12. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 48-49-50-51-52-53 Cevapları Meb Yayınları

12. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 48-49-50-51-52-53 Cevapları Meb Yayınları
12. Sınıf Meb Yayınları Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 48-49-50-51-52-53 Metni Anlama ve Çözümleme Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Hazırlık Soruları ve Cevapları

Yandaki görselde yer alan bavul “göç” kavramını yansıtma amacıyla kullanılmıştır. Siz bu kavram için bir görsel seçmek isterseniz seçeceğiniz görselde bavuldan başka hangi unsurları kullanmayı tercih edersiniz? Neden?

Cevap: Bavul dışında tren rayları, yolculuk yapan insanlar veya eski bir otobüs gibi unsurlar göçü simgeleyebilir. Göç, genellikle bir yerden başka bir yere taşınmayı içerdiğinden, yolculukla ilgili simgeler bu durumu en iyi şekilde yansıtır. Ayrıca, boş bir evin kapısı veya taşınan eşyalar da bu hissi verebilir.

Metni Anlama ve Çözümleme Cevapları:

1. Aşağıdaki cümleler okuduğunuz metinden alınmıştır. Buna göre rakamlarla verilen cümlelerdeki altı çizili kelime ve kelime gruplarını harf ile verilen anlamlarla eşleştiriniz.

  • (c) 1- Bekleyeceksin, aşağıdan alacaksın, kızdırmayacaksın. (Sert konuşan bir kimseye yumuşak bir dil kullanmak)
  • (ç) 2- Kendisi yerli yerinde durduğu hâlde geçmişti birşeyler, bitmişti. (Eskiden olduğu yerde)
  • (a) 3- Bu ikinci bekleyiş hiç bitmeyecekti sanki. (Sona ermek)
  • (b) 4- Olmazsa alırım çocukları giderim, dedi Meryem soluk soluğa. (Sık sık soluyarak)

2. Okuduğunuz metinde sözü edilen kişiler, Almanya’ya göç etmek için bir araya gelmişlerdir. Toplanma amaçları dışında, bu kişilerin ortak özellikleri ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?

Bu kişiler, ortak olarak zorluklarla mücadele eden, yeni bir yaşam arayışı içinde olan insanlardır. Geçim sıkıntıları, sosyal uyum sorunları ve geçmişteki yaşamlarını geride bırakma çabası içindedirler.

3. Hikâyedeki asıl kişi olan Meryem’in hikâye boyunca geçirdiği değişim ve bu değişimin nedenleri ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?

Meryem, başta kırılgan ve çaresiz bir durumda olsa da zamanla daha kararlı ve cesur bir hale gelir. Göç etmek zorunda kalmanın getirdiği zorluklar, onu daha güçlü ve ayakta kalabilen biri yapmıştır.

4. “Göç”ün kültür değişimine olan etkisi ile ilgili düşüncelerinizi metnin kahramanlarından Eşref’teki değişim üzerinden anlatınız.

Eşref, göç süreciyle birlikte yaşadığı kültürel değişimden etkilenir. Yeni bir ortama uyum sağlamak zorunda kalırken, geleneksel değerlerden uzaklaşmaya başlar. Ancak bu değişim ona uyum sağlama becerisi kazandırır.

5. Metinden alınan cümlelerde millî ve manevi değerlerle ilgili başka hangi unsurlardan söz edebilirsiniz?

Metinde, bayramlar ve milli günlerin, temizlik, düzen ve birlik sembolü olarak kutlanması gibi manevi ve milli değerlere yer verilmiştir. Ayrıca aile bağlarının güçlü tutulması ve kültürel mirasın korunması gibi unsurlar da bulunur.

6. Metinde göç, aile kurumu üzerinde nasıl bir etki bırakmaktadır? Örneklerle açıklayınız.

Göç, aile bireylerinin birbirine olan bağlılığını zorlar. Yeni bir yere alışma süreci, ailenin birliğini tehdit edebilir. Ancak, zorluklarla mücadele ederken aile üyeleri arasındaki dayanışma da güçlenebilir.

7. Metinde geçen şiirsel ifadelere benzer iki cümle yazınız.

◘ “Güneş, altın bir halı gibi seriliyordu ufka.”
◘ “Rüzgâr, denizin yüzünde dans ediyordu.”

8. Yazar, günün yavaşça aydınlanmaya başladığını ifade etmek için “Gecenin koyusu yarılıyordu.” cümlesini kullanmıştır. Siz olsanız bu zaman dilimini nasıl ifade ederdiniz?

“Gece karanlığı yavaşça ışığın sıcaklığına teslim oluyordu.”

9. Ormanların Gümbürtüsü hikâyesinde dönemin sosyal yaşantısı ile ilgili hangi bilgilere ulaşabilirsiniz?

Dönemde göç ve zorluklar, insanların yaşam tarzını etkiliyor. Toplumda dayanışma ve zorluklara karşı direniş önemli bir yer tutuyor. İnsanlar, toplumsal olaylara ve değişimlere duyarlı bir yaşam sürüyor.

10. Okuduğunuz metinden döneme özgü olabilecek kullanımların altını çiziniz.

Metinde kullanılan "herşey" bitişik yazımı ve cümle sonlarında tırnak içi ifadelerde kullanılan virgül gibi yazım kuralları, dönemin dil kullanımını yansıtır.

11. Eşref’in dilinden bir iç konuşma ekleyiniz.

"Ne yapacağım şimdi? Çocuklar... Onları nasıl koruyacağım? Meryem haklı belki, ama gitmek... Gitmek her şeyi daha zorlaştırabilir. Yine de başka çarem yok gibi. Belki yeni bir başlangıç her şeyin ilacı olur."

12. Ormanların Gümbürtüsü adlı metin, Füruzan’ın açıklamalarıyla hangi yönlerden örtüşmektedir?

Metin, Füruzan’ın bahsettiği gibi toplumun yaşadığı zorlukları ve bu zorluklar karşısında insanların gösterdiği direnişi ele alır. Ayrıca bireylerin içsel çatışmaları ve toplumla olan ilişkileri derinlemesine incelenir.

13. Okuduğunuz eser ile Giz hikâyesi arasında benzerlik var mı?

Her iki hikâyede de insanın içsel dünyası ve toplumsal değişimlere karşı gösterdiği tepkiler ön plandadır. Giz, daha kişisel ve bireysel bir iç dünya sunarken, Ormanların Gümbürtüsü toplumsal gerçekliği ve insanın toplumsal mücadelelerini daha çok ön plana çıkarır.

METİN BİTERKEN

◘ Okuduğunuz metin ve metinle ilgili yapılan çalışmalar, edebî eserlerin oluştukları dönemin sosyal yaşantısına tanıklık etmeleri konusunda size neler düşündürdü? Açıklayınız.

Okuduğum metin ve yapılan çalışmalar, edebî eserlerin sadece birer anlatı olmadığını, aynı zamanda dönemin sosyal, kültürel ve ekonomik yapısına dair derin bir tanıklık sunduğunu gösteriyor. Bu eserler, yaşanan toplumsal değişimleri, bireylerin iç dünyasında yarattığı etkileri ve insanların bu değişimlere nasıl uyum sağladığını anlamamıza yardımcı oluyor. Örneğin, göç temalı bir eser, sadece bireysel bir hikâye anlatmaz; aynı zamanda göçün toplum üzerindeki etkilerini, kültürel değişimleri ve insanların zorluklarla baş etme yöntemlerini gözler önüne serer. Böylece edebî eserler, geçmişin bir yansıması ve bir belgesi olarak gelecek nesillere önemli bir kültürel miras bırakır.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.