüt verilmesi.
7. ETKİNLİK
Soru: “Emek olmadan, yemek olmaz.” atasözüyle ilgili bir konuşma yapınız. Bu konuşmanızda “Atasözleri” metninde öğrendiğiniz aşağıdaki kelimeleri anlamlarına uygun olarak kullanmaya dikkat ediniz.
kazanmak-harcamak-özveri-emek-para-rahat
Sevgili Öğretmenim ve Arkadaşlarım,
“Emek olmadan, yemek olmaz.” atasözü bize, hayatta her şeyin çalışarak ve çabalayarak elde edilebileceğini anlatır. Kazanmak için önce çaba göstermeli ve emek harcamalıyız. Örneğin, bir çiftçi toprağı ekip biçmeden, ürün elde edemez. Özveri ve çalışkanlık, hayatın her alanında başarıya ulaşmamızı sağlar. Para ve rahat bir yaşam istiyorsak, bunun bedelinin emek olduğunu unutmamalıyız. Başarıya ulaşmak için önce sabırla çalışmalı, ardından meyvelerini toplamalıyız.
Teşekkür ederim.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 159 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Beyza ile Yusuf, atasözü tamamlama oyunu oynamaktadır. Beyza’nın söylediği atasözünü Yusuf, Yusuf’un söylediği atasözünü de Beyza tamamlayacaktır. Buna göre Beyza ile Yusuf aşağıda kelimeleri kullanarak atasözlerini nasıl tamamlamış olabilir?
kıymeti-çoğundan-hoş-yiyecek
- Beyza: Ekmeğin büyüğü, hamurun çoğundan olur.
- Yusuf: Davulun sesi uzaktan hoş gelir.
- Beyza: Ek tohumun hasını, çekme yiyecek yasını.
- Yusuf: Gençliğin kıymeti ihtiyarlıkta bilinir.
9. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda kısa çizginin (-) kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.
a. Satıra sığmayan kelimeler bölünürken satır sonuna konur.
b. Kelimeler arasında “-den…-a, rşı ve, ile, ila, arasında” anlamları vermek için kullanılır.
c. Heceleri göstermek için kullanılır.
a) Satıra sığmayan kelimeler bölünürken satır sonuna konur.
Örnek: “Mahalle” kelimesi ma-hal-le şeklinde hecelerine ayrılır.
b) Kelimeler arasında “-den…-a, ve, ile, ila, arasında” anlamları vermek için kullanılır.
Örnek: Fenerbahçe-Galatasaray maçı golsüz bitti.
c) Heceleri göstermek için kullanılır.
Örnek: Hikâyenin sonunda köyden ta-şınırlardı.
10. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde kısa çizgi (-) gereksiz kullanılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Birinci Dünya Savaşı 1914-1918 yılları arasında oldu. ()
Bu kelimeyi Türkçe-Osmanlıca Sözlük’te bulabilirsin. ()
Sen de kendine iyi-kötü bir iş bulup çalışmalısın. (✓)
Adana-Kayseri arasındaki kara yolunda çalışmalar sürüyor. ()
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 160 Cevabı
11. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda çelik çomak oyununun nasıl oynandığı açıklanmıştır. Ancak oyunun son altı aşaması karışık olarak verilmiştir. Oynanış biçimine göre bu aşamaları sıralayarak numaralandırınız.
Bu oyun iki grup arasında oynanır. Gruplar en az ikişer kişiden oluşur. Oyunda biri 30 santimetre, diğeri ise 70 santimetre olan iki sopa kullanılır. Düz bir yere çizgi biçiminde küçük bir çukur açılır. Çukurdan 20 adım geriye bir çizgi çizilir. Oyunda ebe yoktur. Oyuna başlayacak grubu belirlemek için seçim yapılır. Seçimi kazanan grup oyuna başlamak için hazırdır.
(2) Oyuna ilk başlayan kişi önceden çizilen çizgiden elindeki küçük sopayı çukur üzerindeki sopaya atar.
(1) Önce karşı gruptan bir kişi elindeki uzun sopayı önceden açılan çukurun üzerine yatay olarak koyar.
(3) Sopaya vurabilirse oyuna başlar.
(6) Oyun bu şekilde devam eder.
(5) Küçük sopanın düştüğü yere kadar oyunu kaybeden grubun oyuncuları sekerek gider.
(4) Elindeki büyük sopa ile küçük sopayı havaya kaldırır ve ona vurur.
Soru: Arkadaşlarınızla oynadığınız bir oyunun aşamalarını aşağıya yazınız.
Yakan Top Oyunu:
- Oyuncular iki eşit gruba ayrılır.
- Grup üyelerinden biri topu kullanarak karşı takım oyuncularını hedef alır.
- Topla vurulan oyuncular oyun alanından çıkar.
- Eğer bir oyuncu topu yere düşmeden yakalarsa, bir "can" kazanır.
- Tüm oyuncular vurulunca gruplar yer değiştirir.
- Oyun, belirlenen zaman içinde en fazla oyuncu vurmayı başaran takımın kazanmasıyla sona erer.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru: https://bit.ly/3Hgof6l linkinden bir masal okuyunuz (“Tarladaki Hazine”
metninin 7. etkinliğine yöneliktir.).
Cevap: Linkten Keçi ile Çoban’ın Kızı masalını okudum.
Keçi ile Çoban’ın Kızı
Çobanlardan biri, akşam olunca çiftliğe götürmek için keçileri toplamaya başlamış. Keçilerden biri çobanı dinlememiş, otlamaya devam etmiş. Çoban’ın kızı da babasına yardım ediyormuş. Keçinin söz dinlemediğini görünce sinirlenmiş. Yerden bir taş alıp fırlatmış. Rastlantı bu ya, taş gidip keçinin boynuzunu kırmış.
Çoban’ın kızı telaşa kapılmış:
— Aman keçi kardeş! Ben ettim, sen etme! Sakın boynuzunu kırdığımı ağaya söyleme...
Keçi ona bakmış ve şöyle demiş:
— Diyelim ki ben söylemedim. Boynuzumun kırıldığını nasıl saklarız? Ağa bunu görmeyecek mi?
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.