10. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı Sayfa 139 Cevapları Dörtel Yayıncılık
Deney 3.2 – Erozyon Nasıl Oluşur?
Deneyin Amacı: Toprağın verimli kısmının eğimli arazilerde nasıl taşındığını modellemek ve bitki örtüsünün erozyon üzerindeki etkisini gözlemlemek.
Araç ve Gereçler:
- Su (2 litre)
- Toprak (1 kg)
- Çimli toprak (1 kg)
- İki adet plastik şişe (1 litrelik)
- İki adet tahta parçası (eşit boyutlarda)
- İki adet plastik kap
- Makas veya bıçak
Deneyin Uygulanışı:
- İki pet şişeyi, toprak ve çimli toprağı içine yerleştirecek şekilde kesin.
- Birinci şişeye çıplak toprağı, ikinci şişeye çimli toprağı koyun. Eğer çimli toprak yoksa, toprakta buğday tohumu çimlendirerek bitkili toprak oluşturabilirsiniz.
- Şişelerin ağızlarını açarak, altta bulunan plastik kaplara yönlendirin.
- Tahta parçalarını şişelerin altına koyarak eğimli bir yüzey oluşturun.
- Her iki şişeye eşit miktarda ve aynı hızda su dökün.
Deney Sonuçları ve Değerlendirme:
✅ Hangi plastik kaba daha fazla su doldu?
Bitkisiz toprağın olduğu şişedeki plastik kap daha fazla su dolacaktır, çünkü bitki örtüsü olmayan toprak suyu tutamaz ve hızlıca taşınır.
✅ Hangi kaptaki toprak, su ile birlikte taşındı? Nedenlerini tartışınız.
Bitkisiz toprağın olduğu kapta daha fazla toprak birikmiştir. Bunun sebebi, bitki köklerinin toprağı yerinde tutarak erozyonu önlemesi ve suyun toprağı sürüklemesini engellemesidir.
Deneyin Sonucu:
Bitki örtüsü erozyonu önlemede çok etkilidir. Eğimli arazilerde bitki örtüsünün korunması ve artırılması, toprak kaybını engellemek için önemli bir çözümdür.
Bu deneyi yaparak erozyonun nasıl oluştuğunu gözlemleyebilir ve bitkilerin toprağı nasıl koruduğunu sınıf arkadaşlarınızla tartışabilirsiniz.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.