Duygularımız Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)
Duygularımız Metni Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 138 Cevabı
KEŞİF YOLCULUĞU
Soru: Hangi durumlarda kendinizi mutlu hissedersiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Bir başarı elde ettiğimde, ailemle veya arkadaşlarımla vakit geçirdiğimde, sevdiğim yiyecekleri yediğimde, bayramlarda harçlık aldığımda mutlu olurum.
Soru: Günlük yaşamınızda en çok hissettiğiniz duygular nelerdir? Söyleyiniz.
Cevap: Günlük hayatımda çoğunlukla mutluluk hissediyorum. Bazen arkadaşlarımla tartışınca üzülüyorum veya öfkeleniyorum. Ayrıca heyecanlandığım veya korktuğum anlar da oluyor.
****
Öğretmeniniz okurken siz de kitabınızdan metni takip ediniz.
Metni dinlerken metinde söz edilen duygularla ilgili önceki yaşantılarınızı da hatırlamaya çalışınız.
Anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını defterinize not ediniz. Bunların anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
Soru: “Duygularımız” adlı metinde ilginizi çeken bir noktayı belirleyiniz ve bunu neden seçtiğinizi açıklayınız. Buna benzer duygular konulu metinler bulmak amacıyla bir araştırma yapınız. Araştırmanızda kullanabileceğiniz kaynakları ve imkânları belirleyiniz. Ulaştığınız metinleri ve kaynakları bilgiye ulaşım, konuya ve amaca uygunluk açısından değerlendiriniz.
İlgimi Çeken Nokta ve Seçim Nedeni: "Duygularımız" adlı metinde en çok ilgimi çeken nokta, duygularımızı ifade etmenin insanlar arası ilişkileri güçlendirmesi üzerine olan bölümdü. Çünkü çoğu zaman, duygularımı ifade etmenin ne kadar önemli olduğunu göz ardı edebiliyorum. Ancak bu bölüm bana, hissettiklerimi açıkça anlatmanın anlaşmazlıkları azaltabileceğini ve ilişkileri daha sağlıklı hale getirebileceğini düşündürdü.
Araştırma ve Kullanılabilecek Kaynaklar: Benzer konuları araştırmak için şu kaynakları kullanmayı planlıyorum:
- Kütüphanelerden yararlanarak psikoloji ve duygular üzerine kitaplar bulmak.
- İnternet üzerinden "duyguların önemi ve insan ilişkilerindeki etkisi" konulu makaleler araştırmak.
- Eğitim videoları veya belgeseller izleyerek, duyguların insan psikolojisindeki yeri hakkında daha fazla bilgi edinmek.
Kaynakların Değerlendirilmesi: Bu kaynaklar, duygular hakkında daha kapsamlı bir bilgi edinmemi sağladı. Ancak, daha çok örnekle zenginleştirilmiş bir içerik aradığım için ek kaynaklara da ihtiyaç duyabilirim. Özellikle kısa film veya belgesel gibi görsel materyaller, konuya dair farkındalığımı artırabilir.
Okuma Sürecinin Değerlendirilmesi: Okuma sürecimde, tema sonundaki "Okuma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği"ni kullanarak kendi okuma becerilerimi değerlendirdim ve okuma sürecinde tahmin yapma ve anlama konularında kendimi geliştirmem gerektiğini fark ettim.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 140 Cevabı
1. ETKİNLİK
a- Aşağıda verilen altı temel duyguyu hangi durumlarda yaşadığınızı anı ve deneyimlerinizden yararlanarak örnekteki gibi yazınız.
- Mutluluk: Arkadaşlarımla oyun oynarken mutlu olurum.
- Üzüntü: Sevgili bir eşyamı kaybettiğimde üzülürüm.
- Şaşkınlık: Annem bana sürpriz bir hediye aldığında şaşırırım.
- Korku: Gece karanlık bir yolda yürürken korkarım.
- Öfke: Haksızlığa uğradığımda öfkelenirim.
- İğrenme: Yemekte hoşlanmadığım bir tatla karşılaştığımda iğrenirim.
Soru: Yukarıdaki duygulardan birine yönelik olarak arkadaşlarınızla canlandırmaya uygun bir metin kurgulayınız. Metni kurgularken aşağıdaki kutuların her birinden en az öge seçip kendinize yer, kişi, zaman belirleyerek bunları metninizde kullanınız.
Yer: Okul bahçesi
Kişi: Ünlü bir futbolcu
Zaman: Bir bayram günü
Bayram günü okulda büyük bir kutlama yapılacaktı. Öğrenciler sabah erkenden okul bahçesinde toplandılar. Kutlamalar başlamadan önce herkes bir şeyler konuşuyor, heyecanla etrafa bakınıyordu. Bir anda okulun kapısından içeriye ünlü futbolcu Kerem Aktürkoğlu girdi. Öğrenciler şaşkınlıkla gözlerini ona dikti.
Ahmet, Kerem Aktürkoğlu’nu görünce sevinçten yerinde duramadı ve hemen ona doğru koştu. Elindeki bayram kartını Kerem’e uzatarak, "Kerem abi, lütfen bunu imzalar mısın?" dedi. Kerem gülümseyerek Ahmet’in bayram kartını imzaladı ve ona “Bayramın kutlu olsun, Ahmet!” diyerek küçük bir hediye verdi.
Ahmet mutluluktan adeta uçuyordu. Hemen arkadaşlarına dönerek, “Kerem Aktürkoğlu bayram kartımı imzaladı ve bana hediye verdi!” diye heyecanla bağırdı. O gün, Ahmet ve arkadaşları için unutulmaz bir bayram günü olmuştu.
Soru: Hazırladığınız metni arkadaşınızla canlandırınız.
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1- Yazar, duyguları nasıl tanımlamıştır?
Yazar, duyguları belirli bir durumla karşılaştığımızda aklımızda canlanan düşüncelerin sonucu olarak verdiğimiz psikolojik tepkiler olarak tanımlamıştır.
2- Temel duygular ve ikincil duygular arasındaki fark nedir?
Temel duygular doğuştan gelirken, ikincil duygular yaşanılan çevre sayesinde öğrenilir.
3- Duyguları doğru ifade edebilmenin insan ilişkileri üzerindeki etkisi nedir?
Duyguları doğru ifade etmek, sorunları daha iyi çözmeyi sağlar ve çevremizdekilerle daha güçlü ilişkiler kurmamıza yardımcı olur.
4- Duyguların yönetilmesinin önemi nedir? Metinde hangi yöntemler önerilmiştir?
Duyguların yönetilmesi, kişinin ne hissettiğini anlamasına yardımcı olur. Metinde, olumsuz duygulardan kaçmak veya yok saymak yerine neden böyle hissettiğimizi anlamaya çalışmak önerilmiştir.
5- Siz öfkelendiğinizde duygularınızı nasıl ifade ediyorsunuz? Her zaman aynı şekilde mi davranırsınız? Neden?
Öfkelendiğimde genelde sessiz kalmayı tercih ederim ama bazen bu duygumu paylaşırım. Duruma göre ifade şeklim değişir.
6- Sorunlarınızı konuşmak yerine farklı şekillerde çözmeye çalıştığınızda başarıya ulaştığınız oldu mu? Örnek vererek açıklayınız.
Evet, oldu. Bir defasında arkadaşımla yaşadığım bir sorunu onunla konuşmak yerine, ona bir not yazarak çözmeye çalıştım. Not sayesinde daha sakin bir şekilde anlaşabildik.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 141 Cevabı
3. ETKİNLİK
a- Metnin konusu ve ana fikrini yazınız.
- Metnin Konusu: Duygularımız ve farklı durumlarda yaşadığımız temel duygular.
- Metnin Ana Fikri: Duygularımızın farkında olmalı, onları doğru şekilde ifade etmeli ve duygularımızı yöneterek ilişkilerimizi geliştirmeliyiz.
b- Metnin konusunu ve ana fikrini belirlerken nelere dikkat ettiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Metinde vurgulanan ana mesajın ne olduğuna, yazarın hangi konuya odaklandığına ve metindeki örneklerin hangi düşünceyi desteklediğine dikkat ettim.
4. ETKİNLİK
Soru: Metnin ana fikrinden hareketle sizden hangi durumlarda, nasıl davranmanız beklenmektedir? Yazınız.
Cevap: Duygularımızı anlamamız, onları tanımamız ve doğru ifade etmemiz beklenmektedir. Öfke, üzüntü gibi olumsuz duygularımızı kontrol altında tutarak başkalarına zarar vermeden bu duygularla başa çıkmalıyız. Duygusal farkındalık kazanarak ilişkilerimizi daha sağlıklı bir şekilde sürdürebiliriz.
5. ETKİNLİK
a- Metnin bütününden elde ettiğiniz bilgileri önceki bilgi ve deneyimlerinizden hareketle yorumlayınız.
Cevap: Duygular, bizim insan olarak kendimizi ifade etme yollarımızdan biridir. Bazen sevdiğimiz kişilerle olan ilişkilerimizde bu duyguları kontrol etmek zor olabilir, ancak duygularımızın farkında olarak ve onları yöneterek daha sağlıklı bir iletişim kurabiliriz.
b- Metnin yardımcı düşüncelerini yazınız.
Metnin yardımcı düşünceleri:
- Belirli bir durumla karşılaştığımızda aklımızda canlanan düşüncelerin sonucu olarak verdiğimiz psikolojik tepkilere duygu denir.
- Duygular, temel duygular ve ikincil duygular diye ikiye ayrılır.
- Bebekler ve küçük çocuklar duygularını yüz ifadeleriyle ya da gülmek, sarılmak, ağlamak gibi tepkilerle gösterirler ancak duygularını adlandıramaz ya da nedenini anlatamazlar.
- Büyüdükçe hissettiğimiz duyguları daha iyi anlar ve ifade edebiliriz.
- Duygularımızın altında yatan düşünceleri sözcüklerle ifade etmeyi öğrenmek ve yönetebilmek, ne hissettiğimizi anlamamıza yardımcı olabilir.
- Karşımızdaki kişiye bizi anlaması için ne hissettiğimizi söylediğimizde sorunlar daha kolay çözülebilir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 142 Cevabı
6. ETKİNLİK
a. Metin Paragraflarıyla İlgili Sorular ve Cevaplar:
Bu bölümde yazının ne ile ilgili olduğu anlaşılmakta mıdır? Bu yazının konusu nedir?
Evet, bu bölümde yazının "merhamet" duygusuyla ilgili olduğu anlaşılmaktadır. Yazının konusu, insanlarda var olan merhamet duygusunun önemi ve insani bir değer olarak taşıdığı kıymettir.
Bu bölümde çeşitli örnekler ve açıklamalarla konunun daha iyi anlaşılması sağlanmış mı? Hangi örnekler verilmiştir?
Evet, bu bölümde çeşitli örneklerle konunun daha iyi anlaşılması sağlanmıştır. Sokakta üşüyen bir sokak kedisi, yardıma muhtaç bir yaşlı, kardan eğilip kalmış bir fidan gibi örnekler verilmiştir.
Bu bölümde yazar, yazıyı yazma amacını belirtmiş midir? Yazarın yazıyı yazma amacı nedir?
Evet, bu bölümde yazar, yazıyı yazma amacını belirtmiştir. Yazarın amacı, okuyuculara merhamet duygusunun insanlık için değerini anlatmak ve bu değeri kaybetmemek gerektiğini vurgulamaktır.
b. Metinde bir olay mı anlatılmaktadır? Bunu nereden anlıyorsunuz?
Hayır, metinde bir olay anlatılmamaktadır. Metin, olay örgüsü, kişiler ve belirli bir zaman unsuru içermemektedir. Bunun yerine merhamet kavramı hakkında genel açıklamalar ve örnekler verilmiştir.
c. Metnin Paragraflarla Yapısı: Okuduğunuz metin üç paragraftan oluşmaktadır. Birinci paragraf giriş, ikinci paragraf gelişme, üçüncü paragraf ise sonuç bölümlerini oluşturmaktadır.
d. "Duygularımız" Adlı Metnin Bölüm Yapısı:
- Giriş: İlk paragraf
- Gelişme: 2, 3, 4 ve 5. paragraflar
- Sonuç: Son paragraf
Soru: Karekodu okutarak “Stresi Tanıyorum” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap: Etkinliği yaptım, giriş-gelişme-sonuçla ilgili sorulara ve doğru/yanlış etkinliğine doğru cevaplar verdim.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 143 Cevabı
7. ETKİNLİK
Soru: Düşünceyi geliştirme yollarıyla ilgili aşağıda verilen örnek cümleleri okuyunuz. Siz de “Merhametli Olmak” metninden düşünceyi geliştirme yollarına birer örnek cümle yazınız.
Düşünceyi Geliştirme Yollarına Örnek Cümleler:
-
Tanımlama: Merhamet, insanın zor durumdaki birine karşı duyduğu yardım etme isteği olarak tanımlanır.
-
Örneklendirme: Merhamet, sokakta üşüyen bir kediyi korumak ya da yaşlı bir insana yardım etmek gibi durumlarda ortaya çıkabilir.
-
Benzetme: Merhamet, içimizi aydınlatan bir güneş gibidir, karanlık anlarda bile bizi sıcak tutar.
-
Karşılaştırma: Merhamet, diğer duygulardan daha güçlüdür; çünkü insanları birbirine bağlayan en önemli değerdir.
Soru: Karekodu okutarak “Karıncaların Dünyası” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Karıncaların Dünyası Metni Özeti
Bahçede, parkta veya ormanda sıkça gördüğümüz karıncalar, oldukça ilginç özelliklere sahip canlılardır. Karıncaların yuvaları farklı odacıklardan oluşur ve her bir odanın kendine özgü işlevleri vardır. Bu odacıklarda yiyecek depoları bulunur ve bazı karıncalar burada yiyecekleri saklar. Ayrıca, karınca kolonilerinde işçi, asker, yavru bakıcı gibi farklı görevler üstlenmiş karıncalar bulunur.
Kraliçe karınca, koloninin ana bireyidir ve yumurtlayarak yeni bireylerin oluşmasını sağlar. İşçi karıncalar ise yuva içinde çalışarak besin taşır, yavrulara bakar ve yuvanın temizliğiyle ilgilenir. Karıncaların toplumsal düzeni oldukça sağlamdır ve aralarında görev dağılımı net bir şekilde belirlenmiştir.
Karıncalar, diğer böceklerden bilgi toplar ve birbirleriyle iletişim kurarak besin kaynaklarını paylaşır. Karıncaların yaşamı ve sosyal yapısı, onların nasıl organize ve iş birliği içinde çalıştıklarını göstermektedir.
8. ETKİNLİK
a. İsimler her zaman görebildiğimiz, dokunabildiğimiz varlıklara mı verilir? Neden?
Hayır, isimler her zaman görebildiğimiz veya dokunabildiğimiz varlıklara verilmez. Örneğin, sevgi, mutluluk, üzüntü gibi duygular da isim olarak adlandırılır, fakat bunlara dokunamayız.
b. "Merhamet" kavramını duyu organlarımızla algılayabilir miyiz? Niçin?
Hayır, "merhamet" duygusunu duyu organlarımızla algılayamayız. Çünkü merhamet, zihinsel bir kavram olup fiziksel olarak hissedilmez veya görülmez.
c. Dinlediğiniz metinde duyu organlarımızla algıladığımız ve algılayamadığımız isimleri belirleyiniz.
- Duyu Organlarımızla Algılayabildiğimiz İsimler: koku, ses, ışık
- Duyu Organlarımızla Algılayamadığımız İsimler: merhamet, sevgi, saygı
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 144 Cevabı
9. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki isim kartlarından üçünü seçiniz. Seçtiğiniz kartlarda yazılı olan isimleri tür özelliğine uygun olarak kullandığınız kısa bir konuşma yazınız.
• Konuşmanızın amacını, konusunu, türünü ve süresini belirleyiniz.
• Konuşma şeklinizi karşılıklı konuşma ya da sözlü sunum şeklinde belirleyiniz.
• Konuşmanız için kısa süreli bir ön hazırlık yapınız.
• Anı, gözlem ve deneyimlerinizden yararlanarak doğaçlama bir konuşma yapınız.
• Konuşmanızı konu odağından sapmadan sonlandırınız.
• Konuşmanızın sonunda yaptığınız seçimlerin uygun olup olmadığını değerlendiriniz.
Cevap: Ben somut isim, cins isim ve tekil isim kartlarını seçiyorum.
Somut isim: Kâğıt, koltuk, bilgisayar
Cins isim: Çiçek, köpek, kalem
Tekil isim: Bere, çanta, kapı
Bir gün bilgisayarda oyun oynuyordum. Kapı çalındı. Hemen koşup kapıyı açtım. Arkadaşım Ahmet gelmişti, gelirken de köpeğini getirmiş. Haydi dışarı çıkalım, dedi. Hava biraz serindi, beremi de aldım. Çantaya birer sandviç koydum belki acıkırız diye. Evin yakınındaki yoldan gittik. Yolda kenarlarda hep çiçekler vardı. Çok yürüdük, temiz hava aldık. Eve geldiğimde çok yorgundum, hemen kendimi koltuğa bıraktım. Biraz dilendikten sonra elime kalem kâğıdı alıp bugün yaptıklarımı anlatan kısa bir yazı yazdım.
10. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda verilen cümlelerle duygu durumunu ifade eden görselleri eşleştiriniz. Boşta kalan görselle ilgili siz de bir cümle yazınız.
d- Bugün içimde bir sevinç dalgası hissediyorum.
c- Bugün içimde garip bir karmaşa var, neşeli olmak istiyorum ama bir yandan da endişelerim var.
a- Doğanın güzellikleri içinde sonsuz bir huzur hissediyorum.
ç- Sevdiklerimle beraberken sohbetlerle, kahkahalarla vakit geçiriyorum.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 145 Cevabı
11. ETKİNLİK
Soru: Arkadaşlarınızla daha çok hangi konularda sorun yaşıyorsunuz?
Cevap: Ben en çok arkadaşlarım yaptıkları bir etkinlik için bana haber vermediklerinde üzülüyorum ve onlarla sorun yaşıyorum.
Soru: Aşağıdaki olayı okuyunuz.
Ayşe ve Elif yakın arkadaşlardı. Ayşe, sınavdan düşük not alınca çok üzüldü ve Elifle konuşmak istedi. Elif o gün meşguldü ve Ayşe’ye hemen cevap veremedi. Ayşe, Elifin onu önemsemediğini düşündü ve ona kırıldı. Elif ise Ayşe’nin yalnız kalmak istediğini sanarak yanına gitmedi. İkisi de duygularını doğru ifade edemediği için aralarında bir sorun oluştu.
Soru: Olaydaki sorunla ilgili çözüm önerilerinizi “çember tekniği”ni kullanarak söyleyiniz. Çözüm üretirken ve çözümünüzü ifade ederken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Sorunu tanımlayıp özetleyiniz.
Bilgi ve deneyimlerinizden hareketle özgün çözümler üretiniz.
Ürettiğiniz çözümlerden en uygun olanı belirleyiniz.
Ürettiğiniz çözümle ilgili değerlendirmelerinizi ifade ediniz.
Konuşmanızda kullanacağınız düşünceyi geliştirme yollarını belirleyip uygun biçimde kullanmaya özen gösteriniz.
Sesinizi tüm arkadaşlarınızın duyacağı şekilde ayarlayınız.
Beden dilinizi etkili bir şekilde kullanınız.
Konuyla ilgili kıso süreli bir hazırlık yapınız.
Sınıfta öğretmeninizle 10 kişilik bir grup oluşturup yandaki görselde olduğu gibi çember biçiminde sıralanınız.
Grubunuza öğretmen başkanlık edecektir.
Herkesin fikirlerini not etmek üzere bir yazman ve süreyi kontrol edecek bir arkadaş seçiniz.
Her konuşmacıya bir dakika süre veriniz.
Öğretmenin sağından başlayarak herkes bir dakika içinde düşüncelerini söyleyecektir. Öğretmen, ihtiyaç duyarsa yanlışları düzeltir ya da sorulara cevap verir.
Yazman olan arkadaşımızın yazdığı çözüm önerilerinden en uygun olanı sınıfça seçiniz.
Ayşe ve Elif’in yaşadıkları durum, iletişim eksikliğinden kaynaklanan bir yanlış anlaşılmaya örnektir. Her iki taraf da durumu kendi bakış açısı ile değerlendirilmiş ancak birbirlerine ifade etmemişler. Ayşe, sınavdan aldığı düşük nottan dolayı stres içinde ve teselliye ihtiyaç duyarken, Elif meşgul olduğu için onunla hemen konuşmamış ve Ayşe’nin yalnız kalmak istediğini düşünmüş. Bu gibi durumlarda, duyguların açıkça ifade edilmesi ve karşılıklı olarak anlaşılmasının sağlanması, yanlış anlaşılmaların önüne geçebilir.
Eğer Elif, o an meşgul olduğunu ve Ayşe ile sonra konuşabileceğini belirtebilseydi ya da Ayşe, Elif’in o anki sessizliğini yanlış yorumlamak yerine duygu ve düşüncesini açabilseydi, aradaki bu sorun önlenebilirdi. Bu tür durumlar, ilişkilerde açık ve etkili iletişimin önemini vurguluyor. Bunun için özellikle arkadaşlarımıza karşı duygu ve düşüncelerimizi net bir şekilde ifade edebilmeliyiz.
Çözüm Önerisi
Sorunu Tanımlama: Ayşe, sınavdan düşük not almanın üzüntüsü ile Elif’e derdini açmak istemiştir; fakat Elif meşgul olduğu için hemen yanıt verememiş ve Ayşe bunu ilgisizlik olarak algılayıp kırılmıştır.
Özgün Çözümler Üretme:
- İletişimi Açık Tutmak: Elif, meşgul olduğunu ve daha sonra konuşmak istediğini belirtebilirdi. Bu, Ayşe’nin yanlış anlamasının önüne geçebilirdi.
- Empati Yapmak: Ayşe, Elif’in o an meşgul olabileceğini düşünmeli ve durumun kişisel bir ilgisizlikten kaynaklanmadığını anlamaya çalışmalıydı.
-
En Uygun Çözümü Seçme: Açık iletişim ve empati kurmak, bu tür durumlarda en etkili çözüm yöntemidir. Birbirine dürüst davranarak duyguları paylaşmak, yanlış anlaşılmaları azaltacaktır.
-
Değerlendirme: Bu çözümle, Ayşe ve Elif’in bir dahaki sefere duygularını daha açık ifade ederek arkadaşlık ilişkilerini güçlendirmeleri sağlanabilir.
Soru: Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Cevap: Öğretmenimiz, düşünceyi geliştirme yollarını daha çok kullanmamı söyledi.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 146 Cevabı
12. ETKİNLİK
Soru: Öfkelendiğiniz zaman vücudunuzda ne gibi değişimler gözlemliyorsunuz? Deneyimlerinizden hareketle açıklayınız.
Cevap: Öfkelendiğim zaman vücut ısım artıyor, yüzüm kızarıyor, kendimi sıkıyorum, yumruklarımı sıkıyorum.
Soru: Karekodu okutarak metni dinleyiniz.
Cevap: Metni dinledim.
Soru: Dinlediğiniz metnin anahtar kelimelerini belirleyerek örnekteki gibi yazınız.
Cevap: Öfke, neşe, üzüntü, şaşırma, duygu, mutluluk, merak, korku, pişmanlık, sakinleşmek
Soru: Belirlediğiniz anahtar kelimeleri, bu kelimelerin varsa eş veya zıt anlamlarını ve aşağıda verilen atasözlerini de kullanarak bir paragraf yazınız.
Öfke baldan tatlıdır. Öfke ile kalkan zararla oturur.
Cevap: İnsansa neşe, üzüntü, şaşırma, mutluluk, merak, korku, pişmanlık gibi pek çok duygu vardır. Bu duygulardan biri de öfkedir. Öfke; engelleme, incinme veya tehdit gibi durumlar karşısında gösterilen saldırganlık tepkisidir. Öfke yerine göre iyi yerine göre kötü olabilir. Mesela atalarımız “Öfke baldan tatlıdır.” diyerek öfkeye kapıldığında bağırıp çağırmanın insanı rahatlatacağını belirtmiştir. Ancak atalarımız bir de “Öfke ile kalkan zararla oturur.” diyerek “öfkesine kapılarak iş gören sonunda güç duruma düşer.” demek istemiştir. Bizler de bu durumun farkında olup öfkemizi doğru kullanmayı öğrenmeliyiz.
Soru: Dinlediğiniz metinde duygularla ilgili verilen bilgileri aşağıdaki yönergeler doğrultusunda sınıflandırıp örnekteki gibi tabloya yazınız.
Olumlu duygular: Neşe, mutluluk, sakinleşmek.
Olumsuz duygular: Öfke, korku, pişmanlık, üzüntü.
Soru: Dinlediğiniz metinde hangi bilgiler sınıflandırılabilir? Belirleyiniz.
Cevap: Dinlediğimiz metinde duygular sınıflandırılabilir.
Soru: Bilgileri örnekteki gibi sınıflandırıp aşağıdaki tabloya yazınız.
Olumlu duygular: Neşe, mutluluk, sakinleşmek.
Olumsuz duygular: Öfke, korku, pişmanlık, üzüntü.
Soru: Yazdığınız bilgilerin başlıklarını örnekteki gibi tabloya yazınız.
Cevap: Olumlu duygular, olumsuz duygular.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 147 Cevabı
13. ETKİNLİK
Soru: Dinlediğiniz “Biraz Duygularımızdan Bahsedelim mi?” metninden alınan cümleleri uygun olan düşünceyi geliştirme yolları ile eşleştiriniz.
Tanımlama Örnekleme Karşılaştırma
1- Duygular, yaşadığımız olaylar ve durumlar sonucunda vücudumuzda oluşan hislerdir.
3- Duygularımız içinde bizi en zorlayan ve başımızı belaya sokan duygu galiba öfke
duygusudur.
2- Bazı duygular olumludur; mutluluk, merak gibi.
Duyguları önlemek mümkün değildir.
Soru: Dinlediğiniz metinde geçen düşünceyi geliştirme yolları metne nasıl bir anlam katmıştır? Açıklayınız.
Cevap: Dinlediğimiz metinde geçen düşünceyi geliştirme yolları metnin daha anlaşılır hâle gelmesini sağlamıştır. Metinde söylenmek istenenler daha belirgin duruma getirilmiştir.
Soru: İstediğiniz bir duyguyu ve aşağıda yer alan düşünceyi geliştirme yollarından en az ikisini seçerek tanıtıcı bir yazı yazınız.
Tanımlama – Örnekleme – Karşılaştırma – Benzetme
Mutluluk
Mutluluk, insanların hayatında önemli bir yer kaplayan olumlu bir duygudur. Mutluluk, güzel bir başarı elde ettiğimizde veya sevdiklerimizle vakit geçirdiğimizde hissettiğimiz içsel bir sevinçtir. Tıpkı güneşin bulutların arasından sıyrılıp dünyayı aydınlatması gibi, mutluluk da ruhumuzu aydınlatır ve hayatı daha anlamlı hale getirir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 148 Cevabı
14. ETKİNLİK
Soru: Her duygu bir renkle simgelenseydi hangi renkle hangi duyguyu eşleştirirdiniz? Söyleyiniz.
a. Her Duygu İçin Renk Eşleştirmesi:
- Mavi: Şaşkınlık
- Kırmızı: Öfke
- Siyah: Üzüntü
- Yeşil: Mutluluk
- Beyaz: Korku
- Lacivert: Tiksinti
Soru: Aşağıda verilen renklerle duyguları ilişkilendirerek yönergeler doğrultusunda bir hikâye yazınız.
b. Renklerin Hikayesi:
Başlık: Renklerin Macerası
Bir bahar sabahı, renkler bir araya gelip kendi özelliklerini konuştukları bir toplantı düzenlemeye karar verdiler. Yeşil, sabahın ilk ışıklarıyla doğayı canlandırdığı için neşe ve mutluluğun rengi olduğunu düşündüğünü söyledi. Herkes ona hak verdi, çünkü Yeşil’in enerjisi bulaşıcıydı.
Sıra Mavi'ye geldiğinde, kendisinin genelde şaşkınlıkla bağdaştırıldığını belirtti. "Gökyüzüne bakarken nasıl şaşkınlıkla huzur buluyorsak, şaşırdığımızda da bir duraksarız," dedi. Diğer renkler başlarıyla onayladılar.
Kırmızı söz alarak öfkenin kendisiyle tanımlandığını vurguladı. "Ateş gibi yanarım, ama dikkat edin, öfke kontrol edilmezse herkesi yakar," dedi. Siyah ise sessizce üzüntüyü temsil ettiğini ifade etti. "Gecenin karanlığı gibi, üzüntü de derin ve sessizdir," dedi hüzünle.
Beyaz, korkuyu simgelediğini dile getirdi. "Karanlık bir ortamda bir ışık yanınca herkes irkilir, ben de korkunun masumiyetini temsil ediyorum," dedi. Son olarak Lacivert, kendisinin tiksintiyi temsil ettiğini söyledi. "Denizin derinliklerinde bazen bulanık şeyler vardır, bu da tiksintiyi anlatır," diye ekledi.
O gün, renkler kendilerini daha iyi tanımış ve her birinin insan duygularıyla nasıl bağlantılı olduğunu keşfetmişti. Bu toplantı, onların bir daha birbirine her baktığında bu duyguları hatırlamasını sağlayacaktı.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 149 Cevabı
Soru: Yazma sürecinizi tema sonundaki “Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”nî kullanarak değerlendiriniz.
Cevap: Bu ölçeği siz doldurabilirsiniz.
Soru: Merhamet, vefa, yardımseverlikle ilgili erişim olanaklarınızı da göz önünde bulundurarak gelecek derse kadar uygun kaynaklardan belgesel, kısa film, çizgi film vb. materyallere yönelik bir araştırma yapınız. Araştırmaya başlamadan önce hangi bilgi kaynaklarını ve materyalleri kullanabileceğinizi ve bunlara nasıl ulaşabileceğinizi belirleyiniz.
Görev: Merhamet, Vefa ve Yardımseverlik Üzerine Araştırma
Kaynak Araştırması:
- Belgesel: İyilikle ilgili hikayeleri anlatan bir belgesel izleyebilirsiniz. Örneğin, "İyiliğin Gücü" adlı belgesel, yardımseverlik ve vefa konularında derinlemesine bilgi sunar.
- Kısa Film: Yardımseverlik temalı kısa filmler arayarak insanların başkalarına nasıl yardım ettiğini gösteren hikayeler bulabilirsiniz.
- Çizgi Film: Çocuklar için yardımseverlik temalı çizgi filmler de bu konuda eğitici olabilir. Örneğin, "Dostluk ve Yardımlaşma" çizgi filmini izlemek.
- Kitaplar ve İnternet Makaleleri: Kütüphanelerden veya güvenilir internet sitelerinden yardımseverlik ve merhamet üzerine yazılmış makaleler veya hikayeler okuyabilirsiniz.
Kaynakların Değerlendirilmesi:
- Seçilen kaynakların konuyu anlamamıza katkı sağlayacak içerikte olmasına dikkat etmeliyiz. Amaca uygun, yaş grubuna uygun ve anlaşılır içerikler tercih edilmelidir.
- Eğer mevcut kaynaklar yetersiz kalırsa, daha kapsamlı araştırmalar yaparak yeni kaynaklara ulaşabiliriz.
Kaynak ve Materyal Seçiminde Değişiklikler: Eğer bu süreci tekrar başlatacak olsaydım, özellikle çocuklar için daha eğitici ve eğlenceli kaynaklara öncelik verirdim. Çocukların kolayca anlayabileceği görsel materyalleri daha fazla dahil edebilirdim.
Çevremizdeki Örgü ve Dikiş Bilgisi: Çevremde örgü ören büyüklerimden öğrendiğime göre, örgü örmek soğuk havalardan korunmak amacıyla yapılır. Örgüyle patik, bere, atkı gibi eşyalar hazırlanır. Dikiş dikmek ise giysileri onarmak ya da yeni giysiler yapmak için yapılır. Özellikle eskiden hazır giysiler az olduğunda, kıyafet dikmek çok önemli bir beceriydi.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.