Bir Sıcak Çorbada Anadolu Metni Cevapları (7. Sınıf Türkçe)
Bir Sıcak Çorbada Anadolu Metni Cevapları
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 179 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: Bir işin yapılış yöntemini açıklama ve belirtmeye tarif, tarifin anlatıldığı yazılara da “tarifname” denir. “Gelecek Derse Hazırlık” kapsamında araştırdığınız çorbanın tarifini görsellerle destekleyerek A4 kâğıdına bir tarifname hazırlayınız. Tarifnamenizi sınıf panonuzda arkadaşlarınızla paylaşınız.
Ezogelin Çorbası Tarifi
Malzemeler:
- 1 çay bardağı kırmızı mercimek
- 2 yemek kaşığı bulgur
- 2 yemek kaşığı pirinç
- 1 adet kuru soğan
- 2 diş sarımsak
- 2 yemek kaşığı un
- 2 yemek kaşığı tereyağı
- 1 yemek kaşığı domates salçası
- 6 su bardağı su (veya tavuk suyu)
- 1 tatlı kaşığı nane
- 1 çay kaşığı pul biber
- Tuz ve karabiber
Yapılışı:
1️⃣ Tereyağını tencereye alın, ince doğranmış soğan ve sarımsağı kavurun.
2️⃣ Unu ekleyip kokusu çıkana kadar kavurun.
3️⃣ Salçayı ekleyip karıştırın.
4️⃣ Yıkanmış mercimek, bulgur ve pirinci ekleyin.
5️⃣ Üzerine suyu ekleyip kaynamaya bırakın.
6️⃣ Kaynadıktan sonra kısık ateşte malzemeler yumuşayana kadar pişirin.
7️⃣ Pişen çorbayı blenderdan geçirin.
8️⃣ Tuz, karabiber, nane ve pul biber ekleyerek 5 dakika daha kaynatın.
Servis: Çorbayı sıcak olarak servis edin, limon dilimleriyle süsleyebilirsiniz.
Metni, noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.
Bir Sıcak Çorbada Anadolu
Bir sıcak çorbamızı içiniz.” diyerek sizi evine davet eden Anadolu insanı, geleneksel konukseverliğini önce çorbada başlatır. Çorba, Anadolu sofrasının buram buram tüten ilk ikram kâsesidir. Çorbanın bedene güç, dertlere derman olduğunu söyleyen şair, şiirini şu dörtlükle tamamlar:
İllet-i cû’ya deva, mağz-ı gıdadır çorba.
Âlemin sevgilisi dense sezadır çorba,
Ağnıya dostu, muhibb-i fukaradır çorba.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 181 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki kelime ve kelime gruplarını açıklayan ifadeleri bulunuz. Açıklamaların yanında yer alan yoncayı, eşleştiği yoncanın renginde boyayınız.
- İkram → Konuk ağırlama.
- Lokman Hekim → Rivayetlere göre bir yandan hastalıkları tedavi ederken bir yandan da hikmetli sözler söyleyerek insanlara doğruyu gösteren ve Kur’an’da da adı geçen kişi.
- İftar → Oruç açma, oruç bozma; iftar yemeği.
- Hasan Can → İsfahanlı Türk mûsikî bestekârı ve Yavuz Sultan Selim’in yakın arkadaşı.
- Hünkâr → Osmanlılarda yalnız padişahlar için kullanılan bir unvan.
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1. Soru: Okuduğunuz metinde çorbanın hangi faydalarından bahsedilmektedir?
Cevap: Çorba kana kuvvet, göze ışık verir, açlığı giderir, bedene güç verir ve dertlere derman olur.
2. Soru: Metinde çorbanın geçtiği edebî ürünlerden hangilerine yer verilmiştir?
Cevap: Şiir, atasözü ve tekerlemeye yer verilmiştir.
3. Soru: Metinde Anadolu insanının hangi geleneklerine atıf yapılmıştır?
Cevap: Misafirperverlik, misafire ikram, birlikte iş yapma (imece) ve ramazan ayında iftar için eve misafir alma geleneklerine değinilmiştir.
4. Soru: Günümüzde kullanılan “tarhana” kelimesi hangi ifadenin biçim değiştirmesiyle oluşmuştur?
Cevap: "Darhane" kelimesinin değişmesiyle oluşmuştur.
3. ETKİNLİK
Soru: Okuduğunuz metinde yer alan öyküyü olayların oluş sırasına bağlı kalarak özetleyiniz.
Cevap: Yavuz Sultan Selim, ramazan ayında Edirne’de dostu Hasan Can ile kıyafet değiştirerek sokakları gezer. İftar saati yaklaşırken, sokaklarda evler birbirini konuk etmeye davet etmektedir. Yavuz Sultan Selim ve Hasan Can, iftar topunun atılmasıyla birlikte, bir evin önünde konuk olurlar. İçeri girdiklerinde, evde sadece bir kâse çorba ve sıcak pideler vardır. Ev sahibi, misafirinin Yavuz Sultan Selim olduğunu öğrendiğinde endişelenir ancak Sultan, ev sahibine iltifat ederek moral verir. Ev sahibi, çorbanın adının “darhane çorbası” olduğunu, yani fakirler için yapılan bir çorba olduğunu söyler. Bu olaydan sonra, bu çorbanın adı “darhane çorbası” olarak kalır ve günümüzde "tarhana çorbası" olarak bilinir. Çorbanın ve yemeğin Anadolu’daki önemi vurgulanarak, çorbanın sofralarda her zaman baş tacı olduğu anlatılır.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 182 Cevabı
4. ETKİNLİK
Soru: Okuduğunuz metni aşağıdaki formda yer alan maddelere göre değerlendiriniz.
Maddeler | Evet | Hayır |
---|---|---|
1. Metinde konu ile ilgili şiir, atasözü, tekerleme ve öyküye yer verilmiştir. | ✅ | |
2. Metinde düşünceyi geliştirme yollarından yalnızca "tanımlama" ve "örneklendirme" kullanılmıştır. | ✅ | |
3. Metinde gerçek ve kurgusal cümleler yer almaktadır. | ✅ | |
4. Metne, içeriğe uygun bir başlık verilmiştir. | ✅ | |
5. Metinde farklı yazı karakterleri ile yazılmış ifadeler vardır. | ✅ | |
6. Metnin görsel içeriği ile uyumludur. | ✅ | |
7. Metinde öyküleyici, açıklayıcı, tartışmacı ve betimleyici anlatım biçimlerinin tamamı kullanılmıştır. | ✅ | |
8. Metinde hem öznel hem de nesnel cümleler yer almaktadır. | ✅ |
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki metni oluşturan cümlelerde hangi anlam ilişkileri vardır? İşaretleyiniz.
Tirşik çorbasını, diğer adıyla yılanotu çorbasını hiç duydunuz mu? Maraş’ta ondan “Andırın Doktoru” diye de bahsederler. Tirşik çorbasının bu namı alması gayet normaldir çünkü faydaları saymakla bitmez: Grip, nezle gibi soğuk algınlıklarına karşı vücudun direncini artırır. Kansere karşı vücut hücrelerini korur ve kanserli hücrenin yayılmasını engeller. Sindirim ve boşaltım sistemini düzenler. Fayda konusunda bizim meşhur tarhana çorbasının tirşik çorbasından kalır yanı yoktur. Onun da vücuttan toksinleri attığı, bağışıklığı güçlendirdiği, sindirim sistemine iyi geldiği bilinir. Tarhananın faydaları bunlarla da bitmez: Tarhana; beyni güçlendirir, vücuttaki fazla tuzu atar, yorgunluğu alır… Galiba bizim fukara çorbası, tirşik çorbasını alt mı etti ne? Dünya kadar faydası var! Bu karşılaştırmayı bir kenara bırakarak Anadolu insanının sözüne kulak verelim. Onlar çorba için “Çorba, bir yürek yağmurudur.” diyerek çorbaya yapılabilecek en büyük iltifatı yapmışlar. Çorba ikram edeniniz bol olsun efendim!
✅ Neden-sonuç
✅ Abartma
✅ Karşılaştırma
❌ Amaç-sonuç
✅ Örneklendirme
❌ Koşul
Soru: Metinde kullanılan “Çorba, bir yürek yağmurudur.” atasözünün metne olan katkısını yazınız.
Cevap: Bu atasözü, çorbanın sadece besleyici bir yemek olmanın ötesinde, insanın içini ısıtan, huzur veren ve paylaşımı simgeleyen bir öğün olduğunu vurgulamaktadır. Metindeki misafirperverlik ve yardımlaşma kavramlarını güçlendirerek, Anadolu insanının sıcak ve cömert yapısını okuyucuya daha iyi aktarmaktadır.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 182 Cevabı
5. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerde yer alan ek-fiilleri işaretleyiniz ve bu ek-fiilleri örnekteki gibi olumsuz çekimleyiniz.
1. Çorba, Anadolu sofrasının ilk ikram kâsesidir.
Çorba, Anadolu sofrasının ilk ikram kâsesi değildir.
2. Tüm yiyecek bu.
Tüm yiyecek bu değil.
3. Yavuz Sultan Selim’in yakın arkadaşı Hasan’mış.
Yavuz Sultan Selim’in yakın arkadaşı Hasan değilmiş.
4. İstediği çorbayı hemen anlarım.
İstediği çorba değilse hemen anlarım.
5. Yavuz Sultan Selim ve Hasan Can o anda kerpiç bir evin kapısı önündedirler.
Yavuz Sultan Selim ve Hasan Can o anda kerpiç bir evin kapısı önünde değillerdir.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru: Size en yakın kütüphanelerden birine giderek Nasrettin Hoca fıkralarına yer veren bir kitap bulunuz. Kitaptaki fıkralardan beğendiğiniz bir tanesini seçiniz. Fıkrayı küçük bir kartonun üzerine yazınız. Bu fıkradan yola çıkarak bir slogan oluşturunuz. Kartonun arka yüzüne, oluşturduğunuz sloganı yazınız.
Soru 1: Nasrettin Hoca fıkralarına yer veren bir kitap bulup bir fıkra seçiniz.
Cevap 1: "Nasrettin Hoca ve Kazanın Doğurduğu" fıkrasını seçtim.
Soru 2: Seçtiğiniz fıkrayı küçük bir kartonun üzerine yazınız.
Cevap 2: "Bir gün Nasrettin Hoca komşusundan bir kazan ödünç alır. Bir süre sonra kazanın içine küçük bir tencere koyarak geri verir. Komşusu şaşırarak sorar: ‘Bu nedir?’ Hoca cevap verir: ‘Müjde! Kazan doğurdu.’ Komşu sevinerek tencereyi kabul eder. Bir süre sonra Hoca yine kazanı ödünç alır ama geri vermez. Komşusu kazanını isteyince Hoca üzgün bir şekilde der ki: ‘Kazan öldü.’ Komşu şaşkınlıkla ‘Olur mu hiç, kazan ölür mü?’ diye sorunca Hoca gülümseyerek cevap verir: ‘Kazanın doğurduğuna inanıyorsun da, öldüğüne neden inanmıyorsun?’”
Soru 3: Seçtiğiniz fıkradan yola çıkarak bir slogan oluşturunuz.
Cevap 3: "Kazanın doğurduğuna inanıyorsan, ölmesine de inan!"
Soru 4: Kartonun arka yüzüne oluşturduğunuz sloganı yazınız.
Cevap 4: "Kazanın doğurduğuna inanıyorsan, ölmesine de inan!" şeklinde kartonun arkasına yazılır.
Soru 5: Arkadaşlarınızla görev dağılımı yaparak hangi maskeleri hazırlayacaksınız?
Cevap 5: Nasrettin Hoca, Nasrettin Hoca’nın karısı ve bir askerin maskelerini hazırlayacağız.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.