10. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Meb Yayınları

10. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Meb Yayınları
10. Sınıf Meb Yayınları Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 86-87-88-89 3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme

10. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) – Sayfa 86

Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere, parantez içinde verilen sözcüklerden doğru olanı yazınız.

1. “Sizin kadınlar üzerinde hakkınız olduğu gibi onların da sizin üzerinizde hakkı vardır…” (Tirmizi, Rada, 11.)
2. İslam’da içtihat dinin hayat ile bağlantısını kuran bir faaliyettir.
3. “Kim bir arkadaşının ayıbını örterse Allah da kıyamet günü onun ayıbını örter.” (İbni Mace, Hudud, 5.)
4. Hz. Peygamber Hristiyan olan Necran heyetinin Mescid-i Nebevi’de ibadet etmesine izin vermiştir.
5. Yahudilerin Medine’de Beytülmidras adında bir dinî eğitim kurumları vardı.


Aşağıda verilen ifadeleri ilgili olduğu ismin harfini yazarak eşleştiriniz.

İfadeler İsimler
6- Hz. Muhammed’in (sav) Mekke Dönemi’nin ilk yıllarında eğitim merkezi olarak kullandığı mekân a. Darü’l-Erkam
7- Batıda İslam sanatının laboratuvarı konumunda olan yer d. Kurtuba Camii
8- Hz. Peygamber’in şairi olarak meşhur olmuş sahabi ç. Hassan bin Sabit
9- Risaletü’n-Nushiye adlı eserin sahibi olan İslam düşünürü g. Yunus Emre
10. Cumhuriyet Dönemi hattatlarından olan sanatkâr c. Hamit Aytaç

Aşağıdaki soruların cevabını yazınız.

Soru 11: İslam’da inanç ve ibadet konularında içtihat olur mu? Gerekçelendirerek açıklayınız.

Cevap: İslam’da inanç ve ibadet konularında içtihat olmaz, çünkü Kur’an ve sünnetle belirlenen esaslar değişmezdir. İnanç ve ibadet, Allah tarafından belirlenmiş sabit konulardır. İçtihat ise değişen zaman ve şartlara göre hüküm çıkarma yöntemidir ve ancak muamelat (günlük hayat ve hukuk) konularında uygulanabilir.


Soru 12: Hz. Peygamber’in engelli olan kişilere sağlamış olduğu haklar nelerdir? Bir örnek veriniz.

Cevap: Hz. Muhammed (sav), engelli bireylere toplum içinde önemli görevler vermiştir. Örneğin, görme engelli Abdullah bin Ümmi Mektûm’u (ra), Mescid-i Nebevi’de müezzin olarak görevlendirmiştir. Ayrıca Veda Haccı’na gittiğinde onu Medine’ye vekil bırakmıştır. Bu, engelli bireylerin sosyal hayatta aktif olmaları gerektiğini gösteren önemli bir uygulamadır.


10. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) – Sayfa 87


Soru 13: Hz. Peygamber’in Medine’de koruluk alan oluşturmasını günümüz şehir planlaması açısından yorumlayınız.

Cevap: Hz. Peygamber’in Medine’de koruluk alan oluşturması, çevre bilincinin ve doğanın korunmasının önemini vurgular. Günümüzde şehir planlamasında yeşil alanların artırılması, sürdürülebilir yaşamın sağlanması için gereklidir. Modern şehirlerde parklar, koruluklar ve doğal yaşam alanları hava kalitesini artırarak insan sağlığına katkıda bulunur. Peygamberimizin bu uygulaması, çevre dostu şehircilik anlayışı için örnek teşkil etmektedir.


Soru 14: Müslümanlar Kur’an ve sünnette bulunmayan konularda nasıl hareket etmişlerdir?

Cevap: Müslümanlar, Kur’an ve sünnette açık hüküm bulunmayan konularda içtihat yoluna başvurmuşlardır. Hz. Peygamber (sav), yöneticilere öncelikle Kur’an ve sünnete başvurmalarını, eğer doğrudan bir hüküm bulamazlarsa akıl ve içtihat mekanizmasını kullanmalarını tavsiye etmiştir. Bu yöntemle, zamanla değişen ve gelişen toplumların ihtiyaçlarına uygun çözümler üretilmiştir.


Soru 15: İslam niçin cami merkezli bir medeniyet olmuştur?

Cevap: İslam medeniyeti Mescid-i Nebevi’nin inşasıyla birlikte cami merkezli bir yapıya dönüşmüştür. Hz. Peygamber (sav) Medine’ye hicret ettiğinde ilk olarak bir mescit inşa etmiş ve burayı ibadet, eğitim, diplomasi ve sosyal hayatın merkezi hâline getirmiştir. Camiler, Müslüman toplumların bir araya gelerek ilim, siyaset ve sosyal yardımlaşma faaliyetlerini yürüttüğü yerler olmuştur.


Aşağıdaki soruların doğru cevabını işaretleyiniz.

Soru 16: İslam dininin temel hedefi dinin, canın, aklın, neslin ve malın korunmasıdır. Buna göre aşağıdaki ayetlerden hangisi neslin korunmasını amaçlamaktadır?

A) Akıl B) Can C) Din D) Mal E) Nesil
Cevap: E) Nesil


Soru 17: Arap harfleri kullanılarak yapılan, dekoratif amaçlı ve görsel zevke hitap eden bir sanattır. Daha çok bir ayet ya da hadis-i şerif seçilerek icra edilir. Batı’da bu sanat için kaligrafi kelimesi kullanılır. Sanatın icrasında genellikle mürekkep, kâğıt, kalem ve hokka gibi ürünler yer alır. Örnekleri camilerde, kervansaraylarda ve minarelerde görülür. Hakkında bilgi verilen İslam sanatı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Ebru B) Hattat C) Hüsnühat ✅ D) Minyatür E) Tezhip
Cevap: C) Hüsnühat


10. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) – Sayfa 88

Soru 1: Aşağıdaki hadis ve ayetlerin içerdiği konular hangi seçenekte doğru verilmiştir?

I. “… Kim bir cana kıymayan veya yeryüzünde bozgunculuk çıkarmayan bir kimseyi öldürürse bütün insanları öldürmüş gibi olur.” (Maide Suresi, 32. Ayet)
II. “Eğer Rabb’in dileseydi, yeryüzünde bulunanların hepsi elbette topyekûn iman ederlerdi. Böyle iken sen mi mümin olsunlar diye, insanları zorlayacaksın?” (Yunus Suresi, 99. Ayet)
III. “İlim öğrenmek, kadın erkek herkese farzdır.” (İbni Mace, Mukaddime, 17.)
IV. “Ey iman edenler, başkasının evine izin almadan, seslenip selam vermeden girmeyiniz.” (Nur Suresi, 27. Ayet)

Cevap: B


Soru 2: Tezhip sanatı Orta Asya’da ________ ile ortaya çıkmış ve gelişme göstermiştir. Bu sanat ________ ile İran üzerinden Anadolu’ya ulaşmış, milletimizin dinî hassasiyet ve saygısına bağlı olarak güzel örnekler meydana getirmiştir.

Boş bırakılan yerlere sırasıyla hangi seçenek gelmelidir?

A) Uygur / Selçuklular ✅
B) Selçuklu / Avarlar
C) Uygur / Hazarlar
D) Göktürk / Hunlar
E) Peçenek / Kırgızlar

Cevap: A


Soru 3: Hz. Ömer kendine ait olan hurma bahçesinin faydalı bir işte kullanılması konusunda Hz. Peygamberin fikrini sormuş, o da şu cevabı vermiştir: “Arazinin kendisini satılmaz, bağışlanmaz ve miras yoluyla intikal etmez şekilde sadaka olarak ver, gelirlerini fakirlere tahsis et.” (Buhari, Vesaya, 22.) Bu metne göre Hz. Peygamber hangi kuruluşun temellerini atmıştır?

A) Bimaristan B) DarülHadis C) Darüşşifa D) Ribat E) Vakıf

Cevap: E


10. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) – Sayfa 89


21-23. soruları aşağıdaki metne göre cevaplayınız.

Soru 1: İslam ekonomisi ile ilgili aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz?

A) Özel mülkiyet hakkı yoktur.
B) Mutlak mülkiyet yoktur.
C) Ölçülü davranma önemlidir.
D) Değişen şartlara uyum sağlar.
E) Ana kaynağı vahiydir.

Cevap: A ✅ ➡ İslam ekonomisinde özel mülkiyet hakkı vardır. Ancak bu mülkiyet mutlak değil, emanet olarak görülmektedir.


Soru 2: “Eli sıkı olma, ölçüsüzce eli açık da olma; sonra kınanacak, kendi kendine hayıflanacak duruma düşersin!” (İsra Suresi, 29. Ayet.) ayetinde İslam ekonomisinin hangi özelliğine değinilmiştir?

➡ İslam, savurganlık ve cimriliği yasaklayarak sosyal adaletin sağlanmasını ve refahın artmasını teşvik eder.
➡ Bu ayet, ekonomik dengeli olmanın önemine dikkat çekmektedir.


Soru 3: Metinde geçen İslam ekonomisiyle ilgili üç ilkeyi yazınız.

  1. İslam ekonomik sistemi esnek bir özelliğe sahiptir.
  2. İslam ekonomisi insan hakkı üzerine tesis edilmiştir.
  3. İslam ekonomisinde farklı unsurlar arasında denge temin edilmiştir.

Bu ilkeler, İslam ekonomisinin sürdürülebilir ve adalet temelli olduğunu göstermektedir.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.