Meke Gölü Metni Cevapları (4. Sınıf Türkçe)
Meke Gölü Metni Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 174 Cevabı
HAZIRLANALIM
Soru: “Kuraklığın nedenleri” ile ilgili hazırlamış olduğunuz çalışmayı arkadaşlarınıza sununuz.
Cevap: Kuraklık, küresel ısınma ve iklim değişikliği nedeniyle artan sıcaklıklarla bağlantılıdır. Ormansızlaşma ve yanlış tarım uygulamaları, toprak erozyonuna ve su kaynaklarının azalmasına yol açar. Aşırı su tüketimi ve kaynakların yanlış yönetimi de kuraklığı tetikler.
“Meke Gölü” metnini noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz.
MEKE GÖLÜ
Meke Gölü, Karapınar yakınlarında ana yoldan 1 km içeridedir. Göl girişinde ufak bir yapı bulunmaktadır. Önünden ayrılan rampa sizi göl kıyısına getirir. Yapının doğu ve batısından devam eden kömür tozuna benzer yol, bir yandan sizi krater ağzında olduğunuza inandırırken gölün manzarasının en güzel seyredildiği arka yüzeyine götürüp çevresini dolaşmanıza da imkân veriyor. Kırık kömürü andıran tozsuz yolun dışı, “off-road” (of rod, arazi yarışı) zevkini tatmin edecek engebeli bir arazide bodur otlar arasında yol alma olanağı da sunar. 4 km’ye yakın çevresi olan Meke Tuzlası krater gölünün içinde oluşan volkan bacası örneği adacıklar, doğa tutkunlarına ayrı bir görsel lezzet sunuyor.
Meke Gölü’nden Karapınar’a girişte yolun sonunda ve biraz içeride bulunan tepeler yoldan dikkat çekmese de “ketirlik” adıyla anılıyor ve ilginç bir kaya kütlesi barındırıyor. Doğanın bir hayli bonkör davrandığı bölgedeki doğal kır çiçekleri, yosun yüzlü
kayalar makro fotoğraf çekimlerine meraklı olanların ilgisini çekecektir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 175 Cevabı
1. ETKİNLİK
a. Okuduğunuz metinde geçen bazı kelimelerin anlamları verilmiştir. Bu kelimeleri anlamlarına uygun olarak cümlede kullanınız.
Kelime | Anlamı | Cümle |
---|---|---|
Bodur | Enine göre boyu kısa ve tıknaz. | Akdeniz Bölgesi’nin bitki örtüsü bodur makidir. |
Makro | Büyük, geniş. | 21. yüzyılda teknoloji alanında makro ölçekte gelişmeler yaşandı. |
Krater | Yanardağ ağzı. | Yanardağın krater kısmına kadar tırmandık. |
Bonkör | Cömert. | Dedem çok bonkör bir adamdı. |
Volkan | Yanardağ. | Manisa’nın Kula ilçesinde pek çok sönmüş volkan vardır. |
b. Okuduğunuz metinden eş anlamlısı olan kelimeleri belirleyerek defterinize yazınız.
- Ufak – Küçük
- Andırmak – Çağrıştırmak
- Zevk – Haz
- Olanak – İmkân
- Doğa – Tabiat
- Lezzet – Tat
- Bonkör – Cömert
- Doğal – Tabii
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1- Gölün manzarası en güzel nereden seyredilmektedir?
Cevap: Gölün arka yüzeyinden seyredilmektedir.
2- Göl manzarasına götüren yolun özellikleri nelerdir?
Cevap: Yol, kömür tozuna benzemektedir, kırık kömürü andırır ve tozsuzdur.
3- Meke Gölü’nün çevresindeki arazinin engebeli olması hangi sporun yapılmasına imkân sağlamaktadır?
Cevap: Off-road sporunun yapılmasına olanak sağlamaktadır.
4- Yazar neden "doğanın bonkör" davrandığını düşünüyor?
Cevap: Çünkü göl civarı eşsiz manzaralara, volkanik adacıklara, kır çiçeklerine ve yosun kaplı kayalara sahiptir.
3. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları cevaplayarak metinle ilgili görüşlerinizi belirtiniz.
1- Bu metinde nelerden söz ediliyor?
Cevap: Metinde Meke Gölü ve çevresindeki doğal güzelliklerden söz ediliyor.
3- Metinde ilginizi çeken noktalar nelerdir?
Cevap: Gölün içinde volkanik adacıkların olması ve off-road sporuna uygun engebeli bir arazinin bulunması ilgimi çekti.
4- Bu metni okuması için başkalarına tavsiye eder misiniz? Neden?
Cevap: Evet, tavsiye ederim. Çünkü metin, doğa ve coğrafya hakkında bilgi verirken aynı zamanda merak uyandırıyor. Doğa tutkunları için ilgi çekici bir içerik sunuyor.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 176 Cevabı
4. ETKİNLİK
a. Aşağıda 2023-2024 Türkiye geneli su yılı alansal yağışların normalleri ve geçen yıl ile karşılaştırılması verilmiştir. Grafiği inceleyiniz.
Grafiği inceledikten sonra aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
b. Aşağıdaki soruları bu grafiğe göre cevaplayınız.
-
2023 yılında yağışlar, normal değerlere en fazla hangi aylarda yaklaşmıştır?
Cevap: Ekim, Haziran, Temmuz ve Ağustos aylarında yağış miktarı normal değerlere en yakın seviyededir. -
2024 yılında yağışlar, hangi aylarda normal değerlerin üzerinde gerçekleşmiştir?
Cevap: Kasım, Aralık, Ocak, Şubat, Mart ve Nisan aylarında yağış miktarı normal değerlerin üzerinde gerçekleşmiştir.
c. 2023-2024 yıllarının ilk 6 ayında gerçekleşen yağışlar hakkında neler düşünüyorsunuz?
Cevap: 2024 yılının ilk 6 ayında yağışlar, 2023 yılına göre daha fazla gerçekleşmiştir. Özellikle Ocak ve Şubat aylarında yağış miktarında büyük bir artış gözlemlenmiştir. Bu durum, su kaynaklarının korunması açısından olumlu olsa da aşırı yağışlar sel ve taşkın risklerini artırabilir.
5. ETKİNLİK
Soru: İncelediğiniz yazılı kaynakları (dergi, kitap, broşür, gazete vb.) güvenilirlik bakımından değerlendiriniz. Sizce hangi kaynakların daha güvenilir olduğunu aşağıya yazınız.
Cevap: En güvenilir yazılı kaynaklar bilimsel makaleler, akademik kitaplar ve devlet kurumları tarafından yayımlanan raporlardır.
- Dergi ve kitaplar, uzman kişiler tarafından hazırlandığı için daha güvenilirdir.
- Gazete ve broşürler, bazı durumlarda taraflı veya eksik bilgi içerebilir.
- Resmî kurumlar (Örneğin: Meteoroloji Genel Müdürlüğü, TÜBİTAK gibi) tarafından yayınlanan raporlar, bilimsel verilere dayandığı için daha güvenilir kabul edilir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 177 Cevabı
6. ETKİNLİK
Soru: Sınıfınızda 4-5 kişilik gruplar oluşturarak çevre kirliliğini önlemek için bir proje hazırlayınız. Hazırlayacağınız proje ile ilgili bilgileri aşağıya yazınız.
Sınıfınızda 4-5 kişilik gruplar oluşturarak çevre kirliliğini önlemek için bir proje hazırlayınız. Hazırlayacağınız proje ile ilgili bilgileri aşağıya yazınız.
Proje Bilgileri
- Proje Adı: Yeşil Gelecek: Çevremizi Koruyalım
- Gruptaki Öğrenciler: (Grup üyelerinin isimleri yazılacak)
- Projenin Başlangıç Tarihi: 15 Şubat 2025
- Projenin Bitiş Tarihi: 15 Mart 2024
- Projenin Amacı: Öğrencilere ve çevre sakinlerine çevre kirliliğinin zararlarını anlatmak, geri dönüşüm ve doğa koruma bilincini artırmak.
Projenin Uygulaması:
- Okulda geri dönüşüm kutuları yerleştirilecek.
- Ağaç dikme etkinliği düzenlenecek.
- Bilgilendirici broşürler hazırlanacak.
- Plastik atık toplama kampanyası başlatılacak.
Projenin Sonuçları:
- Çevre bilincinin artması
- Daha temiz bir çevre oluşturulması
- Doğa dostu alışkanlıkların kazandırılması
7. ETKİNLİK
Okuduğunuz metinde;
Bazı ifadeler renkli (ketirlik, off-road),
Bazı ifadeler altı çizili (doğal kır çiçekleri, yosun yüzlü kayalar),
Bazı ifadeler koyu (Meke Gölü, Meke Tuzlası, Karapınar) yazılmıştır.
Soru: Buna göre metinde bazı ifadelerin renkli, altı çizili veya koyu yazılma sının sebebi ne olabilir? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap: Metindeki bazı kelimelerin farklı şekillerde vurgulanmasının sebebi, okuyucunun dikkatini çekmek ve bilgiyi daha anlaşılır hale getirmektir.
- Renkli yazılar, özel terimlere ve önemli kavramlara dikkat çekmek için kullanılmıştır. (Örneğin: "off-road" kelimesi bir spor dalını tanımlamaktadır.)
- Altı çizili kelimeler, metindeki görsel betimlemeleri vurgulamak için kullanılmıştır. (Örneğin: "doğal kır çiçekleri" ifadesi göl çevresindeki bitki örtüsünü anlatmaktadır.)
- Koyu yazılar ise, metindeki en önemli yerleri veya özel isimleri belirtmek için kullanılmıştır. (Örneğin: "Meke Gölü" gibi yer isimleri koyu yazılmıştır.)
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 178 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki duyuruyu inceleyiniz.
Mevsim itibarıyla bölgemiz ve ilçemiz orman yangınları açısından son derece riskli, çok sıcak ve düşük nem ihtiva eden (içeren) bir döneme girmiş bulunmaktadır. Ülkemizin birçok bölgesinde olduğu gibi ilçemizde de özellikle mayıs-ekim ayları arasında ormanlık alanlara yakın alanlarda anız (ekin biçildikten sonra tarlada kalan küçük sap) yakılması orman yangını tehlikesini arttırmaktadır.
Bu nedenle;
1. Ürün hasadı yapılacak tarlalarda hasat sahiplerinin yangın tehlikesine karşı gereken titizliği göstermeleri,
2. Piknik yapan vatandaşlarımızın kontrollü ateş yakmaları ve ateşin söndüğünden emin olmadan piknik alanını terk etmemeleri,
3. Otoyolları kullanan vatandaşların yol kenarlarındaki yangın riski olan kuru otlara, çalılara ateş ve cam şişeleri atmamaları,
4. Meralarda ve yaylalardaki çobanların kontrolsüz ateş yakmamaları,
5. Vatandaşlarımızın bir yangın belirtisi gördükleri anda 112 Acil Çağrı Merkezine bilgi vermeleri gerektiği tüm halkımıza duyurulur.
Soru: Bu duyurunun amacı ne olabilir? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap:
Bu duyurunun amacı, orman yangınlarını önlemek için halkı bilinçlendirmek ve gerekli önlemleri almalarını sağlamaktır. Özellikle yaz aylarında artan sıcaklık ve düşük nem, orman yangınları riskini artırmaktadır. Bu nedenle, çiftçiler, piknik yapan vatandaşlar, otoyol kullanıcıları ve çobanlar gibi riskli alanlarda bulunan kişilere dikkat etmeleri gereken konular hatırlatılmaktadır. Ayrıca, yangın tehlikesi görüldüğünde 112 Acil Çağrı Merkezi'ne haber verilmesi gerektiği vurgulanarak, toplumun yangın önleme çalışmalarına katkı sağlaması amaçlanmaktadır.
Bu duyuru, çevreyi koruma bilinci oluşturmayı ve olası yangınları önceden engellemeyi hedeflemektedir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 179 Cevabı
9. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda Meke Gölü’yle ilgili iki metin verilmiştir. Bu metinlerden yola çıkarak kuraklığı önlemek için neler yapılabileceğini tartışınız.
Soru: Tartışma sonuçlarınızı aşağıya yazınız.
Cevap: Kuraklık, doğal dengenin bozulmasına ve su kaynaklarının tükenmesine yol açan ciddi bir çevre sorunudur. Meke Gölü gibi doğal güzelliklerin kuruması, iklim değişikliğinin ve yanlış su yönetiminin sonuçlarından biridir. Kuraklığı önlemek için şu önlemler alınabilir:
- Su kaynaklarını bilinçli kullanmak: Tarımda ve günlük hayatta suyun tasarruflu kullanılması gerekmektedir.
- Ağaçlandırma çalışmaları yapmak: Ağaçlar, su döngüsünü koruyarak toprağın nemli kalmasına yardımcı olur.
- Yağmur suyu hasadı sistemlerini yaygınlaştırmak: Su israfını önlemek için şehirlerde ve kırsal alanlarda yağmur suyu toplama sistemleri kurulmalıdır.
- Göllerin ve nehirlerin korunması: Meke Gölü gibi doğal su kaynaklarının korunması için çeşitli projeler uygulanmalı ve gerekli su destekleri sağlanmalıdır.
- Sanayi ve tarımda su tüketimini denetlemek: Sanayi tesisleri ve tarım alanlarında aşırı su kullanımını engellemek için sıkı denetimler yapılmalıdır.
- Bilinçlendirme çalışmaları yapmak: İnsanlara suyun önemi hakkında eğitim verilerek bilinçli tüketim alışkanlıkları kazandırılmalıdır.
Sonuç olarak, su kaynaklarını korumak hepimizin sorumluluğudur. Doğru önlemler alındığında, Meke Gölü gibi doğal güzellikler eski ihtişamına kavuşabilir ve kuraklıkla mücadelede önemli bir adım atılmış olur.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 180 Cevabı
10. ETKİNLİK
Soru: Karagöz ile Hacivat arasında geçen aşağıdaki konuşmayı okuyunuz.
Soru: Karagöz’ün kafasını karıştıran cümleler aşağıda verilmiştir. Sizce bu cümlelerde yazım yanlışı var mıdır? İlgili kutucuğu doldurunuz.
• Meke Gölü’nü görmek için on bir saatlik yoldan geldik.
• Meke Gölü’nün manzarasını saat 17.30’a kadar hayranlıkla seyrettik.
• Meke Gölü’ne beş yüz yetmiş üç kilometrelik yolumuz kalmıştı.
• Senedin üzerinde “ikiyüzellibinTL” yazıyor.
Cevap: Sayıların yazımı doğrudur çünkü birden fazla kelimeden oluşan sayılar ayrı yazılır. Saatlerin yazımında rakamlar kullanılır, çek senet gibi kâğıtlarda herhangi bir usulsüzlük yapılmaması için sayılar bitişik yazılır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 181 Cevabı
11. ETKİNLİK
Soru: “Çevre bilinci” hakkında aşağıya iki soru yazınız.
Sorular:
- Çevreyi korumak için günlük hayatta neler yapmalıyız?
- Geri dönüşüm neden önemlidir?
Soru: Bu soruların cevaplarını içeren bir konuşma yapınız.
Sevgili Arkadaşlarım,
Bugün çevre bilinci hakkında konuşacağız. Çevreyi korumak için günlük hayatta birçok şey yapabiliriz. Örneğin, suyu israf etmemek, çöpleri yere atmamak ve geri dönüşüme dikkat etmek önemli adımlardır. Doğal kaynakları korumak için enerji tasarrufu yapmalıyız, gereksiz yere elektrik tüketmemeliyiz. Ayrıca poşet yerine bez çantalar kullanmak, plastik kullanımını azaltmak da çevreyi korumaya yardımcı olur.
Geri dönüşüm ise çevremizi temiz tutmanın ve kaynakları verimli kullanmanın en önemli yollarından biridir. Plastik, cam, metal ve kağıt gibi atıkların geri dönüşüme kazandırılması hem doğayı korur hem de enerji tasarrufu sağlar. Eğer geri dönüşüm yapılmazsa bu atıklar doğada uzun süre kalır ve çevre kirliliğine neden olur.
Hepimizin çevremizi temiz tutma konusunda sorumluluğu var. Daha temiz ve sağlıklı bir dünya için hep birlikte çevreye duyarlı olmalıyız!
12. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda konuşma çizgisinin ( —) kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Verilen kuralları ilgili örneklerle eşleştiriniz.
a) Yazıda satır başına alınan konuşmaları göstermek için kullanılır.
???? Anne — Beslenme çantana elmayı koyalım. Suyunu bugün kantinden alırsın.
???? Kız — Olur anneciğim, hoşça kal!
b) Yalnızca konuşanın adından sonra uzun çizgi kullanılır.
???? Erzurum’a gelen herkesin sorduğu soru şuydu:
???? Palandöken’e gittin mi?
13. ETKİNLİK
Soru: Konuşma çizgisi ( —) kullanarak aşağıdaki konuşmayı tamamlayınız. Konuşmanın şehrinize gelmiş bir turistle sizin aranızda geçtiğini düşününüz. Yazınızda sayılara yer vererek bunların yazımına dikkat ediniz.
— Merhaba beyefendi!
— Merhaba!
— Biz bu şehri gezmek için geldik. Nereleri gezebiliriz?
— Merhaba beyefendi!
— Merhaba!
— Biz bu şehri gezmek için geldik. Nereleri gezebiliriz?
—Öncelikle hoş geldiniz.
—Hoş bulduk.
—Tarihî yapılara ilginiz varsa Ayasofya, Sultanahmet Camisi, Yerebatan Sarnıcı ve Galata Kulesi’ni gezebilirsiniz. Manzara seviyorsanız mutlaka Çamlıca Tepesi’ne çıkmanızı tavsiye ederim.
—Çok teşekkür ederim, çok yardımcı oldunuz.
—Rica ederim, iyi gezmeler dilerim.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru: Mevsimleri konu edinen iki şiir örneği bularak sınıfınıza getiriniz (“Yaz Geliyor” metninin 7. etkinliğine yöneliktir.).
Mevsimler
Bir yılda tam dört mevsim,
Hepsi de ayrı resim.
Gel birlikte sayalım,
Takalım birer isim.
İlkbahar, yaz, sonbahar,
Kış gelince kar yağar.
Haydi haydi evine,
Her tarafta soğuk var.
Mevsimler
İlkbaharda çiçek açar,
Güneş yüzünü gösterir.
Kuşlar neşeyle şarkı söyler,
Doğa uyanır, yeşerir.
Kış gelince kar yağar,
Her yer beyaza bürünür.
Çocuklar kartopu oynar,
Soğuk hava hissedilir.
Dört Mevsim
Yazın sıcak, güneş parlak,
Deniz bizi serinletir.
Ağaçlarda meyve dolu,
Tatil bizi bekletir.
Sonbaharda rüzgâr eser,
Yapraklar yere düşer.
Gökyüzü griye döner,
Yağmurlar yavaş yavaş iner.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.