Bugün Bayram İzleme Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)
Bugün Bayram İzleme Metni Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 22 Cevabı
KEŞİF YOLCULUĞU
Soru: Ülkemizde kutlanan dinî bayramları söyleyiniz.
Cevap: Ülkemizde kutlanan dinî bayramlar Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı’dır.
Soru: Dinî bayramlarda büyüklerinizi ziyaret eder misiniz? Ziyaret ettiğinizde büyükleriniz sizi nasıl karşılarlar?
Cevap: Evet, bayramlarda büyüklerimizi ziyaret ederiz. Büyüklerimiz bizi sevgiyle karşılar, ikramlarda bulunur ve genellikle harçlık verir. Ayrıca mutlu olduklarını dile getirirler.
İzleme dosyasına ulaşmak için karekodu okutunuz.
Filmi dikkat dağıtıcı hareketlerden kaçınarak nezaket kuralları içerisinde izleyiniz.
Anlamadığınız bölümleri uygun zamanda öğretmeninize sormak üzere defterinize not ediniz.
Filmi izlerken metnin anahtar kelimelerini belirleyip 1. etkinliğe yazınız.
İzleme sürecinizi tema sonundaki “Dinleme/İzleme Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 23 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: “Bugün Bayram” adlı çizgi filmin anahtar kelimelerini belirleyerek aşağıya yazınız.
a. Soru: “Bugün Bayram” adlı çizgi filmin anahtar kelimelerini belirleyerek aşağıya yazınız.
Cevap: Bayram, büyükler, ziyaret, sevgi, çocuklar, şeker, hediye, bayramlık, el öpmek.
b. Soru: Belirlediğiniz anahtar kelimelerin size çağrıştırdığı kelimeleri aşağıya yazınız.
Cevap:
- Anahtar Kelime: Bayram → Çağrıştırdığı Kelimeler: Kutlama, mutluluk, birlik.
- Anahtar Kelime: Büyükler → Çağrıştırdığı Kelimeler: Saygı, sohbet, harçlık.
- Anahtar Kelime: Ziyaret → Çağrıştırdığı Kelimeler: Aile, dostluk, sevgi.
Soru: Belirlediğiniz anahtar kelimelerin size çağrıştırdığı kelimeleri aşağıya yazınız.
- Anahtar Kelime: Bayramlık → Çağrıştırdığı Kelimeler: Kıyafet, ayakkabı
- Anahtar Kelime: Ziyaret → Çağrıştırdığı Kelimeler: Mutluluk, gönül almak
- Anahtar Kelime: Bayramlaşma → Çağrıştırdığı Kelimeler: Birlik, beraberlik, sevinç
- Anahtar Kelime: Adet → Çağrıştırdığı Kelimeler: Gelenek, görenek, kültür
- Anahtar Kelime: Şeker → Çağrıştırdığı Kelimeler: Bayram, çocuk
- Anahtar Kelime: El öpmek → Çağrıştırdığı Kelimeler: Adet, harçlık
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları izlediğiniz filmden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1- Soru: Mahalledeki çocuklar bayramlıklarını görünce ne yapmışlardır?
Cevap: Çocuklar, bayramlıklarının bedenlerine olmadığını fark edip şaşırmışlardır.
2- Soru: Kâmil’in, kıyafetleri değiştirme fikri neden kabul edilmemiştir?
Cevap: Basri Amca’nın kıyafetleri beğenmediklerini zannedip üzülmesinden korktukları için kabul edilmemiştir.
3- Soru: Çocuklar Basri amcadan neden kaçmaktadır?
Cevap: Aldığı bayramlıkları giymediklerini düşündükleri için ondan utanmış ve kaçmışlardır.
4- Soru: Hayri, Sadettin Usta’ya şeker ikramını hatırlatmak için neler söylemiştir?
Cevap: Hayri, “O çaylar şekerli mi?”, “Bebek için çok şeker.” gibi ifadeler kullanarak şeker ikramını ima etmiştir.
5- Soru: Çocuklar Basri amcaya yakalanınca yüzlerinde nasıl bir ifade belirmiştir? Bu durumda neler hissetmiş olabilirler?
Cevap: Çocukların yüzlerinde üzgün ve mahcup bir ifade belirmiştir. Kendilerini suçlu hissetmiş ve utanmış olabilirler.
6- Soru: Bayramlar, insanlar arası ilişkileri nasıl güçlendirir? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: Bayramlar, insanları bir araya getirir. Aile büyükleri ziyaret edilir, ikramlarda bulunulur ve küsler barışır. Örneğin, bir arada bayram kutlayan aileler, sevgi ve birlik duygularını güçlendirir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 24 Cevabı
3. ETKİNLİK
Soru: İzlediğiniz filmde geçen kalıplaşmış ifadelerden biri ve bunun hangi durumlarda kullanıldığı aşağıda verilmiştir. Siz de benzer ifadeleri izlediğiniz filmden bularak örnekteki gibi yazınız. Gerekirse öğretmeninizden filmi tekrar izletmesini isteyiniz.
- Ayağınıza sağlık: Eve gelen misafirleri karşılarken veya uğurlarken kullanılır.
- El öpenleriniz çok olsun: Büyükler elleri öpüldüğünde kullanılır.
- Sağ olun var olun: Bir iyilik yapıldığında kullanılır.
- Kusura bakma: Hata yapıldığında ya da özür dilendiğinde kullanılır.
- Bayramın mübarek olsun: Bayramlarda kullanılır.
- Adet yerini bulsun: Bir iş yapılması gerektiğinde kullanılır.
Soru: Aşağıda verilen diyalogları uygun kalıplaşmış ifadelerle örnekteki gibi tamamlayınız. Boşta kalan kalıplaşmış ifade için bir diyalog yazınız.
Elçiye zeval olmaz.-Güle güle oturun.-Geçmiş olsun-Su gibi aziz ol.-Gözünüz aydın.-Eline sağlık.
-
Sevda: Söyle bakalım bize iletmek istedikleri neymiş?
Kübra: Elçiye zeval olmaz. Ben anlatılanları aktarayım. -
Ayşe: Seni arayamadım çünkü iki gündür gripten yatıyorum.
Beyza: Geçmiş olsun. -
Hakan: Biraz soluklan dedeceğim, su getirdim sana.
Veysel: Su gibi aziz ol. -
Sultan: Yemekleri beğendin mi yavrum? Karnını iyice doyur.
Levent: Eline sağlık. -
Murat: Çok şükür, yıllardır yaptığımız birikimlerle bir ev alabildik.
Sabri: Güle güle oturun.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 25 Cevabı
4. ETKİNLİK
a. Soru: "Bu Görev Bizim" bölümünde bayram gelenekleriyle ilgili araştırmanızı arkadaşlarınızla paylaşınız. Araştırmanıza yeniden başlayacak olsaydınız kaynak seçimlerinize yönelik neleri değiştirmek ya da korumak isterdiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Bayram gelenekleri hakkında daha fazla bilgiye ulaşabilmek için görsel ve yazılı kaynaklarımı çeşitlendirebilirdim. Bunun yanı sıra, geleneklerin geçmişten bugüne nasıl değiştiğini öğrenmek için yaşlı kişilerle birebir röportajlar yapmayı tercih edebilirdim. Dijital kaynakları koruyarak, daha çok yerel halktan bilgi toplamayı eklerdim.
b. Soru: İzlediğiniz filmden alınan aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerde bayram geleneklerinden hangilerine yer verilmiştir? Görsellerin altına yazınız.
- Görsel: El öpme
- Görsel: Büyüklerin ziyaret edilmesi ve şeker ikramı
- Görsel: Bayram ziyareti ve ikramlar
- Görsel: Bayramlık kıyafet
5. ETKİNLİK
a. Soru: İzlediğiniz filmdeki karşılaştırılabilir unsurlar aşağıda verilmiştir. Karşılaştırma yapacağınız unsurlardan birini seçerek işaretleyiniz.
Cevap: Çocukların Basri amcayla karşılaşmadan önceki ve karşılaştıktan sonraki duyguları (✓)
b. Soru: İşaretlediğiniz seçenekteki durumları benzerlik ve farklılık yönünden karşılaştırınız.
Cevap:
Benzerlikler: Çocuklar her iki durumda da duygularını yoğun bir şekilde yaşıyorlar. Basri amcaya karşı bir saygı ve sevgi duyuyorlar.
Farklılıklar: Basri amca ile karşılaşmadan önce çocuklar korku ve utanma hissederken, karşılaşmadan sonra bu hisler yerini rahatlama ve suçlarını itiraf etme cesaretine bırakıyor.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 26 Cevabı
6. ETKİNLİK
a. Soru: Filmi tekrar izleyiniz. İzleme sırasında filmde geçen olayları önemli ve önemsiz olarak sınıflandırıp aşağıdaki alanlara yazınız.
Önemli Olaylar:
- Basri amcanın aldığı bayramlıkların karışması sonucu çocuklara küçük gelmesi.
- Çocukların Basri amcadan kaçıp saklanmaları.
- Basri amcanın çocukları bulup durumu açıklaması.
- Çocukların bayramlıkları ihtiyaç sahiplerine verme kararı alması.
Önemsiz Olaylar:
- Çocukların mahallede sohbet etmesi.
- Basri amcanın bayramlıkları poşetlere koyması.
- Çocukların parkta oynaması.
- Çocukların tatlı yemesi.
b. Soru: İzlediğiniz filmi olay akışına göre kendi cümlelerinizle özetleyiniz.
Cevap: Bayram sabahı, Basri amca çocuklara bayramlıklar alır ancak poşetler karıştığı için kıyafetler çocuklara olmaz. Çocuklar Basri amcadan utanıp saklanır. Basri amca çocukları bulur ve karışıklığı açıklar. Çocuklar bayramlıkları ihtiyaç sahiplerine vermeyi teklif ederler ve herkes mutlu bir bayram geçirir.
c. Soru: Karekodu okutarak "Karagöz ve Hacivat" adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap: Etkileşimli içeriği izleyerek gerekli yönergeleri yerine getirdim.
7. ETKİNLİK
a. Soru: Hayri: Bayramlar artık eskisi gibi kutlanmıyor. Teknolojik gelişmelerle birlikte bayramlar da eski önemini kaybetti. İnsanların farklı şehirlerde yaşayan akrabalarını ziyaret etmeleri günler, aylar sürüyor. Eskiden çocuklar kapı kapı dolaşıp şeker toplardı. Şimdi ise bu gelenekler yavaş yavaş kayboluyor.
b. Soru: Okuduğunuz paragrafla ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Hayri’nin günümüzdeki bayramlarla ilgili görüşü nedir?
Cevap: Hayri, bayramların eskisi gibi kutlanmadığını, eski önemini kaybettiğini ve geleneklerin yavaş yavaş kaybolduğunu düşünüyor.
2. Hayri bu görüşünü desteklemek için hangi açıklamaları yapmıştır?
Cevap: İnsanların farklı şehirlerde yaşayan akrabalarını ziyaret edemediklerini ve çocukların artık kapı kapı dolaşıp şeker toplamadığını söylemiştir.
3. Hayri’nin bu görüşüne katılıp katılmadığınıza karar veriniz. Kendi görüşünüzü nedenleriyle yazınız.
Cevap: Hayri’nin görüşüne katılıyorum. Günümüzde insanlar bayramları tatil fırsatı olarak görüyor. Teknolojik gelişmelerle bayram ziyaretleri azalıyor ve gelenekler unutuluyor. Ancak, biz aile olarak bayramları geleneklere uygun şekilde kutlamaya özen gösteriyoruz.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 27 Cevabı
8. ETKİNLİK
a. Soru: Bir betimleme yaparken sadece isimleri kullanmak bizim için yeterli olur mu? Niçin?
Cevap: Hayır, yeterli olmaz. Çünkü betimleme yaparken isimlerin özelliklerini belirtmek, onları daha iyi tanımlamak ve anlatımı zenginleştirmek için gereklidir.
b. Soru: Farklı çiçeklerle dolu bir bahçeye girdiğinizi düşünün. Bahçedeki çiçeklerin birbirinden farkını nasıl ifade edersiniz?
Cevap: Çiçeklerin renklerini, kokularını, boyutlarını ve şekillerini anlatarak ifade ederim. Örneğin, pembe güllerin mis kokusu, sarı papatyaların zarif duruşu gibi ayrıntılarla betimlerim.
c. Soru: Yukarıdaki görselde yer alan varlıkların isimlerini yazınız.
Cevap: Çocuk, pijama, pantolon, saksı, çiçek, masa, çerçeve, resim, duvar.
d. Soru: Yazdığınız isimlere niteleyici kelimeler ekleyerek betimleyici bir paragraf yazınız.
Cevap: Çizgili mavi pijama giymiş sarı saçlı çocuk, elindeki mavi pantolona üzgün bir şekilde bakıyordu. Yanındaki kahverengi masanın üstünde duran küçük saksının içindeki kurumuş çiçek dikkat çekiyordu. Arkadaki duvarda asılı olan renkli çerçeve ve resim odanın sıcak atmosferini tamamlıyordu.
e. Soru: Karekodu okutarak “Doğrusunu Yakala” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap: Etkinlik tamamlandı. Verilen talimatlara uygun şekilde doğru cevapları seçtim.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 28 Cevabı
9. ETKİNLİK
a. Etkinlik Talimatlarına Göre İstasyon Çalışmaları
Bilgi İstasyonu:
Dinî bayramlarımız olan Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı toplumda birlik ve beraberliği güçlendirir. Bayramlar vesilesiyle büyükler ziyaret edilir, yardımlaşma ve dayanışma artar. Ayrıca, küsler barışır ve sosyal ilişkiler güçlenir.
Şiir İstasyonu:
Bayram Şiiri:
Bayram geldi, neşeyle doldu her yer,
Gülümser yüzler, coşar gönüller.
Eller öpülür, dualar edilir,
Bayram sevinci hiç bitmesin diler.
Hikâye İstasyonu:
Başlık: Bayramın Güzel Hediyeleşmesi
Hikâye: Küçük Eren, Ramazan Bayramı'nda komşularını ziyaret ederek harçlık ve şeker toplamayı çok severdi. Ancak bu bayram farklı bir şey yapmak istedi. Harçlıklarını toplayıp ihtiyaç sahiplerine yardım etmeye karar verdi. Komşularıyla hem sevindi hem de yardımlaşmanın mutluluğunu tattı.
Slogan İstasyonu:
- “Bayramlar, kalpleri birleştirir!”
- “Sevgiyle dolan bayram, huzuru getirir!”
Resim İstasyonu:
- Resimde, bayramlaşan aileler, el öpen çocuklar ve bayram sofralarının olduğu sahneler çizildi. Ayrıca bayram şekerleri ve renkli kıyafetlerle dolu bir ortam betimlendi.
b. Çalışmanızın Değerlendirilmesi:
- Her istasyonda çalışmalara katkıda bulundum: Evet
- İstasyonlarda edinilen bilgileri yazdım: Evet
- Gözlem ve deneyimlerimden yararlanarak fikir geliştirdim: Evet
- Noktalamaya dikkat ettim: Evet
- Yazıların gelişmesi için geri bildirimlerden faydalandım: Evet
c. Çalışmalarınızı Arkadaşlarınızla Paylaşınız:
Yukarıda hazırladığım şiir, hikâye, bilgi ve sloganları arkadaşlarımla paylaştım. Çalışmalarımız birbirimizi daha iyi anlamamıza ve bayramların önemini kavramamıza yardımcı oldu.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 29 Cevabı
10. ETKİNLİK
Soru: Karşılaştırma yapmak üzere izlediğiniz videodaki çocuk kahramanların isimlerini belirleyiniz.
Cevap: Kamil, Akın, Hayri, Mert.
Soru: Çocuk kahramanların benzer kişilik özelliklerini tabloya yazınız.
Kâmil
- Mahallenin bakkalında çalışır ve ailesine yardım eder.
- Sorumlu ve sakin bir yapısı vardır.
Akın
- Grubun en küçük üyesidir ve Mert’in kardeşidir.
- Zeki ve pratik çözümler bulur.
- Köpeği Yumak’ı çok sever, ancak ona Basri Amca bakar.
Hayri
- Grubun en obur ve eğlenceli üyesidir.
- "Rafadan Tayfa" ismini bulan kişidir.
- Sürekli yemek düşünür ve neşelidir.
Mert
- Grubun lideridir.
- Akıllı ama bazen sinirli olabilir.
- Kardeşi Akın’ı korur ve ona sahip çıkar.
Rafadan Tayfa, herkesin birbiriyle dayanışma içinde olduğu sıcak bir mahalle grubudur.
Soru: Çocuk kahramanları birbirinden ayıran fiziksel özellikleri tabloya yazınız.
- Kâmil: Uzun boylu, gözlüklü ve zayıf.
- Akın: Kısa boylu, zayıf ve iri gözlü.
- Hayri: Sarı saçlı, açık tenli ve kilolu.
- Mert: Zayıf, düz saçlı ve iri gözlü.
Soru: Çocuk kahramanların benzerlik ve farklılıklarından hareketle bir konuşma hazırlayınız.
Sevgili Öğretmenim ve Arkadaşlarım,
Videodaki çocuk kahramanlar arasında hem birçok benzerlik hem de dikkat çeken farklılıklar bulunmaktadır. Tüm kahramanlar yardımsever ve dost canlısıdır. Birbirleriyle dayanışma içinde hareket ederler ve her zaman birlikte eğlenmenin yolunu bulurlar.
Fiziksel özelliklerine gelince, Kâmil gözlüklü ve zayıfken, Akın kilolu ve sarışındır. Hayri kıvırcık saçlı ve ince yapılı, Mert ise esmer tenli ve kısa boyludur. Bu farklılıklar onların her birini özel ve farklı kılmaktadır. Benzerlikler ise dostluklarını pekiştirir ve ortak değerler etrafında bir araya gelmelerini sağlar. Farklılıklar zenginliktir ve hayatı daha renkli hale getirir. Bu yüzden, farklılıklarımızı kabul etmeli ve ortak değerlerimize odaklanmalıyız.
BU GÖREV BİZİM
Soru: Türk kültüründe misafirliğin yeri ve önemi” hakkında bir araştırma yapınız. Edindiğiniz bilgilerle sınıfta arkadaşlarınıza sunmak üzere bir konuşma planlayınız. Planınıza uygun konuşma metni hazırlayınız. Konuyu daha anlaşılır kılmak için çeşitli görsellerle konuşmanızın içeriğini zenginleştiriniz. Bu tür konuşmaları insanların nasıl yaptığına dair genel ağdan örnekler izleyiniz. Hazırladığınız konuşmayı anne, baba, kardeş gibi aile bireylerinizin karşısında prova ediniz.
Türk Kültüründe Misafirliğin Yeri ve Önemi
Misafirperverlik, Türk kültürünün önemli bir parçasıdır. Misafiri ağırlamak, hem sosyal ilişkileri
güçlendirir hem de toplumda dayanışma ruhunu artırır. Türk kültüründe misafire özel yemekler hazırlanır, ikramlar yapılır ve samimi bir ortam sağlanır. Bu gelenek, aile bağlarını kuvvetlendirirken, komşuluk ve arkadaşlık ilişkilerini de pekiştirir. Misafirperverlik, sadece yiyecek içecek sunmaktan ibaret değildir; aynı zamanda hoş sohbetler ve paylaşımlar yapılır. Bayramlar gibi özel günlerde misafirlik daha da önem kazanır. Bu kültürü koruyup gelecek nesillere aktarmalıyız.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.