İnşallah Dinleme Metni Cevapları (7. Sınıf Türkçe)
İnşallah Dinleme Metni Cevapları
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 184 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: “Gelecek Derse Hazırlık” kapsamında oluşturduğunuz sloganı arkadaşlarınıza okuyunuz ve onlardan, sloganınızı hangi fıkradan yola çıkarak yazdığınızı tahmin etmelerini isteyiniz. Doğru tahminde bulunulmazsa fıkranızı arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap: Sloganım: “Ey komşu! Bu dünyada tek akıllı sen değilsin!”
Bu slogan, Nasrettin Hoca'nın zekâsı ve mizahi anlatımıyla insanlara ders verdiği fıkralardan esinlenerek oluşturulmuştur.
Tahmin Edilmezse Fıkrayı Anlat:
Nasrettin Hoca, bir gün komşusunun sürekli kendini akıllı sanarak herkese akıl vermesinden sıkılır. Komşusu her konuda kendisinin en doğruyu bildiğini iddia eder. Hoca ise sabırla onu dinler ve sonunda ona şu dersi verir:
"Ey komşu! Bu dünyada tek akıllı sen değilsin! İnsanlar da düşünür, tartışır ve doğruyu bulur. Herkesin fikrine saygı duymak gerekir."
Bu fıkra, başkalarının görüşlerine saygı duymanın ve tek doğruyu kendi fikrimiz olarak görmemenin önemini vurgular.
İNŞALLAH
Metili dinlemeden önce 1. etkinliği okuyunuz.
Metni dinlerken 1. etkinlikte yer alan tablonun ilgili bölümlerini doldurmaya çalışınız.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 185 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Metni dinlerken aşağıdaki tablonun ilgili bölümlerine metnin hikâye unsurlarını yazınız.
.
Hikâye Unsurları | İNŞALLAH | İNŞALLAH BEN GELDİM KARICIM! |
---|---|---|
Şahıs ve varlık kadrosu | Nasrettin Hoca, eşek ve haydutlar | Nasrettin Hoca, karısı, asker |
Mekân | Ev, Orman, mağara | Hoca’nın evi, orman, yol, köy |
Zaman | Bir gün gece, sabahın ilk ışıkları | Ertesi gün, akşam |
Olay | Hoca, ormanda odun toplarken haydutlar tarafından alıkonur ve onlara hizmet etmek zorunda kalır. İnşallah demenin önemini bu olay sonunda anlar. Hocanın ders alması | Hoca, ormana odun toplamaya gitmek ister, ancak "İnşallah" demediği için başına talihsiz olaylar gelir. Bir asker onu zorla köye götürür ve akşama kadar yolunu kaybeder. Eve döndüğünde "İnşallah ben geldim karıcım!" der. Hocanın ders alması. |
2. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki fıkrayı okuyunuz ve 1. etkinlikte yer alan tablonun ilgili bölümlerini bu fıkraya göre doldurunuz.
Cevap: Yukarıdaki tabloda doldurulmuştur.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 186 Cevabı
Soru: Dinlediğiniz ve okuduğunuz metinler arasındaki olay, kahraman, zaman, mekân ortaklıkları ile farklılıklarına dikkat çekiniz. Karşılaştırmayı yaparken tabloyu kullanınız.
Olay, kahraman, zaman, mekân ortaklıkları ile farklılıkları
- Olay: İki metinde de Hoca odun toplamak için ormana gider. İkisinde de elinde olmayan durumlar yaşar. Birinde asker tarafından birinde de haydutlar tarafından zorbalanır. Ve iki olayın sonunda da “inşallah” demenin önemini anlar.
- Kahraman: Nasrettin Hoca ve karısı iki metinde de ortaktır. Asker ve haydutlar ortak olmayan kahramanlardır.
- Zaman: İki metinde de net olmayan zaman ifadeleri vardır. “Bir gün, sabah, akşam” gibi
- Mekân: Hoca’nın evi, orman metinlerde ortak mekândır ama askerin gitmek istediği köy ve haydutların sığınağı ortak değildir.
3. ETKİNLİK
Soru: Çizgi roman şeklinde verilen fıkradaki rolleri paylaşarak metni sınıfınızda canlandırınız. Canlandırmanızda hazırladığınız maskeleri kullanınız.
Cevap: Metnin güzelce ezberlenip doğal bir şekilde canlandırılmalıdır. Öğrencilerden, çizgi roman şeklinde verilen fıkradaki rolleri paylaşarak sınıfta canlandırmaları beklenmektedir. Bu etkinlik, drama yöntemiyle hikâye kavrayışını güçlendirmeye yöneliktir.
4. ETKİNLİK
Soru: Dinlediğiniz metinde Nasrettin Hoca evine çok geç dönebilmiş ve üstelik eşeğini de kaybetmiştir. Nasrettin Hoca’yla karşılaşsanız bu durumda ona neler söylemek isterdiniz? İşaretleyiniz.
Öğrenciler, aşağıdaki seçeneklerden birini işaretleyerek metnin mesajını yorumlar:
- "Evdeki hesap çarşıya uymadı, değil mi?"
- "Hayat, sen başka planlar yapmakla meşgulken başına gelen şeydir."
- "Hayat sürprizlerle dolu."
Bu etkinlik, öğrencilerin okuduğu veya dinlediği metni yorumlama ve farklı bakış açılarıyla değerlendirme yeteneğini geliştirmeye yöneliktir.
5. ETKİNLİK
Nasrettin Hoca’nın fıkraları sahip olmamız gereken erdemleri fısıldar kulağımıza. Ayrıca hayata dair dersler de verir. Nasrettin Hoca’nın fıkraları bize ilk olarak her işin bir hikmeti olduğunu öğretir. Çeşmenin kurnasındaki tıkacı zar zor çıkarıp sonra da ıslandığında “Tevekkeli, ağzını böyle tıkamışlar.” diyerek bize her işin gizli bir sebebi olduğunu söylemez mi? Örneğin ümitli olmayı öğretir Hoca bize. “Hoca, göl hiç maya tutar mı?” sorusuna verdiği cevapla en kötü anlarda bile umuda sarılmamız gerektiğini fısıldar. Özellikle “Parayı veren düdüğü çalar.” adlı fıkrası, herhangi bir konuda başarılı olmanın emeğe ve alın terine bağlı olduğunu göstermesi bakımından önemli değil midir? Oysaki biz onun fıkralarını çoğu zaman sadece gülmece unsuru olarak algılıyoruz. Son olarak Hoca’nın “Bilenler, bilmeyenlere öğretsin.” sözünü örnek vermek istiyorum. Bu söz, eğitimin temel dinamiklerinden başka bir deyişle yapı taşların-1 dan biri değil de nedir?
Soru: Yukarıdaki paragrafta kullanılan geçiş ve bağlantı ifadelerini bulup altlarını çiziniz. Bu ifadelerin metnin anlamına olan katkılarını açıklayınız.
Paragrafta kullanılan geçiş ve bağlantı ifadeleri şunlardır:
- Ayrıca
- İlk olarak
- Örneğin
- Özellikle
- Oysaki
- Son olarak
Bu ifadelerin metne katkısı:
- Metnin akıcılığını sağlar.
- Fikirler arasında mantıklı geçişler kurarak anlam bütünlüğü oluşturur.
- Yazarın anlatımını daha anlaşılır ve etkili hale getirir.
Bu etkinlik, öğrencilerin yazılı metinlerde bağlaçların ve geçiş ifadelerinin önemini kavramalarına yardımcı olur.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 187 Cevabı
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerde yer alan ek-fiillerin hangi kipin üzerine geldiğini bulunuz ve örnekteki gibi ifade ediniz.
1- Yağmur yağarsa trafik sıkışır.
- Fiil: yağ-ar-sa
- Kip ve Zaman: Geniş zamanın şartı
2- Güneşten gözlerim kamaşmıştı.
- Fiil: kamaş-mış-tı
- Kip ve Zaman: Duyulan geçmiş zamanın hikâyesi
3- İyi bir puan alsaydım hayvanat bahçesine gidecektik.
- Fiil: git-ecek-ti-k
- Kip ve Zaman: Gelecek zamanın hikâyesi
4- Zayıflamak için çok spor yapmışmış.
- Fiil: yap-mış-mış
- Kip ve Zaman: Duyulan geçmiş zamanın rivayeti
5- Boş zamanlarında bol bol kitap okumalydın.
- Fiil: oku-mal-ı-y-dı-n
- Kip ve Zaman: Gereklilik kipinin hikâyesi
6- Eskiden her sabah spor yapardım.
- Fiil: yap-ar-dı-m
- Kip ve Zaman: Geniş zamanın hikâyesi
7- Geceleri gizlice kitap okurmuş.
- Fiil: oku-r-muş
- Kip ve Zaman: Geniş zamanın rivayeti
8- Her gün kırk dakika yürüyüş yapacakmış.
- Fiil: yap-acak-mış
- Kip ve Zaman: Gelecek zamanın rivayeti
9- Teyzem çok güzel börek açardı.
- Fiil: aç-ar-dı
- Kip ve Zaman: Geniş zamanın hikâyesi
Bu etkinlik, kipleri ve ek-fiil kullanımını anlamada öğrencilere büyük katkı sağlayan bir alıştırmadır.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 188 Cevabı
7. ETKİNLİK
Osmanlı devrinde şenliklerde gösteri yapan sanatçılardan bazıları şunlardı: Kılıçlarla gösteri yapanlara şemşirbâz denirdi. Şemşirbâzların arasında kılıçların keskin kenarları sırtlarına gelecek şekilde kılıçlara yatanlar, kılıçların üzerinde yürüyenler vardı.
Tasbâz ise taslarla gösteri yapanlar hakkında kullanılan bir tabirdi. Kâsebâzlar, kâseleri uzun sopaların ucuna takıp döndürerek havaya atan ve kırmadan tekrardan yakalayan kişilerdi. Cambazlar; ip üzerinde bağdaş kurma, minareler arasına gerili iplerle hüner gösterme, ayağında bıçaklarla ipte yürüme, sırtına insan ya da hayvan alarak ipte yürüme, ip üzerinde çeşitli aletler vasıtasıyla numaralar yapma, ip üzerine kazan koyarak içine girme gibi hayranlık ve korku uyandıran gösteriler yapan kimselerdi. OsmanlI devrinde tehlikeli jimnastik hareketleri yapan akrobatlar da vardı. Sürahibâzlar, sürahiler ile heyecan verici gösteriler yaparlardı. Perde arkasından gölge oyunu oynatan kimselere hayalbâz denirdi. Karagöz ve kukla oyunları hayalbâzların oynattığı oyunlar arasında yer alırdı.
Soru: Yukarıda Osmanlı Dönemi’ndeki bir şenliğin minyatürü yer almaktadır. Bu minyatürde paragrafta anlatılan sanat dallarından hangilerinin resmedildiğini aşağıya yazınız.
Minyatürde, aşağıdaki sanat dallarına ait gösterilerin yer aldığı görülmektedir:
- Şemşirbâzlar: Kılıçlarla gösteri yapan sanatçılar, tehlikeli numaralar sergiliyor.
- Kâsebâzlar: Ellerinde kâselerle gösteri yapan sanatçılar bulunuyor.
- Cambazlar: İp üstünde yürüyen, akrobatik hareketler yapan kişiler dikkat çekiyor.
- Sürahibâzlar: Sürahilerle çeşitli hareketler yapan sanatçılar yer almakta.
- Hayalbâzlar: Karagöz ve kukla oyunlarını oynatan sanatçılar, Osmanlı şenliklerinde yer almaktadır.
Bu etkinlik, Osmanlı kültüründeki eğlence anlayışını ve sanatsal gösterileri öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 189 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda bir metnin gelişme bölümü verilmiştir. Giriş ve sonuç bölümlerini ekleyerek metni tamamlayınız. Metne uygun bir başlık koymayı unutmayınız.
Metnin Başlığı: GERÇEK ÂLİM
Giriş: İnsanların bilgilerinin de bir sınırı vardır. Bu, bilim adamları için de öğretmenler, doktorlar, âlimler için de geçerlidir. Önemli olan insanın bilmediklerinin farkında olması, bu konularda bilgiçlik taslamamasıdır.
Gelişme: Metinde, İmam Ebu Yusuf'un bir adamla yaptığı konuşma anlatılmaktadır. Adam, Ebu Yusuf’un bir soruya "Bilmiyorum." cevabını vermesine sinirlenir. Ancak Ebu Yusuf ona şu cevabı verir:
"Bak kardeşim, bize bildiğimiz şeyler için ücret veriyorlar. Eğer bilmediklerimiz için de ücret alsaydık devletin hazinesi buna yetmezdi."
Bu olay, ilim ve alçakgönüllülüğün önemini vurgulamaktadır. Sokrates’in "Bildiğim tek şey, hiçbir şey bilmediğimdir." sözü de aynı anlayışı yansıtır.
Sonuç: Bu olay, ilim ve alçakgönüllülüğün birleşiminin önemini vurgular. Ebu Yusuf’un "Bilmiyorum." diyerek verdiği cevap, bilgiyi sahiplenmenin ve doğru bildiğini söylemenin değerini gösterir. İlimde kibirlenmemek, her zaman daha fazla öğrenmeye açık olmak, insanı gerçek anlamda bilgili kılar. Ebu Yusuf’un ve Sokrates’in bu tutumu, bilgiyi sadece bir üstünlük değil, bir sorumluluk olarak kabul etmenin önemini ortaya koyar.
Bu etkinlik, öğrencilere bilgeliğin ve tevazunun önemini anlatmayı amaçlamaktadır.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 190 Cevabı
9. ETKİNLİK
a- Aşağıdaki alana 8. etkinlikte tamamladığınız metnin anahtar kavramlarından yola çıkarak bir kelime etkinliği (bulmaca, eşleştrime, kelimeyi verip anlamını tahmin etme…) tasarlayınız. Sıra arkadaşlarınızdan etkinliği çözmesini isteyiniz.
a) Kelime Etkinliği Örneği (Eşleştirme Bulmacası)
Aşağıdaki kelimeleri anlamlarıyla eşleştiriniz:
1- Âlim 2- Tevazu 3 -Bilgelik 4- Hikmet 5- Öğrenmek
Anlamları:
a) Alçakgönüllülük, kendini başkalarından üstün görmeme.
b) Derin bilgiye ve sezgiye dayalı anlayış.
c) Bilgi sahibi kişi, ilim adamı.
d) Bir şeyin ardında yatan gerçek anlam, derin düşünce.
e) Yeni bilgi edinme süreci.
Cevap Anahtarı:
1 → c
2 → a
3 → b
4 → d
5 → e
Bu tür etkinlikler, öğrencilerin metinde geçen önemli kavramları anlamalarına yardımcı olur.
b- Yazdığınız bu metinle ilgili üç soru hazırlayınız. Sıra arkadaşınızdan soruları cevaplamasını isteyiniz.
1- Soru: İmam Ebu Yusuf, kendisine yöneltilen soruya neden "Bilmiyorum" cevabını vermiştir?
Cevap: Çünkü insanın her şeyi bilemeyeceğini, bilginin sınırsız olduğunu ve bilgiçlik taslamamanın önemli olduğunu anlatmak istemiştir.
2- Soru: Metinde Sokrates’in hangi sözü verilmiştir ve bu sözün anlamı nedir?
Cevap: "Bildiğim tek şey, hiçbir şey bilmediğimdir." sözü verilmiştir. Bu söz, insanın bilgisi ne kadar fazla olursa olsun, öğrenmenin hiçbir zaman bitmeyeceğini vurgular.
3- Soru: Ebu Yusuf’un verdiği cevap, bilginin hangi yönünü vurgulamaktadır?
Cevap: Bilginin sadece bir üstünlük değil, aynı zamanda bir sorumluluk olduğunu ve insanın bilmediklerini de kabul edebilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
Bu etkinlik, öğrencilerin okudukları metni daha iyi anlamalarını ve kritik düşünme becerilerini geliştirmelerini sağlamaktadır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.