10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı 3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Meb Yayınları

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı 3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Meb Yayınları
10. Sınıf Meb Yayınları Felsefe Ders Kitabı Sayfa 124-125-126-127-128-129 3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz

3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 124

Soru: 1-7. sorularda boş bırakılan yerlere kutucuklarda verilen sözcüklerden uygun olanını yazınız.

hak-etik-adalet-materyalizm-bilim-teoloji-estetik-bilgi felsefesi-iktidar-inanç

1. Varlığın temelinin sadece madde olduğunu savunan görüşe materyalizm denir.
2. Felsefe alanlarından bilgi felsefesi bilginin kaynağı, ölçütleri, kapsamı gibi farklı yönleri ve problemleri ele alır.
3. Hukuk tarafından kişilere tanınan ve kanunla korunan menfaatlere hak herkese hak ettiğinin verilmesine ise adalet denir.
4. Belirli bir dini ve bu dine ait konuları ve problemleri sistematik olarak ele alan, ilke ve kurallarının anlaşılmasını sağlayan disipline teoloji denir.
5. Ahlakın ne olduğu, kaynağı, ahlaki eylem koşulları, iyilik-kötülük, özgürlük-sorumluluk-irade gibi konu ve problemlerin ele alındığı disipline etik denir.
6. İnsanı, doğayı ve evreni anlamada deney ve gözleme dayanan bilim mantıklı düşünme ile olgu ve olayları açıklama gücü taşıyan hipotezler üretme ve bu hipotezleri doğrulama metodudur.
7. Felsefenin güzeli konu edinen disiplini estetik sanat ve doğadaki güzeli konu edinir.

8. Soru: Aşağıda Romen rakamlarıyla sol sütunda verilen felsefi soruları sağ sütunda harf ile verilen felsefe alanlarıyla eşleştirerek parantez içine doğru harfi yazınız.

Felsefi Sorular ve İlgili Felsefe Alanları

Felsefi Sorular Felsefe Alanları
I. İktidar gücünü nereden alır? (e) Siyaset Felsefesi
II. Evrenin ana maddesi, ilkesi nedir? (a) Varlık Felsefesi
III. Doğru bilgiyi belirlemenin ölçütü nedir? (f) Bilgi Felsefesi
IV. Bilimsel düşüncenin fonksiyonu nedir? (c) Bilim Felsefesi
V. İyi ve kötü nedir? (g) Ahlak Felsefesi
VI. Evren ezelî ve ebedî midir? (d) Din Felsefesi
VII. Ortak estetik yargılar mümkün müdür? (b) Sanat Felsefesi

9. Soru: Aşağıda verilen numaralandırılmış kutucuklarda Tanrı’nın varlığına ait görüşler vardır. Kutucuk numaralarını kullanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız. Aynı kutucuğu bir veya birden fazla sorunun cevabı için kullanabilirsiniz.

a- Yukarıdakilerden hangileri Tanrı’nın varlığını kabul eder?
Cevap
: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9

b- Yukarıdakilerden hangileri Tanrı’nın varlığını reddeder?
Cevap
: 8

c- Yukarıdakilerden hangileri Tanrı’nın varlığının bilinemez olduğunu savunur?
Cevap
: 4

ç- Yukarıdakilerden hangileri teizmin alt görüşlerindendir?
Cevap: 3, 5, 9


10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları – MEB Yayınları Sayfa 125

10-21. açık uçlu soruların cevaplarını ilgili alanlara yazınız.


Soru 10: “(…) doğruluk zihinle, zihinde bulunan veya zihnin ürettiği bir şeyle, teknik deyişle ‘önerme’ ile ilgilidir: Bir önerme doğru veya yanlış olabilir ve ancak bir önerme böyle olabilir. Buna karşılık gerçeklik veya gerçek-olmama, önermenin konusu olan şeyle, özneye ‘dıştan’ olan şeyle ilgilidir.”
Parçaya göre doğruluk ve gerçeklik kavramları arasında ne tür bir ilişki olduğunu kısaca açıklayınız.

Cevap: Doğruluk, bir önermenin zihinsel olarak doğru ya da yanlış olma durumunu ifade ederken, gerçeklik, dış dünyada var olan nesne veya olaylarla ilgilidir. Bir önerme, gerçekliği ne kadar doğru yansıtıyorsa, o kadar doğru kabul edilir. Yani, doğruluk zihinsel bir kavramken, gerçeklik nesnel ve dış dünyaya ait bir kavramdır.


Soru 11: Bilim felsefesinin konusu nedir? Gerekçeleriyle açıklayınız.

Cevap: Bilim felsefesi, bilimin doğasını, yöntemlerini ve sınırlamalarını inceleyen bir disiplindir. Bilimsel bilginin güvenilirliği, bilimsel yöntemlerin işleyişi ve bilim-toplum ilişkisi gibi konuları ele alır. Bilim felsefesinin amacı, bilimin nasıl işlediğini anlamak, bilimsel teorilerin geçerliliğini değerlendirmek ve bilim ile diğer bilgi türleri arasındaki farkları açıklamaktır.


Soru 12: Siyaset felsefesinin ele aldığı ütopyalara neden ihtiyaç duyulur? Öne sürülen herhangi bir ütopyanın gerçekleşmesi mümkün olabilir mi? Yorumlayınız.

Cevap: Ütopyalar, insanların daha iyi bir toplum hayali kurmasını ve ideal düzeni sorgulamasını sağlar. Toplumsal adalet, eşitlik ve özgürlük gibi kavramlar üzerine düşünmeyi teşvik eder. Ancak, insan doğası ve toplumun dinamikleri sürekli değiştiği için, kusursuz bir ütopyanın gerçekleşmesi oldukça zordur. Bununla birlikte, ütopyalar toplumsal reformlar için ilham kaynağı olabilir ve daha iyi bir yaşam için yol gösterici olabilir.


Soru 13: Protagoras’ın “İnsan her şeyin ölçüsüdür.” sözünü bilginin imkânı açısından açıklayınız.

Cevap: Protagoras, bilginin öznel olduğunu ve herkesin dünyayı kendi algısına göre değerlendirdiğini savunur. Bilginin imkânı, bireylerin kişisel deneyimleri ve algılarıyla sınırlıdır. Bu görüşe göre, kesin ve mutlak bilgiye ulaşmak mümkün değildir çünkü her insanın gerçekliği farklı şekilde algıladığı düşünülmektedir.


14-15. soruları aşağıdaki parçaya göre yanıtlayınız.

Soru 14: Locke: “Tüm bilgimiz önünde sonunda deneye dayanır ve deneyimden gelir. Anlama yetimizi tüm düşünme malzemeleri ile donatan dışımızdaki duyulur nesneler ya da kendi içimizde algılamadığımız ve duyduğumuz zihinsel işlemlere yönelik gözlemimizdir.”
Parçada belirlediğiniz düşünceye alternatif bir görüş oluşturacak olsaydınız, görüşünüz ne olurdu? Açıklayınız.

Cevap: Locke’un bu görüşüne karşı, bilginin yalnızca deneyime dayanmadığını, akıl yürütme ve sezginin de bilginin kaynağı olabileceğini savunabilirim. Platon ve Descartes gibi düşünürler, bilginin doğuştan geldiğini ve insanın zihinsel süreçleriyle bilgiye ulaşabileceğini savunmuştur. Dolayısıyla, bilgi sadece dış dünyadan gelen duyulara değil, aynı zamanda insan aklının soyut düşünme kapasitesine de dayanır.


Soru 15: Bilginin kaynağını tek bir unsurla açıklamak, bilginin güvenirliği ve geçerliliği açısından doğru bir yaklaşım mıdır? Açıklayınız.

Cevap: Bilginin kaynağını tek bir unsurla açıklamak eksik bir yaklaşımdır. Çünkü bilgi, deneyim, gözlem, akıl yürütme ve sezgi gibi farklı kaynaklardan elde edilir. Bilginin güvenirliği ve geçerliliğini artırmak için çok yönlü bir bakış açısına sahip olmak gereklidir. Tek bir bilgi kaynağına dayanmak, bilginin taraflı veya eksik olmasına neden olabilir. Bu nedenle, bilginin farklı kaynaklardan beslenmesi daha sağlam bir bilgi edinmeyi sağlar.


10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları – MEB Yayınları Sayfa 126


Soru 16: Russell: “… bilgelikle (hikmet) birleşmeyen kudret tehlikelidir ve çağımız için gerekli olan şey de bilgiden çok bilgeliktir.”
Buna göre Russell’ın, bilgiden çok bilgeliğe önem vermesinin nedenleri nelerdir?

Cevap: Russell, bilgiyi yalnızca bir birikim olarak ele alırken, bilgeliğin bu bilgiyi doğru şekilde kullanma ve anlamlandırma yetisi olduğunu vurgular. Bilgelik, deneyim, ahlak ve içsel değerlerle desteklendiğinde, insanlığın sorunlarını çözmede daha etkili bir rehber olur. Bilginin yanlış kullanımı, yıkıcı sonuçlara yol açabilirken, bilgelik, bilginin etik ve faydalı şekilde yönlendirilmesini sağlar.


Soru 17: Ahlak ve din belirledikleri kurallar bakımından birbirini nasıl etkiler? Dinin ahlaki kurallar üzerinde nasıl bir etkisi vardır? Açıklayınız.

Cevap: Ahlak ve din, toplumda belirledikleri etik kurallar bakımından birbirini tamamlayan unsurlardır. Din, ahlaki kuralların kaynağı olarak bireylerin etik değerlerini şekillendirir, ancak ahlak, dini öğretileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek, onların toplum içindeki uygulanışını etkileyebilir. Dinî inançlar, bireylerin vicdani kararlarını yönlendirebilirken, ahlak, bireylerin özgür iradeleriyle doğruyu ve yanlışı belirlemelerine yardımcı olur.


Soru 18: Gorgias (Gorces), varlığın varlığı, hakikati ve bilgisi hakkındaki düşüncelerini üç aşamada açıklar:

  1. Hiçbir şey yoktur.
  2. Herhangi bir şey olsa bile bilinemez.
  3. Herhangi bir şeyin düşünülmesi ve bilinmesi mümkün olsa bile başkasına iletilemez.
    Buna göre Gorgias’in üç aşamada belirttiği “varlık” hakkındaki düşüncesini açıklayınız.

Cevap: Gorgias, varlığın ve bilginin imkânsızlığı üzerine bir argüman sunar. İlk olarak, "hiçbir şey yoktur" diyerek varlığın mutlak anlamda sorgulanabilir olduğunu öne sürer. İkinci aşamada, varlık olsa bile insan zihni tarafından kesin olarak bilinemez çünkü insan algıları sınırlıdır. Son aşamada ise, bireyin bildiği şeylerin başkalarına tam olarak aktarılmasının mümkün olmadığını savunur. Bu düşünce, bilgi ve gerçekliğin tamamen öznel olduğunu gösterir.


Soru 19: Dinî inançların insanın kendini tanımasına yönelik açıklamaları nelerdir? Bu açıklamaların ne gibi dayanakları vardır? Açıklayınız.

Cevap: Dinî inançlar, bireyin varoluş amacı, hayatın anlamı ve içsel yolculuğu hakkında çeşitli açıklamalar sunar. Bu açıklamalar kutsal metinler, dini öğretiler ve ahlaki değerler temel alınarak şekillenir. Din, insanın kim olduğunu ve evrendeki yerini anlamasına yardımcı olur ve bireylerin kendilerini manevi ve etik boyutta geliştirmelerini teşvik eder.


Soru 20: Herakleitos’un “Savaş her şeyin babası ve kralıdır. O bazılarını Tanrı, bazılarını insan yapar. Bazılarını köle, bazılarını özgür kılar.” sözünde belirttiği savaş olgusunun siyasi ve toplumsal etkileri nelerdir? Açıklayınız.

Cevap: Herakleitos, savaşın ve çatışmaların toplumsal değişimleri tetikleyen bir unsur olduğunu vurgular. Savaş, güç dengelerini değiştirir, toplumda yeni yönetim biçimlerinin ortaya çıkmasına neden olabilir ve toplumlar arasındaki ilişkileri yeniden şekillendirir. Ayrıca, siyasi yapıların değişmesine yol açarken, bazı grupların güç kazanmasına ve bazı grupların ise zayıflamasına sebep olabilir.


Soru 21: Yaşadığınız çevrede estetik değeri olan tarihî ve mimari yapıları (ibadethane, köprü, medrese, konak vb.) diğer yapılardan ayıran özellikler nelerdir? Bu yapılar sanat eseri olarak kabul edilebilir mi? Açıklayınız.

Cevap: Tarihî ve mimari yapılar, sanatsal detaylar, özgün tasarımlar ve kültürel miras açısından diğer yapılardan farklılık gösterir. Örneğin, cami, köprü veya saray gibi yapılar hem işlevsellik hem de estetik yönleriyle dikkat çeker. Bu tür yapılar yalnızca barınma veya kullanım amacıyla inşa edilmemiş, aynı zamanda sanatsal değer taşıyan eserler olarak görülmüştür. Mimari, sanatın bir dalı olduğu için, bu tür yapılar da sanat eseri kabul edilebilir.


10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları – MEB Yayınları Sayfa 127


Soru 22: “Evrenin sonlu olup olmadığı problemi” aşağıda verilen hangi felsefe disipliniyle ilgilidir?

A) Ahlak B) Bilgi C) Din D) Siyaset E) Varlık

Cevap: E) Varlık


Soru 23:

I. Varlık bilinebilir mi?
II. Algılanan gerçek midir?
III. Varlığın ilk maddesi nedir?
IV. Evrenin işleyişi nasıldır?
V. Gerçek varlık nedir?

Yukarıdaki sorulardan hangileri felsefenin varlıkla ilgili temel sorularından değildir?

A) Yalnız I B) Yalnız IV C) II ve III D) II ve V E) III ve IV

Cevap: B) Yalnız IV


Soru 24: “Varlık felsefesinde varlık denilince zamanda ve mekânda var olan olgusal nesneler ya da sadece zihinde varlık bulan nesneler kastedilmektedir.”

Bu açıklamada varlık hakkında anlatılmak istenen düşünce aşağıdakilerden hangisidir?

A) Olgusal nesnedir.
B) Algılanabilendir.
C) Maddedir.
D) Somut veya soyut olandır.
E) Sadece düşüncede olandır.

Cevap: D) Somut veya soyut olandır.


Soru 25: Bir sanat eserini birçok insan, algıladığı oranda yorumlayabilir. Ayrıca kendisinde ortaya çıkardığı duygu doğrultusunda değerlendirebilir. Bir tablonun renklerini, bir heykelin çizgilerini kimisi beğenir kimisi de anlamsız veya uyumsuz olarak değerlendirebilir.

Bu parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

A) Güzelin kaynağı sanatçının duygularıdır.
B) Sanat eseri belirli tekniklerle yapılır.
C) Sanattaki güzellik anlayışı kişiden kişiye değişir.
D) Sanattaki güzellik anlayışı evrenseldir.
E) Sanat, anlaşılması zor bir etkinliktir.

Cevap: C) Sanattaki güzellik anlayışı kişiden kişiye değişir.


Soru 26: Estetik olan her etkinlik sanat eseri olarak kabul edilemez. O sanat eseri bir ihtiyacı gidermeye ya da önceden belirlenen belirli bir amaca yönelik yapılmışsa o etkinlikten ortaya çıkan ürün sanat eseri değildir. Örneğin belirli motiflerle işlenmiş bir bakır tepsi veya mobilya sanat eseri değildir.

Bu parçada vurgulanan sanat eserinin özelliği aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?

A) Aynı eserin tekrar yapılamadığı
B) Somut bir ürün olduğu
C) Toplumu yansıttığı
D) Duyguları yansıttığı
E) Çıkar amaçlı yapılmadığı

Cevap: E) Çıkar amaçlı yapılmadığı


Soru 27: Sanatta amaç en güzele ulaşmaktır. Sanatçı çeşitli araçlarla güzeli bulmaya çabalar. Bir ressam boyaları, bir heykeltıraş taşları, müzisyen notaları kullanarak eserini ortaya çıkarır.

Bu parçada aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?

A) Toplumun birçok unsurunu yansıttığı
B) Sanat eserinin sadece sanatçıyı güzele ulaştırdığı
C) Sanat eserinin tekrar yapılamadığı
D) Sanatçının güzeli somutlaştırdığı
E) Sanatın duyguları ifade etmede araç olduğu

Cevap: D) Sanatçının güzeli somutlaştırdığı


Soru 28:

I. Bilimsel araştırmalarda bulgulara dayalı yapılan geçici açıklama
II. Deney ve gözlemle doğrulanmış varsayımları formülleştirmeden güvenilir açıklama
III. Bilimsel bulguları kesinleşmiş formüllerle ifade etme

Bu açıklamalara ait kavramlar aşağıdakilerden hangisinde doğru sırayla verilmiştir?

A) Hipotez - Teori - Yasa
B) Hipotez - Yasa - Teori
C) Yasa - Teori - Hipotez
D) Teori - Yasa - Hipotez
E) Yasa - Hipotez - Teori

Cevap: A) Hipotez - Teori - Yasa


10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları – MEB Yayınları Sayfa 128


Soru 29: Bilim felsefesinin tarihine bakıldığında bilim ve felsefenin çok sıkı ilişki içinde olduğu söylenebilir. Bunun kanıtı yüzyıllardır filozofların aynı zamanda bilim insanı özellikleri ile bilimsel bilgiler üretmeleridir.

Buna göre bilimle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi söylenebilir?

A) Ortaya koyduğu kesin sonuçlar felsefi açıdan tartışılamaz.
B) Felsefeden bağımsız olarak değerlendirilmelidir.
C) Kullandığı yöntem felsefeyle aynıdır.
D) Başka hiçbir disiplinle ilişkisi olmamıştır.
E) Felsefe ile karşılıklı etkileşim içerisindedir.

Cevap: E) Felsefe ile karşılıklı etkileşim içerisindedir.


Soru 30: Aşağıdakilerin hangisi teolojiyi din felsefesinden ayıran özelliklerden biridir?

A) Dine ait bilgilerin anlaşılması açısından açıklamalarda bulunur.
B) Tanrı’nın varlığını kanıtlarla açıklar.
C) Evrenin var oluşunu ele alır.
D) Akıl ön plandadır.
E) İnsanın kendini bilmesine yönelik açıklamalarda bulunur.

Cevap: A) Dine ait bilgilerin anlaşılması açısından açıklamalarda bulunur.


Soru 31: Aşağıdakilerin hangisi sanat eserinin özellikleri arasında yer almaz?

A) Sanatçı tarafından meydana getirilir.
B) Estetik kaygı taşır.
C) Evrenseldir.
D) Özgün ve tektir.
E) Çıkar amaçlı yapılır.

Cevap: E) Çıkar amaçlı yapılır.


Soru 32: Hobbes’a göre insan, doğası itibarıyla bencil, güvensiz ve korkak bir varlıktır. Bu nedenle Hobbes, meşhur “İnsan insanın kurdudur.” sözünü ortaya atmıştır. Dolayısıyla devletin düzeni için insanların bu negatif davranışlarını kontrol altına alacak politik güç önemlidir.

Aşağıdakilerden hangisi Hobbes’un bu görüşlerini desteklemektedir?

A) Devlet, bireyin kendini gerçekleştirmesini sağlar.
B) Devlet, insan doğasına aykırıdır.
C) Devlet, karışıklığı ortadan kaldırmanın önemli unsurudur.
D) Devlet, toplumsal sözleşme yoluyla ortaya çıkmıştır.
E) Devlet, yapay bir kurumdur.

Cevap: C) Devlet, karışıklığı ortadan kaldırmanın önemli unsurudur.


Soru 33: Bilginin kaynağının sadece akıl ve deneye dayandırılması bilgiye ulaşmada yetersiz olacaktır. Doğru bilgiye herhangi bir araca bağlı kalmadan da ulaşılabilir. Gazâlî, bu bilgi kaynağını “kalp gözü (gönül gözü)” olarak açıklamıştır.

Buna göre ifade edilen yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?

A) Empirizm (Deneyimcilik)
B) Entüisyonizm (Sezgicilik)
C) Kritisizm (Eleştiricilik)
D) Rasyonalizm (Akılcılık)
E) Realizm (Gerçekçilik)

Cevap: B) Entüisyonizm (Sezgicilik)


Soru 34: Aristoteles’e göre bilgi, duyumla aklın ortak ürünüdür. Duyumla başlayan bilgi arayışı akılla temellendirilir. Aklın ürünü olmayan hiçbir bilgiden söz edilemez.

Bu parçada açıklanmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?

A) Bilginin değerinin ne olduğu
B) Bilginin sınırlarının olup olmadığı
C) Bilginin kaynağının ne olduğu
D) Doğru bilginin ölçütlerinin ne olduğu
E) Bilginin sorgulanabilir olduğu

Cevap: C) Bilginin kaynağının ne olduğu


Soru 35: Bilgisiz kimseye bilgi öğretilemez ancak soru sorularak hatırlaması sağlanır. Platon, “Menon” adlı diyaloğunda matematik yardımı ile bu durumu ispatlamaya çalışır. Bu diyalogda Sokrates, hiç eğitim almamış bir köleye geometrik şekiller çizerek onlarla ilgili sorular sorar. Sokrates, kölenin verdiği yanlış cevaplara karşı doğru cevabın ne olduğunu söylemek yerine, cevapların yanlışlığını gösterir. Nihayet köle kendi başına doğru cevabı bulur.

Bu parçadan hareketle bilgi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A) Bilgiyi bilmekten çok öğrenmenin önemli olduğu
B) Bilginin kendiliğinden ortaya çıktığı
C) Bilginin doğuştan olduğu ve akıl yoluyla gerçekleştiği
D) İnsan merakının bilgiyi ortaya çıkardığı
E) Bilgilerin tecrübe sonucu ortaya çıktığı

Cevap: C) Bilginin doğuştan olduğu ve akıl yoluyla gerçekleştiği


10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları – MEB Yayınları Sayfa 129


Soru 36: Sanatın doğadan bağımsız olduğu düşünülemez. Sanatçı, sanat eserini doğadan esinlenerek oluşturur. Resim yaparken renkleri, müziği icra ederken doğadaki sesleri kullanır. Nitekim sanatçı, doğanın sundukları ile kendi duygu ve düşüncelerini harmanlayarak eserini oluşturur.

Bu açıklamadan sanatla ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?

A) Beğeniyle ortaya çıkmasına
B) Güzeli bulmaya çalışmasına
C) Evrensel olmasına
D) Öznel ve özgün olmasına
E) Doğanın taklidi olmasına

Cevap: D) Öznel ve özgün olmasına.


Soru 37: Aşağıdakilerden hangisi siyaset felsefesinin sorularından biri değildir?

A) Doğrunun ölçütü nedir?
B) Bürokrasiden vazgeçilebilir mi?
C) Devlet, yapay bir kurum mudur?
D) Egemenliğin kullanılış şekilleri nelerdir?
E) İktidarın kaynağı nedir?

Cevap: A) Doğrunun ölçütü nedir?


Soru 38: “Varlık var mıdır?” problemini ele alan aşağıdaki görüşlerden hangisi diğerlerinden farklıdır?

A) Fenomenalizm B) İdealizm C) Monizm D) Materyalizm E) Nihilizm

Cevap: E) Nihilizm.


Soru 39: Aristoteles, “Nikomakhos’a Etik” adlı eserinde “Ahlaki erdem aşırılığın, yetersizliğin ve ortanın bulunduğu duygulanımlarla ve eylemlerle ilişkilidir.” der. “Tersine bu duyguları uygun anda ve durumda duymak ve uygun kişilere karşı gerekli sebeplerden dolayı ve gerekli biçimde duymak, hem ortadır hem de yetkinliktir yani erdeme kesinlikle uygun özelliktir.”

Bu parçaya göre bir insanı erdemli yapan özellik aşağıdakilerden hangisidir?

A) Toplumsal fayda sağlaması
B) Ölçülü ve dengeli olması
C) Çıkar gözetmeden hareket etmesi
D) Özgür iradesiyle hareket etmesi
E) Mutluluğa ulaşmayı amaçlaması

Cevap: B) Ölçülü ve dengeli olması.


Soru 40: Herakleitos, “Her şey değişir; her şey sürekli bir akış içindedir; bir nehre iki kez giremezsiniz; çünkü ikinci seferinde ne o nehir aynı nehirdir, ne de siz aynı sizsiniz.” ifadesiyle her şeyin bir ırmağın akışı gibi hareketli ve değişken olduğunu açıklar.

Bu yaklaşıma göre varlık, aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilebilir?

A) Fenomen B) İdea C) Madde D) Oluş E) Ruh

Cevap: D) Oluş.


Soru 41: Aşağıdakilerden hangisi evrensel ahlak yasasının olabileceğini savunan görüşlerden biridir?

A) Anarşizm (Düzensizcilik)
B) Egoizm (Bencilik)
C) Hedonizm (Hazcılık)
D) Nihilizm (Hiççilik)
E) Utilitarizm (Toplumsal faydacılık)

Cevap: E) Utilitarizm (Toplumsal faydacılık).


Soru 42: Alınan kararlar, eylemler ve ahlaki tercihler kesin kurallarla belirlenmiş olduğundan özgür irade ile gerçekleşmez. İnsanın yapıp ettikleri belirli bir nedene bağlıdır. Belirli nedenlere bağlı olması da özgürlüğü ortadan kaldırır.

Bu açıklama aşağıdaki görüşlerden hangisine uygundur?

A) Determinizm
B) Fatalizm
C) İndeterminizm
D) Liberteryenizm
E) Otodeterminizm

Cevap: A) Determinizm.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.