İkiz Kardeş: Müzik ve Şifa Metni Cevapları (7. Sınıf Türkçe)

İkiz Kardeş: Müzik ve Şifa Metni Cevapları (7. Sınıf Türkçe)
İkiz Kardeş: Müzik ve Şifa Metni Cevapları, 7. Sınıf Özgün Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 204-205-206-207-208-209 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

İkiz Kardeş: Müzik ve Şifa Metni Cevapları


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 204 Cevabı

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Soru: “Gelecek Derse Hazırlık” kapsamında derlediğiniz görselleri sınıfta birbirinize göstererek bu görsellerin, araştırdığınız terimlerden hangisini temsil ettiğini bulmaya çalışınız.

Cevap: Bu etkinlik sınıf içinde uygulanacak görsel eşleştirme etkinliğidir. Öğrenciler ellerindeki görselleri sınıf arkadaşlarına göstererek temsil ettikleri terimleri tahmin etmeye çalışırlar.
Örneğin: Bir “keman resmi” gösterilirse, bu müzikoterapi veya tedavide müzik kullanımı ile ilgili olabilir.

Soru: Müziğin bedeninize ve ruhunuza ne tür faydalar sağladığını arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Müzik, ruhumuza huzur ve mutluluk verirken bedenimizi de rahatlatır. Dinlendirici müzikler stresi azaltır, hareketli müzikler ise enerjimizi artırır.

İKİZ KARDEŞ: MÜZİK VE ŞİFA

Metni, önemli gördüğünüz yerlerin altını çizerek okuyunuz.

(…) Sağlığın tanımı “insanın biyolojik, psikolojik ve sosyal açılardan tam bir iyilik ve bütünlük (…) hâlinde olması durumu” şeklinde yapılmıştır.
İnsan sağlığının çok boyutlu olması, bu durumu bozan nedenlerin de çok boyutlu olmasını gerektirir. Nitekim hastalıkların da sebep bakımından biyolojik, psikolojik ve sosyal boyutlarının olduğu kabul edilmektedir.
Tıp pratiğinde, hastalıkların biyolojik sebeplerinin belirlenmesi, bu sebeplerin insan vücudunda yol açtığı değfşiklikler, bu değişikliklere bağlı belirti ve bulgular ile bunların sağaltılması konusunda, son yüzyıl içinde, insanlık tarihi boyunca kaydedilen ilerlemenin çok üstünde gelişmeler olmuştur. Şöyle ki, başta enfeksiyon hastalıkları olmak üzere, tarih boyunca doğa üstü güçlere, kötü kokulara, kötü havaya vs. bağlanan birçok hastalığın etkenlerini, oluş mekanizmalarını ve tedavi yöntemlerini artık biliyoruz. (…) Bazı kronik ve/veya kesin tedavisi olmayan hastalıklarda da hastanın ve hastaya bakım verenlerin günlük yaşantılarını kolaylaştıran, hastalığın olumsuz etkileri ile baş etmede faydası olan, dolayısıyla, yukarıdaki tanıma göre, insanın biyo-psiko-sosyal iyilik halini sağlamak ve korumak adına faydalı birçok yardımcı yöntem bilinmekte ve uygulanmaktadır. Söz gelimi, günümüzde kesin (…) tedavisi olmayan birçok romatizmal hastalığın seyrinde, belli zaman aralıkları ile uygulanan egzersiz, kaplıca, masaj gibi fiziksel yöntemlerin, hastanın daha az yardıma muhtaç bir durumda olmasına, ailesi ve sosyal çevresi


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 207 Cevabı

1. ETKİNLİK

Soru: Metinde geçen bazı kelime ve kelime gruplarının anlamları aşağıda verilmiştir. Bunların neler olduğunu bularak sarmal bulmacada ilgili sayı aralığına yerleştiriniz.

1. Vücuttaki işlevsel bir bozukluğun veya hastalığın belirlenmesine yarayan, hekimin saptadığı işaret (1-5). (bulgu)
2. Sağlığa kavuşturmak, iyileştirmek, iyi etmek, tedavi etmek (6-14). (sağaltmak)
3. Organizmada hastalığa yol açan mikrop, virüs, parazit vb. etkenlerin genel veya yerel gelişmesi, yayılması (15-24). (enfeksiyon)
4. Özellikle felsefe ve bilim alanında yöntem araştırmak ve yeni yöntemler yaratmak için ilkeler geliştiren bilim; yöntem bilimi (25-34). (metodoloji)
5. İyileştirmek işi. (35-48). (rehabilitasyon)
6. Osmanlı Devleti’nde sarayda hekimlik görevini yürüten en kıdemli, yetkili ve padişahın özel doktoru olan kimse (49-57). (hekimbaşı)
7. Osmanlı Devleti’nde hastane ve tıp okulu olarak kullanılan kurumun adı (58-66). (darüşşifa)
8. Klasik Türk müziğinde bir müzik parçası veya şarkının işleniş biçimi (67-71). (makam)


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 208 Cevabı

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.

1. Metinde sağlığın tanımı nasıl yapılmıştır?
Cevap: Sağlık, “insanın biyolojik, psikolojik ve sosyal açılardan tam bir iyilik ve bütünlük hâlinde olması durumu” şeklinde tanımlanmıştır.

2. Terapi kimlere, hangi amaçla yapılmaktadır?
Cevap: Terapi, özellikle kesin tedavisi olmayan hastalara uygulanır. Amaç, bireyin biyolojik, psikolojik ve sosyal açıdan iyilik hâlini desteklemek, hastalığın olumsuz etkilerini hafifletmek ve kişinin günlük yaşamını kolaylaştırmaktır.

3. Müzikoterapi nedir? Açıklayınız.
Cevap: Müzikoterapi, müzik kullanılarak yapılan terapidir. Müzikle, kişilerin ruhsal ve fiziksel durumlarını iyileştirme hedeflenir. Müziğin rahatlatıcı ve düzenleyici etkileri bu terapi yönteminde kullanılır.

4. Ebubekir Razi melankolik kişilere hangi tavsiyede bulunmaktadır?
Cevap: Razi, melankolik hastaların müzik öğrenmelerini, öğretmelerini ve güzel sesle söylenen şarkıları dinlemelerini tavsiye etmiştir.

5. Edirne Şifahanesinde müzikle terapi yapan hekimlerin izledikleri yolun bilimsel kriterlere uygun olduğu söylenebilir mi? Gerekçesiyle açıklayınız.
Cevap: Evet, söylenebilir. Çünkü hekimler hastalara farklı makamları dinletip kalp atışlarını gözlemleyerek uygun melodiyi belirliyorlardı. Bu da gözlem, deney ve analiz gibi bilimsel yöntemlere dayalı bir süreçtir.

6. Dr. Clive Robbins müziğin hangi faydalarından bahsetmektedir?
Cevap: Dr. Clive Robbins, müziğin beyin fonksiyonlarını düzenlediğini, dikkati topladığını ve kas-sinir sistemine olumlu etkiler yaptığını belirtmektedir. Ayrıca, müzikle ilgilenen kişilerin beyin loblarının daha güçlü olduğunu söylemiştir.

3. ETKİNLİK

Soru: Metinden yola çıkarak Türk İslam bilginlerinin ve Batılı bilim insanlarının müzikle terapi konusundaki bakış açılarına yönelik bir konuşma yapınız. Konuşmanızda metinden bulduğunuz örneklere yer verip bu örneklerden bir senteze ulaşmaya çalışınız.

Sevgili arkadaşlar,
Müziğin şifa kaynağı olduğu düşüncesi hem Türk İslam bilginlerinde hem de Batılı bilim insanlarında vardır. Farabi, müzik makamlarının insan ruhuna ve bedenine etkilerini incelemiş; Rast makamının huzur, Hüseyni makamının sükunet verdiğini söylemiştir. Batılı bilim insanı Dr. Clive Robbins ise müziğin beyin fonksiyonları, dikkat ve kas hareketleri üzerindeki etkilerini araştırmıştır.
Her iki yaklaşım da müziğin sadece bir sanat değil, aynı zamanda bir terapi aracı olduğunu ortaya koymaktadır. Bu ortak görüş, müziğin evrensel bir şifa dili olduğunu göstermektedir.

4. ETKİNLİK

a) Metinde geçen “nöromüzikoloji” ifadesinin anlamını tahmin ederek işaretleyiniz.
Müziğin beyni nasıl etkilediğini, hangi merkezleri nasıl tetiklediğini araştıran; müziğin beyni nasıl iyileştirdiğini bulmaya çalışan bilim dalıdır.


b) Günümüzde nöromüzikoloji alanında çalışmalar yapan bir kişi İslam bilginlerinin tavsiyelerini dikkate aldığında hangi makamlarla icra edilen müzikler üzerine bir inceleme yapmalıdır? Metinden hareketle cevaplayınız.
Cevap: Rast, Hüseyni, Neva ve Acemaşiran makamları üzerine inceleme yapmalıdır. Çünkü bu makamların ruhsal ve fiziksel etkileri detaylı şekilde açıklanmış, hangi hastalıklara iyi geldikleri belirtilmiştir.


c) Öğretmeninizin sorduğu birkaç soruyu heyecanlandığı için yanıtlayamayan bir arkadaşınıza hangi makamlarda müzikleri dinlemeyi önerirsiniz? Metinde yer alan Farabi tasnifine göre cevaplayınız.
Cevap: Isfahan makamı (güven hissi verir), Neva makamı (ferahlık verir), Saba makamı (cesaret verir) ve Hüseyni makamı (rahatlatır) önerilebilir. Bu makamlar kişinin heyecanını dengeleyebilir.


d) Metinde geçen “Düzenli ve ölçülü seslerden oluşan ve ses şiddet sınırını aşmayan müzik türleri beyni olumlu etkiliyor.” cümlesinden ne anlaşılmaktadır? Yazınız.
Cevap: Bu cümlede, sakin, uyumlu ve çok yüksek olmayan ses seviyesindeki müziklerin beyin üzerinde olumlu etkiler oluşturduğu anlatılmaktadır. Yani doğru ses düzeyi ve ritimdeki müzik, zihinsel dengeyi destekler.


7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 209 Cevabı

5. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki cümlelerde yer alan anlatım bozukluklarının sebebini bulup cümlelerin başındaki harfleri örnekteki gibi uygun kutucuğa yerleştiriniz.

Cümle Anlatım Bozukluğu Türü
a. Bu oturumda çekinmeden görüşler dile getirilmelidir. Deyimin yanlış kullanımı
b. Eminim ki gazetede okudukları onu çok etkilemiş olsa gerek. Mantık hatası
c. Öğrenciye daha fazla ulaşabilmek için e-posta gönderdi. Kelimenin yanlış yerde kullanımı
ç. Okulun önünde tamı tamına dört beş kişi vardı. Anlamca çelişen kelimelerin bir arada kullanımı
d. Ortalık çok karıştı, şimdi seç pirincin taşını! Deyimin yanlış kullanımı
e. Yabancı öğrenciyle konuşmaya devam ediyordu. Gereksiz kelime kullanımı
f. Sınav günü yaklaştıkça öğrencilerdeki heyecan gittikçe artıyor. YOK – DOĞRU CÜMLE (bozukluk yok)
g. Bu denemeyi değil okumak, anlamak bile mümkün değil. YOK – DOĞRU CÜMLE (bozukluk yok)
ğ. İşe sürekli geç kalması şüphesiz Ahmet Bey’in kulağına gitmiş olabilir. Gereksiz kelime kullanımı
h. Ahmet’in yazdığı şiiri beğenmemekle kalmadı, yerden yere çaldı. Noktalama yanlışlığı
ı. Bırakın soğan doğramayı, yemek bile yapamaz o. YOK – DOĞRU CÜMLE (bozukluk yok)
i. Sporcu burnu havada, kendini beğenmiş biri. Kelimenin yanlış yerde kullanımı
j. Genç satıcıya bir şeyler sordu. YOK – DOĞRU CÜMLE (bozukluk yok)

Tablo Doldurulmuş Hali:

Harf Anlatım Bozukluğu Türü
a Deyimin yanlış kullanımı
b Mantık hatası
c Kelimenin yanlış yerde kullanımı
ç Anlamca çelişen kelimelerin bir arada kullanımı
d Deyimin yanlış kullanımı
e Gereksiz kelime kullanımı
f -
g -
ğ Gereksiz kelime kullanımı
h Noktalama yanlışlığı
ı -
i Kelimenin yanlış yerde kullanımı
j -

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Soru: Defterinizde boş bir sayfanın ortasına “engel-zorluk-hayal” kelimelerini yazınız. Bu kelimelerin sizde uyandırdıklarından yola çıkarak bir zihin haritası oluşturunuz.

Cevap (Zihin Haritası Örneği):

Hayal

  • Hedef
  • Gelecek planı
  • İlham
  • Motive edici güç

⬇️ Karşısında

Zorluk

  • Mücadele
  • Engeller
  • Deneyim kazanma
  • Güçlenme

⬇️ Karşısında

Engel

  • Sabır
  • Azim
  • Direnç
  • Aşılması gereken sınav

Bu üç kavram bir bütün olarak başarıya giden yolda birbirini tamamlayan önemli duraklardır.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.