Topsuz Basketbol Oyunu Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)
Topsuz Basketbol Oyunu Metni Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 26 Cevabı
KEŞİF YOLCULUĞU
Soru: Arkadaşlarınızla birlikte oynamaktan zevk aldığınız fiziksel oyunlar nelerdir?
Cevap: Arkadaşlarımla futbol, dokuztaş, körebe ve saklambaç oynamaktan çok keyif alıyorum.
Soru: Oyun oynamak için hiçbir şeyiniz olmasaydı buna nasıl bir çözüm yolu bulurdunuz?
Cevap: Oyun oynamak için hiçbir şeyimiz olmasaydı, araç gereç kullanmadan, yalnızca hayal gücümüzü ve vücut hareketlerimizi kullanarak oyunlar oynardık.
Soru: Öğrendiğiniz tahmin etme stratejisini metni sessiz okurken uygulayınız. Numaralandırılmış yerlerde durarak metnin devamına ilişkin tahminlerinizi ve tahminlerinizin gerekçelerini defterinize yazınız.
- Metnin başlığından hareketle, oyunun top olmadan devam edeceğini ve çocukların bu duruma bir çözüm üreteceğini tahmin ediyorum.
- 1 numaralı yer için tahminim: Top olmadığı için oyunu hayal gücüyle oynamaya devam edecekler.
- 2 numaralı yer için tahminim: Sağlık görevlisi rolüne giren çocuklar, Mete'yi iyileştirecekler.
Soru: Metni bir kez de sesli okuyunuz. Anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını belirleyiniz. Bunların anlamlarına yönelik tahminlerinizi defterinize yazınız. Metni okuduktan sonra bunların anlamlarını sözlüklerden doğrulayınız.
-
Yıldırmak: Tahminim: Caydırmak, vazgeçirmek.
Sözlük Anlamı: Tehdit etmek, korkutmak. -
Şoke olmak: Tahminim: Çok şaşırmak.
Sözlük Anlamı: Ani bir şaşkınlık yaşamak. -
Roket: Tahminim: Uzay aracı.
Sözlük Anlamı: Fırlatılabilir bir uzay aracı. -
Tam teşekküllü: Tahminim: Eksiksiz donanımlı.
Sözlük Anlamı: Her türlü donanıma sahip.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 29 Cevabı
1. Etkinlik
Soru: Diyafram nefesi etkinliğini yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap: Yönergeleri takip ederek nefes alıp vermeyi deneyebilir ve diyaframınızın doğru çalışıp çalışmadığını kontrol edebilirsiniz. Bu, daha derin nefes almanıza yardımcı olacaktır.
b. Aşağıdaki cümleleri cümle sonundaki okun yönünü dikkate alarak okuyun(egitim.net.tr).
Ok yukarıyı işaret ediyorsa ses şiddetinizi artırarak, aşağıyı işaret ediyorsa ses şiddetinizi
azaltarak okuyun.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 30 Cevabı
2. Etkinlik
Soru: Aşağıdaki karşılıklı konuşmayı inceleyiniz. Kendinizi Cemil’in yerine koyarak tartışmaya katılınız.
Cevap: Serhat’ın fikirlerine katılmadığım durumlarda, ona nazik bir dille cevap veririm ve kendi fikirlerimi açıklarken mantıklı gerekçeler sunarım. Farklı düşünceler olsa bile birbirimize saygı göstererek tartışmak önemlidir.
3. Etkinlik
Soru: Netinden alınan aşağıdaki cümlelerin ilişkili olduğu kavramları işaretleyiniz.
- Sorumluluk: "Ona göre oyunda bir sorun varsa bir çözüm de vardır."
- Kararlılık: "Pes etmek ona göre değildi."
- Merak: "Moni o esnada 'Ne yapabilirim acaba?' diye düşünüyordu."
- Üretkenlik: "Topsuz basketbol maçı yapabiliriz, dedi Moni."
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 31 Cevabı
4. Etkinlik
1- "Topsuz basketbol oyunu" fikri nasıl ortaya çıkmıştır ve çocuklar bu fikre nasıl tepki vermiştir?
Moni, top patladığında maçın devam etmesi için topsuz basketbol fikrini ortaya atmıştır. Çocuklar önce şaşırmış, sonra eğlenmişlerdir.
2- "Oyunlarda bir sorun varsa bir öğrenme fırsatı da vardı." cümlesi ne anlama gelmektedir?
Her sorun, yeni bir çözüm ve öğrenme fırsatı doğurur.
3- Mete'nin tedavi olmak için Satürn gezegenini seçmesinin sebebi ne olabilir?
Mete, oyunda hayal gücünü kullanarak Satürn'ü seçmiştir.
4- Siz oyundaki bir çocuk olsaydınız Moni'nin çözümü hakkında ne düşünürdünüz?
İlk başta şaşırır, ama sonrasında bu yaratıcı fikri eğlenceli bulurdum.
5- Çocukların topsuz basketbol oyununu izleyen biri neler düşünebilir?
İzleyen biri, başta garip bulabilir, ama yaratıcılıklarına hayran kalabilir.
6- Çocukların oyunda özgür olmaları ne anlama geliyor?
Oyunda özgürlük, kuralları ve oyunun akışını kendilerinin belirleyebilmesi demektir.
5. Etkinlik
Soru: Moni’nin kişilik özelliklerinden üçünü belirleyiniz ve metindeki hangi bilgilerden çıkardığınızı yazınız.
- Zeki: Oyun oynarken hemen çözüm buluyor.
- Lider: Arkadaşlarına yeni bir oyun fikri öneriyor ve onları harekete geçiriyor.
- Hayal Gücü Yüksek: Top olmadan basketbol oynayabileceklerini hayal ediyor.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 32 Cevabı
b. Moni'nin sorunla karşılaştığında nasıl bir tutum sergilediğini hatırlayınız. Onun yaklaşım
tarzına göre bir sorunla karşılaştığınızda nasıl davranmanız gerekir? Kendi
cümlelerinizle yazınız.
Moni, sorunla karşılaştığında sakin kalıp hemen çözüm aramaya başlamıştır. Sorunu fırsata çevirerek yaratıcı bir fikir üretmiştir. Biz de bir sorunla karşılaştığımızda hemen pes etmemeli, çözüm yolları düşünmeli ve yaratıcı çözümler üretmeye çalışmalıyız.
6. Etkinlik
a. Bu cümlelerde ifade edilenlerin gerçekte yaşanıp yaşanmadığını belirleyiniz.
b. Siz de metni inceleyiniz ve benzer cümleler belirleyip uygun listeye ekleyiniz.
Soru: Bu cümlede ifade edilenlerin gerçekte yaşanıp yaşanmadığını belirleyiniz.
- Gerçek: "Çocuklar arasında neşeli bir koşturmaca başladı."
- Hayal Ürünü: "Mete, Satürn Devlet Hastanesi'nde tedavi olmayı seçti."
Gerçek:
- "Moni, sahanın ortasına geçip bağırdı."
- "Bir gün kasabada basketbol maçı yaparken çocukların topları patladı."
Hayal Ürünü:
- "Mete, çantasından bir gezegen çıkarabilirdi."
- "Sarı bir köpek balığı onun doktoru olabilirdi."
c. Bu listeleri adlandıracak olsam Gerçek-Hayal Ürünü seçeneğini işaretlerdim.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 33 Cevabı
7. Etkinlik
Soru: Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerde verilenlerin okuduğunuz metnin hangi bölümüyle ilişkilendirilebileceğini belirleyiniz. Olayın görselde anlatılan kısmını kendi cümlelerinizle yazınız(egitim.net.tr).
Cevap: Görsellerdeki bölüm, çocukların hayali bir şekilde basketbol maçı yaptıkları kısımla ilişkilidir. Top olmadan oyuna devam ediyorlar ve her şey hayal gücüyle sürüyor.
-
Birinci Görsel (Denizaltı): Bu görsel, Mete'nin hayal gücüyle okyanusun derinliklerine dalarak denizaltında bir maceraya atıldığı bölümü temsil edebilir. Hayal gücünü kullanarak bir denizaltı hayal etmiş ve orada arkadaşlarıyla birlikte maceralar yaşamıştır.
-
İkinci Görsel (Gemi): Bu gemi, Moni ve arkadaşlarının hayaliyle dünyayı dolaştıkları ve farklı denizlerde maceralar yaşadıkları bir bölümü ifade edebilir. Bu gemiyle dev dalgaları aşarak uzak diyarlara gittiklerini hayal etmiş olabilirler.
-
Üçüncü Görsel (Basketbol Sahası): Bu sahne, "Topsuz Basketbol Oyunu" metniyle doğrudan ilişkilidir. Çocukların basketbol oynaması ve hayal güçlerini kullanarak top olmadan oynadıkları anı yansıtıyor olabilir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 34 Cevabı
8. Etkinlik
a. Daha önce dinlediğiniz "Oyun Durdu!" ve okuduğunuz "Topsuz Basketbol
Oyunu" metinleri ile ilgili istenen bilgileri yazınız.
OYUN DURDU! | TOPSUZ BASKETBOL OYUNU | |
Bilgisayar oyununun aniden durması | Kahramanın Karşılaştığı Sorun | Basket topunun patlaması |
Üzülmek, sinirlenmek | Kahramanın Sorunla Karşılaştığında Verdiği Tepki | Hemen bir çözüm yolu bulmaya çalışıyorlar ve buluyorlar. |
Kahramanın annesinin ve babasının hazırladığı küçük bir oyula çözülüyor. | Sorunun Kim Tarafından Nasıl Çözüldüğü | Kahramanın hayal gücüyle eğlenceli bir şekilde çözülüyor. |
Soru: Daha önce dinlediğiniz "Oyun Durdu!" ve okuduğunuz "Topsuz Basketbol Oyunu" metinleri ile ilgili istenen bilgileri yazınız.
- Benzerlikler: İki metinde de çocukların oyunları durduğu halde çözüm üretip oyunu devam ettirdikleri görülüyor.
- Farklılıklar: "Oyun Durdu!" metninde gerçekçi bir çözüm üretilirken, "Topsuz Basketbol Oyunu" metninde tamamen hayal gücüne dayalı bir çözüm kullanılmıştır.
9. Etkinlik
a. En sık kullandığım noktalama işaretlerinden en az kullandığıma göre sıralamam:
- Nokta (.)
- Virgül (,)
- Ünlem işareti (!)
- Soru işareti (?)
- Tırnak işareti (“ ”)
b. Noktalama işaretlerinin kullanıldığı örnek cümleler:
- Nokta (.): "Moni, oyunlarda karşılaştığı problemleri çok seviyordu."
- Virgül (,): "Moni o esnada, 'Ne yapabilirim acaba?' diye düşünüyordu."
- Ünlem (!): "İnanılmaaaaaz!!"
- Soru işareti (?): "Maçın en heyecanlı anında top patladı diye maçı bitiremezlerdi, değil mi?"
- Tırnak işareti (“ ”): "Moni, 'Çantamdan Top Çıktı!' diye bağırdı."
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 35 Cevabı
10. Etkinlik
a. Aşağıda noktanın farklı işlevleriyle kullanıldığı cümleler verilmiştir. Bu cümlelerde yay ayraç içindeki noktanın hangi işleviyle kullanıldığını belirleyip bunları gruplandırınız. Gruplarınızı oluşturan cümlelerin numaralarını ve noktanın işlevini yandaki kutulara yazınız.
1. Grup: 1, 3 ve 8
İşlevi: Kelimelerde kısaltma olduğu için.
2. Grup: 2, 5 ve 6
İşlevi: Cümle sonlarında.
3. Grup: 4, 7 ve 9
İşlevi: Sayıların sırasını belirtmek.
Soru: Noktanın belirlediğiniz işlevlerinden hareketle her grup için oluşturduğunuz kuralları ve örnek cümleleri defterinize yazınız.
Bazı kısaltmaların sonuna konur: Sabah Cumhuriyet Cad(.) civarında sular kesilmiş.
Tamamlanmış cümlelerin sonuna konur: Yaz mevsimi bitiyor(.)
Sıra belirten sayılarda “-ncı” eki yerine kullanılır: Asansör, 5(.)katta kalmış.
11. Etkinlik
Aşağıda verilen cümleleri 10. etkinlikte yazdığınız kurallardan hareketle inceleyiniz. Eksik olan nokta işaretini cümlelerdeki gerekli yerlere ekleyiniz.
a. Eksik olan nokta işaretlerini eklenmiş şekilde cümleler:
- Kıbrıs şehitlerimizden Av. Mehmet Özel'in ismi, Karacaoğlan Mah. 3715 Sok. No: 111'de bulunan okulda yaşatılıyor.
- Okul, evimize yaklaşık 10 dk yürüme mesafesindeydi.
- Sınıfımız da evimiz gibi 1. kattaydı ve ben sınıfta en arka sıranın hemen önünde, 6. sırada otururdum.
- En iyi arkadaşım Esma ise 2. sıra önümde, Sıla'yla otururdu.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 36 Cevabı
12. Etkinlik
Soru: Siz de verilen cümleleri uygun yerlerinden bölerek örnekteki gibi kısa cümlelere dönüştürünüz.
Verilen cümle: Yapılan bir anketle okulumuzdaki öğrencilerin sokak oyunlarından saklambaç, körebe, birdirbir ve sekseği çok severken zekâ oyunlarından mangala, dokuztaş ve amiralbattıyı tercih ettikleri belirlendi.
Cevap: Yapılan bir anketle okulumuzdaki öğrencilerin sokak oyunlarından saklambaç, körebe, birdirbir ve sekseği çok sevdikleri ortaya çıktı. Ayrıca, zekâ oyunlarından mangala, dokuztaş ve amiralbattıyı tercih ettikleri belirlendi.
Verilen cümle: Dün izlediğim bir belgeselde bundan çok da uzak olmayan bir dönemde çocukların bez bebek, tornet, misket ve topaç gibi oyuncaklarının olduğunu; okul bahçelerinde yakar top, istop, mendil kapmaca ve uzuneşek gibi oyunları sıkça oynadığını öğrenince çok şaşırdım.
Cevap: Dün izlediğim bir belgeselde, geçmişte çocukların bez bebek, tornet, misket ve topaç gibi oyuncaklar kullandığını öğrendim. Ayrıca okul bahçelerinde yakar top, istop, mendil kapmaca ve uzuneşek gibi oyunları sıkça oynadıklarını öğrenince çok şaşırdım.
Soru: Yazdıklarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Yazdıklarımı arkadaşlarımla paylaştım. Onlar da benzer cümleler üzerinde çalışarak daha kısa ve anlaşılır hâle getirdiler.
Soru: Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Güçlü yönlerim:
- Metinleri hızlı bir şekilde anlayabilmek
- Okuma ve yazma becerilerimi geliştirebilmek
Gelişmeye açık yönlerim:
- Karmaşık cümleleri daha iyi bölüp sadeleştirmek
- Daha geniş bir kelime dağarcığı edinmek
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 37 Cevabı
13. Etkinlik
Soru: Bir yarışmayı kazanmayı çok istediğinizde neler yaparsınız?
Cevap: Bir yarışmayı kazanmak için iyi bir hazırlık yaparım. Strateji geliştirip, sıkı bir çalışma programı uygularım. Ayrıca motivasyonumu yüksek tutmak için kendime küçük hedefler koyarım.
Soru: Karekodu okutarak şiiri dikkatlice dinleyiniz.
Cevap: Karekodu kullanarak şiiri dinlemek mümkündür, şiiri dikkatlice dinleyin ve anlamaya çalışın.
Soru: Şairin annesinden dua istemesinin nedeni nedir?
Cevap: Şair, annesinden başarı, huzur ve mutluluk için dua istemektedir. Onun için dua, başarısına ve hayatındaki zorluklara karşı manevi bir destek anlamına gelir.
Soru: Sizce metindeki dua isteği günlük yaşamda nasıl bir öneme sahiptir?
Cevap: Günlük yaşamda dua, insanlar arasındaki bağlılığı artırır. İnsanlar birbirlerine manevi destek olur ve bu da ilişkileri kuvvetlendirir.
Soru: "Çocukların oyun oynamadığı sokaklar üzgün olur." Yukarıdaki cümlede insana ait bir özellik olan "üzgün olma" eylemi sokaklara verilerek sokaklar kişileştirilmiştir. Öğretmeninizden şiiri tekrar dinletmesini isteyiniz. Dinleme sırasında verilen örnektekine benzer bir kullanım hangi dizede vardır? Bunu belirleyip yazınız.
Cevap: "Topacım yorulmasın." Bu cümlede de insanlara ait bir özellik olan "yorulma" eylemi topaca verilerek kişileştirilmiştir.
Soru: Bulduğunuz söz sanatının şiirin anlatımına olan katkısı nedir?
Cevap: Bu tür söz sanatı, şiiri daha canlı ve etkileyici kılar. Anlatımı güçlendirir ve okuyucunun ilgisini çeker.
14. Etkinlik
Soru: "Bu Görev Bizim" bölümündeki yönergeden hareketle izlediğiniz filmle ilgili defterinize aldığınız notları gözden geçiriniz.
Cevap: İzlediğim filmde not aldığım önemli noktaları gözden geçirdim ve düzenledim. Filmin olay örgüsünü daha iyi anladım.
Soru: Defterinize aldığınız notları da kullanarak izlediğiniz sinema filmi veya çizgi filmi olay akışına uygun olarak anlatınız. Anlatımınıza başlarken neden o filmi seçtiğinize de değininiz.
Cevap: Seçtiğim film, macera dolu bir hikaye içeriyordu ve karakterlerin karşılaştığı zorluklar bana çok ilginç geldi. Filmin başında kahraman, büyük bir hedefe ulaşmaya çalışıyor ve bu süreçte birçok engelle karşılaşıyor. Ancak, azmi ve kararlılığı sayesinde bu engelleri aşıyor ve sonunda başarıya ulaşıyor.
Soru: Anlatımınızda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz.
Cevap: Güçlü yönlerim, hikayeyi net ve akıcı bir şekilde anlatabilmem. Ancak gelişmeye açık yönüm, duygusal tonlamaları daha iyi kullanarak anlatımı daha etkileyici hale getirmek olabilir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.