Nasreddin Hoca Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)
Nasreddin Hoca Metni Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 12 Cevabı
KEŞİF YOLCULUĞU
Soru: Nasrettin Hoca hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Nasrettin Hoca Hakkında Edindiğiniz Bilgiler:
Nasrettin Hoca, Türk halk kültürünün en önemli figürlerinden biridir. 1208 yılında Eskişehir’in Sivrihisar ilçesinin Hortu Köyü’nde doğmuş ve 1284 yılında Akşehir’de vefat etmiştir. Mizahi kişiliğiyle tanınan Hoca, aynı zamanda derin anlamlar içeren hikâyeleriyle halkı eğitmiş ve onlara yol göstermiştir. Fıkraları, günlük hayatta karşılaşılan olaylara eleştirel bir bakış sunar ve ders verici bir nitelik taşır.
Nasrettin Hoca, insanlara sadece güldürmeyi değil, aynı zamanda düşündürmeyi amaçlamıştır. Fıkralarında halkın sorunlarına çözüm önerileri sunmuş, toplumsal eleştiriler yapmış ve eğitici bir yol izlemiştir. Onun mizahi hikâyeleri, zamanla Türk kültürünün ayrılmaz bir parçası haline gelmiş ve dünya çapında tanınmıştır.
Soru: Öğrendiğiniz fıkrayı sınıfta arkadaşlarınıza anlatınız.
Ben Zaten İnecektim Fıkrası
Günün birinde Hoca Efendi pazara gitmek için eşeğine biner ve yola koyulur. Bir süre gittikten sonra eşek huysuzlanır ve ardından hoplayıp zıplamaya başlar. Derken Nasreddin Hoca da eşekten düşüverir. Düşer düşmesine de çevresine toplanan çocuklar toplu hâlde bağırmaya başlarlar: “Nasreddin Hoca eşekten düştü, Nasreddin Hoca eşekten düştü.” Hoca, şöyle bir sağına soluna baktıktan sonra büyüklerden kimselerin olmadığını görünce eşe dosta rezil olmamak için; “Çocuklar, eşekten düşmedim, ben zaten eşekten inecektim.” deyiverir.
Göle Maya Çalmak Fıkrası:
Bir gün Nasrettin Hoca, göl kenarında elinde bir yoğurt kasesiyle görülür. Merak eden köylüler ona ne yaptığını sorarlar. Hoca, “Göle maya çalıyorum,” der. Köylüler, “Hocam, göl maya tutar mı?” diye sorunca, Hoca cevap verir: “Ya tutarsa!”
Bu fıkra, umutlu olmayı ve hiçbir zaman denemekten vazgeçmemeyi öğütler.
Ana Mesaj: Nasrettin Hoca’nın bu fıkrasında, umutsuz olmamak ve denemekten çekinmemek gerektiği vurgulanır. Bu mesaj, hayatın her alanında uygulanabilecek bir öğretidir.
Soru: Okuma sürecinizi tema sonundaki “Okuma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği’ni kullanarak değerlendiriniz.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 14 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda verilen karşılıklı konuşmadaki boşlukları yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Ela: Merhaba! Bugün Nasrettin Hoca’nın fıkralarından birini işledik. Fıkralarının ne kadar komik ve ilginç olduklarını fark ettim. Sen ne düşünüyorsun?
Levent: Merhaba! Ben de çok sevdim. Nasrettin Hoca gerçekten çok zeki ve hazırcevap bir adammış. Peki, sence fıkralarının önemi nedir?
Ela: Bence Nasrettin Hoca, fıkralarıyla insanlara ince mesajlar ve dersler veriyor. Bunun için bu fıkralar çok önemli. Mesela “Parayı Veren Düdüğü Çalar” fıkrasında hak ve adaletin önemini anlatıyor.
Levent: Evet, haklısın. Ben de o fıkrayı çok seviyorum. Hoca, komik hikâyelerle güldürüyor, düşündürüyor ve insanlara doğru yolu gösteriyor. Bu yüzden herkes onu çok seviyor.
Ela: Ayrıca Nasrettin Hoca’nın fıkraları topluma da çok şey öğretiyor. İnsanlar, bu fıkraları dinleyerek nasıl daha iyi insan olabileceklerini -dürüst olmayı, çalışkan olmayı ve kimseyi aldatmamayı- öğreniyorlar.
Levent: Onun fıkraları bizim kültürümüzün bir parçası. Fıkralarıyla hem eğleniyoruz hem de öğreniyoruz. Onun fıkralarını hep anlatmalıyız ki Nasrettin Hoca unutulmasın.
Ela: Aynen öyle. Nasrettin Hoca'nın fıkraları, bizim kültürümüzün bir parçasıdır. Fıkralarıyla hem eğleniyoruz hem de öğreniyoruz. Onun fıkralarını hep anlatmalıyız ki Nasrettin Hoca unutulmasın.
Levent: Kesinlikle! Nasrettin Hoca’yı yaşatmalıyız. Onun fıkralarıyla gülmek, düşünmek ve öğrenmek çok güzel!
Ela: Kesinlikle! Nasrettin Hoca'nın fıkralarıyla gülmek, düşünmek ve öğrenmek çok güzel!
Onun öğrettiklerini hep hatırlamalıyız.
Levent: Evet, onun öğretileri bizim için hâlâ çok değerli. Böyle bir mirası korumalıyız.
Ela: O zaman Nasrettin Hoca fıkralarını sonraki nesillere de anlatmalıyız!
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 15 Cevabı
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız.
1- Mutlu olmak için Nasrettin Hoca çocuklardan neler yapmalarını istemektedir?
Nasrettin Hoca, çocuklardan fıkraları okuyup hayata gülümseyerek bakmalarını, çalışkan, başarılı ve ahlaklı olmalarını istemektedir.
2- Nasrettin Hoca’nın yaşadığı dönemde hangi sorunlar vardı?
Nasrettin Hoca’nın yaşadığı dönemde savaşlar, işgaller ve ekonomik sıkıntılar vardı. İnsanlar hayata küsmüş gibiydi ve geleceğe dair umutlarını kaybetmişti.
3- Bu sorunların çözümü için Nasrettin Hoca nasıl bir yol bulmuştur? Bu çözüm yoluyla ilgili ne düşünüyorsunuz?
Nasrettin Hoca, bu sorunların çözümü için fıkralar anlatmaya başlamıştır. İnsanlara doğru mesajlar vererek sorunları mizahi bir şekilde ele almıştır. Bu yöntem oldukça etkili ve akıllıcadır çünkü insanları hem güldürüp hem de düşündürmektedir.
4- Nasrettin Hoca fıkralarının dünyaya yayılmasının sebebi ne olabilir? Söyleyiniz.
Nasrettin Hoca fıkralarının dünyaya yayılmasının sebebi, verdiği mesajların evrensel olması ve tüm insanlığı ilgilendirmesidir.
5- Nasrettin Hoca’ya bir soru sorma imkânınız olsaydı ne sorardınız?
"Bunca hazırcevaplığı ve bilgeliği nasıl kazandınız?" diye sorardım.
3. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda verilen durumlarda yaşananları metinden ve önceki bilgilerinizden yola çıkarak ilgili yerlere yazınız.
Fıkralarını İlk Anlattığında Yaşanan Durum: İnsanlar fıkraları komik bulup kahkahalarla gülmüşlerdir.
Fıkralarını Anlattıktan Sonra Yaşanan Durum: Dinleyenler, fıkraların anlamını düşünerek ders çıkarmışlardır.
4. ETKİNLİK
a. Okuduğunuz metni en iyi yansıtan kelime ve kelime grupları hangileridir?
Nasrettin Hoca, fıkra, mizah, ders, güldürmek, düşündürmek.
b. Sadece yazdığınız kelimelerden hareketle metnin içeriği tahmin edilebilir mi? Nedenleriyle söyleyiniz.
Evet, tahmin edilebilir. Çünkü anahtar kelimeler, metnin konusunu ve temel mesajını doğrudan ifade etmektedir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 16 Cevabı
5. ETKİNLİK
a. Koyu harflerle yazılan kelime gruplarına dikkat ederek paragrafı okuyunuz.
Nasrettin Hoca, Türk halk kültürünün en renkli karakterlerinden biridir. Yaşadığı dönemin sorunlarını nükteli hikâyecikler aracılığıyla aktararak insanlara yol göstermiştir. Fıkraları içinde derin bir mesaj barındırırken aynı zamanda hazırcevap kişiliğiyle bizleri gülümsetir. O, bilgelik dolu öğütleriyle insanların kalbinde taht kurmuştur.
b. Bu kelime gruplarını sadece son kelimesini kullanarak paragrafı tekrar yazınız.
Nasrettin Hoca, Türk halk kültürünün en karakterlerinden biridir. Yaşadığı dönemin sorunlarını nükteli hikâyeler aracılığıyla aktararak insanlara yol göstermiştir. Fıkraları içinde mesaj barındırırken aynı zamanda kişiliğiyle bizleri gülümsetir. O, öğütleriyle insanların kalbinde taht kurmuştur.
c. Paragrafı tekrar yazdığınızda anlam olarak nasıl bir değişim oldu? Açıklayınız.
Paragraf tekrar yazıldığında anlam olarak bir değişim oldu. Koyu yazılmış kelime grupları çıkarıldığında metin daha az etkileyici ve ayrıntısız hale geldi. Metindeki vurgu ve derinlik kayboldu.
6. ETKİNLİK
Soru: Metinden alınan aşağıdaki cümleleri ilgili kavramlarla eşleştiriniz. Boşta kalan seçenekte Nasrettin Hoca sizden ne yapmanızı beklemektedir? Söyleyiniz.
Metinden alınan aşağıdaki cümleleri ilgili kavramlarla eşleştiriniz.
(Duyarlılık) "Nerede içinde yanlışlık olan bir durum görsem hemen bunu fıkra hâline getirip anlatıyordum."
(Çözüm Odaklılık) "İnsanlara doğrudan şöyle yapın, böyle yapmayın, demek olmazdı. Eğitici bir yol bulmalıydım."
(Azim ve Kararlılık) "Bunun anlamı 'Hiçbir şartta umutsuz olmayın. Başarmak için her yolu deneyin.' demektir."
Boşta kalan seçenek: Bağımsızlık: Nasrettin Hoca sizden bağımsız düşünmeyi ve olaylara farklı açılardan yaklaşmayı beklemektedir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 17 Cevabı
7. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda “İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Temsilî Listesi”nden alınmış bazı unsurlar verilmiştir. Listedeki bu unsurlarla ilgili verilen bilgilerden doğru olanların başına (D), yanlış olanların başına (Y) yazınız.
1. Meddahlık Geleneği (2008)
2. Mevlevi Sema Törenleri (2008)
3. Karagöz (2009)
4. Türk Kahvesi ve Geleneği (2013)
5. Ebru: Türk Kâğıt Süsleme Sanatı (2014)
6. Geleneksel Çini Sanatı (2016)
7. Geleneksel Türk Okçuluğu (2019)
8. Minyatür Sanatı (Azerbaycan, İran ve Özbekistan ile Ortak Dosya) (2020)
9. Dede Korkut-Korkut Ata Mirası: Kültürü, Efsaneleri ve Müziği (Azerbaycan ve Kazakistan ile Ortak Dosya, 2018)
10. Nasrettin Hoca/Molla Nesreddin/Molla Ependi/Apendi/Afendi Kozhanasyr Fıkra Anlatma Geleneği (Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan, Tacikistan, Türkmenistan, Özbekistan ile ortak dosya, 2022)
- Doğru (D) "Meddahlık Geleneği" ve "Mevlevi Sema Törenleri" aynı yılda listeye girmiştir.
- Yanlış (Y) "Türk Kahvesi ve Geleneği", "Geleneksel Çini Sanatı"ndan sonra listeye girmiştir.3
- Doğru (D) "Minyatür Sanatı" Azerbaycan, İran ve Özbekistan'ın somut olmayan ortak kültürel miras ögesidir.
- Doğru (D) "Nasreddin Hoca Fıkra Anlatma Geleneği" altı ülkenin somut olmayan kültürel miras ögesidir.
- Yanlış (Y) "Türk Kahvesi Geleneği" ve "Dede Korkut–Korkut Ata Mirası" birkaç ülkenin ortak miras unsurudur.
- Yanlış (Y) "Geleneksel Türk Okçuluğu" 2016 yılında listeye girmiştir.
- Doğru (D) "Ebru: Türk Kâğıt Süsleme Sanatı", "Karagöz"den sonra "Geleneksel Türk Okçuluğu"ndan önce listeye girmiştir.
b- “İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Temsilî Listesi”ndeki “Nasreddin Hoca Fıkra Anlatma Geleneğinin farklı adlarla ifade edilmesinin sebebi nedir? Listedeki farklı ülkelerde “Nasreddin Hoca Fıkra Anlatma Geleneğinin aynı içerikte olmasının sebebi nedir? Düşüncelerinizi gerekçelendirerek söyleyiniz.
Cevap: "Nasreddin Hoca Fıkra Anlatma Geleneği"nin farklı adlarla ifade edilmesinin sebebi, bu geleneğin birçok farklı kültürde ve bölgede benimsenmiş olmasıdır. Bu ülkelerde Türkçenin farklı şivelerinin kullanılması ve fıkraların sözlü bir şekilde aktarılması, adlandırmada çeşitliliğe yol açmıştır.
Listeye dahil ülkelerde aynı içerikte olmasının sebebi nedir?
Bu ülkelerde Türk kültürünün ortak bir miras olarak kabul edilmesi ve Nasreddin Hoca'nın hikâyelerinin evrensel temalar içererek tüm insanlara hitap etmesi, içeriğin aynı olmasının temel nedenidir. Bu, Türk kültürünün yaygın ve güçlü etkisinin bir göstergesidir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 18 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda verilen cümleleri inceleyiniz. Karşılaştırılanlar ile karşılaştırma yönünü örnekteki gibi yazınız.
Cümleler ve Karşılaştırma Yönleri
-
Cümle: Beni ondan çok seviyor.
Karşılaştırılanlar: Ben ve o
Karşılaştırma Yönü: Vakit geçirme -
Cümle: Nasrettin Hoca fıkralarını daha çok severim.
Karşılaştırılanlar: Nasrettin Hoca fıkraları ve diğer hikayeler
Karşılaştırma Yönü: Sevmek -
Cümle: Çay içmeyi severim fakat kahveden de vazgeçemem.
Karşılaştırılanlar: Çay ve kahve
Karşılaştırma Yönü: Sevme derecesi -
Cümle: Türkiye, geleneklerine en bağlı ülkelerindendir.
Karşılaştırılanlar: Türkiye ve diğer ülkeler
Karşılaştırma Yönü: Geleneklere bağlılık -
Cümle: Ebru sanatı yaptım ama çömlek yapmak daha eğlenceli.
Karşılaştırılanlar: Ebru sanatı ve çömlek yapmak
Karşılaştırma Yönü: Eğlenceli olma -
Cümle: Sergide çini sanatı, minyatür kadar ilgi görmedi.
Karşılaştırılanlar: Çini sanatı ve minyatür
Karşılaştırma Yönü: İlgi görmek
9. ETKİNLİK
a. "Odasını toplamak istemediği için ipe un serip annesini oyalıyordu." cümlesindeki "ipe un sermek" deyiminin anlamı:
"Ipe un sermek" deyimi, bir işi yapmamak için geçersiz ve anlamsız bahaneler öne sürmek anlamında kullanılır.
b. "Hanım İpe Un Sermiş" Fıkrasının Anlamı:
Nasrettin Hoca, komşusunun emaneti geri getirmeyeceğini bildiği için çamaşır ipini vermek istemez. Bunu belli etmeden, komik bir bahaneyle "ipe un sermiş" gibi davranarak durumu idare eder. Fıkra, istemediği bir şeyi yapmamak için yaratıcı çözümler üretmenin mizahi bir örneğini sergiler.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 19 Cevabı
Soru: Okuduğunuz fıkradaki sorunun çözümüne yönelik aşağıdaki yönergeler doğrultusunda bir konuşma yapınız.
• Okuduğunuz fıkradaki sorunu belirleyiniz.
• Sorunu kendi cümlelerinizle özetleyiniz.
• Hangi renk şapkaya göre düşüncelerinizi ifade edeceğinizi seçiniz.
• Gözlem, anı, deneyimlerinizden de yararlanarak soruna Nasrettin Hocanın çözümünden farklı çözümler üretiniz.
• Ürettiğiniz çözümlerden en uygun olanını akıl yürüterek belirleyiniz.
• Çözüm sonrası değerlendirmenizi sözlü olarak ifade ediniz.
Cevap: Ben mavi şapkayı seçiyorum.
Sevgili Öğretmenim ve Arkadaşlarım,
Nasrettin Hoca’nın fıkrasında, komşusunun emaneti geri vermeyeceğini düşündüğü için çamaşır ipini vermemesi sorunu ele alınmıştır. Bu durum, günlük hayatta karşılaştığımız güven problemleriyle ilişkilendirilebilir.
Sorun: Emanetin geri verilmemesi durumunda ortaya çıkan güven kaybıdır.
Çözümüm: Komşusuna durumu açıkça ifade ederek, daha sonra kullanılabilecek ortak bir çözüm bulmayı önermesidir. Örneğin, "Bu ip şu anda bizim için çok önemli, ama başka bir ihtiyacını karşılamak için yardımcı olabilirim" gibi bir açıklama yapılabilir.
Sonuç: Bu yaklaşım, komşuluk ilişkilerini bozmaz ve sorunu çözmek için daha yapıcı bir yöntem sağlar. Bu fıkra bize, yaratıcı çözümler bulmanın ve ilişkilerde güveni korumanın önemini gösteriyor.
Soru: Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap: Kendiniz değerlendirme yapmalısınız.
- Selam ve hitap cümleleriyle konuşmasına başladı. (Evet)
- Konuşmasında belirlediği soruna yer verdi. (Evet)
- Seçtiği şapkanın bakış açısına göre düşüncelerini ifade etti. (Evet)
- Ses tonunu herkesin işitebileceği şekilde ayarladı. (Evet)
- Gözlem, anı ve deneyimlerinden yararlanarak farklı çözümler üretti. (Evet)
- Ürettiği çözümlerden kendisine en mantıklı geleni konuşmasında ifade etti. (Evet)
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 20 Cevabı
10. ETKİNLİK
Karekodu okutarak çoklu ortamı izleyiniz.
Soru: İzlediğinizi değerlendirmek üzere aşağıdaki ölçütlerden birini belirleyiniz.
➢ Toplumsal Değerler Ölçütü: Hikâyede vurgulanan toplumsal değerler
➢ Kahramanlık Ölçütü: Hikâyedeki kahramanlık öğeleri
Cevap: Toplumsal değerler ölçütünü seçiyorum.
Soru: Belirlediğiniz ölçütle ilgili bilgileri bulmak için metni inceleyiniz. İnceleme yaparken aşağıdaki sorulara cevap arayınız.
Cevap: Metni sorulara cevap verebilmek için dikkatlice dinledim.
Soru: Hangi olaylar ve karakterler belirlediğiniz ölçütle ilgilidir?
Metindeki toplumsal değerler şunlardır:
- Yılda bir defa toy adlı eğlencenin düzenlenmesi
- Çocuklara gelenek ve göreneklerin öğretilmesi
- Çocuk sahibi olmamanın kişileri üzmesi
- Dileğin yerine gelmesi için açları doyurmak, fakirleri giydirmek, borcu olanın borcunu ödemek ve Allah’a dua etmek
- Doğumu kutlamak
- Çocuklara bir kahramanlık gösterene kadar ad verilmemesi, kahramanlık sonrası Dede Korkut’un çocuğa ad vermesi
Soru: Bu olaylar ve karakterler ölçütü nasıl yansıtmaktadır?
- Cevap: Bu olay ve karakterler, toplumsal değerleri somut bir şekilde yansıtmakta ve örneklendirmektedir.
Soru: Yaptığınız inceleme sonucunda ulaştığınız bilgileri belirlediğiniz ölçütle karşılaştırınız. Karşılaştırma yaparken aşağıdaki adımları izleyiniz.
➢ Hikâyedeki olayları ve karakterleri belirlediğiniz ölçüt açısından değerlendiriniz.
➢ Ölçütünüzü yansıtan ve yansıtmayan yönleri belirleyiniz.
Cevap: Hikâyedeki olay ve kişiler toplumsal değerleri yansıttı ve bu değerlere birer örnek oldu.
Soru: Karşılaştırma sonucunda elde ettiğiniz bilgilerden hareketle bir sonuca ulaşınız. Ulaştığınız sonuca göre aşağıdaki sorular çerçevesinde bir konuşma yapınız.
Cevap: Edebî eserler, içinden çıktığı toplumun toplumsal değerlerini, kültürünü ortaya koyar. Dede Korkut Hikâyeleri de sözlü edebî ürünlerimizdendir topluma ait unsurları yansıtmaktadır. Dönemin gelenekleri ve kültürü bu hikâyeye de yansımıştır. Türklerin misafirperverliği, cömertliği, kahramanlığı, gelenek ve göreneklerine bağlılığı, yaşça büyüklere saygısı bu hikâyede de kendini göstermektedir.
Soru: Hikâye belirlediğiniz ölçüte uygun mu?
Cevap: Evet, uygun.
Soru: Hikâye ölçütünüzün önemini ve doğruluğunu destekliyor mu?
Cevap: Evet, destekliyor.
Soru: Ölçütünüz hikâyeyi daha iyi anlamanızı sağladı mı?
Cevap: Evet, sağladı.
11. ETKİNLİK
Soru: Dede Korkut’la ilgili aşağıdaki paragrafı okuyunuz.
DEDE KORKUT
Dede Korkut, Türk edebiyatının en önemli ve eski eserlerinden biri olan “Dede Korkut Hikâyeleri’nin bilge anlatıcısıdır. Oğuz Türklerinin destansı kahramanlık hikâyelerini anlatan Dede Korkut, aynı zamanda Türk kültürünün, geleneklerinin ve değerlerinin de taşıyıcısıdır. Dede Korkut, hikâyelerinde cesaret, sadakat, aile bağları ve adalet gibi evrensel temaları işlerken aynı zamanda Türk milletinin tarihsel yaşam biçimini, inançlarını ve sosyal yapısını da yansıtır. Hikâyelerdeki kahramanlar, zorluklar karşısında gösterdikleri dirayet ve erdemleriyle okuyuculara ilham verir. “Dede Korkut Hikâyeleri”, günümüzde de Türk kültürünün ve edebiyatının temel taşlarından biri olarak değerini korumakta ve nesilden nesile aktarılmaya devam etmektedir.
Cevap: Paragrafı dikkatlice okudum.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 21 Cevabı
Soru: Okuduğunuz “Nasreddin Hoca” metni ile “Dede Korkutla ilgili paragraftaki bilgilerden hareketle Türk kültürünün iki önemli ismini aşağıdaki yönergeler doğrultusunda karşılaştırdığınız bir yazı yazınız.
Yazınızın amacı, hedef kitlesi, yazma aracı ve ortamını belirleyiniz.
Nasrettin Hoca ve Dede Korkutun özelliklerini belirleyiniz.
Bunların benzerlik ve farklılıklarına yazınızda yer veriniz.
Benzerlik ve farklılıklardan hareketle yorum, değerlendirme ve düşüncelere yazınızda yer veriniz.
Yazınızda yazım ve noktalama kurallarını uygulayınız.
Yazınıza başlık koymayı unutmayınız.
NASRETTİN HOCA
Nasrettin Hoca ve Dede Korkut, Türk edebiyatında önemli isimlerdir ve her ikisi de halk kültürünün önemli temsilcileridir. Ancak, karakterleri, hikâyeleri ve işlevleri bakımından bazı benzerlikler ve farklılıklar gösterirler.
İki isim de halk kültürünü temsil eder, ahlaki dersler verir ve sözlü ürünlerde geçer.
Hikâye anlatım tarzı olarak Nasrettin Hoca’nın hikâyeleri genellikle kısa ve mizahi iken, Dede Korkut’un hikâyeleri destansı ve uzun anlatımlardır. Karakterler açısından baktığımızda Nasrettin Hoca, zekâ ve kurnazlıkla öne çıkarken, Dede Korkut kahramanlık ve geleneksel değerlerle tanınır.
Soru: Yazma sürecinizi tema sonundaki “Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.
Cevap: Ölçeği siz kendiniz doldurabilirsiniz.
BU GÖREV BİZİM
Soru: Bayram geleneklerimiz hakkında araştırma yapınız.
Araştırmanızın amacını, neye ihtiyacınız olduğunu ve bilgiye nasıl erişeceğinizi düşünerek bir yol horitosı oluşturunuz. Araştırmanızda genel ağ, sözlük, sosyal ağ ve kaynak kitapları kullanarak konuyla ilgili metin, belgesel, kısa film, çizgi film vb. okuma ve dinleme-izlemeye uygun kaynaklar belirleyiniz.
Amacınıza ulaşıncaya kadar seçtikleriniz üzerinde değişim ve düzenlemeler yapınız.
Belirlediğiniz kaynakları amaç, ilgi ve ihtiyaçlarınıza uygun luğu açısından değerlendiriniz. Gerekli durumda yeni kay nak ve materyallere ulaşabilirsiniz.
Bu etkinlikte öğrendiklerinizden hareketle sonraki çalışma süreçlerine aktarmak istediklerinizi not alınız.
Bayram, Türk kültüründe önemli bir yere sahip olan özel günlerden biridir. Türkiye’de iki ana bayram vardır: Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı. Her iki bayramın da kendine özgü gelenekleri bulunmaktadır.
Ramazan Bayramı Gelenekleri:
- Bayram Namazı: Bayram sabahı, camilerde bayram namazı kılınır. Bu, toplumun bir araya geldiği önemli bir etkinliktir.
- Ziyaretler: Aile büyükleri, akrabalar ve komşular ziyaret edilir. Bu ziyaretlerde sevgi ve saygı ön plandadır.
- Şeker ve İkramlar: Bayramda genellikle çocuklara şeker verilir. Ayrıca, misafirlere çeşitli ikramlar sunulur.
- Hediyeleşme: Bayramda birbirine hediyeler verilmesi yaygındır. Bu, dostluk ve bağlılığı pekiştirir.
- Mezar ziyaretleri: Geçmişte vefat edenler anılır, dualar edilir.
Kurban Bayramı Gelenekleri:
- Kurban Kesimi: Kurban Bayramı’nın en önemli işi kurban kesmektir. Bu, ailelerin veya toplulukların paylaşımını simgeler.
- Bayram Namazı: Ramazan Bayramı’nda olduğu gibi, Kurban Bayramı’nda da sabah namazı kılınır.
- Paylaşma ve Dayanışma: Kesilen kurbanın etinin, ihtiyaç sahiplerine dağıtılması, yardımlaşmanın önemini vurgular.
- Aile Ziyaretleri: Aile üyeleri birbirini ziyaret eder, birlikte yemek yenir.
- Geleneksel Yemekler: Kurban Bayramı’nda özel yemekler hazırlanır. Özellikle et yemekleri ön plandadır.
Genel Gelenekler:
- Bayramlaşma: Bayram günlerinde insanları bir araya getiren en önemli geleneklerden biri bayramlaşmadır. El öpme, sarılma gibi davranışlar, sevgi ve saygıyı pekiştirir; el öpen çocuklara para verilir.
- Kıyafet: Bayramlarda yeni veya özel kıyafetler yani bayramlık giyilmesi yaygındır. Bu, bayramın coşkusunu artırır.
- Bayramlar, sadece dini bir anlam taşımakla kalmayıp, sosyal bağların güçlenmesine, paylaşımın artmasına ve kültürel değerlerin yaşatılmasına olanak tanır. Bu gelenekler, Türk toplumunun bir arada olmasını sağlayan önemli unsurlardır.
Bayram Gelenekleri Hakkında Araştırma Soruları ve Cevaplar
Soru 1: Araştırmanın amacı nedir ve araştırma sırasında nelere ihtiyaç vardır?
Cevap: Araştırmanın amacı, bayram geleneklerinin kültürel değerlerimizi nasıl şekillendirdiğini ve sosyal hayattaki yerini anlamaktır. Araştırma sırasında internet, sözlükler, belgeseller, kitaplar ve kısa filmler gibi kaynaklara ihtiyaç vardır. Bu kaynaklar, bayramların hem dini hem de sosyal yönlerini detaylıca incelemeyi sağlar.
Soru 2: Araştırma sürecinde hangi adımlar izlenmelidir?
Cevap: Araştırma sürecinde şu adımlar izlenmelidir:
- Kaynak Seçimi: Güvenilir bilgi kaynakları belirlenir.
- Bilgilerin Derlenmesi: Bayramlarla ilgili gelenekler detaylıca not edilir.
- Analiz ve Düzenleme: Toplanan bilgiler değerlendirilir ve uygun bir biçimde düzenlenir.
- Sonuçların Paylaşılması: Elde edilen bilgilerle bayramların toplumsal önemi vurgulanır.
Soru 3: Bayram geleneklerinin toplum üzerindeki etkileri nelerdir?
Cevap: Bayram gelenekleri, aile bağlarını güçlendirir, toplumsal yardımlaşma ve dayanışmayı artırır. Ramazan Bayramı’nda büyüklerin ziyaret edilmesi, sevgi ve saygının pekişmesine katkı sağlar. Kurban Bayramı’nda ise etin paylaşılması, ihtiyaç sahiplerine yardım edilmesi, toplum içinde yardımlaşma kültürünü yaygınlaştırır.
Soru 4: Bayramlarla ilgili hangi kaynaklar kullanılabilir?
Cevap: Bayramlarla ilgili şu kaynaklar kullanılabilir:
- Genel Ağ: Bayramlarla ilgili makaleler ve bilgi siteleri.
- Belgeseller ve Kısa Filmler: Geleneklerin görsel olarak anlatımı.
- Kitap ve Ansiklopediler: Bayram tarihçesi ve detaylı gelenek bilgileri.
- Sözlü Kültür Ürünleri: Hikâyeler ve fıkralar, bayramların sosyal bağlarını vurgular.
Soru 5: Araştırmadan elde edilen bilgiler nasıl değerlendirilir?
Cevap: Elde edilen bilgiler, geleneklerin toplumsal etkilerini anlamak ve kültürel değerlerin yaşatılmasına katkı sağlamak amacıyla değerlendirilir. Ayrıca bu bilgiler, genç nesillere bayramların önemini anlatmak ve kültürel mirası aktarmak için kullanılabilir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.